2022-07-18, 23:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej det är du som ska börja tänka i termer av risk och reward.

Hur stor risk är det att Putin överhuvudtaget orkar vidare efter ukraina-kriget? Tror vi ens att det är det han vill?
Sätt en procentchans på att du kan ha fel. Och räkna ut om det är en bra investering att offra en massa människor på att "Putin kanske är Hitler".

Om Putin är Hitler så fångar vi (Väst) honom utan problem i Polen eller Finland.

Dessutom ska vi fundera på om vi med vårt beteende gör Ryssland mer eller mindre aggressivt. Ryssland är vad det är, men vi bör hjälpa dem att vara deras bästa version av sig själva.
Typ det bästa inlägget i tråden i dag. Det som står att läsa i det sista stycket är min uppfattning.

Vi vill ha USA och Ryssland ungefär jämnstarka, eller... jämnsvaga. Ska Europa kunna komma på fötter igen blir det för att USA och Ryssland sitter i varsin hörna och blänger ilsket på varandra. USA ska måste ned och Ryssland upp.

Ryssland är dessutom ett europeiskt land och en del av vår historia på ett helt annat sätt än de gamla separatistkolonierna i Amerika.
Citera
2022-07-18, 23:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är ju ganska illa för Ryssland att dom har så dåligt luftförsvar. Det rör ju sig om missiler och inte artillerield.

Inte minst eftersom Almaz-Antey garanterat Putler att de kan skjuta ner samtliga amerikanska missiler. Gissar att vi hittar chefen självmördad rätt snart.
Citera
2022-07-18, 23:15
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Tror du på ryktet att Sverige kommer skicka Archer? Går lösa rykten på twitter att ukrainare utbildas för dessa just nu.

Vi har 24st och 12st är beställda. Känns som att Sverige borde kunna ge bort 12st utan större problem.

Jag har skrivit ett långt inlägg om detta tidigare. Du kanske kan söka på min signatur.
Men kortfattat då det kommer till Archer: Pictures or it did not happen gäller.

Jag ger det 5% chans att det just nu finns Archers som redan jobbar på.

Givetvis kommer det inte gå att hålla hemligt om det är så. Det är ju pjäser som syns då de rullar på vägarna och de har en väldigt karaktäriskt form.
Citera
2022-07-18, 23:21
Medlem
Att återta Krim är kanske i dagsläget inte det väsentliga. Det NI ärade debattörer här bortser ifrån är att Ukraina blir tvunget att bombardera Krim för att kunna försvåra leveranser till ryska ockupanter i Kherson och Melitopol och andra platser.

Det förstår NI väl att det kan uppfattas som att Ukraina börjat striden om Krim, men vi måste se det som det är.

Absolut nödvändigt att försvåra leveranserna från Krim. Och störa baserna där, många ryska missiler har skjutits iväg från Krim. Inga platser är fredade eftersom Ryssland attackerade den 24 februari.
Citera
2022-07-18, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Tror du på ryktet att Sverige kommer skicka Archer? Går lösa rykten på twitter att ukrainare utbildas för dessa just nu.

Vi har 24st och 12st är beställda. Känns som att Sverige borde kunna ge bort 12st utan större problem.

Vi kan ge alla vi har och beställa hundra nya.
Citera
2022-07-18, 23:28
Medlem
Vissa menar att den här kalabaliken i Ukraina i dag är pga att någon Ukrainare verkligen sålde HIMAR till ryssarna för $920,000!

"In order to prevent the potential influence of these two officials on criminal proceedings, which are being investigated in relation to SBU employees who are suspected of cooperation with the aggressor country, and the same applies to the prosecutor's office, the president made appropriate decisions," Mr Smirnov said.

https://www.bbc.com/news/world-europe-62202078.amp
Citera
2022-07-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men den boken är helt inaktuell sedan i mars i år. Allt man vetat eller trott sig veta är reviderat. Böcker om tyska armén skrivna 1933 var ju inaktuella efter krigsstarten 1939. Verkliga händelser, verkliga krig, trumfar äldre böcker. Vi hoppas på ett slut på kriget, skillnaden är att du vill att kriget slutar med att Ryssland erövrar Ukraina och vi vill att det slutar med att Ryssland lämnar Ukraina. Du är intellektuellt ohederlig om du gör en halmgubbe att vi vill ha ett evigt krig men du vill stoppa kriget. Nej för du vill bara stoppa kriget på ett sätt; Ukrainsk kapitulation och rysk seger.
Du hävdar att att "allt man vetat eller trott sig vetat är reviderat" angående den ryska militären. Det skulle vara passande om du bjuder på en metaanalytisk peer-review artikel men jag tror inte du kommer göra det eftersom en sådan inte finns att tillgå. De flesta av oss får vår information från öppna källor i form av media, tankesmedjor, statliga rapporter, politiska uttalanden och grifters. De flesta av oss har inte tillgång till hemlighetsstämplat material. Den boken jag hänvisade till använder sig uteslutande av öppna källor - vilket kanske säger något om dess kvalitet.

