2022-07-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Tackar för svar. Den andra delen är väl inte så farlig, att tror man att det är ett barn, så borde det vara olagligt. Jag kan se deras poäng där.

Att börja tillåta brottsprovokation är dock något annat. Det är en stor fråga, som jag ärligt talat inte tycker att Dumpen har insikt nog till att vara och härja i.
Det är lite "suddigt" där... jag misstänker följande:
Med en ny lag skulle alla dumpens gäddor kunna lagföras av polis. Det är inte det samma som att polis får bedriva verksamheten.
Citera
2022-07-18, 10:14
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Du antyder att man måste vara nån sorts white trash av den typ som flockas kring Dumpen-parets facebooktrådar för att bry sig om eller beröras av att en kollega bevisligen ertappats som barnknullare?
Det tror inte jag.

Jag gillar inte dumpen och har aldrig gjort. Jag bryr mig inte om de flesta av deras texter. och vet inget om de patetiska figurer som åkt dit förut. Men är övertygad om att det nått mig via omvägar om det varit en person i min hemstad, eller i min bransch.

Jag ser också det självklara i att om någon av de ertappade går vidare och processar , och det skapas ett mål kring detta och de blir drivande i en process mot denna uppmärkssammad sajt - så kommer ju deras chattloggar och det de gjort uppmärksammas i än högre grad. Den självklarheten verkar inte du se dock.
Jag säger inte att man måste vara WT för att vara peddohatare, men jag får känslan att WT är kraftigt överrepresenterade bland dessa. Det är lite som när vänsterliberaler kallar SD-sympatisörer för bönder. Man måste inte vara bonde (alltså bo utanför Stockholm) för att sympatisera med SD, men det finns ett samband.

Du antyder att rykten färdas med olika hastighet beroende på bransch. Jag håller med.

Jag är medveten om att en stämning kommer att leda till att ramaskri bland dumparna, tro inget annat. Saken är bara att dumparna är en liten och ganska begränsad grupp. Visst kommer domstolshandlingarna att finnas och laddas ner av de som är intresserade, men det finns inte en chans att MSM kommer att publicera namn och bild tillsammans med chattar.
Citera
2022-07-18, 10:17
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Det här sättet de "fiskar" på. Det måste vara rätt ovanligt att utövande pedofiler kommer i kontakt med riktiga barn på det viset?

Eller händer det ofta att en 60-årig man skickar en bild på sin smegmakladdiga gammelmanspenis till en bifallande 14-årig brud i flera veckor, och sen lyckas få med henne på dejt i en skog där han utlovar anala samlag?

Jag gissar att de riktiga problemen inte sitter och chattar som om det vore 1999. De rör sig i barnens närhet, de är tränare, farsor, lärare, grannar, vänner.
Dumpen befäster bilden av pedofilen som den "fule gubben" - just eftersom de enda de kan få tag på är den typen av ensamma galningar som antagligen sällan skulle fått tag på riktiga barn.

Det riktiga problemet återstår. Men de klappar sig själva på bröstet för att ha fångat in de halta och lytta. Typ som om en brottsbekämpande organisation sa sig förhindrat "myglet och kriminaliteten i samhället" genom att punktmarkerat några efteblivna sjukpensionärer som snattat kaffe på Willys.
Du skriver i princip det som jag har hävdat under hela tiden jag har varit aktiv i tråden, så jag tycker att det är kul att vi kommer till olika slutsatser beträffande andra frågeställningar.
Citera
2022-07-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag säger inte att man måste vara WT för att vara peddohatare, men jag får känslan att WT är kraftigt överrepresenterade bland dessa. Det är lite som när vänsterliberaler kallar SD-sympatisörer för bönder. Man måste inte vara bonde (alltså bo utanför Stockholm) för att sympatisera med SD, men det finns ett samband.

Du antyder att rykten färdas med olika hastighet beroende på bransch. Jag håller med.

Jag är medveten om att en stämning kommer att leda till att ramaskri bland dumparna, tro inget annat. Saken är bara att dumparna är en liten och ganska begränsad grupp. Visst kommer domstolshandlingarna att finnas och laddas ner av de som är intresserade, men det finns inte en chans att MSM kommer att publicera namn och bild tillsammans med chattar.
En annan fråga är: kommer innehållet i chattarna att ens vara relevant som bevis i frågan om förtal/ärekränkning?
Citera
2022-07-18, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför tror du han skulle få rätt?

