2022-07-17, 23:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius57
Tror ryssen kommer få de tufft på slagfältet dom nästkommande veckorna.

https://twitter.com/ghosterbuzz1/status/1548755896901279744?t=ASQG5NfJw_CwpeHspcB7Kg&s=19

Jo, men kriget fortsätter nog även efter då. Själv är jag inte så säker..

Är ju snack om att Putin återigen "massar" nya trupper. Det värsta som kan ske (enl.mig) är att han fortsätter att "bygga upp". Säg en-två månader till. Anledningen till det är de Iranska dronerna som sägs vara på väg. Jag underskattar inte dessa, därför att Iran har fått sakta, men säkert fått bygga på dessa länge..(en billig teknik även)

Det är inte som med det Iranska kärnvapenprogrammet, där forskare blir dräpta utav israel, eller "stuxnet-attacker".
Citera
2022-07-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Min fetmarkering: Antar att du har den serbiske presidentens uttalande i åtanke? En intressant tolkning som är, får jag ändå säga, mindre dramatisk än den jag gjorde. Det är ju tänkbart att Putin frågar om de är beredda att sluta fred omedelbart mot att Ryssland behåller Donbass samt Kherson-regionen med landremsan längs Azovska sjön — ryssarna skulle sannolikt kräva formella garantier på det, förslagsvis gentemot Washington. Nix, det går Kiev och Washington inte med på. Då är frågan om Ryssland har möjlighet att skövla sig igenom resten av Ukraina. Kanske blir vi överraskade på samma sätt som många blev det när Ryssland misslyckades under krigets första fas, fast tvärtom. Vem vet. Lätt att säga att, "ingen chans, för nu har vi sett vad ryssarna går för. De kan inte bättre!"
Det är framför allt de fulaste skotten som skjutit fram ur det amerikanska frihetsträdet som går på export. Vi får all skit. Jag är benägen att se det som en sorts nykolonialism, eller snarare imperialism.
Ja, jag har den serbiska presidentens uttalande i åtanke samt uttalanden från Putin, Lavrov och ryska MOD. Om saker och ting inte går vägen diplomatiskt kommer de slåss hela vägen till den polska gränsen. Jag tror det är detta som den serbiska presidenten, Putin, Lavrov och ryska MOD menar. Jag tror inte på ett "världskrig". Det är mer retorik än något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Kanske är det så att det är viktigare för dig hur formulerar dig än vad du skriver om. (...) Jag föredrar dom som reagerar i affekt och ilska över vad som händer i Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Läs på !Bidéns diplomatiska framgång skedde idag! , ( inte innan Biden blev president , totalt missuppfattat)Att det ska vara så svårt att ge kredd till USA någon gång .All denna bitterhet o gnäll på ”väst”, ( USA, EU,NATO) , och en ignorant ,överlägsen attityd , , typiskt att inte unna andra framgång ,utan istället försöka dra ner alla i sitt egna träsk , typiskt ryskt!

Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Tack Edgerton för dina insiktsfulla inlägg, jag svarar med ett lika långt inlägg då jag har en god insikt i Ryssland industri och har tillbringat (alltför) mycket tid där.
Har du- som också tycks ha koll- någon annan uppfattning eller synpunkter?

1) Du hävdar att Ryssland med sannolikt kommer ekonomisk "kollapsa". Vad menar du med "kollaps". Jag föredrar att inte använda ordet "kollaps" eftersom kollaps betyder att någonting sker hastigt och saker och ting sker inte hastigt. När vi ser börsras så är dessa temporära. Däremot kan länder gå in i en ekonomisk recession (kortvarigt) eller en ekonomisk depression (långvarigt). Det jag ser tecken på är recession på grund av sanktionerna men jag ser ingen ekonomisk depression. I synnerhet ser jag ingen "kollaps". Å andra sidan läser jag mest makro-data så vad vet jag.

2) Ryssland är ett utvecklingsland. Vidare bor bara 25% av befolkningen i så kallade "rika" provinser så uppenbarligen finns det en ojämlik fördelning. Vad jag kan se så har Ryssland fastnat i "mellaninkomstfällan" - det vill säga att deras BNP per capita inte ökar. För att så skall ske måste Ryssland lägga om policy. De gjorde det förvisso Ryssland efter att Putin blev vald 1999 men sedan återgick Ryssland till det neo-liberala paradigmet. Enligt IMF var Rysslands BNP per capita var 2013 än 2021 innan kriget. Å andra sidan är arbetslösheten rätt låg men lönerna är onekligen dåliga i Ryssland.

