2022-07-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Militär sekretess, förstår du. Varken ryssarna eller de ukrainare som sålde mojängerna vill riskera att få detaljer röjda för CIA eller den ukrainska underrättelsetjänsten.
Hahaha, nä, och att låta det spridas på telegram är ju det yttersta beviset på ryssarnas oövervinnerliga kompetens då förstår jag.
Citera
2022-07-15, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Bilder visar tydligt att det var precisions robotar som slog ut flyglarna (där man visste att officerare bl a vistades). Om det var civila där så är det Ukrainarnas fel att de låter civila vistas bland militära mål.

Inga militärer där, bara civila offer, (flera barn)

Citat:
Men så är mänskliga sköldar inget nytt för Ukrainarna..

Nej. staden ligger 500km+ från fronten, troligtvis är det bara ett vanligt terror anfall av ryssen.
Citera
2022-07-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Såklart jag har.

https://www.tv4.se/artikel/4dIwhtGbXsCL5Vo9e6TI4P/ny-rapport-ryssland-riktar-in-sig-pa-civila-mal-medvetet

Väntar med spänning vad du kommer säga om källan.
.
Källan var Ukrainska myndigheter och då förstår man varför siffrorna var så osannolika! Fake news helt enkelt…Sen kanske inte Ukrainska myndigheter vill kalla vapen och ammunitionslager, milis och säkerhetstjänsters lokaler militära men det är de såklart…
Citera
2022-07-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är sant att Ryssland är fruktansvärt korrupt och att deras politiker (inklusive Putin) är tjuvar men Ryssland är ett "borderline" I-land med ett BNP (PPP) per capita som inte är så fasligt långt från I - och EU-landet Grekland. Ryssland har ett BNP (PPP) per capita som är högre än EU-landet Bulgarien. När det kommer till IHDI-index befinner sig Ryssland mellan EU-landet Rumänien och Portugal. Faktum är att Ryssland inte befinner sig så fasligt långt från USA. Genomkorrupta Belarus ligger förövrigt mellan Spanien och Portugal.

På sikt kan Ryssland och Belarus gå om till exempel Spanien. Ryssarna har det tillräckligt bra för att de skall stå ut. Ryssar är inte lika rika som svenskar men tillräckligt rika för att det inte skall uppstå allt för mycket friktion. Ekonomin spelar rätt stor roll. Länder och territorier så som Singapore, Hong Kong, Macao, Qatar, UAE, Brunei, Bahrain, Saudiarabien och Kuwait är inte särskilt "demokratiska" men så länge folk har en hyfsad levnadsstandard så rullar saker och ting på.

Det så kallade "odemokratiska" länderna Polen och Ungern är idag rikare i termer av BNP (PPP) per capita än en lång rad EU-länder. Det är få som klagar i Ungern givet deras idag höga levnadsstandard. Så länge Orban levererar bra jobb, tillväxt, säkerhet och att folk har råd att måla om sina hus, sätta in nya badrum och kök är det få som klagar. Ryssarna nöjer sig med mindre. Det är det här västvärldens eliter sedan 1970-talet inte har fattat - om folk har vettiga jobb och inkomster så struntar de i resten. Hur som helst. Det verkar som om Saudi Arabien, Egypten och NATO-landet Turkiet nu överväger att ansluta sig till BRICS.

https://www.zerohedge.com/geopolitical/preparing-apply-membership-saudi-arabia-turkey-brics-plan-join-brics

Det ser inte ut som Bidens charmoffensiv i Saudiarabien gick hem. Kanske det har att göra med att Biden tjafsade om "mänskliga rättigheter", vikten av att stödja Israel i vått och tort, att saudierna skulle sänka sina oljepriser, avsluta kriget i Jemen samt att Biden antagligen började prata om krig med Iran, Ryssland och Kina. Det är inget som saudierna vill höra. Det saudiska kungahuset har en stagnerande ekonomi (eller hade innan energipriserna ökade). De vill bli slickade i rumpan precis som på 1970-talet då Saudiarabien var rika som troll.

Detta är något som kineserna är medvetna om. Den mer intelligenta Xi Jinping böjer sig gärna ned för att slicka Mohammed bin Salman i rumpan. Uppenbarligen har ryssarna, sydafrikanerna, brasilianarna och indierna gjort samma sak. Då får man medlemmar till sin klubb. I synnerhet verkar Ryssland gått på charmoffensiv för att få med sig saudierna.

