2022-07-18, 10:19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, men ös skit på Socialtjänsten, inte på förälder/föräldrar!

Du och andra som anklagar föräldrar till barn med diagnoser/psykiska besvär fattar ju inte hur j---vla krävande det är att få ett sådant barn. Det går inte att jämföra med ett "vanligt" barn. De kräver tillsyn konstant, precis hela tiden och det blir bråk, drama och slagsmål flera gånger om dagen, och då pratar vi slagsmål, misshandel av föräldrar!

Man går som på krossat glas hela tiden, och man måste planera precis ALLT, att bara gå till affären för att handla mat blir en stor grej, att laga maten, diska, kanske gå på toaletten själv......

Jag har slutat att handla mat i affären om jag måste ta med mig min diagnos 7-åring, jag går inte ut i parken (blir bråk/slagsmål med andra barn, sedan mig som slagpåse och fula ord), jag åker inte bort på semester.

Jag är helt slutkörd, har fått högt blodtryck av all stress, ungen äter inte självmant (inga hungerkänslor) det tar ca 1,5 timmar att mata honom, peta in maten (frukost, lunch, middag) dessutom få honom att öppna munnen när han tycker att 3 skedar är tillräckligt. han klagar högt på att jag andas för högt när han äter, så jag måste lämna rummet mellan varje tugga, annars blir det ett fruktansvärt bråk, och jag måste verkligen välja mina "fighter". Håller jag inte koll på matningen, så går det ut över hans beteende.......han har dessutom problem med tarmarna, står på permanent laxermedel och använder blöja delvis, (nu är vi nere på ca 1 gång om dagen), men han kan (ofrivilligt) läcka i byxorna, han "känner" liksom inte när han behöver göra nr 2, vilket också begränsar oss från att "leva" normalt. Dessutom blir han nödig precis när jag satt mig att äta oavsett tid på dygnet......att gå på restaurang är helt uteslutet, med honom.

Han leker helst med allt han inte ska, knivar, saxar, stickor, m.m. vilket jag konstant tar ifrån honom och gömmer, och därför litar vi inte på varandra, han tycker att jag tar alla roliga grejer ifrån honom, (och vill absolut inte lyssna på någon förklaring) jag vill inte att han ska skada sig själv eller andra.

Det går inte att kommunicera normalt, oftast får jag inga svar alls (oberoende vad jag frågar), ibland ljuger han som en häst travar, ibland berättar han saker som ett normalt barn.....

Och det svider verkligen när man ute ser folks blickar och kommentarer, att man är "dålig" förälder...när man faktiskt lägger ned precis ALLT man har på ungen, energi, tid, pengar....

Och man kan inte som förälder vara precis allt som dessa barn kan behöva ex:stor stark polis, psykolog, lärare, kompis, m.m. Vi har kanske andra utbildningar för vi visste ju inte att just vi skulle få ett diagnos-barn.....
Ett bra inlägg!
Uppenbarligen så är du en ansvarsfull förälder i en mycket svår situation.

Vad du så träffande beskriver är ett bevis på att myndigheterna inte ger det stöd som behövs, vilket i sin tur innebär att den Svenska psykiatrivården i mångt och mycket inte bara har kollapsat men även har halkat fel p.g.a. politiska beslut.

Det borde finnas möjligheter till avlastning och då menar jag inte att varje barn med en diagnos skall erhålla vårdare som stöttar i hemmet, skolan, m.m.
Det borde helt enkelt finnas institutioner där föräldrar kan, i samarbete med psykiatrin och ev. en fungerande socialvård, få barnet inlagt (kortare eller längre perioder, det får bli en sak mellanföräldrar och myndigheterna).
Det skall vara en bra institution som ser till att föräldrar till barn med mycket jobbiga diagnoser inte får dåligt samvete när barnet är där.

I det här specifika fallet så undrar man, trots allt, hur föräldrarna har hanterat det hela? Att myndigheterna inte har gjort sitt, framgår som ganska så uppenbart.