3) När det kommer till VSS-relaterade frågor. Enligt UNICEF-WHO saknar 28% (2015) av ryssarna inomhus toaletter. Istället använder de sig utedass. Vidare hämtar ungefär lika en lika stor procent sitt vatten från en brun. Detta har att göra med urbanisering. Omkring 75% av den ryska befolkningen är urbaniserade. Således, urbanisering och tillgång till "modern" VSS-relaterad infrastruktur sammanfaller. I Sverige har saknar 0.5% saknar inomhus toalett detta men det är naturligtvis självvalt. Vidare är Sverige ett I-land och där med har vi råd att investera i sådan infrastruktur även på landsbygden. Mycket på grund av avsaknad av investeringar vilket i sin tur har att göra med att Ryssland befinner sig i "mellaninkomstfällan". Sedan tror jag sanitet är en kulturell fråga. I Kina har det varit en pedagogisk uppgift att förklara för människor på landsbygden att de skall använda toaletten och utföra sina behov inomhus. Jag antar att det är applicerbart på Ryssland.

Sammantaget - jag är inte lika pessimistisk om rysk ekonomi som du men vi får helt enkelt se. Jag kan inte se in i framtiden. Jag kan bara extrapolera data och jag brukar ha fel i 90% av det jag skriver på det här forumet så det kan vara så att du har rätt och jag har fel.
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-18 kl. 00:08.
Citera
2022-07-17, 23:53
Medlem
X3treams avatar
"Ryssland trappar upp trupperna – med 60-åringar.

Nu snabbutbildas bataljoner med frivilliga för att skickas till striderna i Ukraina.

Farfar eller mormor.

Arbetslös eller läkare.

Förbrytare eller sjukpensionär.

Med en månadslön på 30 000 kronor vill Putin locka nya ryssar att vinna kriget åt honom."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4akqE/putin-forsoker-locka-nya-ryssar-till-kriget-i-ukraina

Nu plockar de in eliten
Citera
2022-07-17, 23:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Japp, precis — jäkla konstig grej att de dessutom upptäckt kopplingar, utbyte, samarbete mellan den ukrainska säkerhetstjänsten och ryska specialstyrkor. Nästan så man kunde tro att det finns folk i Ukraina som vill ha ryssarna där och hjälper dem på traven.
Ryssland och Ukraina, sammankopplade.
Så ger man de två högsta berörda hönsen foten. Två syndabockar, absolut, men det finns säkert en jäkla massa namn i resten av Ukraina som man också vill kunna plocka. Det börjar lukta utrensning.

Det blir nog de nya chefernas jobb. Man har ju varit väldigt hemlighetsfull med omständigheterna kring ryssarnas framryckning från Krim utan motstånd första dagarna, medan det tog tvärstopp i Kharkiv och de var tvungna att gå runt både Sumy och Chehirniv i norr.
Citera
2022-07-17, 23:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Jo att några av Europas småstater slickar sin husse USAs stövlar vet vi, vad annars vore att invänta från imperiets vasaller. Men tittar vi på de större staterna som Tyskland, Italien, Frankrike, så råder det nog en viss tveksamhet till att fortsätta underblåsa USAs proxykrig och deras lydiga kokainist Zelensky givet vilken ekonomisk härdsmälta som står för dörren.

Vi får se framöver om det slutar med att det bara är Polen, GB och USA som levererar vapen åt Zelenskys barnsoldater.

Glöm inte Tjeckien, Slovakien. Holland har även "pitchat in" mer än sin viktklass. Utav de "tre stora" så misstänker jag att Frankrike är mest benäget att ge "kvalitets hjälp". Spanien är lite på lut.., får se om det blir några Leo2 så småningom. Grekland har mycket materiell.., vet dock inte var de står.

Sist men inte minst, de nordiska länderna. Tror att de nog tillsammans kan få till mer "kvalitets hjälp". Finns ingen tveksamhet där som jag ser det.
Citera
2022-07-18, 00:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
"Ryssland trappar upp trupperna – med 60-åringar.