Den verkliga kapaciteten i försvarsmaterial är hemlighetsstämplad. På samma sätt är den "riktiga" informationen om hur det går i kriget i Ukraina hemlighetstämplad. Få av oss har tillgång till den. Jag har det inte. Många i tråden verkar följa ISW rapporter. Deras analys härstammar från öppna källor som de sedan drar slutsatser av. På samma sätt kan du följa tankesmedjor som Quincy Institute, National Intrests och Defense Priorities som också drar slutsatser utifrån öppna källor. Hur vettiga är dessa tankesmedjor? Tja, ingen av dem har tillgång till hemlighetsstämplat material. Det jag inte gillar med ISW är att de sätter sin politisk agenda framför analys. Det är därför jag föredrar de andra mer modesta tankesmedjorna även om de också är partiska.

Jag medger att jag inte har en relevant militär bakgrund och även om jag skulle haft det skulle jag inte våga dra de slutsatser du och så många andra i tråden drar. Skälet är tämligen simpelt - officerare är experter inom vissa fält. Det samma gäller också ingenjörer, statsvetare, nationalekonomer, lärare, läkare osv.

Du däremot anser att du är någon sorts "guru". Du och så många andra hävdar att de dör drivor av ryssar i kriget. När vi kritiker av medieberättelsen efterfrågar hur ni gjort era estimat får vi inget svar. Alternativt har ni tillgång till rysk hemlighetsstämplad information men det betvivlar jag att ni har. Jag betvivlar att du kan estimera (matematiskt) dödsoffer i krig precis som du inte kan har tillgång till rysk hemlighetsstämplad information. Vad ni ger oss är estimat från den amerikanska och brittiska regeringen. Vi skall sedan ta dem på orden. Varför då?

Ingen av dessa två regeringar berättar för allmänheten hur de har gjort sina estimat och inte heller kan/vill de peka på hemliga ryska dokument. Jag såg någon journalist tröttnade till slut på en Bidens pressekreterare och ställde en adekvat direkt fråga angående kriget - "fram med bevisen". Så vad fick journalisten för svar? Det är hemlighetsstämplat. Med tanke på att USA ljög västvärlden in Afghanistan, Irak, Syrien och Libyen håller jag mig väldigt skeptisk till vad de säger.

Min syn på kriget är övertydlig. För det första bär USA som bär skuld till kriget genom att expandera NATO till den ryska gränsen. Ryssland har varnat dem i många år och de har gjort detta inofficiellt och officiellt - vilket Rysslands utrikesminister har sagt. För det andra bekänner jag mig till den realistiska skolan inom ramen för internationella relationer. Jag anser att stormakter bör ha sina intresse-sfärer för politiskt, ekonomisk och säkerhetspolitisk stabilitet. Länder som Belarus och Ukraina ligger inom rysk intressesfär och det ligger inte i europeiskt intresse att ändra den ordningen. På samma sätt ligger det inte i svenskt och finskt intresse att gå med i NATO. Det leder till destabilisering av Europa. För det tredje kostar kriget liv och pengar. Framförallt kostar det pengar på Europa som jag hellre skulle använda till annat än att "trycka till" Ryssland.

Så länge Ryssland håller sig på sin kant av Europa anser jag inte att Ryssland är ett problem. Huruvida Ryssland är "demokratiskt" eller inte berör mig inte. Det är sådant som berör människor som bekänner sig till amerikansk liberal hegemoni. Själv tycker jag att USA kan hålla sig på sin kant och låta Europa vara. På samma sätt berör det mig inte om Saudiarabien, Kuba eller Kina är demokratier. Det är för mig irrelevant.

Vad som är för relevans för mig är europeisk säkerhet, ekonomi och framtid och återigen - så länge Ryssland stannar i sin sfär så berör inte Ryssland eventuella intressen i euroasien (där stora delar av Ukraina ligger) Europa. Om vi måste bära Ukraina (vilket vi inte borde givet att Rumäniens, Greklands och Bulgariens medlemskap i EU har varit förödande för europeisk ekonomi) så är det också rimligt att Ukraina bryter med Washington DC och skriver ett fredsavtal med Ryssland.

