2022-07-18, 20:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Har du vunnit dina pengar på lotto eller? Eller har du fått ett arv? Väst erbjuder en myriad av möjligheter att skrapa ihop ett par hundratusen på kort tid för den som är kapabel? Om du är kapabel så borde du vara villig att försvara ett system som låter dig vara din egen lyckas smed. Risk and reward…pft

Vi ska naturligtvis försvara vårt samhälle om det behövs. Men vårt samhälle är mer hotat om det går bra för Ukraina/USA än om det går ganska dåligt.

Min tro är helt enkelt att Putin slutar när han har fått en bit av Ukraina. Jag anser inte Ukraina vara speciellt skyddsvärdigt som nation, det är allt för högerextremt och därför en risk att sån smuts sprider sig in hos oss. Om jag har fel, och Putin fortsätter, så är det dags att stoppa honom.
Citera
2022-07-18, 20:45
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej det är du som ska börja tänka i termer av risk och reward.

Hur stor risk är det att Putin överhuvudtaget orkar vidare efter ukraina-kriget? Tror vi ens att det är det han vill?
Sätt en procentchans på att du kan ha fel. Och räkna ut om det är en bra investering att offra en massa människor på att "Putin kanske är Hitler".

Om Putin är Hitler så fångar vi (Väst) honom utan problem i Polen eller Finland.

Dessutom ska vi fundera på om vi med vårt beteende gör Ryssland mer eller mindre aggressivt. Ryssland är vad det är, men vi bör hjälpa dem att vara deras bästa version av sig själva.

Västs agerande är en reaktion på Putlers agerande. Om han är så smart och Väst så onda, hur i helvete kunde han gå i fällan och invadera Ukraina?
Citera
2022-07-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns inget kvar om man är i närheten av en sådan smäll. Hörde en historia om en kille som sprängde sig själv med en 25 kilos dynamitlåda. Körde ut på en åker och skrek till polisen att försvinna, sen small det. Fanns inget kvar av honom, inte ens dna.
Kanske är humanare att var mitt i explosionen så pinan blir kort eller ingen än att få tredje gradens brännskador med en utdragen plågsam död som följd. Många ryssar som överlevt måste ju ha fått ofattbara brännskador och lidit all helvetes kval när depån exploderade.
Citera
2022-07-18, 20:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Krigshetsaren Tony Blair har tydligen också gått på "rysspropagandan" och inser att lopppet är kört för västvärlden geopolitiskt efter detta krig:

Passar att citera Blair nu. Han som hängde med amerikanarna i det andra Irak-kriget och gick på all deras propaganda. Deras sanktioner, dessförinnan tog kål på en hel del irakiska barn pga medicinbrist.
Citera
2022-07-18, 20:51
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja intressant, undrar om Ryssland kan bygga upp till en ny större offensiv i över huvud taget? I Kherson tror jag mer Ryssland förbereder sig på försvar inte offensiv.

Varför tror du det? Och tror du Ryssland har så mycket trupper att sätta in efter de tar Kramatorsk? Efter varje offensiv stannar de ju upp i någon månad, det kommer de få göra efter att de tagit Kramatorsk också.

Trefaldiga skäl:

1) UA har inte befäst och minerat terräng på samma sätt längre västerut.
2) Öppen terräng gynnar ryssarnas massiva övertag gällande artilleri ytterligare.
3) UA riskerar att omringas i en rysk kniptångsmanöver, och då faller minst halva UA:s territorium med fritt inlopp mot Kiev.

Efter Kramatorsk så går det alltså undan, och det ligger i tangentens riktning att Odessa och hela svartahavskusten i söder kommer att tas av ryssarna också. Chansen att få tillbaka förlorat territorium är lika med noll för Ukraina.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2022-07-18 kl. 21:16.
Citera
2022-07-18, 20:51
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Varför ska jag lyssna på en person som har mer än elva språkliga fel i en text med fyra rader? Har du dyslexi så förlåter jag dig.

En annan sak: jag såg i en video att ryssarna använder kinesiska handhållna VHF/UHF kommunikationsradio. Detta med en blinkning till er som skriver att ryska krigsmakten behöver västerländsk teknologi för att klara sig. Uppenbarligen har de gjort en bra deal med Kina gällande att köpa in stora kvantiteter elektronik som kan användas i konflikten.

Det kommer säkert att smugglas in hightech, men Ryssland kommer få det svårt att få tag på komponenter. De flesta spjutspetsprodukter har i nån form teknologi som kontrolleras av EU, Japan, Taiwan Australien Canada eller USA indirekt så även om labeln står "Made in China" så är en stor del kontrollerad av väst.

Sen har även kina stoppat leveranser av vissa produkter.

Fundera på varför Ryssarna helt har slutat att använda Guidade granater.
Citera
2022-07-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi ska naturligtvis försvara vårt samhälle om det behövs. Men vårt samhälle är mer hotat om det går bra för Ukraina/USA än om det går ganska dåligt.

