• 1
  • 2
2022-07-18, 18:52
Medlem
Hej.

För 10 år sedan jobbade jag som aupair i USA och jag jobbade både lite lagligt och lite olagligt.
De mesta av pengarna gjorde jag av med under vistelsen men sista halvåret lade jag cashen på hög och som svensk fick jag ganska mycket extra-jobb då famljer visste att jag var en bra barnvakt så jag var flitigt anlitad. Sen bestämde jag mig för att åka hem och tog med mig sedelbunten hem till Sverige. Jag fick betalt i cash, amerikanska dollars.

För några veckor sen gick jag på forex och växlade in 2 tusen dollar och det gick bra men när jag kom dit gången efter så stod ju samma person i kassan i denna småstad så han ville veta var pengarna kom ifrån vilket jag sa, och han sa att om jag ska växla måste jag visa anställningskontrakt så man vet att pengarna inte kommer från kriminell verksamhet.

Idag gick jag på Forex igen tillsammans med mitt 10 år gamla anställnigskontrakt samt mitt gamla pass med visum så det syns att jag har arbetsvisum, men då vägrar han (samma person igen) växla pengar med mig för då säger han att jag måste visa papper från tullen att jag tagit in pengarna i landet. Jag har inget sådant papper och har inte tullat några pengar. Och hade jag haft ett sådant papper hade han hittat på en annan ursäkt för att jag inte ska få växla in mina dollars.

Så nu undrar jag om ni har några tips åt mig vad jag ska göra. Jag har ingen lust att åka utomlands för att ställa mig i kön där i nåt växlingskontor för jag antar de inte har så hårda regler som här.

Vill Staten att jag ska bränna pengarna eller skicka dem som gåva till riksbanken eller vad är det jag ska göra? Lämna in dem till polisen eller? Kan jag tulla mina pengar 10 år för sent, och vad kostar det? Är brottet preskriberat snart?
Citera
2022-07-18, 18:56
Medlem
Gå till annan Forex?
Eller till annat växlingskontors-kedja?
Citera
2022-07-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Hej.

För 10 år sedan jobbade jag som aupair i USA och jag jobbade både lite lagligt och lite olagligt.
De mesta av pengarna gjorde jag av med under vistelsen men sista halvåret lade jag cashen på hög och som svensk fick jag ganska mycket extra-jobb då famljer visste att jag var en bra barnvakt så jag var flitigt anlitad. Sen bestämde jag mig för att åka hem och tog med mig sedelbunten hem till Sverige. Jag fick betalt i cash, amerikanska dollars.

För några veckor sen gick jag på forex och växlade in 2 tusen dollar och det gick bra men när jag kom dit gången efter så stod ju samma person i kassan i denna småstad så han ville veta var pengarna kom ifrån vilket jag sa, och han sa att om jag ska växla måste jag visa anställningskontrakt så man vet att pengarna inte kommer från kriminell verksamhet.

Idag gick jag på Forex igen tillsammans med mitt 10 år gamla anställnigskontrakt samt mitt gamla pass med visum så det syns att jag har arbetsvisum, men då vägrar han (samma person igen) växla pengar med mig för då säger han att jag måste visa papper från tullen att jag tagit in pengarna i landet. Jag har inget sådant papper och har inte tullat några pengar. Och hade jag haft ett sådant papper hade han hittat på en annan ursäkt för att jag inte ska få växla in mina dollars.

Så nu undrar jag om ni har några tips åt mig vad jag ska göra. Jag har ingen lust att åka utomlands för att ställa mig i kön där i nåt växlingskontor för jag antar de inte har så hårda regler som här.

Vill Staten att jag ska bränna pengarna eller skicka dem som gåva till riksbanken eller vad är det jag ska göra? Lämna in dem till polisen eller? Kan jag tulla mina pengar 10 år för sent, och vad kostar det? Är brottet preskriberat snart?

Besök fler växlingskontor och växla mindre åt gången. Pengarna har du över från din tidigare USA resa
Citera
2022-07-18, 19:05
Medlem
revodnebs avatar
Skicka ett par kompisar med lägre summor som växlar till dig, typ 500$ åt gången.
Citera
2022-07-18, 19:15
Medlem
2 tusen dollar är ca 21000kr. De flesta banker har en gräns på 10'000kr innan du måste styrka dina insättningar med kvitto eller kontoutdrag för att förhindra penningtvätt. Du skulle kunna be någon anhörig växla summan åt dig.

