2022-07-18, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
De flesta forskare inom området tror att vi lever i ett oändligt universum och därmed kan "i princip" vad som helst hända. Därmed är det inte omöjligt att Stockholms bostadsmarknad kraschar 90% närmaste året.

Fast du svarar mig på ett citat sen börjar du prata om annat???

Typ ett dåligt sätt att verka smart 😂

Jag skrev att bostadsmarknaden inte kommer falla 80-90% om räntan går upp till 3%. Inget mer.

Du svarar med att det inte ör omöjligt att det kraschar 90% närmaste året och sen lite om universum??
Du ställer en fråga och skiter sedan i frågan och svaret.

Klart det inget är omöjligt, blir ju bara dumt att säga så.
Typ marknaden kommer gå upp 90% för ingenting är omöjligt och universum bla bla.

Men en 3% ränta kommer självklart inte göra att marknaden kraschar 90%.
Kan hända andra saker som gör att det händer men enbart att räntan går upp från 2,50 till 3% kommer inte göra detta.

Varför tror du att en räntehöjning på 0,50% skulle resultera i 90% prisfall??

Skulle jättegärna höra dina tankar om frågan 😂
Senast redigerad av kallejansson 2022-07-18 kl. 19:50.
Citera
2022-07-18, 19:48
Medlem
Citat:
Inget vet taket eller botten.

Ingves som hade bra betalt för att bedöma läget sade räntan skulle ligga still till 2024 eller nåt. Sen ändrade han sig efter en månad eller så. Sen avgick han. Och de började höja...

Inget vet tak/botten!!!

Förutom du! Ge oss dina exakta räntebanor närmaste 48 månaderna!

Åter igen du ställer 1 fråga och svarar sedan på något helt annat blir ju bara dumt.

Har aldrig sagt något om räntebanor osv

MEN EN RÄNTA PÅ 3% KOMMER INTE RESULTERA I ETT PRISFALL PÅ 90%

Förstår du det jag skriver nu??
Citera
2022-07-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Åter igen du ställer 1 fråga och svarar sedan på något helt annat blir ju bara dumt.

Har aldrig sagt något om räntebanor osv

MEN EN RÄNTA PÅ 3% KOMMER INTE RESULTERA I ETT PRISFALL PÅ 90%

Förstår du det jag skriver nu??

Och du pratar om något jag aldrig påstått!

Citera mig gärna när jag pratat om 3% ränta.

Förstår du nu? Jag säger enbart att ingen vet!

Inte ens Ingves visste och därför avgår han nu!

Men i din mikroskopiska värld kan bara ett fåtal saker hända. Vi lever dock i en stor värld. Och denna värld är antagligen en del av ett större sammanhang. (härmed slutar jag diskussionen då det antagligen är bäst för din lilla hjärna)..
Senast redigerad av shagmaster 2022-07-18 kl. 20:26.
Citera
2022-07-18, 21:04
Medlem
slemhogs avatar
Nu får man villa med garage för 3 milj ute i Skokloster, bara 5 mil från Stockholm city.
Renoverad och det mesta utbytt+jacuzzi samt tjusigt bastuhus.

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2682576

Denna hade kostat 4 milj för ett halvår sen.
Nu är man bara 3 mil ifrån målet.

Utvecklingen går verkligen raskt åt det positiva hållet, ser fram emot 5% rörlig ränta snart
Senast redigerad av slemhog 2022-07-18 kl. 21:18.
Citera
2022-07-18, 21:53
Medlem
Citat:
Och du pratar om något jag aldrig påstått!

Citera mig gärna när jag pratat om 3% ränta.
..

Ok

Citat:
Så 3% är taket?

Hur vet du det?

Det enda som hänt är att jag sagt att 3% ränta kommer inte innebära 90% prisfall.

Sen citerar du mig, efter detta pratar du om universum och allt annan än det jag skrivit.

Sen glömmer du vad du själv säger 😂😂😂

Brukar inte diskutera med troll men ganska kul när trollen idiotförklarar sig själva.

Ännu en gång för typ 50ggn det en jag sagt är att 3% ränta kommer inte innebära ett 90% prisfall.

Förstår du nu???

Tror du själv 3% ränta kommer innebära 90% prisfall??

Varför isf?

Om ditt svar inte handlar om frågan är det ganska dumt att svara med en ickefråga
Senast redigerad av kallejansson 2022-07-18 kl. 21:58.
Citera
2022-07-18, 22:48
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tja, det verkar väl mest troligt. Får se om mars 2023 blir i nivå med 2015, dvs 85k/kvm och ett fall YoY på 30%.

