2022-07-18, 19:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Ja, jag har också för mig att jag läste då när jag var i USA att man får föra in motsvarande 100 000kr i Sverige och på den tiden var dollarn nere i 6kr. Däremot har jag inget minne av att jag läste om man ska deklarera (eller tulla som bankkillen kallar det) oavsett om man tar in mindre pengar än 100 000kr och vad det kostar att deklarera den summan. Han sa att man bara får föra in 100 000kr i Eu, från Eu. Jag argumenterade att det var 10 år sen och de reglerna som gällde då kanske var annorlunda, dessutom ligger inte USA i Eu. Sen frågade han varför jag inte hade växlat in pengarna för 10 år sen, precis som att det spelar nån roll. Pengar har väl inget bäst före datum, så länge de inte byter sedlar.

Det finns ingen gräns för hur mycket pengar man får ta med sig in till Sverige, varken nu eller då, bara att man skall deklarera belopp över 10.000 euro om det kommer från land utanför EU, t.ex. USA.

Har du för 10 år sen tagit in mer dollar till dåvarande värde av 10.000 euro så kan du få böter, men det är inget som Forex skall bry sig om så länge du inte försöker växla in mer än 10.000 euro på ett år.

Du bör kontakta Forex huvudkontor och lämna klagomål på att kontoret inte följer regelverket.
Citera
2022-07-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns ingen gräns för hur mycket pengar man får ta med sig in till Sverige, varken nu eller då, bara att man skall deklarera belopp över 10.000 euro om det kommer från land utanför EU, t.ex. USA.

Har du för 10 år sen tagit in mer dollar till dåvarande värde av 10.000 euro så kan du få böter, men det är inget som Forex skall bry sig om så länge du inte försöker växla in mer än 10.000 euro på ett år.

Du bör kontakta Forex huvudkontor och lämna klagomål på att kontoret inte följer regelverket.

ok. Tack. Jag gick dit lämnade fram mitt anställningskontrakt och frågade om jag får växla. Han ringde till chefen (via telefon) och återkom med att jag inte får växla om jag inte har papper från tullen att pengarna är tullade. Hur mycket pengar jag vill växla var inte så noga men gärna 10 tusen dollar. Det var dock inte värt 10 000 euro för 10 år sen, (eftersom kursen var nere i 1 dollar=6kr) så även om jag vill växla 12 tusen dollar bryter jag inte mot nån regel. Dessutom kan jag ju ha åkt till USA flera gånger så även om jag skulle ha mer än 10 tusen dollar kan han inte veta att det togs in vid ett tillfälle. Idag fick jag alltså inte växla någonting alls. De behandlar mig som kriminell.
Citera
2022-07-18, 19:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
ok. Tack. Jag gick dit lämnade fram mitt anställningskontrakt och frågade om jag får växla. Han ringde till chefen (via telefon) och återkom med att jag inte får växla om jag inte har papper från tullen att pengarna är tullade. Hur mycket pengar jag vill växla var inte så noga men gärna 10 tusen dollar. Det var dock inte värt 10 000 euro för 10 år sen, (eftersom kursen var nere i 1 dollar=6kr) så även om jag vill växla 12 tusen dollar bryter jag inte mot nån regel. Dessutom kan jag ju ha åkt till USA flera gånger så även om jag skulle ha mer än 10 tusen dollar kan han inte veta att det togs in vid ett tillfälle. Idag fick jag alltså inte växla någonting alls. De behandlar mig som kriminell.

Alltså, det finns ingen tull på dollar. Det enda är att man måste anmäla införsel om beloppet är över 10.000 euro. Det är bara att hävda att du bara hade med dig 10.000 dollar som inte behövde deklareras.
Citera
2022-07-18, 19:54
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Gå tillbaka igen och hälsa idioten att man inte behöver deklarera under 10 000 dollar i tullen, varken idag eller för 10 år sen.

Växlingskontoren har rätt att neka växling om de misstänker penningtvätt, oavsett om det är en krona eller mer. De ska också ta uppgifter om penningtvätt misstänks oavsett summa men alltid över vissa summor. Däremot ska växlaren inte behöva visa upp kontrakt eller liknande, det är Finansinspektionens ansvar om de i sin tur misstänker fuffens.
Citera
2022-07-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Alltså, det finns ingen tull på dollar. Det enda är att man måste anmäla införsel om beloppet är över 10.000 euro. Det är bara att hävda att du bara hade med dig 10.000 dollar som inte behövde deklareras.

Ja, så här i efterhand är det ju dumt att jag inte var mer påläst och att jag visste att gränsen går vid 10 000 dollar idag så jag skulle ha sagt att jag bara ville växla 10 tusen. När jag förde ut pengarna ur landet så var ju dollarn så låg så inte säkert jag då ens överskred gränsen på 10 000 euro. Synd att det bara finns en gubbe man kan växla hos annars hade jag provat någon annanstans i stan nu när jag vet hur det ligger till. Tack.
Citera
2022-07-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ja, jag fick för några veckor sedan 18000kr för 2 tusen dollar för Forex har väldigt dålig kurs. De sa att de inte har några gränser så jag tog fram 2 tusen dollar för jag tänkte att den summan verkade rimlig att få över från min resa. Hade jag växlat idag hade jag fått 19400kr för 2 tusen dollar för växlingskursen är 9,7 idag. Jag har gått och väntat i 10 år på att kursen ska bli bra och så får jag inte växla.

