• 3
  • 4
2022-07-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Han jobbar väl inte hela deras öppettider under hela veckan? Gå på en bank eller fler istället. Växla in under 10 tusen kr åt gången. Res och gör av med pengarna.

De har öppet 10-18 , måndag till fredag och han står där jämt verkar det som. Han borde ta semester snart. Eller är det han som är semestervikarien.
Citera
2022-10-14, 11:42
Medlem
Jag har fortfarande inte fått växla mina pengar.

I somras efter jag startade tråden skickade jag pengar med en släkting till uppsala men han fick inte växla där. Han sa att han fått pengarna av mig som jobbat i usa men de ville se bevis, på vad kommer jag inte ihåg nu. Det konstigaste är att när han gick till ett annat forex i uppsala var han rökt, för de hade redan registrerat honom så när han inte fick växla på det första stället fick han inte växla på det andra heller. Frågan jag ställer mig är om man får registrera personer så här med den nya lagen. Han försökte växla 2 tusen dollar. De plockar ju id-kortet direkt när man försöker växla.

Sen skickade jag min mor till forex i birsta city en helg men där fick hon inte växla för den som satt där var osäker på om och hur man tar emot dollar och hon var ny. Min mamma stod inte på sig och den på kontoret sa att hon ska komma tillbaka nästa dag när ordinarie jobbar. Hur som helst verkar man i detta landet var hysteriskt rädd för mina pengar samtidigt som swedbank är kända för tvätta pengar. Jag får inte ihop det.

Jag lär ju inte kunna växla på forex i någon annan stad för de har ju redan säkert blockerat mig som misstänkt kriminell så jag inte får växla nånstans. När jag blev nekad förra gången så hade jag lämnat in mitt körkort så nu har de registrerat mig.

Det lustiga är ju att för att bli av med mina pengar måste jag antagligen bli kriminell. Är det nån som vill ta emot mina dollars är det väl knarkhandlare som kan använda dollars i kontanter när de köper knark från utlandet. Eller hur gör jag? Tycker staten jag ska lämna in pengarna som gåva till staten, så de kan elda upp dem? Jag fattar faktiskt inte vad jag ska göra.
Citera
2022-10-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1876random
Sälj dina dollar för 9kr styck till privatperson och ta betalt genom banköverföring eller Swish.

Hur hittar jag dessa personer? Jag försökte nyligen köpa en bagagnad sak jag hittade på internet och bjöd 500 dollars i kontanter, när när priset var 5 tusen kronor. Det gick inte, men däremot fick jag köpa den för 4 tusen kr istället. Jag tycker den människan kunde gå på forex och växla men det vill ingen göra. Jag har annonserat ut mina pengar på facebook och har aldrig fått svar. Vem åker till usa när dollarn är uppe i 10 kr... Är det ens lagligt att försöka sälja pengar till privatpersoner på fb?
Citera
2022-10-14, 12:04
Medlem
Efter att ha läst din story om au pair förstår jag att du inte får växla.

1. Vem jobbar som au pair och kan lägga undan allt?

2. Vem tjänar så bra?

3. Hade du vart au pair hade du växlar allt direkt och använt pengarna.

4. Sen tror du du har 10tusen men oj de va 17.. har man inte koll eller?

Din story är en lögn och du kan glömma att växla pengar i sverige.
Citera
2022-10-14, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Som AU pair ligger lönen på ca 200dollar i veckan.
En professionell heltids-nanny kostar ca 650dollar/veckan i snitt.
Detta är alltså löner idag. För 10 år sedan var de lägre.

Dina 900dollar i veckan som au-pair är galet högt.

Nja, nu hör ju inte detta hit egentligen men så här ligger det till. Åker du som "aupair" via en organisation som "aupair in America" får du runt 200 dollar i veckan för 10 år sen. Hur det är nu vet jag inte. Då har man J1 visum och man får väldigt låg lön i jämförelse med andra låglönearbetare. Jag åkte för 10 år sen som "aupair" privat och följde med en svensk familj och hade ett helt annat visum, nämligen G5 och då kan man ha vilken lön som helst egentligen.

Jag som är svensk, och utbildad hade väldigt lätt att hitta jobb som barnvakt. Jag var mest barnvakt åt andra svenska familjer och jag var så överröst med erbjudanden varje kväll att jag fick tacka nej till jobb för jag hade inte tid. Sista året jobbade jag runt 10-12 timmar om dagen. När man jobbar hos en familj man inte bor hos får man 20 dollar i timmen och det är samma taxa även om ungarna går och lägger sig 21 och föräldrarna kommer hem kl 02 på natten. Och jobbar man mycket har man inte tid att spendera pengar heller.
Citera
2022-10-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Efter att ha läst din story om au pair förstår jag att du inte får växla.

1. Vem jobbar som au pair och kan lägga undan allt?

2. Vem tjänar så bra?

3. Hade du vart au pair hade du växlar allt direkt och använt pengarna.

4. Sen tror du du har 10tusen men oj de va 17.. har man inte koll eller?

Din story är en lögn och du kan glömma att växla pengar i sverige.

Jag har både arbetskontrakt och visum i mitt gamla pass som jag visade Forex, så det är inget problem. De hittar ju på nya anledningar att inte vilja växla med mig. Senast var det ju att jag inte hade bevis att jag visat pengarna för tullen och det gjorde jag ju aldrig. Att jag inte gjorde det var väl för jag inte trodde det spelade nån roll för chansen att få växla in pengarna. Dessutom var jag nog rädd att bli av med pengarna i tullen också.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in