Det kan väl knappast betraktas som helt orealistiskt, eller hur?
Jag skulle väl snarast betrakta ett utfall i denna härad som sannolik, om inte högst trolig, med tanke på hur länge bubblan har fått växa fritt.
Citera
2022-07-18, 22:51
Medlem
fluffypuffys avatar
Vi tror och hoppas alltså att detta bara är en liten dipp som snart kommer repa sig? När verkligheten är att inflationen skenar och kommer fortsätta i samma mönster.
Ekonomer har i åratal belyst problemet att vi inte kan fortsätta skapa pengar ur ingenting i oändlighet.
The great reset kallas det tydligen och det är väl vad vi ser ta form nu. Vad det i praktiken innebär för låntagare är svårt att sia om, men innan vi når kulmen där det ekonomiska systemet helt enkelt måste byggas om från början är långt ifrån nådd, så räkna iskallt med Betydligt tuffare tider än nu innan den här stormen är över.
Citera
2022-07-18, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Vi tror och hoppas alltså att detta bara är en liten dipp som snart kommer repa sig? När verkligheten är att inflationen skenar och kommer fortsätta i samma mönster.
Ekonomer har i åratal belyst problemet att vi inte kan fortsätta skapa pengar ur ingenting i oändlighet.
The great reset kallas det tydligen och det är väl vad vi ser ta form nu. Vad det i praktiken innebär för låntagare är svårt att sia om, men innan vi når kulmen där det ekonomiska systemet helt enkelt måste byggas om från början är långt ifrån nådd, så räkna iskallt med Betydligt tuffare tider än nu innan den här stormen är över.

Fast om ekonomer pratat om det i åratal så har de även haft fel i åratal right??

Så varför har de rätt just denna gång??

Nu har inte jag följt the great reset men liknande saker pratade folk om i början av 00- talet och 08 och säkert många gånger tidigare.

Säger inte att du har fel eller att the great reset inte är denna gång men om jag säger något under 100 år så kommer jag ha betydligt större chans att få rätt än om jag säger det under 1 år.

Kanske denna är det denna gången allt slår in, kanske inte.
Citera
2022-07-18, 23:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nu får man villa med garage för 3 milj ute i Skokloster, bara 5 mil från Stockholm city.
Renoverad och det mesta utbytt+jacuzzi samt tjusigt bastuhus.

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2682576

Denna hade kostat 4 milj för ett halvår sen.
Nu är man bara 3 mil ifrån målet.

Utvecklingen går verkligen raskt åt det positiva hållet, ser fram emot 5% rörlig ränta snart
Tänka sig. När jag tittar in på Mäklarstatistik så står det att Villorna
gått upp 3.2% på 12 mån
gått upp 0.1% på 3 mån

Dina ideer om 25% prisfall stämmer dåligt med uppmätt data.

slemhogska institutet få nog byta VD.
Citera
2022-07-19, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Fast om ekonomer pratat om det i åratal så har de även haft fel i åratal right??

Nej, det är omöjligt att veta när det kommer. Jag har varnat för detta i många år och då brukar det komma såna här korkade kommentaren. Bubblor bildas just för att en stor del av befolkningen är ekonomiska idioter och en del av dem måste förstå att det är en bubbla innan det brister. Liknande som i Kejsarens nya kläder.

Senaste gången en liknande bubbla växte upp var i slutet på 1800-talet och den varade i cirka 30 år precis som i nuläget.

I aktier så bildas det stora bubblor hela tiden och det brukar ta några år innan de spricker trots att de är lätta att identifiera för mig.
Citera
2022-07-19, 00:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Kommunistflanders kanske tycker att det borde vara lite mer som i Schweiz där staten sätter en lägsta gräns för lönerna och en övre gräns för hyrorna.
I Schweiz är arbetslösheten 2% därför att det knappt finns några arbetsmarknadslagar och lönereglerande avtal.

I Sverige finns det och därför hålls ca 7% i arbetslöshet, och bidragsberoende.

Citat:
I Sverige lägger sig staten inte i vare sig löneförhandlingar eller hyressättningar precis som du säger.
Det gör staten i allra högsta grad genom lagstiftning. T ex genom att lagstifta så att facken kan utpressa till sig oskäliga lägsta lönenivåer. mm.
Och hyressättningen genom avtal. Det är pga att staten lägger sig i som HGF kan gå till hyresnämnden och får en hyra ogiltigförklarad. Det hade aldrig gått om det var som du dina rena falsarier säger.
Citera
2022-07-19, 00:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Hur kan du säga att en statlig reglering av hyrorna är samma sak som ett system där parterna kommer överens och staten inte lägger sig i överhuvudtaget. Det är verkligen inte 'i princip samma sak'.
Var skulle det vara?
Inte i Sverige iaf.
Bruksvärdesprincipen är reglerad av staten.

Vad var det i den statliga hyresregleringen som C ville ta bort och alla kommunistpartier blev hysteriska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in