2022-07-18, 20:59
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Fundera på varför Ryssarna helt har slutat att använda Guidade granater.

Med det övertag gällande kvantitet i artilleri som ryssarna har, så är det inte kostnadseffektivt att använda guidad ammunition. Istället beskjuter man de ukrainska linjerna från tiotals kilometers avstånd med hög precision. Ett regn av traditionella artillerigranater som ständigt mal ner fiendens moral. Old school krigföring är väldigt effektiv.
Citera
2022-07-18, 21:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Passar att citera Blair nu. Han som hängde med amerikanarna i det andra Irak-kriget och gick på all deras propaganda. Deras sanktioner, dessförinnan tog kål på en hel del irakiska barn pga medicinbrist.

Blair svalde Busch idéer om Irakiska kärnvapen med hull och hår. Han har nog passerat bäst föredatum för länge sen. Det finns en handfull som fortfarande tycker synd om ryssarna, Oliver Stone Gjorde några riktigt bra filmer (Plutonen, Wall Street, NBK) men numera gör han intervjuer med Putin och producerar TV serier där Stalin framställs som rätt så sjysst kille ändå.
Citera
2022-07-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det har jag inte påstått. Däremot kommer väst att bli isolerade från världens inom kort mäktigaste allians mellan Kina och Ryssland och ett stort antal andra länder. Västs saga är all.

Vilka länder ska ta över västs import/export till Kina hade du tänkt? Var specifik.
Citera
2022-07-18, 21:04
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Trefaldiga skäl:

1) UA har inte befäst och minerat terräng på samma sätt längre västerut.
2) Öppen terräng gynnar ryssarnas massiva övertag gällande artilleri ytterligare.
3) UA riskerar att omringas i en rysk kniptågsmanöver, och då faller minst halva UA:s territorium med fritt inlopp mot Kiev.

Efter Kramatorsk så går det alltså undan, och det ligger i tangentens riktning att Odessa och hela svartahavskusten i söder kommer att tas av ryssarna också. Chansen att få tillbaka förlorat territorium är lika med noll för Ukraina.
-
Det där låter rätt faktiskt enligt flera analytiker.
Kollar Military and Foreign Affairs Network
https://www.youtube.com/watch?v=ZG6uvjtFfho
Citera
2022-07-18, 21:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Jag har sagt detta flera gånger tidigare i tråden och fortfarande fattar jag inte varför Röda Armén fortsätter att försöka avancera mot staden Kharkiv. Det trotsar all logik!! Här kommer de igen och anfaller med en stridsvagn och några soldater som går till fots. Vad fan det är för mening att anfalla med en (1) stridsvagn övergår mitt förstånd?!? Ja gissa hur det gick? Något norr om byn Dementivka, norr om Kharkiv.

https://twitter.com/markito0171/status/1549083563773108225
Citera
2022-07-18, 21:05
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Om du skulle sluta gråtrunka till dina fantasier om Rysk förmåga och besvarar frågan du skulle besvara, hur har Diktatorns angreppskrig på ett fredligt grannland att göra med världsherraväldet?

Enkelt. Väst har isolerat sig från de framväxande militära och ekonomiska stormakterna, som antingen stödjer Ryssland eller som inte tagit avstånd från Ryssland, eller infört några sanktioner. Väst är för svagt redan idag för att tvinga länder utanför väst att underkasta sig deras doktrin. Det är som sagt inte Ryssand som har blivit isolerat, det är väst som väljer att isolera sig. Det är tydligt att feminism, marxistisk värdegrund, massinvandring och HBTQ inte vinner några krig eller ens fungerar inom diplomati (*host-host* Ann Linde). Västmakterna är föredettingar, och sanktionerna kommer att stå EU:s folk dyrt.
Citera
2022-07-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Postade nyss ett inlägg om ryssarnas begynnande logistikhaveri skrivet av en i mitt tycke väldigt kunnig person, läs hans analys om vad det är som kommer att knäcka ryssen, mycket intressant.

https://nadinbrzezinski.medium.com/logistics-collapse-945984f5d48e
Mycket väl beskrivet om vilka svårigheter de står inför, och har haft. Det stora arvet från Sovjetunionen lyser igenom.

