Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-13, 15:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Den tyngsta sten att användas i ett pyramidbygge väger 90 ton tror jag, men den tyngsta sten att huggas ut, förflyttas och hissas upp för att användas i en konstruktion väger 800 ton.
800 ton...rekordet i tyngdlyft är över 23.000 ton och tyngsta som flyttats över land är mer än 4800 ton.

800 ton kräver förvisso lite annorlunda verktyg men vikten som sådan är inget spektakulärt idag.
Senast redigerad av Arne.Anka 2021-11-13 kl. 15:40.
Citera
2021-11-13, 15:41
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad får du det ifrån? 50 ton är ingenting det tar man med en trailerdragare, i sverige har vi kört med timmerlastbilar på +70 ton, antonov-225 lastar låååångt över 200 ton.

Tja stenarna som pyramiden består av väger mellan 2-80 ton... och dom är runt 2 miljoner i antal.. total vikt runt 6 miljoner ton, ingen liten prestation
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cheopspyramiden

Men dom bollade oxå med stenar som vägde över 1000 ton. Ta det på din lastbil..

https://www.ancient-origins.net/opinion-guest-authors/forgotten-stones-baalbek-lebanon-001865
Citera
2022-07-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Utan att ha sett en anonym juutuublänk, så kan jag ju säga att allting pekar på att månlandningen skedde. Du kan inte hålla nånting som kräver tusentals människor involverade hemligt; speciellt inte som dåvarande sovjet omedelbart hade knäckt bubblan eftersom dom självklart följde allting som skedde.

Jag förstår inte varför det är så populärt att vara förnekare, men det ligger väl i moderna tider - där folk har ett attentionspan understigande 10 sekunder, sen ska dom ner i nallen och fladdra sociala media.

Den största anledningen till att det är svårt att återskapa idag är att vi inte *har* en supermakts resurser inriktade på det. Idag låter man spaceX göra det .. på eget bevåg, så att säga. Parallellt med det har man ett annat program, eftersom Musk skriver den ena korkade twitterinlägget efter det andra och det finns skäl att ifrågasätta karlns mentala förmågor.

Vi har dock landat ett antal farkoster på månen även efter detta, dock autonoma - inte som vi tvingade Armstrong att manuellt ta över då automatiken valde en stenhög som landningsplats. Självklart har dom tagit plats - alla dessa expeditioner kan helt enkelt inte ha fejkats eller riktiga bevis hade framkommit efter all denna tid.

Så vad söker förnekarna? Uppmärksamhet?

"Du kan inte hålla nånting som kräver tusentals människor involverade hemligt" = 3 personer ljög att dem var på månen 1969, alla andra behövde bara jobba på sin avdelning på NASA och då är det lätt att lura tusentals människor.

Regeringar och hemliga sekter håller mycket hemligt och det kräver tusentals människor involverade.

"speciellt inte som dåvarande sovjet omedelbart hade knäckt bubblan eftersom dom självklart följde allting som skedde." = Sovjet ljög också hela tiden om sina rymdresor och är kontrollerad av samma pengar krafter som styr över NASA.

"Vi har dock landat ett antal farkoster på månen även efter detta, dock autonoma" = illustrerad vetenskap tidningen handlar inte om äkta saker och TV bara ljuger mot oss alla för att få oss att leva i en lögnbubbla.

Hur kan man ens lita på dessa lögnhalsar?

https://duckduckgo.com/?q=fake+moon+rock&t=h_&ia=web
Senast redigerad av Sverige1990 2022-07-18 kl. 17:50.
Citera
2022-07-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige1990
"Du kan inte hålla nånting som kräver tusentals människor involverade hemligt" = 3 personer ljög att dem var på månen 1969, alla andra behövde bara jobba på sin avdelning på NASA och då är det lätt att lura tusentals människor.

Regeringar och hemliga sekter håller mycket hemligt och det kräver tusentals människor involverade.

"speciellt inte som dåvarande sovjet omedelbart hade knäckt bubblan eftersom dom självklart följde allting som skedde." = Sovjet ljög också hela tiden om sina rymdresor och är kontrollerad av samma pengar krafter som styr över NASA.

"Vi har dock landat ett antal farkoster på månen även efter detta, dock autonoma" = illustrerad vetenskap tidningen handlar inte om äkta saker och TV bara ljuger mot oss alla för att få oss att leva i en lögnbubbla.

Jag tänkte först diskutera varje punkt för sig, vilket inte alls är svårt. Om du tror att enbart 3 personer var "med" på en cover-up .. så inser jag att här finns inget att diskutera. Det är nog lättare att diskutera bort religion ur en troende, tbh.

