Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Min fetmarkering: Antar att du har den serbiske presidentens uttalande i åtanke? En intressant tolkning som är, får jag ändå säga, mindre dramatisk än den jag gjorde. Det är ju tänkbart att Putin frågar om de är beredda att sluta fred omedelbart mot att Ryssland behåller Donbass samt Kherson-regionen med landremsan längs Azovska sjön — ryssarna skulle sannolikt kräva formella garantier på det, förslagsvis gentemot Washington. Nix, det går Kiev och Washington inte med på. Då är frågan om Ryssland har möjlighet att skövla sig igenom resten av Ukraina. Kanske blir vi överraskade på samma sätt som många blev det när Ryssland misslyckades under krigets första fas, fast tvärtom. Vem vet. Lätt att säga att, "ingen chans, för nu har vi sett vad ryssarna går för. De kan inte bättre!"
Det är framför allt de fulaste skotten som skjutit fram ur det amerikanska frihetsträdet som går på export. Vi får all skit. Jag är benägen att se det som en sorts nykolonialism, eller snarare imperialism.
Ja, jag har den serbiska presidentens uttalande i åtanke samt uttalanden från Putin, Lavrov och ryska MOD. Om saker och ting inte går vägen diplomatiskt kommer de slåss hela vägen till den polska gränsen. Jag tror det är detta som den serbiska presidenten, Putin, Lavrov och ryska MOD menar. Jag tror inte på ett "världskrig". Det är mer retorik än något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Taggad
Kanske är det så att det är viktigare för dig hur formulerar dig än vad du skriver om. (...) Jag föredrar dom som reagerar i affekt och ilska över vad som händer i Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av
YerBlues
Läs på !Bidéns diplomatiska framgång skedde idag! , ( inte innan Biden blev president , totalt missuppfattat)Att det ska vara så svårt att ge kredd till USA någon gång .All denna bitterhet o gnäll på ”väst”, ( USA, EU,NATO) , och en ignorant ,överlägsen attityd , , typiskt att inte unna andra framgång ,utan istället försöka dra ner alla i sitt egna träsk , typiskt ryskt!
Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Tack Edgerton för dina insiktsfulla inlägg, jag svarar med ett lika långt inlägg då jag har en god insikt i Ryssland industri och har tillbringat (alltför) mycket tid där.
Har du- som också tycks ha koll- någon annan uppfattning eller synpunkter?
1) Du hävdar att Ryssland med sannolikt kommer ekonomisk "kollapsa". Vad menar du med "kollaps". Jag föredrar att inte använda ordet "kollaps" eftersom kollaps betyder att någonting sker hastigt och saker och ting sker inte hastigt. När vi ser börsras så är dessa temporära. Däremot kan länder gå in i en ekonomisk recession (kortvarigt) eller en ekonomisk depression (långvarigt). Det jag ser tecken på är recession på grund av sanktionerna men jag ser ingen ekonomisk depression. I synnerhet ser jag ingen "kollaps". Å andra sidan läser jag mest makro-data så vad vet jag.
2) Ryssland är ett utvecklingsland. Vidare bor bara 25% av befolkningen i så kallade "rika" provinser så uppenbarligen finns det en ojämlik fördelning. Vad jag kan se så har Ryssland fastnat i "mellaninkomstfällan" - det vill säga att deras BNP per capita inte ökar. För att så skall ske måste Ryssland lägga om policy. De gjorde det förvisso Ryssland efter att Putin blev vald 1999 men sedan återgick Ryssland till det neo-liberala paradigmet. Enligt IMF var Rysslands BNP per capita var 2013 än 2021 innan kriget. Å andra sidan är arbetslösheten rätt låg men lönerna är onekligen dåliga i Ryssland.
3) När det kommer till VSS-relaterade frågor. Enligt UNICEF-WHO saknar 28% (2015) av ryssarna inomhus toaletter. Istället använder de sig utedass. Vidare hämtar ungefär lika en lika stor procent sitt vatten från en brun. Detta har att göra med urbanisering. Omkring 75% av den ryska befolkningen är urbaniserade. Således, urbanisering och tillgång till "modern" VSS-relaterad infrastruktur sammanfaller. I Sverige har saknar 0.5% saknar inomhus toalett detta men det är naturligtvis självvalt. Vidare är Sverige ett I-land och där med har vi råd att investera i sådan infrastruktur även på landsbygden. Mycket på grund av avsaknad av investeringar vilket i sin tur har att göra med att Ryssland befinner sig i "mellaninkomstfällan". Sedan tror jag sanitet är en kulturell fråga. I Kina har det varit en pedagogisk uppgift att förklara för människor på landsbygden att de skall använda toaletten och utföra sina behov inomhus. Jag antar att det är applicerbart på Ryssland.
Sammantaget - jag är inte lika pessimistisk om rysk ekonomi som du men vi får helt enkelt se. Jag kan inte se in i framtiden. Jag kan bara extrapolera data och jag brukar ha fel i 90% av det jag skriver på det här forumet så det kan vara så att du har rätt och jag har fel.