De ifrågasätter inte beloppet på införseln, utan hur du fått pengarna från början (i ditt fall genom en anställning i USA) som du lyckats styrka om jag uppfattat dig korrekt, det borde alltså vara fullt möjligt för dig att växla pengarna. Jag hade ring support tidigt imorgon bitti och frågat vad det är frågan om på kontor x. Det är fullt möjligt att mindre kontor har beloppsgränser också så ibland måste man ringa för att reservera belopp.

Sista utvägen är väl annars att åka till ett annat forex kontor/bank som tar emot dollar eller handla/växla pengarna på IK*A *=E eller C*as Oh*son *= l men det brukar ta en administrationsavgift på några % om de nu inte slutat helt med detta.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-07-18 kl. 20:11.
Citera
2022-07-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Växlingskontoren har rätt att neka växling om de misstänker penningtvätt, oavsett om det är en krona eller mer. De ska också ta uppgifter om penningtvätt misstänks oavsett summa men alltid över vissa summor. Däremot ska växlaren inte behöva visa upp kontrakt eller liknande, det är Finansinspektionens ansvar om de i sin tur misstänker fuffens.

Ja, det är ju det han säger åt mig varje gång. Första gången gick bra men nästa gång var han riktigt otrevlig och verkade som han trodde jag sålde knark. Jag sa som det var att jag hade jobbat och att jag kanske kan hitta kontraktet och då sa han att jag skulle få växla om jag hittade det. Så nu har jag letat och hittat det och trodde jag skulle få växla allt jag har. Menar du att det är fel att han krävde att se mitt anställningskontrakt? Jag tog också med mitt visum som visar när jag åkte in och ut ur landet. Känns ju som enklaste lösningen är att be andra personer växla åt mig. Enda problemet med det är att det kostar 50kr per växling men blir väl billigare än att åka 20 mil till nästa växlingskontor.
Citera
2022-07-18, 20:15
Medlem
Citat:

Må så vara, men att kräva deklarationskvitton från tullen på pengar man fört in i Sverige som man inte ens är skyldig att deklarera alls är inte rimligt. Då får de allt komma med en bättre anledning.
Citera
2022-07-18, 20:25
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ja, det är ju det han säger åt mig varje gång. Första gången gick bra men nästa gång var han riktigt otrevlig och verkade som han trodde jag sålde knark. Jag sa som det var att jag hade jobbat och att jag kanske kan hitta kontraktet och då sa han att jag skulle få växla om jag hittade det. Så nu har jag letat och hittat det och trodde jag skulle få växla allt jag har. Menar du att det är fel att han krävde att se mitt anställningskontrakt? Jag tog också med mitt visum som visar när jag åkte in och ut ur landet. Känns ju som enklaste lösningen är att be andra personer växla åt mig. Enda problemet med det är att det kostar 50kr per växling men blir väl billigare än att åka 20 mil till nästa växlingskontor.

Tycker det låter märkligt bara. Ett anställningskontrakt säger ingenting egentligen, om de nu skulle kräva något så borde det vara lönespecar där det står hur mycket du har fått. Det vanliga, som jag minns det, är att om du växlar över en viss summa så är det ett formulär du får fylla i där du får beskriva var, hur, av vem, osv, du fått pengarna. Samt att de tar kopia på legitimation och därefter skickar in allt till Finansinspektionen.

Om jag vore dig skulle jag kolla med Finansinspektionen för att se exakt vad som gäller i det här fallet.
Citera
2022-07-18, 20:33
Medlem
TröttSvensks avatar
Kolla med din bank ?
Berätta som det är. att du väntat på bättre dollarkurs.
Visa dem ditt visum och anställningsbevis.
Är sen dina dollar inte nyare än när du var där i USA så borde din bank kunna växla in allt på en gång.
Forex har åkt dit flera gånger för brott mot penningtvätt så de är väl försiktiga nu.
Citera
2022-07-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallyjonny
E du så här dum som du beskriver? Du går alltså tillbaka till samma Forex OCH ser också att det är samma person som sist men ändå väljer du att försöka växla in igen! Du har inga tankar på att växla in på ngt annat ställe eller har du sovit under en sten senaste tiden där det skrivs vitt o brett om just sånt här med kontanter ..
Ibland finner man inga ord

Hon väntade ju i 10år innan hon försökte växla, redan det är ju misstänkt.
Citera
2022-07-18, 21:11
Medlem
Citat:
Tycker det låter märkligt bara. Ett anställningskontrakt säger ingenting egentligen, om de nu skulle kräva något så borde det vara lönespecar där det står hur mycket du har fått. Det vanliga, som jag minns det, är att om du växlar över en viss summa så är det ett formulär du får fylla i där du får beskriva var, hur, av vem, osv, du fått pengarna. Samt att de tar kopia på legitimation och därefter skickar in allt till Finansinspektionen.

Om jag vore dig skulle jag kolla med Finansinspektionen för att se exakt vad som gäller i det här fallet.

Ja jag håller med dig. På mitt anställningskontrakt står bara vilken lön jag har i timmen så jag trodde de skulle börja räkna på hur mycket jag kunde få ihop i månaden och ifrågasätta hur jag kunde få ihop så mycket pengar. Men tydligen var anställningskontraktet ok, han klagade inte på det. Ett sådant skulle man ju också kunna förfalska ganska lätt eftersom det var/är ett privat kontrakt mellan mig och en familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in