Citat:
Ursprungligen postat av
joanna
Ja, det är ju det han säger åt mig varje gång. Första gången gick bra men nästa gång var han riktigt otrevlig och verkade som han trodde jag sålde knark. Jag sa som det var att jag hade jobbat och att jag kanske kan hitta kontraktet och då sa han att jag skulle få växla om jag hittade det. Så nu har jag letat och hittat det och trodde jag skulle få växla allt jag har. Menar du att det är fel att han krävde att se mitt anställningskontrakt? Jag tog också med mitt visum som visar när jag åkte in och ut ur landet. Känns ju som enklaste lösningen är att be andra personer växla åt mig. Enda problemet med det är att det kostar 50kr per växling men blir väl billigare än att åka 20 mil till nästa växlingskontor.
Tycker det låter märkligt bara. Ett anställningskontrakt säger ingenting egentligen, om de nu skulle kräva något så borde det vara lönespecar där det står hur mycket du har fått. Det vanliga, som jag minns det, är att om du växlar över en viss summa så är det ett formulär du får fylla i där du får beskriva var, hur, av vem, osv, du fått pengarna. Samt att de tar kopia på legitimation och därefter skickar in allt till Finansinspektionen.
Om jag vore dig skulle jag kolla med Finansinspektionen för att se exakt vad som gäller i det här fallet.