2022-07-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det som rapporteras är deras pappersstyrka. Den har inget med verkligheten att göra. Sov/Ryssland har försökt lösa deras manskapsproblem i nästan 35-40år. Både NATO och nu Ryssland är egentligen organiserade för ett kort konventionellt krig. Nu är kriget i Ukraina inte så stort. När det gäller 65åringar mm så har ju ryska staten ändrat lagstiftningen, så man kan ta äldre. Om de inte hade problem så hade man inte gjort det.

Det väst inte riktigt vet är hur mycket Ryssland har i sina förråd. De använder till ex kanoner från 1937. Ryssland kan säkert fortsätta att producera dum ammunition. Tsarryssland klarade det, så lär nog Ryssland göra. Men problem kommer att uppstå. Hur många kanonrör har Ryssland i reserv? Maskinerna som gör nya rör kommer i från utlandet. Jag fattar inte varför Ryska propagandister jublar över 50 000 skott om dagen med artilleriet. Det gör bara att deras pjäser uppnår max EFC snabbare och måste underhållas. Det kan vara ett skäl till att Ryssarna skjuter mindre nu är att deras kanonrör börjar bli utslitna. När det gäller brist på material så gäller det modernt material. Frågan är om det är en brist för man inte har eller att man spar för att ha om man möter NATO.

Ett ex Ryssarna har börjat använda T-62 i stället för modernare stridsvagnar. Det finns tre skäl till det

1 De moderna stridsvagnarna i lagren har blivit kannabaliserade på delar. Då det finns mycket större marknad för T-72 reservdelar världen än för T-62.

2 T-62 kan ha varit geografiskt närmare i södra Ryssland då de användes 2008 i Georgien.

3 De kan redan ha varit klara då de var i krig 2008 och man behållit beredskapen, då det ofta är oroligt söder ut.

Ryssland kommer aldrig kriga hela vägen till polska gränsen. Ju dyrare blir det efteråt när det gäller uppbyggnad. Dessutom kom partisanverksamheten öka ju längre väst man kommer. Problemet för Putin är att han inte bestämmer när kriget tar slut. Man är alltid två. Väst har princip veto om han fortsätta kriget. Ukrainas ekonomi och krigsinsats överlever inte utan väst.
För att förklara det här och varför jag inte tror på att Ryssland rekryterar 65-åringar till kriget i Ukraina. Dessa siffror är inte korrekta men för att beskriva detta. På pappret har Ryssland omkring en miljon aktiva soldater samt två miljoner soldater reserven. Av dessa är 1,000,000 soldater är 300,000 trupper så kallade "fast-respons force" eller "rapid deployment force". Syftet med dem är att på kort varsel försvara det ryska hemlandet från attack. Av dessa 300,000 befinner 100,000 i Ukraina och slåss bakom Donbas milistrupper och milistrupper från Tjetjenien. Det betyder att det saknas 100,000 soldater saknas i "fast-respons force". För att täcka upp för detta för Ryssland över erfaren trupp från de 700,000 aktiva (men ej mobiliserade) trupperna till "fast-respons force". Det leder till att Ryssland måste rekrytera mer personal.

Trots allt behöver de logistisk personal, bevakningssoldater osv. på ryskt territorium. Det jag inte gillar med ISW är att de försöker blanda bort korten eftersom de är partiska i den här konflikten. Tankesmedjan försöker få oss att tro att Ryssland saknar brist på stridande soldater och måste skicka fram 65-åringar men så är inte fallet. Ryssland behöver folk till logistiken och sin militära verksamhet på ryskt territorium. Detta är naturligtvis ett manskapsproblem bakom de egna linjerna och är inte konstigt.

Storbritannien har drygt 200,000 soldater varav drygt 20,000 eller 10% av styrkan är redo att slåss idag. Storbritanniens armé kan dra fram ytterligare en brigad (5000 man) inom 48 timmar men sedan kommer det veckor innan de kan mobilisera ytterligare en brigad och månader innan de har flera brigader. Sverige har 25,000 soldater i alla sina försvarsgrenar varav tre bataljoner (1500 man) står redo för krig. I Sverige skulle de ta ett år att bygga mobilisera en brigad redo att gå i krig. Detta kan förövrigt skyllas på Fredrik Reinfeldt som fortsatte de liberala partiernas nedmonteringen av totalförsvaret.

Skälet till varför Ryssland, USA, Kina för att inte tala om Sverige har så få mobiliserade trupper som är redo att gå i krig beror på kostnad. Det är dyrt att soldater sittandes på "stand-by" i sina kaserner. Det tog Ryssland månader att bygga upp sina styrkor utanför Ukraina och det handlar om omkring 100,000 ryska soldater vars uppgift är att gå bakom styrkorna i Donbas och Tjetjenien.

