2022-07-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Bra svenska.

Lär dig skriva .
Förövrigt citerade/svarade jag Akademikerfyllo och inte dig! Ibland blir det tossigt här, från FB's sida denna gången
Citera
2022-07-18, 20:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Ja, visst är det jobbigt. Det var många som tänkte som du när Hitler började ”nalla” på sina grannländer också. Sen insåg man till slut att de ”flera hundratusen i kapital” man hade (grattis förresten) ändå skulle bli helt värdelösa i en tillvaro som styrs av Hitler.

Du måste börja leva i verkligheten och inte vara så naiv

Nej det är du som ska börja tänka i termer av risk och reward.

Hur stor risk är det att Putin överhuvudtaget orkar vidare efter ukraina-kriget? Tror vi ens att det är det han vill?
Sätt en procentchans på att du kan ha fel. Och räkna ut om det är en bra investering att offra en massa människor på att "Putin kanske är Hitler".

Om Putin är Hitler så fångar vi (Väst) honom utan problem i Polen eller Finland.

Dessutom ska vi fundera på om vi med vårt beteende gör Ryssland mer eller mindre aggressivt. Ryssland är vad det är, men vi bör hjälpa dem att vara deras bästa version av sig själva.
Citera
2022-07-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Nej tack.

Fortsätt du och tro att Ryssland ska printa ut halvledare med 3d skrivare.
Tror nog du misstagit mig för någon jag verkligen inte är . #-d skrivarna och sådant får du ta med dem som tror på ryska under och mirakel
Citera
2022-07-18, 20:23
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Hur stor risk är det att Putin överhuvudtaget orkar vidare efter ukraina-kriget? Tror vi ens att det är det han vill?
Sätt en procentchans på att du kan ha fel. Och räkna ut om det är en bra investering att offra en massa människor på att "Putin kanske är Hitler".

Om Putin är Hitler så fångar vi (Väst) honom utan problem i Polen eller Finland.

Dessutom ska vi fundera på om vi med vårt beteende gör Ryssland mer eller mindre aggressivt. Ryssland är vad det är, men vi bör hjälpa dem att vara deras bästa version av sig själva.
Om det finns en risk som är större en noll ska vi lägga all energi på att kasta grus i Putins maskineri.
Inget offer är för stort.
Citera
2022-07-18, 20:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dmitri på twitter har god koll på Igor Girkin, här är den gode Igors senaste analyser av hur det utvecklas i den lilla SMO som pågår.
Igor Girkin aka Igor Strelkov (responsible for downing of MH17 in 2014) released his update on the frontline situation in Ukraine as of morning of 18 July 2022:
Here Igor refutes his own claims for days ago that Seversk has been captured by the Russian forces, and says that attempts of the separatist forces to advance near Avdeevka are continuously repulsed by Ukrainian forces:
Additionally, Igor points at the south direction of Kherson as the main place for the upcoming battle and hints that both sides are finalising preparations. As a reminder, days ago Zelenskyi reportedly gave an order to liberate south of Ukraine from the Russian forces:
https://wartranslated.com/igor-girkin-frontline-update-18-july/

Ja intressant, undrar om Ryssland kan bygga upp till en ny större offensiv i över huvud taget? I Kherson tror jag mer Ryssland förbereder sig på försvar inte offensiv.

Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ukrainas förluster nämner du inte alls. Du nämner inte heller att Ryssland kan nå hela Ukraina med sina vapen, samtidigt som Ukraina kan nå maximalt 80 km med ett fåtal pjäser. Du utelämnar också att ryskt artilleri äter ukrainska positioner dygnet runt med en ratio 20:1. När ryssarna tar Kramatorsk så är det game over, och stora delar av UA:s försvarslinjer kommer att kollapsa

Varför tror du det? Och tror du Ryssland har så mycket trupper att sätta in efter de tar Kramatorsk? Efter varje offensiv stannar de ju upp i någon månad, det kommer de få göra efter att de tagit Kramatorsk också.
Citera
2022-07-18, 20:26
Medlem
Citat:
Det kommer mycket mer i artikeln/blogginlägget så läs den ni som är intresserade av de problem som ryssarna har just nu och som sannolikt kommer att förvärras ju mer som dessa HIMARS får jobba.

