Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Det enda som händer med höjda skatter är att pengar försvinner på vägen i transfereringskostnader.
Att vi tar bort en mängd bidrag och även avdrag absolut. Med avskaffad inkomstskatt behövs inga avdrag för privatpersoner, rot, rut, ränteavdrag blir meningslösa.
Iofs skulle tusentals bokföringskonsulter, revisorer och skatterjurister få byta yrke men det är bara positivt.
Om du själv får betala en försäkrings och pensionspremie för din sjukvård och pension så kan du själv reglera nivån.
Inför en fastighetsskatt så kan folk välja konsumtionsnivå på boende precis som med bil.
Sen behöver vi en grundläggande välfärd för de som aldrig kunnat arbeta eller hamnar snett. Det har vi råd med oavsett, däremot skall inte friska vuxna individer kunna leva på bidrag.
Svenskens övertro på fördelen med en ”stark stat” är helt absurd.
Sen måste folk förstå att välfärdsstaten är inte ett uttryck för att politiker vill folket väl. Det är ett sätt att styra.
Välfärdsstaten tar från folket och sprider ut så att alla tror de vinner på det. Det gör att folket hålls i schack. Och fungerar med en homogen befolkning. Det gör också att man inte behöver ett så starkt våldsmonopol eller så mycket kontrollfunktioner. Folket fostras in i detta. Detta faller med det nya Sverige när vi får in människor med större koppling till "klanen". Därav att statens våldskapital och kontrollfunktioner inte hänger med nu i Sverige då det är skapat för en homogen befolkning som är fostrad in i statens sätt.
Motsatsen är exempelvis USA där enskilda ges mer ansvar. Spottar man i näven och jobbar på i USA så kommer det faktiskt gå bra. För att kontrollera folket krävs då ett större våldskapital från staten vilket USA har i form av mycket polis.
Vilket sätt att styra är bäst? Jag anser att folk skall ges större ansvar och få bära frukterna av det man producerar samt då även ta smällen när man missköter sig. En grundläggande sjukvård skall staten stå för (för de verkligt utsatta), resterande del försäkringar såsom i Holland om jag kommer ihåg rätt.
Nåväl, ovan är off topic. Oavsett vilket sätt man styr på så är en av grunderna billig energi. Vår utveckling mot den generella välfärd vi nått har kommit från muskelkraft, till djur, till vatten, till kol, till el, till olja, till kärnkraft. Elförsörjningen i Sverige togs fram av ingenjörer som skapade en stabil linje genom Sverige med Vattenkraft i norr och sen kärnkraft i söder. Sen kom ideologi och förstörde denna. Jag ser inget i närtid som kommer lösa vår energiförsörjning i Sverige eller för den delen stora delar av Europa.
Utan en stabil elförsörjning ser jag inte tillväxt som kan skapa avkastning för att betala av lån, jag ser inte billigare priser på något alls då energi ligger i grunden för mat etc. Jag tror därför att stagflation kan ligga framför oss. Vart vi landar i närtid vet jag inte men drar man det i oändligheten så kommer vi till slut till en reset.
Sen kommer diskussionen om att folk kommer klara av högre priser och räntor. Inte alla men säkert många. Men det finns en annan aspekt. Goda tider fostrar veka människor. Många kommer psykiskt må jävligt dåligt, kanske låter löjligt men när skidresor och thailandsresor inte längre kommer vara något självklart man har råd med, när man inte kommer kunna fylla sin tomhet med renoveringar och kapitalvaror så tror jag att vi underskattar hur många kommer må. Inte minst barn och unga kommer inte förstå. Jag ser det sistnämnda i min omgivning redan nu.
Bostadspriserna är inte bara räntan. Det är alla kostnader runtomkring och enormt mycket psykologi. Just nu ser jag inte något som kan få dem att vända uppåt i närtid.
Håll i hatten.