Ryssland och västvärlden har som du skriver precis samma problem eftersom så få vill tjänstgöra i det militära som meniga soldater. Samtidigt som överskottet av officerare ökat. Inte ovidkommande i Ryssland som 2008 tvingades till göra sina officerare till underofficerare. Samtidigt bestod rekryteringsproblemet till lägre tjänster i det ryska försvaret.

Det finns en rätt bra bok vid namn The Russian Way of War - Force Structure, Tactics, and Modernization of the Russian Ground Forces (2016) av Lester W. Grau och Charles K. Bartles. Den läses bland annat på amerikanska officerarutbildningen och kan läsas gratis här;

https://archive.org/details/The_Russian_Way_of_War_Force_Structure_Tactics_and _Moderniza/mode/2up?view=theater&q=artillery

Liknande böcker läses på den svenska försvarshögskolan. Till skillnad från vad amerikanska tankesmedjor och amerikansk, brittisk och svensk press skriver - är Ryssland inte är ett gäng amatörer. Det framgår också att Ryssland har bra tränande soldater, högteknologisk utrustning och vet hur man krigar. Vidare har ryssarna drivor av gammal sovjetisk utrustning. Vad författarna däremot återkommer till är pengar vilket är ett evigt bekymmer för Ryssland. Mål som USA skulle skicka en Tomahawk på måste Ryssland slå ut med artilleri av kostnadsskäl.

Det betyder inte att Ryssland inte kan tillverka robotar av god kvalitet. Som framgår i den nämnda boken ovan är ryssarna förtjusta i traditionellt mass-artilleri (kostnadsskäl och doktrinskäl) och är enligt författarna också duktiga. Vidare använder sig ryssarna av fruktansvärt billig ammunition till sina artilleripjäser som kostar 1/80 så mycket som den ammunition som västerländska artilleripjäser använder. Jag antar att det är därför marken i Ukraina ser ut som en schweizisk ost. NATO skulle bara dra i väg en modern robot men sådana kostar som sagt pengar så jag antar att Ryssland inte skjuter av sina motsvarigheter till Tomahawk i onödan.

När det kommer till ryska pansarvagnar så är det inte den moderna T-14 de åker omkring i. De åker omkring T-62, T-72, T-80 och T-90. De har tusentals av dessa. Om de förvaras rätt (vilket jag förstår att de gör givet litteraturen) så håller de i över femtio år. Inte heller åker ryssarna omkring i nya Bumerang men BMP och BTR. Även dessa har de tusentals av. Många är moderniserade men själva grundvagnen är den samma. Det här kriget handlar nog inte så mycket om vem som har "finast" prylar men huruvida Ryssland har råd att skjuta sig till Lviv.

Det är säkert militärt möjligt (jag vet inte eftersom jag inte har tillgång till annat än öppna källor) och säkert också politiskt. Är det ekonomiskt gångbart? Tja, så länge olja och gaspriserna är höga så kanske. Jag tror som sagt att Ryssland kommer skjuta sig till Lviv om de måste. Huruvida Ukraina kommer kapitulera eller ej beror inte så mycket på vad den ukrainska regeringen säger men vad USA säger eftersom Zelensky är en marionett och ukrainarna inte är så mycket mer än proxykrigare. Men som sagt - vad vet jag.

Eftersom jag är en bitter och egoistiskt konservativ person primärt bryr mig om Europa snarare än om amerikanska geopolitiska intressen eller för den delen Ryssland, Ukraina och Belarus hoppas jag att det här kriget upphör så fort som möjligt. Jag antar att jag tillhör en minoritet i tråden.
Citera
2022-07-18, 20:01
Medlem
In the month of May, we published information that MI-6 began to check the SBU in work for Russia. There were too many leaks of information about the movement of Western military cargoes, into which missiles then flew. With the training of soldiers of the Armed Forces of Ukraine, the same story, too accurate strikes were delivered by Russian missiles, in those parts where there were instructors from NATO. The latest signal was a statement from the US embassy in Kyiv, which sent a signal that Ukraine is not safe, and information is constantly leaking to Russian intelligence services.
https://t-me.translate.goog/rezident_ua?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x _tr_pto=wapp
Citera
2022-07-18, 20:03
Medlem
Reimers avatar
Angående de logistikproblem som ryssarna har och kommer att få förvärrade så har den här skribenten en lång och verkligen ingående artikel om deras problem och vad som ligger i pipen för ryssarna.

https://nadinbrzezinski.medium.com/logistics-collapse-945984f5d48e

Citat:
Logistics Collapse

I can only make an assumption, in the spirit of the same Russian propaganda and in a language they understand, that Putin is a sent Cossack, a puppet of the West, staged in order to finally finish and destroy Russia. What they have successfully performed and is being implemented. In exchange, he receives personal benefits in unlimited quantities. This is, of course, conspiracy, but absolutely in the spirit of the obscurantism that Russian state media and officials are now spreading. (Russian officer)

There are many ways wars can come to a halt. Total surrenders are the ones most people imagine. The surrender of the Japanese on board the USS Missouri comes to mind. Or, for that matter, Victory Day in Europe. Rarely do wars end that way.