Nu snabbutbildas bataljoner med frivilliga för att skickas till striderna i Ukraina.

Farfar eller mormor.

Arbetslös eller läkare.

Förbrytare eller sjukpensionär.

Med en månadslön på 30 000 kronor vill Putin locka nya ryssar att vinna kriget åt honom."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4akqE/putin-forsoker-locka-nya-ryssar-till-kriget-i-ukraina

Nu plockar de in eliten

Ska bli spännande se vilka han lyckas värva. Det lär ju knappast vara de mest motiverade. Undrar om deras soldatkamrater som har 2000kr i ersättning kommer tycka
när gruvfyllot Volodja 55år tar jobbet kompanistryk är ju mer regel än undantag
Citera
2022-07-18, 00:00
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, det är bara din red herring att man skulle behöva orientera sina politiska ståndpunkter efter de personer som för tillfället råkar sitta vid makten i olika länder och exakt vad de säger om varandra i diverse intervjuer, på twitter etc ("om du är för NN så måste du ju hålla med om allt han säger i hundratals olika frågor"). Helt irrelevant.

Ser att du åter igen snurrar till det totalt för dig. Det där var en totalt intetsägande ordsallad

Nu är du all in på skademinimering. Känner du dig påkommen ? Eller du kanske bara är full -Och tappar kontrollen över det svenska språket ? Dags att byta skift snart ?
Senast redigerad av Opaque 2022-07-18 kl. 00:04.
Citera
2022-07-18, 00:01
Medlem
Citat:
Japp, precis — jäkla konstig grej att de dessutom upptäckt kopplingar, utbyte, samarbete mellan den ukrainska säkerhetstjänsten och ryska specialstyrkor. Nästan så man kunde tro att det finns folk i Ukraina som vill ha ryssarna där och hjälper dem på traven.

Ryssland och Ukraina, sammankopplade.

Så ger man de två högsta berörda hönsen foten. Två syndabockar, absolut, men det finns säkert en jäkla massa namn i resten av Ukraina som man också vill kunna plocka. Det börjar lukta utrensning.

Det fetade: det finns det absolut. På båda sidorna om gränsen finns det människor med lojalitet med den andra sidan.

Det finns säkert ganska många pro-ryssar på Ukrainskkontrollerat område. Om, jag säger "om", det ryska påståendet om mötet i Vinnitsya skulle vara korrekt så är det med stor sannolikhet något som ryssarna fått vetskap om genom någon femtekolonnare. Det finns naturligtvis andra möjligheter, t ex avlyssning, men förräderi framstår nog som det mest sannolika.
Citera
2022-07-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ukraina fick typ 5000 ammunition till Himars i första vändan. Ryssland får avdela en division för vilseledning om dom skall lyckas få Ukraina att skjuta slut på skenmål.

Folket rapporterar vart depåerna är och NaTOs satelliter kan se rubbet. Ryssland är chanslöst.
Citera
2022-07-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
"Ryssland trappar upp trupperna – med 60-åringar. Nu snabbutbildas bataljoner med frivilliga för att skickas till striderna i Ukraina. Farfar eller mormor. Arbetslös eller läkare.
Förbrytare eller sjukpensionär. Med en månadslön på 30 000 kronor vill Putin locka nya ryssar att vinna kriget åt honom."

Nu plockar de in eliten
Har du läst "rapporten" som Aftonbladet bygger sin artikel på? Det är rysk-kritiska ISW som skrivit den. Jag pallar inte att göra en omfattande källkontroll av "rapporten" men du får gärna göra en åt oss eftersom ISW ger oss källor till sina påståenden.

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-volunteer-units-and-battalions
Citera
2022-07-18, 00:08
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Klockan är över midnatt och det är nu bara två dagar kvar till Ramstein 4.
Dags att börja spekulera i om väst kommer ge ett motsvarande stort paket som efter tidigare möten eller om de kommer steppa upp.

Jag hoppas på att man lyssnar på Stoltenberg och fattar att det är dags att steppa upp.
Citera
2022-07-18, 00:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukrainarna radikaliseras, militariseras, fylls med hat. Kriget och hämnden blir en nationell identitet och kultur. https://twitter.com/JuarezBack/status/1517648119135092738
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in