Om du befinner sig bredvid en elak sovande björn sparkar du inte på björnen men det är precis det som ukrainarna (uppmuntrade av DC) har gjort och nu får de äta upp det. På samma sätt riskerar Litauen och Finland sin nationella framtid genom att provocera den sovande björnen. De gör också det på order från Washington DC. Förvisso har jag inga direkta bevis för det men det finns många indicier som talar för det. Detta är ett kontraproduktivt agerande - och det är trist att USA skall ha den här inställningen. Framförallt är det tragiskt att Europa fortsätter vara en amerikansk marionett istället för att värna om sina inrikespolitiska och utrikespolitiska intressen.
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-18 kl. 23:41.
Citera
2022-07-18, 23:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Kina ser det som en fördel att rySSland är svagt militärt. Kina kommer inte heller att dela med sig av viktiga tekniska saker. Den skulle försämra villkoren för Kina om rySSland började på att sälja teknisk utrustning billigare även om det är sämre prylar. I bästa fall kan du se sammanhållningen som en kall lödning. Bara en tidsfråga innan det uppstår komplikationer mellan dom. Kina är en stormakt det är inte rySSland. Det är skillnad på att vilja vara och att vara en stormakt. rySSland har inte ens möjlighet att tillverka tvättmaskiner ser det ut som vad dom nu ska med dom till om det saknas rinnande vatten.....

Kina har territoriella anspråk på Ryssland också. Japan och Kina kanske samtidigt, trots att de är fiender i andra sammanhang, tar tillbaka territorium från Ryssland.

Jag tror de har dem för att visa grannarna vilken fin apparat de har. Sedan får de gå ned till ån och hugga upp en vak i isen för att handtvätta.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Att återta Krim är kanske i dagsläget inte det väsentliga. Det NI ärade debattörer här bortser ifrån är att Ukraina blir tvunget att bombardera Krim för att kunna försvåra leveranser till ryska ockupanter i Kherson och Melitopol och andra platser.
Det förstår NI väl att det kan uppfattas som att Ukraina börjat striden om Krim, men vi måste se det som det är.
Absolut nödvändigt att försvåra leveranserna från Krim. Och störa baserna där, många ryska missiler har skjutits iväg från Krim. Inga platser är fredade eftersom Ryssland attackerade den 24 februari.

Det blir en lite märklig gränsdragning, när skulle Ryssland tycka att de är invaderade? när varenda rysk trupp på Krim är sprängd av robotar och bron och alla båtar är sprängda? Eller först när en ukrainsk stridsvagn kör in i provinsen? Är det inte lite samma sak?

Hur som helst är det en senare fråga, det kan ta månader innan det blir aktuellt. Situationen i Ryssland kan vid det laget vara så att de släpper Krim. De sista trupperna där kan behövas i Dagestan (Kravaller idag), Tjetjenien eller på Moskvas gator. Prioriteringarna kan ändras helt. Som när Romarriket bara lämnade Britannien för att de behövde alla trupper på andra ställen. Angler och Saxare rodde dit och behövde bara slå ner den lokala försvarsmilisen för att ta över landet.
Citera
2022-07-18, 23:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
D
.

Alla militära analyser ändras efter krig. De som skrev den boken kommer ha helt ny fakta att tillgå, och helt nya siffror etc. De kanske reviderar sin bok, eller skriver en helt ny. Det är ju helt självklart. Ryssarna kommer ju själva utveckla sin förmåga, ändra sin taktik etc. Helt galet att tro att en bok från 2016 om rysk militär gäller idag. Det gäller ju allt, en bok om ekonomi kommer ju få revideras efter att det varit en stor depression te.x. Tror du en bok om amerikansk ekonomi från 1924 kan användas för 1930?
Citera
2022-07-18, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Du hävdar att att "allt man vetat eller trott sig vetat är reviderat" angående den ryska militären. Det skulle vara passande om du bjuder på en metaanalytisk peer-review artikel men jag tror inte du kommer göra det eftersom en sådan inte finns att tillgå. De flesta av oss får vår information från öppna källor i form av media, tankesmedjor, statliga rapporter, politiska uttalanden och grifters. De flesta av oss har inte tillgång till hemlighetsstämplat material. Den boken jag hänvisade till använder sig uteslutande av öppna källor - vilket kanske säger något om dess kvalitet.