Total surrenders are rare as nails. Most end around a table and even the shape of the table is contested.

Ukraine is likely going to end in a likely very Russian way. It’s starting to look like the armies of Vladimir Putin will go home on foot, leaving a lot of equipment behind. Why? They are facing a logistics collapse like that seen by the armies of the Tzar in 1917, after the Summer offensive.

First, a tad of background. Because we have seen signals of this since the beginning of the war. If the Russian plan had worked, and they took Kyiv in three days, we would not have noticed these systemic problems with the Russian army.

But now we do, and have.

The first sign of this was a Russian general who reportedly shot himself because his tanks were in a sorry state:

Ukraine says a top Russian soldier took his own life after realising how weak his unit’s reserve vehicles were.

Kyiv said the commander killed himself when he learned that 90% of tanks in reserve were unusable and un-serviceable because parts had been stolen.

In claims that have not been verified, Ukraine said some tanks did not even have engines or had been almost completely dismantled.

Throughout the invasion, Russia has been exposed as being far weaker than previously thought becoming bogged down in a protracted battle which many onlookers believed could have lasted a matter of days

This was early. It sounded too incredible to be true. And to be fair, ninety percent of his reserve tanks might be a tad high. Nevertheless, it happened. Then we had another tidbit. This came from Major General Kyrylo Budanov, Ukraine's Intel chief. He was rather specific in the interview with Sky News:

General Budanov correctly predicted when the Russian invasion would happen when others in his government were publicly sceptical and now says he is confident about predicting its conclusion.

”The breaking point will be in the second part of August.

”Most of the active combat actions will have finished by the end of this year.

”As a result, we will renew Ukrainian power in all our territories that we have lost including Donbas and the Crimea.”

So, somebody within the Russian Ministry of Defense has confirmed how bad the logistics are. He has also told the world, or at least those of us who read certain Telegram channels, this is from Volyanedia, just how bad the Russian situation is. We already knew that troops were also refusing to fight. The number of refuseniks is growing, so remember the Summer offensive of 1917 as you read this.

Det kommer mycket mer i artikeln/blogginlägget så läs den ni som är intresserade av de problem som ryssarna har just nu och som sannolikt kommer att förvärras ju mer som dessa HIMARS får jobba.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Japp, så är det. Tyskarna inser att det var dumt att hoppa så djupt mellan lakanen med Putin. Detta utnyttjar Putin nu. Därför måste vi peppa Tyskarna så att de inte misströstar och börjar vackla. Detta kommer och ska bli dyrt för Europa…men det ska bli katastrofalt dyrt för Ryssland. Du och jag ska förbereda oss på att kliva säg 10-15 år tillbaka i utvecklingen, men ryssen ska tvingas tillbaka 40 år.
Nu har väst chansen att bekänna färg! Gå samman! När vi gjort upp med ryssen så kommer vi att vara starkare.

Varför ska jag offra flera hundratusen i kapital, kanske mer om man räknar in allt med inflation osv, för att några inbillar sig att "ukrainas sak är vår"? Eller 15 år tillbaka i utvecklingen, det är sinnessjukt att göra det. Jag hade gärna offrat mig gjort om Ukraina varit ett vettigt land med sunda värderingar, eller vårt eget land. Men de här kretinerna, och för att USA ska få driva sin agenda? Nej tack.
Citera
Medlem
Citat:
Men du menar att de skulle sälja ut sitt land till RYSSLAND???? Jo du, vilken normalbegåvad regering eller folk skulle göra det? Ja, normalt folk sade jag, och dithän räknas tex inte Iran, Serbien, MÖ, Venezuela? Vad i hela fridens nam skulle ett land/folk få tillbaks om de sålde sig till Ryssland??
De skulle få en framtid, de skulle slippa queer theory, massinvandring, radikal feminism, LBRQARZ+, whitness studies, hat mot familjer, kristendom osv osv.
Citera
2022-07-18, 20:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
putin gråter igen för sanktionerna
Det är omöjligt för västvärlden att isolera Ryssland och skicka landet tillbaka i tiden, säger ryska presidenten Valdimir Putin i ett videosänt tal till hans regering, rapporterar Reuters.
Han hänvisar framför allt till sanktionerna på Rysslands gögteknologiska sektorn.
Sedan Rysslands attack på Ukraina har västvärlden infört ett flertal sanktionspaket mot Ryssland som har haft som mål att isolera Ryssland från den globala ekonomin, samt inskränka dess tillgång både till kommersiell elektronik och till högteknologiska varor såsom halvledare och flygplansdelar.
- Det är självklart att detta är en enorm utmaning för vårt land, men vi kommer inte att ge upp, säger Putin.
Han menar att Ryssland måste utveckla inhemska teknologi.
Även finansminister Anton Siluanov betonar att stöd för den ryska tekniksektorn är en statlig prioritet. Han menar att varje rubel som staten investerar i denna sektor, bör eftertföljas av minst tre rubel från privata investeringar.
Källa svt.se
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ovanligt ärligt från Tass idag
Putin vows Russia not going to have decades of its progress reversed
The president said Russia was being completely denied access to foreign hi-tech products.
"[We are] aware of the huge amount of obstacles" being put up, so Russia will be "looking for new solutions while making effective use of its own technological capacities available in the country and research by innovative Russian companies," Putin explained.
https://tass.com/politics/1481435?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&u tm_campaign=smm_social_share
Ovanstående tar jag som ett tecken på att Rysslands industri har det riktigt besvärligt nu.