Det är inte Ryssland som isoleras från världen men västvärlden på grund av att liberalerna har kastat ut gamla beprövade diplomatiska metoder (ass-kissing) för hysteriska liberala särintressen. Jag påpekade här om dagen detta tråden "mediekriget om mångkulturen" och hänvisade till bland annat WSJ som nu skriver nära precis samma sak som jag gör. Skall saker och ting gå vägen måste man erbjuda något bättre. Det var förövrigt Global Times som påpekade Kina inte har gjort mer än att ta över en gammal beprövad amerikansk strategi - "ass kissing". Således, skall Sverige få gå med i NATO måste man ge Turkiet något och då kan man inte tjafsa om kurdiska, feministiska och liberala särintressen. Om nu USA har tänkt besegra Ryssland kanske de skall återgå till deras gamla metoder? Men vad vet jag.
Tack Edgerton för dina insiktsfulla inlägg, jag svarar med ett lika långt inlägg då jag har en god insikt i Ryssland industri och har tillbringat (alltför) mycket tid där.

Jag har säkert tagit upp det här i andra inlägg (häpp) men Rysslands framtid är inte bara beroende av politik, Rysslands industri är det enda som kan ge ryssarna välfärd, oavsett hur den definieras.

Det är en enorm skillnad på vad St.Petersburgs befolkning inser som välfärd jämfört med befolkningen på landsbygden.
Framförallt har befolkningen i det inre St. Petersburg och även Moskva anammat de västerländska sättet att leva.
Det är en enorm status att att äga/använda västerländska produkter och generellt leva som en västerlänning.

På landsbygden är man nöjd om man får mat och vodka på bordet.(jodå det dricks dagligen vodka till mat, (det finns skäl till det som jag kan återkomma till). De bryr sig inte särskilt mycket om huruvida de har rinnande vatten eller inte, eller WC.

Otaktiskt nog så gjorde sig Ryssland i början av 90-talet sig helt beroende av teknik från väst, d.v.s. att i stort sett all industriproduktion endast upprätthålls med hjälp av teknik från väst, framförallt från Frankrike, Tyskland och Italien, men även från andra europeiska länder (vilket jag också kan återkomma till).

Rysslands ingenjörer har en medelålder på 55+ och på grund av kriget har mängder av yngre kunskap försvunnit ur landet. Återväxten är nästan obefintlig.

Den senaste ryska rekryteringspropagandan gör det inte lättare, går du på universitet kommer du att hamna i alkoholism och arbetslöshet, om du i stället går in i armén kommer du och din familj att ha en lysande framtid.

I princip all avancerad militärutrustning är helt beroende av teknik från väst och i och med sanktionerna kommer det bli mycket svårt eller t.o.m. omöjligt att upprätthålla en militärproduktion där avancerade vapen ingår. Även den militära produktionsutrustningen är från väst.

På grund av ovanstående så kommer industrin att kollapsa, ingen kunskap, inga maskiner, ingen industriell militärproduktion, och den stolthet och kunskap ryska industriarbetare kände när man manuellt precisionssvarvade eller precisionsfräste finns inte längre.
Nu står en oengagerad ungdom med en cigg i mungipan och övervakar CNC-maskinerna och byter ämne då det är dags.

Så oavsett utgången av kriget så kommer med all sannolikhet Ryssland att kollapsa.
Att ersätta Rysslands beroende av väst kommer att ta decennier och jag är inte säker på att Kina kommer att vara de som räddar dem.
I mitt arbete i Ryssland har jag känt en enorm ovilja mot kinesiska industrielle produkter.

De som har vant sig vid ett västerländskt leverne kommer att bli djupt besvikna vars besvikelse såklart kommer att riktas mot de som har förstört deras liv.

Sanktionerna har gjort deras västliga leverne omöjligt och jag tror att protesterna kommer att komma inom kort.
De kommer inte att acceptera att Ryssland på grund av att sanktioner orsakade av ett meningslöst krig kommer att ge dem en betydligt lägre levnadsstandard än vad de hade vid årskiftet.

Har du- som också tycks ha koll- någon annan uppfattning eller synpunkter?
Citera
2022-07-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Inga militärer där, bara civila offer, (flera barn)
.
Hur vet du det?
Citera
2022-07-15, 19:20
Medlem
Citat:
Den svarta marknaden och smugglandet är endemiska i Ukraina, det är ett vanligt sätt att skaffa kontanter helt enkelt. Snabba cash.'