Dålig analys, logistik problem kom ju av att Ryssland inte planerade att det skulle bli ett krig, utan skickade in sina trupper helt oförberedda med tanken att Ukraina bara spontant skulle ge upp. Det var alltså inget problem med den ryska armén eller logistiken utan snarare med Rysslands säkerhetstjänst. Det ser vi ju nu i Donbas där Ryssland avancerar mot en av världens mest välbefästa områden med låga förluster med massivt artilleriunderstöd, detta är inte möjligt utan enastående logistik. Ryssland slåss också mot NATO tränade och beväpnad nazister och ultranationalister som slåss till sista man i många fall. Vad Ryssland gör nu skulle inget NATO land klarar av. Ryssland har redan förbrukat mer ammo än hela NATO har tillsammans.

För att summera så är analysen helt värdelöst för att den utgår från Ryssland självmordsattack i början av konflikten som inte har något alls att göra med hur den ryska armén agerar i fältet.
Citera
2022-07-18, 20:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja intressant, undrar om Ryssland kan bygga upp till en ny större offensiv i över huvud taget? I Kherson tror jag mer Ryssland förbereder sig på försvar inte offensiv.

Varför tror du det? Och tror du Ryssland har så mycket trupper att sätta in efter de tar Kramatorsk? Efter varje offensiv stannar de ju upp i någon månad, det kommer de få göra efter att de tagit Kramatorsk också.

Postade nyss ett inlägg om ryssarnas begynnande logistikhaveri skrivet av en i mitt tycke väldigt kunnig person, läs hans analys om vad det är som kommer att knäcka ryssen, mycket intressant.

https://nadinbrzezinski.medium.com/logistics-collapse-945984f5d48e
Citera
2022-07-18, 20:30
Medlem
Citat:

Har du vunnit dina pengar på lotto eller? Eller har du fått ett arv? Väst erbjuder en myriad av möjligheter att skrapa ihop ett par hundratusen på kort tid för den som är kapabel? Om du är kapabel så borde du vara villig att försvara ett system som låter dig vara din egen lyckas smed. Risk and reward…pft
Citera
2022-07-18, 20:32
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Vad skulle USA göra om tusentals amerikanska medborgare systematiskt mördades i låt säga Mexico? Skulle de sitta och titta på?
Nej, självfallet skulle de inte det. De skulle med all sannolikhet kalla hem sina medborgare om de själva inte har vett att bege sig från fientligt land. Jag själv skulle inte ens vilja vistas i Rosengård då jag oroas över att vara lovligt byte, faktiskt vill jag ej heller besöka morsan då hon är på grinigt och uselt humör. Jag tror vidare att USA skulle avråda sina medborgare från att besöka Mexiko, Libanon, Ryssland eller annat- för amerikaner, farligt land.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-07-18 kl. 20:44.
Citera
2022-07-18, 20:33
Medlem
Citat:

Ryssland har ju inte ens mobiliserat ännu, de har inte en mobiliserat sina kontraktsoldater. Ryssland nu slåss med en pytteliten del av sin armé så ifall de mobiliserar så kommer de kunna göra flera stora offensiver. Idag har Ryssland ca 75-120k soldater + LDPR+legosoldater i Ukraina. Jämförelsevis så har Ryssland 400k kontraktsoldater och 600k reservister.

Däremot om Ryssland mobiliserar så är det bäst att de får slut på kriget snabbt, om de skulle bli bogged down och försöka försörja en miljoner soldater så skulle det vara illa.
Citera
2022-07-18, 20:33
Medlem
Citat:
Vad skulle USA göra om tusentals amerikanska medborgare systematiskt mördades i låt säga Mexico? Skulle de sitta och titta på?
Det senariet i ser i Ukraina skulle vi nog inte sett i så många omgivningar en Ukrina och runt Rysland.
Är du medveten om att de s.k. sepparaisterna leds av Ryska ledare och att Rysland haft stationerad trupp I Ukraina sen 2014? Det är alltså Rysland som dödat Ukrainare sn 2014, läs på lite innan du köper Rysk propaganda.
Citera
2022-07-18, 20:41
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Varför ska jag offra flera hundratusen i kapital, kanske mer om man räknar in allt med inflation osv, för att några inbillar sig att "ukrainas sak är vår"? Eller 15 år tillbaka i utvecklingen, det är sinnessjukt att göra det. Jag hade gärna offrat mig gjort om Ukraina varit ett vettigt land med sunda värderingar, eller vårt eget land. Men de här kretinerna, och för att USA ska få driva sin agenda? Nej tack.
Du- och vi andra här i väst har råd med börsnedgång, höjda energi- och levnadskostnader, vi kommer inte gå under bara för att tillvaron blir något mer kärv till skillnad mot Ryssland och dess befolkning som kommer leva under oerhörda bekymmer och armod. Jag menar att vi i väst har det förhållandevis bra och gott ställt med utrymme för mer kärva tider.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-07-18 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in