Intressant, Putins supportrar här i tråden säger ju att sanktionerna inte hjälper och att de gör Ryssland starkare. Putin själv håller inte med. Undrar hur ryska allmänheten ser på detta erkännande?
Citera
2022-07-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det har jag inte påstått. Däremot kommer väst att bli isolerade från världens inom kort mäktigaste allians mellan Kina och Ryssland och ett stort antal andra länder. Västs saga är all.
De står de inte heller..
Citera
2022-07-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
De skulle få en framtid, de skulle slippa queer theory, massinvandring, radikal feminism, LBRQARZ+, whitness studies, hat mot familjer, kristendom osv osv.
Med andra ord skulle de bli FÖRBJUDNA att vara självständigt tänkande individer som SJÄLVA avgör vad de anser vara värden i livet. Din korkade hjärntvättade stackare. Svagbegåvade inavlade KRETINER behöver bli styrda och få enkla fyrkantiga regler att hålla sig till. Detta är svaret på varför Ryssland inte har utvecklats (förutom det som VÄST tog dit sedan 93) ett skit på 800 år. Slaver och SLAVAR under sin egen likgiltighet
Citera
2022-07-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför ska jag offra flera hundratusen i kapital, kanske mer om man räknar in allt med inflation osv, för att några inbillar sig att "ukrainas sak är vår"? Eller 15 år tillbaka i utvecklingen, det är sinnessjukt att göra det. Jag hade gärna offrat mig gjort om Ukraina varit ett vettigt land med sunda värderingar, eller vårt eget land. Men de här kretinerna, och för att USA ska få driva sin agenda? Nej tack.

Ja, visst är det jobbigt. Det var många som tänkte som du när Hitler började ”nalla” på sina grannländer också. Sen insåg man till slut att de ”flera hundratusen i kapital” man hade (grattis förresten) ändå skulle bli helt värdelösa i en tillvaro som styrs av Hitler.

Du måste börja leva i verkligheten och inte vara så naiv
Citera
2022-07-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Brain-drain är bara förnamnet. I know.

Ursprungstexten du citerade kan förstås vara ett slags rop på hjälp, eller i alla fall en maning till nationell samling. Fast så jävla många patriotiska tekniker inom olika discipliner finns det kanhända inte kvar i landet. Jag ska också säga att jag har respekt för den sovjetiska uppfinningsrikedomen, i all dess enkelhet. Där hade de en framåtanda. Jag vet inte hur det ska gå nu.

Tillägg: Tekniker och ingenjörer.
I sammanhanget passar det här citatet bra:
”Putin's regime is the "dead cat bounce" of a still collapsing USSR.”
Citera
2022-07-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
De står de inte heller..
Hahahaha....jo, väst kommer bli isolerade FRÅN Ryssland. Och? Förstår du fortfarande att det inte spelar någon roll hur många gånger du än kör huvudet i väggen och försöker få fakta till att bli tvärtom mot vad den är. Ett land som ingen vill ha att göra med, kan inte isolera andra som om att det vore deras sak att avgöra. Det är så urbota korkat att man börjar undra vilket hem du rymt från
Citera
2022-07-18, 20:16
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Men borde dom då inte ha börjat den utrensningen i dom egna leden först ?
Mina år i Ukraina visade tydligt vilket rövarsamhälle det var,, visserligen har vi samma skit i Sverige också,, men Ukraina var/ är 30 gånger värre.
Och 100 gånger värre i ryssland så man fattar ju att ukrainarna försvarar sig så heroiskt mot den ryska invasionen, eller hur?
Det håller du med om?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in