Citat:
Ursprungligen postat av
Ryskafursten
Jaså du.
Det är inte bevis. Det är påståenden. Det är än mindre bevis på att din sort sitter här och påstår att det finns påståenden om klimatförändringar som dessutom ska vara något dåligt med.
Världens befolkningar ska mjukas upp med hotbilden så att makthavarna som nu i Nederländerna kan ge sig på jordbruket. Vi ska bli undernärda! Det är som i vilket sovjet-system som helst.
Femtio år av forskning är inte bevis utan påståenden? Dags att landa i verkligheten nu tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Men snälla rara, jag trodde att det var ett känt faktum vid det här laget att sammanfattningarna för beslutsfattare är opålitliga, bland annat då de tenderar att vara mer alarmistiska än själva rapporterna.
Har du läst granskningar om IPCC och deras metoder, t.ex när det handlar om peer review-förfarandet, utbildningsnivån på lead writers (rätt term?) och så vidare? Eller har du också gått på den myten om ”världens främsta” ditten och datten?
Jag har inte sett någon substantiell kritik mot IPCC eller deras metoder. Men jag känner till att det finns många osakliga aktörer som försöker så tvivel mot forskningen med alla till buds stående medel.
Det finns starka intressen som försöker vilseleda okritiska, lättledda segment i befolkningen att det finns anledning att misstro forskningen, och de hugger på allt. Se Cancerogens
inlägg på förra sidan, och "studien" hen länkar till. "Studien" är ganska typisk för denna rörelses taktik. Vid en första anblick kan det se ut som något substantiellt. Det är till formen likt det vi förknippar med saklig diskussion och akademisk formalia, men om man bara
skrapar på ytan så visar det sig att det är helt osakligt, sammanställt för att driva en på förhand bestämd tes, och inte för att ta reda på eller sakligt beskriva verkligheten.