En intressant sak i sammanhanget:
Problems with equipment are growing due to the inability of Russian defense plants to establish full-fledged work because there is a catastrophic lack of parts, components, and materials that were imported from Europe, Canada and the USA before the war.

Jag förstår inte hur Rysslandspåhejarna inte förstår att hela (militär)industrin håller på att falla samman.
Att de dessutom hela tiden hånar väst för att ”sanktionerna inte har någon negativ påverkan” säger väldigt mycket om många här i tråden.
Citera
2022-07-18, 21:11
Medlem
Citat:
Vad skulle USA göra om tusentals amerikanska medborgare systematiskt mördades i låt säga Mexico? Skulle de sitta och titta på?

Vi kan ju jämföra.

2016 dog 37 civila i donbass av kriget.
2016 mördades 75 amerikaner i Mexico.

USA har inte invaderat Mexico för att städa upp.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
De flesta är 90-95% eniga om att Putin är en typ av Hitler (ett väldigt blekt försök till kopia dock). Så han måste stoppas. Sen försöker man göra det på ett smidigt sätt.

Den vanligaste åsikten nu inom EU är att det är prioriterat att Ukraina ska avträda land för att få en fred. Det "vann" över åsikten att prioritera att straffa Putin. Så jag tror "din" åsikt är mindre vanlig än du tror. https://www.theguardian.com/world/2022/jun/15/justice-for-ukraine-overshadowed-by-cost-of-living-concerns-study-shows
Citera
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Enkelt. Väst har isolerat sig från de framväxande militära och ekonomiska stormakterna, som antingen stödjer Ryssland eller som inte tagit avstånd från Ryssland, eller infört några sanktioner. Väst är för svagt redan idag för att tvinga länder utanför väst att underkasta sig deras doktrin. Det är som sagt inte Ryssand som har blivit isolerat, det är väst som väljer att isolera sig. Det är tydligt att feminism, marxistisk värdegrund, massinvandring och HBTQ inte vinner några krig eller ens fungerar inom diplomati (*host-host* Ann Linde). Västmakterna är föredettingar, och sanktionerna kommer att stå EU:s folk dyrt.

Vad fan snackar du om, det är Vladolf Putler som är i hög färd med att snickra om RySSland till det nya Nordkorea.
Kim påstår också att ”Nordkorea isolerar omvärlden”, men sånt dravel blir förstås ännu löjligare när Diktatorn som säger det lögnaktigt framställts som smart.
Citera
2022-07-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Den vanligaste åsikten nu inom EU är att det är prioriterat att Ukraina ska avträda land för att få en fred. Det "vann" över åsikten att prioritera att straffa Putin. Så jag tror "din" åsikt är mindre vanlig än du tror. https://www.theguardian.com/world/2022/jun/15/justice-for-ukraine-overshadowed-by-cost-of-living-concerns-study-shows
Jag vill försiktigt påpeka att artikeln inte längre har någon aktualitet.
Citera
2022-07-18, 21:17
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Mycket väl beskrivet om vilka svårigheter de står inför, och har haft. Det stora arvet från Sovjetunionen lyser igenom.

En intressant sak i sammanhanget:
Problems with equipment are growing due to the inability of Russian defense plants to establish full-fledged work because there is a catastrophic lack of parts, components, and materials that were imported from Europe, Canada and the USA before the war.

Jag förstår inte hur Rysslandspåhejarna inte förstår att hela (militär)industrin håller på att falla samman.
Att de dessutom hela tiden hånar väst för att ”sanktionerna inte har någon negativ påverkan” säger väldigt mycket om många här i tråden.
-
Ni kan mer eller mindre se hur det går i kriget i realtid.
https://www.youtube.com/watch?v=NhM4oZXnMdc
Att sitta och läsa propaganda tror jag bara skadar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in