• 6
  • 7
2022-07-18, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Den här källan uppskattar den dagliga kostnaden till 50 miljoner dollar. https://genevasolutions.news/ukraine...ith-this-money

Nej, den källan uppskattar den dagliga kostnaden till 6.9 miljarder dollar om dagen (eller 483 miljarder rubel om dagen, en valuta som säkert flera diskutanter är mer bekväm med än dollarn).

Skatteintäkten från oljan ligger på ca 23 miljarder dollar i månaden, dvs en månads intäkter täcker ca tre dagar av krig, eller ca 10% av krigets kostnad per tidsenhet. Som jämförelse så var det inte konstigt om länder i WWII la över 40% av BNP på kriget (per år), vilket skulle motsvara 2-3 miljarder dollar om dagen för Ryssland.

Notera väl att dessa är uppskattade kostnader för Ryssland som nation, ej "löner till militärer", "förstörda stridsvagnar", eller någon annan liten bit av pajen.

Förstörelsen i Ukraina är i samma härad som Rysslands kostnader, och börjar närma sig ett tusen miljarder dollar.

Tänk på att det är liv och leverne för tiotals miljoner människor som har förstörts och behövs byggas upp igen. Det är värden motsvarande typ två Sverige som har förstörts.

Citat:
Ursprungligen postat av qmvr029gt1
Sammanfattningsvis skulle jag säga att 500 miljoner till 5 miljarder kr per dag känns väldigt rimligt.

Intensiteten är en helt annan och du har några faktorer fel, men ta det gånger femtom eller så så köper jag beloppen.

Som exempel skjuter ryssen ca 60 000 artilleriskott om dagen, hur många artilleriskott var det som avfyrades under hela irakkriget?

Mitt intervall för Rysslands kostnader i kriget per dag är 2-10 miljarder dollar om dagen, beroende på vad i rapporteringen som stämmer. Om man säger 4-5 miljarder dollar om dagen är det nog en siffra som är tillräckligt bra för att göra överslagsberäkningar och andra analyser med.

Citera
2022-07-18, 01:15
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Nej, den källan uppskattar den dagliga kostnaden till 6.9 miljarder dollar om dagen (eller 483 miljarder rubel om dagen, en valuta som säkert flera diskutanter är mer bekväm med än dollarn).

Skatteintäkten från oljan ligger på ca 23 miljarder dollar i månaden, dvs en månads intäkter täcker ca tre dagar av krig, eller ca 10% av krigets kostnad per tidsenhet. Som jämförelse så var det inte konstigt om länder i WWII la över 40% av BNP på kriget (per år), vilket skulle motsvara 2-3 miljarder dollar om dagen för Ryssland.

Notera väl att dessa är uppskattade kostnader för Ryssland som nation, ej "löner till militärer", "förstörda stridsvagnar", eller någon annan liten bit av pajen.

Förstörelsen i Ukraina är i samma härad som Rysslands kostnader, och börjar närma sig ett tusen miljarder dollar.

Tänk på att det är liv och leverne för tiotals miljoner människor som har förstörts och behövs byggas upp igen. Det är värden motsvarande typ två Sverige som har förstörts.

Intensiteten är en helt annan och du har några faktorer fel, men ta det gånger femtom eller så så köper jag beloppen.

Som exempel skjuter ryssen ca 60 000 artilleriskott om dagen, hur många artilleriskott var det som avfyrades under hela irakkriget?

Mitt intervall för Rysslands kostnader i kriget per dag är 2-10 miljarder dollar om dagen, beroende på vad i rapporteringen som stämmer. Om man säger 4-5 miljarder dollar om dagen är det nog en siffra som är tillräckligt bra för att göra överslagsberäkningar och andra analyser med.

Bra svarat, håller med.
Citera
2022-07-18, 01:17
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
På vilket sätt kommer dom få betala?
Jag tvivlar att det ens går att göra något åt Ryssland.
På samma sätt som Tyskland fick betala efter WW1.
Citera
2022-07-18, 01:54
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Erdogan har en bra relation med Putin men har ändå skickat ett flertal drönare som har visat sig ge väldigt bra resultat.

Turkiet är ju ändå NATO-medlemmar och om de skulle börja sälja vapen till Ryssland under den pågående konflikten hade det nog inte setts med så blida ögon. Man kan alltså knappast jämföra Turkiets situation med Kinas.

Kina spelar i sedvanlig ordning båda sidor och understöder säkert Ryssland i någon form men håller sig också på mattan med väst. De har allt att tjäna och absolut inget att förlora på att göra att kriget pågår så länge som möjligt medan de är utanför.
Citera
2022-07-18, 05:29
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vilket land menar du är det "mest korrumperade"?

Vad gäller korruption så må det finnas problem i Ukraina, men värre var det under putains lydiga, korrupta, https://transparency.eu/corruption-o...ce-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "corrupt shitholes" så ligger dock ryssland t.o.m. under Ukraina: https://en.wikipedia.org/wiki/Corrup...ceptions_Index

Det var det jag hoppades få reda på när jag sa "näst mest korrumperade" landet. Det var en förståsigpåare jag hörde som sa så. Jag tror blint på förståsigpåare. Så vilket land som räknas som Europas mest korrumperade vet jag alltså inte.

Nån som vet?
Citera
2022-07-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
På samma sätt som Tyskland fick betala efter WW1.

Det är Ryssland det handlar om. De betalar aldrig. Att få en ryss betala är ungefär som att be en tiggare betala för en bensinräkning.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in