Den verkliga kapaciteten i försvarsmaterial är hemlighetsstämplad. På samma sätt är den "riktiga" informationen om hur det går i kriget i Ukraina hemlighetstämplad. Få av oss har tillgång till den. Jag har det inte. Många i tråden verkar följa ISW rapporter. Deras analys härstammar från öppna källor som de sedan drar slutsatser av. På samma sätt kan du följa tankesmedjor som Quincy Institute, National Intrests och Defense Priorities som också drar slutsatser utifrån öppna källor. Hur vettiga är dessa tankesmedjor? Tja, ingen av dem har tillgång till hemlighetsstämplat material. Det jag inte gillar med ISW är att de sätter sin politisk agenda framför analys. Det är därför jag föredrar de andra mer modesta tankesmedjorna även om de också är partiska.

Jag medger att jag inte har en relevant militär bakgrund och även om jag skulle haft det skulle jag inte våga dra de slutsatser du och så många andra i tråden drar. Skälet är tämligen simpelt - officerare är experter inom vissa fält. Det samma gäller också ingenjörer, statsvetare, nationalekonomer, lärare, läkare osv.

Du däremot anser att du är någon sorts "guru". Du och så många andra hävdar att de dör drivor av ryssar i kriget. När vi kritiker av medieberättelsen efterfrågar hur ni gjort era estimat får vi inget svar. Alternativt har ni tillgång till rysk hemlighetsstämplad information men det betvivlar jag att ni har. Jag betvivlar att du kan estimera (matematiskt) dödsoffer i krig precis som du inte kan har tillgång till rysk hemlighetsstämplad information. Vad ni ger oss är estimat från den amerikanska och brittiska regeringen. Vi skall sedan ta dem på orden. Varför då?

Ingen av dessa två regeringar berättar för allmänheten hur de har gjort sina estimat och inte heller kan/vill de peka på hemliga ryska dokument. Jag såg någon journalist tröttnade till slut på en Bidens pressekreterare och ställde en adekvat direkt fråga angående kriget - "fram med bevisen". Så vad fick journalisten för svar? Det är hemlighetsstämplat. Med tanke på att USA ljög västvärlden in Afghanistan, Irak, Syrien och Libyen håller jag mig väldigt skeptisk till vad de säger.

Min syn på kriget är övertydlig. För det första bär USA som bär skuld till kriget genom att expandera NATO till den ryska gränsen. Ryssland har varnat dem i många år och de har gjort detta inofficiellt och officiellt - vilket Rysslands utrikesminister har sagt. För det andra bekänner jag mig till den realistiska skolan inom ramen för internationella relationer. Jag anser att stormakter bör ha sina intresse-sfärer för politiskt, ekonomisk och säkerhetspolitisk stabilitet. Länder som Belarus och Ukraina ligger inom rysk intressesfär och det ligger inte i europeiskt intresse att ändra den ordningen. På samma sätt ligger det inte i svenskt och finskt intresse att gå med i NATO. Det leder till destabilisering av Europa. För det tredje kostar kriget liv och pengar. Framförallt kostar det pengar på Europa som jag hellre skulle använda till annat än att "trycka till" Ryssland.

Så länge Ryssland håller sig på sin kant av Europa anser jag inte att Ryssland är ett problem. Huruvida Ryssland är "demokratiskt" eller inte berör mig inte. Det är sådant som berör människor som bekänner sig till amerikansk liberal hegemoni. Själv tycker jag att USA kan hålla sig på sin kant och låta Europa vara. På samma sätt berör det mig inte om Saudiarabien, Kuba eller Kina är demokratier. Det är för mig irrelevant.

Vad som är för relevans för mig är europeisk säkerhet, ekonomi och framtid och återigen - så länge Ryssland stannar i sin sfär så berör inte Ryssland eventuella intressen i euroasien (där stora delar av Ukraina ligger) Europa. Om vi måste bära Ukraina (vilket vi inte borde givet att Rumäniens, Greklands och Bulgariens medlemskap i EU har varit förödande för europeisk ekonomi) så är det också rimligt att Ukraina bryter med Washington DC och skriver ett fredsavtal med Ryssland.

Om du befinner sig bredvid en elak sovande björn sparkar du inte på björnen men det är precis det som ukrainarna (uppmuntrade av DC) har gjort och nu får de äta upp det. På samma sätt riskerar Litauen och Finland sin nationella framtid genom att provocera den sovande björnen. De gör också det på order från Washington DC. Förvisso har jag inga direkta bevis för det men det finns många indicier som talar för det. Detta är ett kontraproduktivt agerande - och det är trist att USA skall ha den här inställningen. Framförallt är det tragiskt att Europa fortsätter vara en amerikansk marionett istället för att värna om sina inrikespolitiska och utrikespolitiska intressen.