Lycka till med ditt liv, och drabba ingen oskyldig.
Citera
2022-07-18, 18:10
Medlem
Jag kan inte längre ta en person som tror på månlandningarna på allvar, oavsett ämne.

Det stör mig och är ganska trist.
Det hade varit enklare att tro på dom.
Citera
2022-07-18, 18:28
Medlem
Citat:
Du uppfattar för du tänkte inte klart.

Vilka kunde direkt påstå att dem var på månen? = Neil Armstrong, Buzz Aldrin, Michael Collins.

Du verkar inte medveten varken om att Michael Collins inte landade på månen eller om de expeditioner som följde efter Apollo 11. Är det inte väldigt jobbigt att argumentera från ignorans?
Citera
2022-07-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag kan inte längre ta en person som tror på månlandningarna på allvar, oavsett ämne.

Det stör mig och är ganska trist.
Det hade varit enklare att tro på dom.
Enkelt eller inte hör inte hit. Men när man enbart tror att 3 personer på Apollo 11 traskade på månen har man ju fan inte ens gått klart grundskolan - men har starka och felaktiga åsikter. Som du ser av tidigare inlägg där tomten inte ens förstått att alla på resan faktiskt inte fick resa ner. Det var inte viktigt att lära sig detaljerna - dom hade ju redan bestämt sig för att det var fel.

DET stör mig.
Citera
2022-07-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Du verkar inte medveten varken om att Michael Collins inte landade på månen eller om de expeditioner som följde efter Apollo 11. Är det inte väldigt jobbigt att argumentera från ignorans?

NASA påstår att Michael Collins flög Apollo 11-kommandomodulen Columbia runt månen 1969 medan hans besättningskamrater, Neil Armstrong och Buzz Aldrin, gjorde den första besättningen som landade på ytan.

Poänget är ju att han skulle vara vittne för månlandningen i Apollo 11-kommandomodulen Columbia.

Och ignorans lider alla som tro på sagan om Månlandningen.
Citera
2022-07-18, 18:58
Medlem
Masingas avatar
De som tror på månlandningen är samma personer som går och röstar varje år och verkligen tror att just deras röst gör skillnad

Kolla på Elon Musks senare tweets där han skriver "nice try Nasa"
Citera
2022-07-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
De som tror på månlandningen är samma personer som går och röstar varje år och verkligen tror att just deras röst gör skillnad

Kolla på Elon Musks senare tweets där han skriver "nice try Nasa"

Man måste ha förståelse att när folk "tror" på månlandningen lider ofta av Cognitive dissonance och då tycker att alla är galna som bevisar att deras världsbild är fel.

https://www.ndtv.com/world-news/elon-musk-compares-space-with-kitchen-slab-in-a-meme-nice-try-nasa-3160550

https://saysame.com/wordpress/wp-content/uploads/2018/02/318-Cognititive-Disodance-Compare.jpg

Sanningen är det som folk ofta kan inte hantera.

https://1.bp.blogspot.com/-t6TdFgu9wBo/Wn5jQPKuWlI/AAAAAAACzHU/rMMTNz_Mm0gHihWCFXuwjua-8dBBtb1AgCEwYBhgL/s1600/CONSP59962_n.jpg
Senast redigerad av Sverige1990 2022-07-18 kl. 19:17.
Citera
2022-07-18, 19:19
Medlem
Citat:
Man måste ha förståelse att när folk "tror" på månlandningen lider ofta av Cognitive dissonance och då tycker att alla är galna som bevisar att deras världsbild är fel.

https://www.ndtv.com/world-news/elon-musk-compares-space-with-kitchen-slab-in-a-meme-nice-try-nasa-3160550

https://saysame.com/wordpress/wp-content/uploads/2018/02/318-Cognititive-Disodance-Compare.jpg
Ja man måste förstå att det är jäkligt känsliga grejer och man måste ha förståelse för att det inte är lätt att inse hur lurad man blivit.

Och det gör det än mer frustrerande eftersom personer man ser upp till inom olika områden blir svåra att ta på allvar när dom tror på en (faktiskt) så extremt genomskinlig bluff.
Citera
2022-07-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Ja man måste förstå att det är jäkligt känsliga grejer och man måste ha förståelse för att det inte är lätt att inse hur lurad man blivit.

Och det gör det än mer frustrerande eftersom personer man ser upp till inom olika områden blir svåra att ta på allvar när dom tror på en (faktiskt) så extremt genomskinlig bluff.

Kan bara hålla med.

Jag själv växte upp och "trodde" på NASA och månlandningen och mycket annat.

Det var väldigt svårt och jobbigt för mig att lära mig och acceptera att jag hade blivit lurad från den dagen jag föddes.

Men nu är jag fri och se sanningen som den verkligen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in