Även när det gäller utländsk militär utrustning.
Den var icke såld, utan efterlämnad av retirerade ukrainska trupper och "förstörd"
Citera
2022-07-15, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Om du inte nöjer dig med den sammstämminga informationen och bilder från platsen (eller för den delen reklamen för spelningen) så kan jag bekräfta det (genom vänner)

Du kan ju även själv googla runt på The officers house i ukraina.

Verkligheten är vad den är.
Här har du bilder på byggnaden:

https://www.moonofalabama.org/13i/vhit4.jpg

Alltså det primära målet.

Proryskt Twitter men här är en dödsruna:

AZ 🛰🌏🌍🌎
@AZmilitary1
The results of the missile strike of the Armed Forces of the Russian Federation on the House of Officers in Vinnitsa begin to emerge

Obituaries on the dead soldiers began to slowly leak into the Ukrainian media. 👇👇👇
https://twitter.com/AZmilitary1/status/1547972203433537537?s=20&t=pMQx86LU_wmYyUtl-5nJhQ

Sedan diskuterade vi i tråden igår varför helt plötsligt USA:s ambassad i Kiev lägger ut en alert. Det skedde någon timme efter attacken. Med tanke på att ryssarna hävdar att utländska representanter närvarande kan man kanske göra en koppling. Det är ju inte så att de öser ut sådana varningar:
Security Alert – Missile Threat Awareness
Home | News & Events | Security Alert – Missile Threat Awareness
163

Event: The security situation throughout Ukraine continues to be violent and unpredictable due to ongoing military attacks by Russia, with active fighting in country and uncertain safety conditions. The U.S. Embassy urges U.S. citizens not to enter Ukraine and those in Ukraine to depart immediately using privately available ground transportation options if it is safe to do so. Avoid large gatherings and organized events as they may serve as Russian military targets anywhere in Ukraine, including its western regions.

By U.S. Embassy Kyiv | 14 July, 2022 | Topics: Alert
https://ua.usembassy.gov/security-alert-missile-threat-awareness/

Och det är ytterst sorgligt att civila dör vid attacker vilket det har gjort här. Men så är det och det är en av anledningarna att jag skulle vilja se Kiev tillbaka till förhandlingsbordet och totalstopp för nya vapenleveranser från väst till Ukraina.

Krig är bajs!
Citera
2022-07-15, 19:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur vet du det?

Genom vänner.

Fast det hade räkt bra med nyhetsrapporteringen eller alla de videos och bilder som lagts up.

du tycker inte själv att det är skumt att ryssarna skjuter flera misiler in i en stadskärna 500km+ från fronten och menar på att det pågick ett möte i lokalerna ?

ryssarna har ju inte ens förmågan att kordinera sina egna förband men de ska ha så pass bra underättelse att de kan pricka in ett möte mellan utländska företag och ukrainas flygvapen......

De kunde väll bara säga att de skulle frhindra Roxolanas spelninge eller nått trovärdigt...

kanske någon av dessa artister är nazzar
https://vinnitsa.karabas.com/en/hall/dom-oficerov-vinnitsa/
Citera
2022-07-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Tack Edgerton för dina insiktsfulla inlägg, jag svarar med ett lika långt inlägg då jag har en god insikt i Ryssland industri och har tillbringat (alltför) mycket tid där.

Jag har säkert tagit upp det här i andra inlägg (häpp) men Rysslands framtid är inte bara beroende av politik, Rysslands industri är det enda som kan ge ryssarna välfärd, oavsett hur den definieras.

Det är en enorm skillnad på vad St.Petersburgs befolkning inser som välfärd jämfört med befolkningen på landsbygden.
Framförallt har befolkningen i det inre St. Petersburg och även Moskva anammat de västerländska sättet att leva.
Det är en enorm status att att äga/använda västerländska produkter och generellt leva som en västerlänning.

På landsbygden är man nöjd om man får mat och vodka på bordet.(jodå det dricks dagligen vodka till mat, (det finns skäl till det som jag kan återkomma till). De bryr sig inte särskilt mycket om huruvida de har rinnande vatten eller inte, eller WC.

Otaktiskt nog så gjorde sig Ryssland i början av 90-talet sig helt beroende av teknik från väst, d.v.s. att i stort sett all industriproduktion endast upprätthålls med hjälp av teknik från väst, framförallt från Frankrike, Tyskland och Italien, men även från andra europeiska länder (vilket jag också kan återkomma till).