Fattar du inte att det är Ryssland som förlorar på alla plan. Lova att inte invadera och sedan gå in. Vad liknar det? Ryssland förlorar sin framtid.
Citera
2022-07-18, 23:52
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det är tydligt att akademikerfyllo står på Rysslands sida och det är självklart han därmed är en rövhatt sett ur mitt perspektiv och alla andra som inte uppskattar kleptokrati och ljugokrati som gränsar till äkta fascism i ordets sanna bemärkelse.
Men faktum är att han har en poäng. Otroligt jag vet, men det blir inte mindre sant ändå.

Det här kriget handlar inte om några tusen ryssars öde i Donbas. Putin och andra Moskoviter skiter i de där fyllona. Det handlar inte heller om att denzaifiera. Jag är helt säker på att detta är en upptakt till ett krig om resurser och att den globala världsmaktsordningen faktiskt ligger i potten. akademikerfyllo må vara lätt att ogilla men han har mer rätt på den här punkten än vad man först kan tro.

Som jag förklarat i en annan tråd:
Det finns dubbelt så många miljarder munnar att mätta nu som det fanns under kalla kriget.
Greta har antagligen rätt om Klimatförändringarna. På kort sikt kommer en hel del odlingsbar mark att försvinna. Det kommer inte få någon effekt på västerländska effektiva jordbruk då vi kommer kunna mätta vår egen befolkning ändå för att vi är utvecklade.

Men en stor del av världen kommer precis som idag behöva importera mat. Detta behov kommer att öka.
Lägger Ryssland Ukraina under sig så kommer det i framtiden bara finnas ett alternativ för import. Inte fler som det gör nu. Vad det gör geopolitiskt är rätt lätt att räkna ut. Det är bara plocka fram en karta och titta på den så ser man ju det hela riktigt jäkla tydligt.

10 år från nu om Ryssland kontrollerar Ukraina:

"Hej Sudiarabien - Vi har hört att ni ska köpa nya stridsflyg för massa pengar. Vet ni vad som är bättre än amerikanska stridsflyg? Jo, Ryska stridsflyg, och slippa svälta"

"Hej Afrika - vet ni vad som är bättre än att sälja Cobolt till Apple, Cisco och Ericsson? Jo det är att sälja det till oss så vi kan sälja det vidare dyrare till dem samtidigt som ni slipper svälta. Bra va?

Då akademikerfyllo säger att Ryssland har resurser så är hen spot on tyvärr. Om Ryssland även lägger Ukraina under sig så är maktbalansen förändrad. Så är det bara.

Detta i sin tur gör att väst inte kommer att låta Ryssland få Ukraina. Vi är oense om att Ryssland faktiskt kommer ta hem det här. Ryssland har en tradition av att falla sönder inifrån, och det kan hända igen.

I så fall förändrar det inte att Ryssland fortfarande har värdefulla resurser i form av mark, men Ukraina existerar fortfarande och en öppnare marknad för mat kommer finnas kvar där man inte kan hota med svält i samma utsträckning.
Har du sovit under en sten de senaste tio åren eller??
Ryssland kommer inte, kan inte, lägga något Ukraina under sig.

De försökte men misslyckades kapitalt.

Det de nu i första hand kämpat för är att hålla Donbass samt Krim där de har en del stöd från lokalbefolkningen men på sikt blir även det mycket svårt då Ukraina kan ta över ryska städer där det inte finns mycket till försvar.

Folk kommer svälta om 10 år, det kan jag också hålla med om, är det Putin som sett till att det kommer bli så?

Är han då även ansvarig för den globala uppvärmningen, har han måhända placerat en kärnreaktor under Antarktis för TT få isen att smälta snabbare?

Om det du beskriver stämmer är han i sanning ett ondskefullt geni men jag skulle snarare tippa på att det är er livliga fantasi som sätter krokben för era rövar.
Citera
2022-07-18, 23:55
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gauzesve
Britterna har aldrig levt så dåligt som under Putins styre!
Hard-up Brits forced to swap shampoo for washing-up liquid as prices soar
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/hard-up-brits-forced-swap-27476031

Ursäkta men engelsk tabloid är ganska oseriös.

Citat:
Charity Freedom4Girls, which tackles period poverty, said the situation is 'absolutely heartbreaking'

Glöm det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in