Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Det är sant att Ryssland är fruktansvärt korrupt och att deras politiker (inklusive Putin) är tjuvar men Ryssland är ett "borderline" I-land med ett BNP (PPP) per capita som inte är så fasligt långt från I - och EU-landet Grekland. Ryssland har ett BNP (PPP) per capita som är högre än EU-landet Bulgarien. När det kommer till IHDI-index befinner sig Ryssland mellan EU-landet Rumänien och Portugal. Faktum är att Ryssland inte befinner sig så fasligt långt från USA. Genomkorrupta Belarus ligger förövrigt mellan Spanien och Portugal.
På sikt kan Ryssland och Belarus gå om till exempel Spanien. Ryssarna har det tillräckligt bra för att de skall stå ut. Ryssar är inte lika rika som svenskar men tillräckligt rika för att det inte skall uppstå allt för mycket friktion. Ekonomin spelar rätt stor roll. Länder och territorier så som Singapore, Hong Kong, Macao, Qatar, UAE, Brunei, Bahrain, Saudiarabien och Kuwait är inte särskilt "demokratiska" men så länge folk har en hyfsad levnadsstandard så rullar saker och ting på.
Det så kallade "odemokratiska" länderna Polen och Ungern är idag rikare i termer av BNP (PPP) per capita än en lång rad EU-länder. Det är få som klagar i Ungern givet deras idag höga levnadsstandard. Så länge Orban levererar bra jobb, tillväxt, säkerhet och att folk har råd att måla om sina hus, sätta in nya badrum och kök är det få som klagar. Ryssarna nöjer sig med mindre. Det är det här västvärldens eliter sedan 1970-talet inte har fattat - om folk har vettiga jobb och inkomster så struntar de i resten. Hur som helst. Det verkar som om Saudi Arabien, Egypten och NATO-landet Turkiet nu överväger att ansluta sig till BRICS.
https://www.zerohedge.com/geopolitical/preparing-apply-membership-saudi-arabia-turkey-brics-plan-join-brics
Det ser inte ut som Bidens charmoffensiv i Saudiarabien gick hem. Kanske det har att göra med att Biden tjafsade om "mänskliga rättigheter", vikten av att stödja Israel i vått och tort, att saudierna skulle sänka sina oljepriser, avsluta kriget i Jemen samt att Biden antagligen började prata om krig med Iran, Ryssland och Kina. Det är inget som saudierna vill höra. Det saudiska kungahuset har en stagnerande ekonomi (eller hade innan energipriserna ökade). De vill bli slickade i rumpan precis som på 1970-talet då Saudiarabien var rika som troll.
Detta är något som kineserna är medvetna om. Den mer intelligenta Xi Jinping böjer sig gärna ned för att slicka Mohammed bin Salman i rumpan. Uppenbarligen har ryssarna, sydafrikanerna, brasilianarna och indierna gjort samma sak. Då får man medlemmar till sin klubb. I synnerhet verkar Ryssland gått på charmoffensiv för att få med sig saudierna.
Det är inte Ryssland som isoleras från världen men västvärlden på grund av att liberalerna har kastat ut gamla beprövade diplomatiska metoder (ass-kissing) för hysteriska liberala särintressen. Jag påpekade här om dagen detta tråden "mediekriget om mångkulturen" och hänvisade till bland annat WSJ som nu skriver nära precis samma sak som jag gör. Skall saker och ting gå vägen måste man erbjuda något bättre. Det var förövrigt Global Times som påpekade Kina inte har gjort mer än att ta över en gammal beprövad amerikansk strategi - "ass kissing". Således, skall Sverige få gå med i NATO måste man ge Turkiet något och då kan man inte tjafsa om kurdiska, feministiska och liberala särintressen. Om nu USA har tänkt besegra Ryssland kanske de skall återgå till deras gamla metoder? Men vad vet jag.
Tack Edgerton för dina insiktsfulla inlägg, jag svarar med ett lika långt inlägg då jag har en god insikt i Ryssland industri och har tillbringat (alltför) mycket tid där.
Jag har säkert tagit upp det här i andra inlägg (häpp) men Rysslands framtid är inte bara beroende av politik, Rysslands industri är det enda som kan ge ryssarna välfärd, oavsett hur den definieras.
Det är en enorm skillnad på vad St.Petersburgs befolkning inser som välfärd jämfört med befolkningen på landsbygden.
Framförallt har befolkningen i det inre St. Petersburg och även Moskva anammat de västerländska sättet att leva.
Det är en enorm status att att äga/använda västerländska produkter och generellt leva som en västerlänning.
På landsbygden är man nöjd om man får mat och vodka på bordet.(jodå det dricks dagligen vodka till mat, (det finns skäl till det som jag kan återkomma till). De bryr sig inte särskilt mycket om huruvida de har rinnande vatten eller inte, eller WC.
Otaktiskt nog så gjorde sig Ryssland i början av 90-talet sig helt beroende av teknik från väst, d.v.s. att i stort sett all industriproduktion endast upprätthålls med hjälp av teknik från väst, framförallt från Frankrike, Tyskland och Italien, men även från andra europeiska länder (vilket jag också kan återkomma till).
Rysslands ingenjörer har en medelålder på 55+ och på grund av kriget har mängder av yngre kunskap försvunnit ur landet. Återväxten är nästan obefintlig.
Den senaste ryska rekryteringspropagandan gör det inte lättare, går du på universitet kommer du att hamna i alkoholism och arbetslöshet, om du i stället går in i armén kommer du och din familj att ha en lysande framtid.
I princip all avancerad militärutrustning är helt beroende av teknik från väst och i och med sanktionerna kommer det bli mycket svårt eller t.o.m. omöjligt att upprätthålla en militärproduktion där avancerade vapen ingår. Även den militära produktionsutrustningen är från väst.
På grund av ovanstående så kommer industrin att kollapsa, ingen kunskap, inga maskiner, ingen industriell militärproduktion, och den stolthet och kunskap ryska industriarbetare kände när man manuellt precisionssvarvade eller precisionsfräste finns inte längre.
Nu står en oengagerad ungdom med en cigg i mungipan och övervakar CNC-maskinerna och byter ämne då det är dags.
Så oavsett utgången av kriget så kommer med all sannolikhet Ryssland att kollapsa.
Att ersätta Rysslands beroende av väst kommer att ta decennier och jag är inte säker på att Kina kommer att vara de som räddar dem.
I mitt arbete i Ryssland har jag känt en enorm ovilja mot kinesiska industrielle produkter.
De som har vant sig vid ett västerländskt leverne kommer att bli djupt besvikna vars besvikelse såklart kommer att riktas mot de som har förstört deras liv.
Sanktionerna har gjort deras västliga leverne omöjligt och jag tror att protesterna kommer att komma inom kort.
De kommer inte att acceptera att Ryssland på grund av att sanktioner orsakade av ett meningslöst krig kommer att ge dem en betydligt lägre levnadsstandard än vad de hade vid årskiftet.
Har du- som också tycks ha koll- någon annan uppfattning eller synpunkter?