Rysslands ingenjörer har en medelålder på 55+ och på grund av kriget har mängder av yngre kunskap försvunnit ur landet. Återväxten är nästan obefintlig.

Den senaste ryska rekryteringspropagandan gör det inte lättare, går du på universitet kommer du att hamna i alkoholism och arbetslöshet, om du i stället går in i armén kommer du och din familj att ha en lysande framtid.

I princip all avancerad militärutrustning är helt beroende av teknik från väst och i och med sanktionerna kommer det bli mycket svårt eller t.o.m. omöjligt att upprätthålla en militärproduktion där avancerade vapen ingår. Även den militära produktionsutrustningen är från väst.

På grund av ovanstående så kommer industrin att kollapsa, ingen kunskap, inga maskiner, ingen industriell militärproduktion, och den stolthet och kunskap ryska industriarbetare kände när man manuellt precisionssvarvade eller precisionsfräste finns inte längre.
Nu står en oengagerad ungdom med en cigg i mungipan och övervakar CNC-maskinerna och byter ämne då det är dags.

Så oavsett utgången av kriget så kommer med all sannolikhet Ryssland att kollapsa.
Att ersätta Rysslands beroende av väst kommer att ta decennier och jag är inte säker på att Kina kommer att vara de som räddar dem.
I mitt arbete i Ryssland har jag känt en enorm ovilja mot kinesiska industrielle produkter.

De som har vant sig vid ett västerländskt leverne kommer att bli djupt besvikna vars besvikelse såklart kommer att riktas mot de som har förstört deras liv.

Sanktionerna har gjort deras västliga leverne omöjligt och jag tror att protesterna kommer att komma inom kort.
De kommer inte att acceptera att Ryssland på grund av att sanktioner orsakade av ett meningslöst krig kommer att ge dem en betydligt lägre levnadsstandard än vad de hade vid årskiftet.

Har du- som också tycks ha koll- någon annan uppfattning eller synpunkter?

Tack för ett mycket intressant inlägg! Jag har en liten fråga kring stolthet och kunskap kontra CNC-svarvande. Hur kommer det in i det hela? Och hur skiljer det sig från förändringarna inom produktion även i väst?
Citera
2022-07-15, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Källa
https://pbs.twimg.com/media/FXuAamRUEAEgsNY?format=jpg&name=medium

https://twitter.com/AZmilitary1/status/1547972203433537537?s=20&t=vekRbJdIxiSFRpoY_bXdMg

Men det är ju klart ett pro-ryskt OSINT-Twitter kan ju ha fejkar det.
Citera
2022-07-15, 19:33
Moderator
-Info-s avatar
Det cirkulerar mycket ryska lögner på internet, i synnerhet på Telegram, om HIMARS. Här avslöjas en annan rysk lögn om en förstörd HIMARS:

Citat:
Russian Telegram groups spreading news/propaganda that they've "destroyed a HIMARS". Photos reveal it's in fact an Oshkosh MTV.

https://www.reddit.com/r/Military/comments/vyw9qr/russian_telegram_groups_spreading_newspropaganda/
Citat:
Fake alert : the "destroyed HIMARS" is in fact an Oshkosh MTV

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/vycqia/fake_alert_the_destroyed_himars_is_in_fact_an/

Det finns ingen ände på ryska lögner. De öser ut lögn på lögn på lögn...

Det verkar dock finnas extra mycket lögner om just HIMARS i omlopp. Mer än normalt. En orsak är nog den stora skada som HIMARS orsakar för ryssarna. Den ryska trollarmén har fått order om att trappa upp den psykologiska krigsföringen.
Citera
2022-07-15, 19:34
Medlem
Citat:
Det finns andra sätt att få fram det till vederbörande än med bilder i massmedia, din ignorant. Tror du på allvar att Pentagon eller diverse försvarsdepartement och arméledningar i väst (eller ens i Kiev) får sina underrättelser via twitter, telegram och dagstidningar? Att det är DÄRIFRÅN de själva hämtar sin kunskap om vad som sker ute vid fronten i Ukraina?

Herrejisses, det är verkligen dagisnivå här i tråden.

Din ignorant? Det heter inte så på svenska.

Du får tro på gubben i månen om du vill också, det rör mig inte i ryggen. Men det är uppenbart att det enda du gör är att ljuga. Du är precis som den ryska staten. Helt opålitlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in