Därför att Dumpen har väldigt lite på fötterna när det gäller lagstöd för sin verksamhet. Man använder sig av ett kryphål, på ett sätt det inte är gjort för, på ett sätt som samhället inte vill att det ska användas på. Att någon hittills inte prövat saken är långt ifrån samma som att utgången skulle vara väldigt svår att förespå.

Citat:
Han liksom de flesta andra pedofiler går inte vidare eftersom de har noll kraft då de är exponerade.

Du tror han som advokat skulle ”driva sitt mål” i offentligheten trots att hans chatt och filmen på honom finns för alla att se? Hans ev makt upplöstes då han hamnade på dumpen.
Alla försök från honom att driva process mot dumpen skulle förstöra hans liv och karriär ännu mer.

Det är det som är så effektivt och lite läskigt med Dumpen.

Nja, nu håller jag inte med dig. Någon nollkraft vet vi inte om. Och andra gäddor har nog gjort ganska så rätt och agerat smart. Men som andra redan varit inne på, vad har denna gädda att förlora nu, om han väljer att stämma. Hur gick det för Ebba Bs offer??
Citera
2022-07-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
En annan fråga är: kommer innehållet i chattarna att ens vara relevant som bevis i frågan om förtal/ärekränkning?

Själva konfrontationsvideon utan chattarna räcker nog för att räknas som förtal då det innebär att peka ut någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

Men det som talar emot det är att det är själv publiceringen som kan antas vara förtal och då ingår hela den posten på dumpen inkl text, video, bild och chatt.
Citera
2022-07-18, 10:28
Medlem
Citat:

Ja, för att avgöra hur grovt brottet är.

Och nu är det alltså hur grovt förtalet är, jag menar.
Citera
2022-07-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ja, för att avgöra hur grovt brottet är.
Återigen måste jag hjälpa dig här. Det spelar ingen roll om det är ett brott eller inte för ett förtalsmål.
Citera
2022-07-18, 10:34
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Återigen måste jag hjälpa dig här. Det spelar ingen roll om det är ett brott eller inte för ett förtalsmål.
Det är din läsförståelse som brister som vanligt. Givetvis menar användaren för att bedöma hur grovt förtalet (brottet) är.
Citera
2022-07-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Enig. Inte innehållet i chattarna som avgör. Det är själva publiceringen och syftet med den. Tror den sammantagna bevisningen är stark. Dumpen går tex aktivt ut på sociala media och ber om hjälp till identifiering. I alla inlägg som använder ord som pedofil eller liknande bejakas det. Alltså styrks det att dumpens uttalande att de INTE anklagar gäddor för pedofili utan bara påvisar ett beteende, är falska.
I vilket fall som helst - blir det en rättslig prövning i någon form kommer utfallet att vara prejudicerande.
Citera
2022-07-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är din läsförståelse som brister som vanligt. Givetvis menar användaren för att bedöma hur grovt förtalet (brottet) är.
Min läsförståelse är bra tack. Jag svarade på det ursprungliga inlägget som Kommer-vara-anon senare redigerade.
Frågor på detta?
Citera
2022-07-18, 10:42
Medlem
Citat:
Enig. Inte innehållet i chattarna som avgör. Det är själva publiceringen och syftet med den. Tror den sammantagna bevisningen är stark. Dumpen går tex aktivt ut på sociala media och ber om hjälp till identifiering. I alla inlägg som använder ord som pedofil eller liknande bejakas det. Alltså styrks det att dumpens uttalande att de INTE anklagar gäddor för pedofili utan bara påvisar ett beteende, är falska.
I vilket fall som helst - blir det en rättslig prövning i någon form kommer utfallet att vara prejudicerande.

Det är tydligt om man läser tidigare förtalsdomar att Dumpens upplägg är förtal, både till innehåll och spridning.
Men det hänger ju på om någon vill ta Dumpen till rätten vilket av förståliga skäl kan vara svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in