Jag har bott och arbetat i 30 år i huvudsak i länder med klantraditioner (soft som hårda). Skulle det i det här fallet handla om invandrare så skall man ha klart för sig att det i mångt och mycket handlar om skam för familjen?
En familj med klantraditioner gör allt för att dölja att en familjemedlem är alkis, narkoman, psykisk sjuk och har man en barn med en diagnos så är det en skam för familjen och man döljer det och utåt "lever man på" som om allt är normalt.

Istället för att se till att ett äldre barn får vård för narkotikamissbruket, istället för att se till att mamman/pappan får hjälp med alkoholmissbruket och istället för att se till att barnet med en diagnos erhåller den vårt som krävs, så sopas det under mattan tills det är försent.

En klanfamilj med ett barn med en allvarlig diagnos, Socialtjänstens kollaps och den mycket bristfälliga psykiatrivården, där har vi en kombination som bara kan sluta på ett sätt.....mycket illa!
Citera
2022-07-18, 10:22
Medlem
Mattias71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hur kommer det sig att en 10 årig mördad pojke är ett barn och att en våldtagen och misshandlad 9 åring som ligger i koma där man ännu inte vet utgången på är en flicka.
Bägge är väl från Afrika länder med?
Citera
2022-07-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det är bra att du har koll. Jag vet i alla fall at det var svårt att bli intagen om du inte var seriöst farlig för dig själv eller andra på det sjukhuset jag jobbade på.

ett lpt är lätt att utfärda men sen kan en läkare efter 5 min samtal ta bort lpt och skriva ut patient trots ett enormt behov av hjälp. Jag har varit med om att t.o.m patient, sjuksköterskor o annan vårdpersonal bönar o bett läkaren att behålla patient men utan framgång. Förjävligt
Citera
2022-07-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakes79
Håller med fullständigt.
Vet inte vart det brustit i rutiner eller annat men tycker man ständigt hör sådant, ändå ändras inget..
Vet inte vem man ska skylla på heller uppåt i kedjan?

Nej helt riktigt, någonting måste ändras.. man kan inte alltid skylla på att man inte förstått problemet.. när det kommit så många varningar innan😢
Citera
2022-07-18, 10:28
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Att hålla fast en tvååring och hålla för mun och nästa är lika svårt som att öppna en mjölkförpackning rent tekniskt.
Små barn är inte särskild uthålliga och dör lätt av yttre våld. Därav att man måste skydda dem.

Frågan är snarare hur man är funtad i huvudet om man gör det. Speciellt om det är sin egen bror.
Ingen tvååring utan tioåring.
Citera
2022-07-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Ett bra inlägg!
Uppenbarligen så är du en ansvarsfull förälder i en mycket svår situation.

Vad du så träffande beskriver är ett bevis på att myndigheterna inte ger det stöd som behövs, vilket i sin tur innebär att den Svenska psykiatrivården i mångt och mycket inte bara har kollapsat men även har halkat fel p.g.a. politiska beslut.

Det borde finnas möjligheter till avlastning och då menar jag inte att varje barn med en diagnos skall erhålla vårdare som stöttar i hemmet, skolan, m.m.
Det borde helt enkelt finnas institutioner där föräldrar kan, i samarbete med psykiatrin och ev. en fungerande socialvård, få barnet inlagt (kortare eller längre perioder, det får bli en sak mellanföräldrar och myndigheterna).
Det skall vara en bra institution som ser till att föräldrar till barn med mycket jobbiga diagnoser inte får dåligt samvete när barnet är där.

I det här specifika fallet så undrar man, trots allt, hur föräldrarna har hanterat det hela? Att myndigheterna inte har gjort sitt, framgår som ganska så uppenbart.

Jag har bott och arbetat i 30 år i huvudsak i länder med klantraditioner (soft som hårda). Skulle det i det här fallet handla om invandrare så skall man ha klart för sig att det i mångt och mycket handlar om skam för familjen?
En familj med klantraditioner gör allt för att dölja att en familjemedlem är alkis, narkoman, psykisk sjuk och har man en barn med en diagnos så är det en skam för familjen och man döljer det och utåt "lever man på" som om allt är normalt.

Istället för att se till att ett äldre barn får vård för narkotikamissbruket, istället för att se till att mamman/pappan får hjälp med alkoholmissbruket och istället för att se till att barnet med en diagnos erhåller den vårt som krävs, så sopas det under mattan tills det är försent.