Banken ställer dessa frågor för att själva undvika sanktioner från finansinspektionen. Det är penningtvättslagen (2017:630) som ställer höga krav på banken och ta det inte personligt om de nekar dig.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-07-18 kl. 19:23.
Citera
2022-07-18, 19:16
Medlem
Citat:
Hej.

Gå tillbaka igen och hälsa idioten att man inte behöver deklarera under 10 000 dollar i tullen, varken idag eller för 10 år sen.
Citera
2022-07-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Gå till annan Forex?
Eller till annat växlingskontors-kedja?

Det finns bara ett växlingskontor i den här staden och det är Forex. Det finns bara ett Forex dessutom, och det är samma kille som jobbar där varenda dag. Nästa växlingskontor ligger 20 mil bort. Men jag har tänkt på att jag måste kanske åka på en roadtrip och växla lite småpengar här och där, för det gick ju bra första gången med 2 tusen dollar.
Citera
2022-07-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valkyren
Besök fler växlingskontor och växla mindre åt gången. Pengarna har du över från din tidigare USA resa

Det finns bara ett växlingskontor. Ja, det var det jag sa första gången jag växlade för jag tänkte att det var enklast. Och då passade jag på att fråga hur mycket man får växla per gång men det fanns inga gränser utan man måste verka trovärdig.
Citera
2022-07-18, 19:25
Medlem
Citat:
Hej.

E du så här dum som du beskriver? Du går alltså tillbaka till samma Forex OCH ser också att det är samma person som sist men ändå väljer du att försöka växla in igen! Du har inga tankar på att växla in på ngt annat ställe eller har du sovit under en sten senaste tiden där det skrivs vitt o brett om just sånt här med kontanter ..
Ibland finner man inga ord
Citera
2022-07-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
2 tusen dollar är ca 21000kr. De flesta banker har en gräns på 10'000kr innan du måste styrka dina insättningar med kvitto eller kontoutdrag för att förhindra penningtvätt. Du skulle kunna be någon anhörig växla summan åt dig.

Banken ställer dessa frågor för att själva undvika sanktioner från finansinspektionen. Det är penningtvättslagen (2017:630) som ställer höga krav på banken och ta det inte personligt om de nekar dig.

Ja, jag fick för några veckor sedan 18000kr för 2 tusen dollar för Forex har väldigt dålig kurs. De sa att de inte har några gränser så jag tog fram 2 tusen dollar för jag tänkte att den summan verkade rimlig att få över från min resa. Hade jag växlat idag hade jag fått 19400kr för 2 tusen dollar för växlingskursen är 9,7 idag. Jag har gått och väntat i 10 år på att kursen ska bli bra och så får jag inte växla.
Citera
2022-07-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Gå tillbaka igen och hälsa idioten att man inte behöver deklarera under 10 000 dollar i tullen, varken idag eller för 10 år sen.

Ja, jag har också för mig att jag läste då när jag var i USA att man får föra in motsvarande 100 000kr i Sverige och på den tiden var dollarn nere i 6kr. Däremot har jag inget minne av att jag läste om man ska deklarera (eller tulla som bankkillen kallar det) oavsett om man tar in mindre pengar än 100 000kr och vad det kostar att deklarera den summan. Han sa att man bara får föra in 100 000kr i Eu. Jag argumenterade att det var 10 år sen och de reglerna som gällde då kanske var annorlunda. Sen frågade han varför jag inte hade växlat in pengarna för 10 år sen, precis som att det spelar nån roll. Pengar har väl inget bäst före datum, så länge de inte byter sedlar.
Senast redigerad av joanna 2022-07-18 kl. 19:41.
Citera
2022-07-18, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallyjonny
E du så här dum som du beskriver? Du går alltså tillbaka till samma Forex OCH ser också att det är samma person som sist men ändå väljer du att försöka växla in igen! Du har inga tankar på att växla in på ngt annat ställe eller har du sovit under en sten senaste tiden där det skrivs vitt o brett om just sånt här med kontanter ..
Ibland finner man inga ord

Känns lite jobbigt att åka 20 mil till nästa växlingskontor. Eftersom han krävde anställningsbevis trodde jag att jag skulle få växla idag när jag har hittat igen det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in