Min tro är helt enkelt att Putin slutar när han har fått en bit av Ukraina. Jag anser inte Ukraina vara speciellt skyddsvärdigt som nation, det är allt för högerextremt och därför en risk att sån smuts sprider sig in hos oss. Om jag har fel, och Putin fortsätter, så är det dags att stoppa honom.

Ok, du gör en annan bedömning. Det respekteras så klart. Du gör en Chamberlain😉
Citera
2022-07-18, 20:52
Medlem
Citat:
Varför ska jag lyssna på en person som har mer än elva språkliga fel i en text med fyra rader? Har du dyslexi så förlåter jag dig.

En annan sak: jag såg i en video att ryssarna använder kinesiska handhållna VHF/UHF kommunikationsradio. Detta med en blinkning till er som skriver att ryska krigsmakten behöver västerländsk teknologi för att klara sig. Uppenbarligen har de gjort en bra deal med Kina gällande att köpa in stora kvantiteter elektronik som kan användas i konflikten.
Du kan lita på vem du vill, men försök se till fakta gå inte in i en Rysk dröm som inte stämmer med verkligheten.
Dina s.k. separatister är en del av den Ryska armén, läs på för en gång skull.
Citera
2022-07-18, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Han kan ju i allt elände glädja sig med att föräldrarna kanske kan köpa sig en bil som minne av honom (även om det i majoriteten av de områdena som soldaterna kommer ifrån inte finns mycket till vägar att köra på).

Ryssarna brukar hitta på att döda soldater "försvunnit" i Ukraina så att de ska slippa betala ut pengar till den ryska soldatens familj. Trots att det är en struntsumma på typ $200
Citera
2022-07-18, 20:57
Medlem
Citat:
Världsherraväldet. Väst kommer att förlora det.

Till Kina då menar du?

Annars får du gärna förklara hur Västvärlden kommer tappa det pga;
- att Ryssland inte lyckades behålla Trump och slå sönder USA, det är fortfarande skakigt, men om Trump inte ens ställer upp så blir det nog inte så mkt mer där.
- att Ryssland inte lyckades splittra hela EU när man lyckades med Brexit. Tror du verkligen att den tyska energikrisen kommer att få EU att gå under, att vi tar bort frihandeln, europol etc. Att allt ska bli som förr EU pga en kall vinter och ett jävligt dåligt år industriellt?
- att man sen tar till våld och inte ens lyckas krossa Västs dörrvakt?

Hur ser scenariot ut att Väst skulle tappa det, specifikt hur Ryssland skulle ta över ”marknadsandelar” på världsherraväldeskakan?
Citera
2022-07-18, 20:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton

Det finns en rätt bra bok vid namn The Russian Way of War - Force Structure, Tactics, and Modernization of the Russian Ground Forces (2016) av Lester W. Grau och Charles K. Bartles. Den läses bland annat på amerikanska officerarutbildningen och kan läsas gratis här;
https://archive.org/details/The_Russian_Way_of_War_Force_Structure_Tactics_and _Moderniza/mode/2up?view=theater&q=artillery

Eftersom jag är en bitter och egoistiskt konservativ person primärt bryr mig om Europa snarare än om amerikanska geopolitiska intressen eller för den delen Ryssland, Ukraina och Belarus hoppas jag att det här kriget upphör så fort som möjligt. Jag antar att jag tillhör en minoritet i tråden.

Men den boken är helt inaktuell sedan i mars i år. Allt man vetat eller trott sig veta är reviderat. Böcker om tyska armén skrivna 1933 var ju inaktuella efter krigsstarten 1939. Verkliga händelser, verkliga krig, trumfar äldre böcker.

Vi hoppas på ett slut på kriget, skillnaden är att du vill att kriget slutar med att Ryssland erövrar Ukraina och vi vill att det slutar med att Ryssland lämnar Ukraina. Du är intellektuellt ohederlig om du gör en halmgubbe att vi vill ha ett evigt krig men du vill stoppa kriget. Nej för du vill bara stoppa kriget på ett sätt; Ukrainsk kapitulation och rysk seger.
Citera
2022-07-18, 20:59
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Trefaldiga skäl:

1) UA har inte befäst och minerat terräng på samma sätt längre västerut.
2) Öppen terräng gynnar ryssarnas massiva övertag gällande artilleri ytterligare.
3) UA riskerar att omringas i en rysk kniptågsmanöver, och då faller minst halva UA:s territorium med fritt inlopp mot Kiev.

Efter Kramatorsk så går det alltså undan, och det ligger i tangentens riktning att Odessa och hela svartahavskusten i söder kommer att tas av ryssarna också. Chansen att få tillbaka förlorat territorium är lika med noll för Ukraina.

Om du skulle sluta gråtrunka till dina fantasier om Rysk förmåga och besvarar frågan du skulle besvara, hur har Diktatorns angreppskrig på ett fredligt grannland att göra med världsherraväldet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in