En klanfamilj med ett barn med en allvarlig diagnos, Socialtjänstens kollaps och den mycket bristfälliga psykiatrivården, där har vi en kombination som bara kan sluta på ett sätt.....mycket illa!

Tack för den insiktsfulla analysen. En nästan omöjlig situation eftersom en, och för sig bristfällig, socialtjänst inte ens kan försöka joba med dessa barn.
Citera
2022-07-18, 10:29
Medlem
Enligt Riks så bor familjen i en SHIS lägenhet.

"SHIS Bostäder erbjuder trygga genomgångsboenden för etablerade och nyanlända stockholmare som av sociala eller ekonomiska skäl har hamnat utanför den ordinarie bostadsmarknaden."

och de hävdade att flickan som fördes ut hade slöja eller något skylande över huvudet när hon fördes ut av polisen, vilket jag tolkar de menar är något som muslimer har över sig.

Även om jag är arg över de misslyckanden som socialtjänsten har, så får jag erkänna att de arbetar med övermäktiga svårigheter och tillstånd utan erforderliga resurser och bristande befogenheter. DET ENDA som socialtjänsten kan och borde göra är att skrika högt och offentligt till regeringen att de lägger börda på deras axlar genom att ta emot fler migranter!
Citera
2022-07-18, 10:30
Medlem
Trångboddhet kan ha spelat in. Med så höga hyror i nybyggen har vanliga människor
bara råd med liten yta. Och då går man varandra på nerverna lättare och hur långt
är det egentligen till knivlådan i köket då ?

"Stockholm, Vällingby
Frostviksgatan 6
Hyra: 12041 kr/mån Våning: 11 tr Antal rum: 3 Boyta: 51 kvm"
Citera
2022-07-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missnyfiken91
2-åring? Han var väl 10?

Byt hand mot kudde och resultatet blir lika.
Citera
2022-07-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Enligt Riks så bor familjen i en SHIS lägenhet.

"SHIS Bostäder erbjuder trygga genomgångsboenden för etablerade och nyanlända stockholmare som av sociala eller ekonomiska skäl har hamnat utanför den ordinarie bostadsmarknaden."

och de hävdade att flickan som fördes ut hade slöja eller något skylande över huvudet när hon fördes ut av polisen, vilket jag tolkar de menar är något som muslimer har över sig.

Även om jag är arg över de misslyckanden som socialtjänsten har, så får jag erkänna att de arbetar med övermäktiga svårigheter och tillstånd utan erforderliga resurser och bristande befogenheter. DET ENDA som socialtjänsten kan och borde göra är att skrika högt och offentligt till regeringen att de lägger börda på deras axlar genom att ta emot fler migranter!
Gjorde SHIS? Källa?
Citera
2022-07-18, 10:35
Medlem
Har kikat igenom listor och de enda familjerna på adressen som snarlikt stämmer in på de uppgifter att man har en dotter runt 15 (har kollat flickor födda 06-08) och en son runt 10 (kollade pojkar födda 11-13) är 2 familjer:

1 - familj från Afghanistan med en dotter född 08-03 och son född 09-08
2 - familj från Kazakstan med dotter född 06-11 och barn född 10-09 vars fyra sista är 0000 så skulle kunna vara en son.
Citera
2022-07-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Trångboddhet kan ha spelat in. Med så höga hyror i nybyggen har vanliga människor
bara råd med liten yta. Och då går man varandra på nerverna lättare och hur långt
är det egentligen till knivlådan i köket då ?

"Stockholm, Vällingby
Frostviksgatan 6
Hyra: 12041 kr/mån Våning: 11 tr Antal rum: 3 Boyta: 51 kvm"

Två saker, tror du på allvar att denna familj betalar sin hyra själv? Givetvis inte och det är därför de bor där de bor. Och det är näppeligen nybyggt. Denna fastighet är det gamla läkarhuset från 1954 som har ställts i ordning för just denna typ av familjer. Exakt varför är det så viktigt att hela tiden försöka bortförklara dessa människors meningslösa existens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in