Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-17, 19:09
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, men du kan inte bara säga att eftersom klimatet varierat tidigare så är alla klimatförändringar nu naturliga. Det är som att säga att eftersom det fanns lungcancer i Europa innan vi importerade tobak från Amerika kan räkning inte orsaka lungcancer.

Jordens banförändringar går t ex att räkna ut med stor exakthet och de kan helt enkelt inte förklara senaste seklets uppvärmning även om de passar utmärkt väl för att förklara istidscykler på 100 000 år.

Vad är din alternativa teori du menar passar fakta bättre?

Du säger ju inget annat än att människan orsakar uppvärmning därför att temperaturen ökar.
Citera
2022-07-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Du säger ju inget annat än att människan orsakar uppvärmning därför att temperaturen ökar.
Jag säger att
1. CO2 är teoretiskt förutsagt borde ge uppvärmning. Detta kom man fram långt innan man hade mätt upp någon uppvärmning eller ens visste om CO2-halten steg.
2. Man mäter en uppvärmning
3. Man kan inte komma på någon annat som skulle orsaka denna uppvärmning

Så fungerar vetenskap. Är det något speciellt du skulle vilja se som bevis, kläm fram med vad det skulle vara.
Citera
2022-07-17, 19:17
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Nej, jag efterfrågar bevis på hur mycket människan påverkar klimatet. Och jag är genuint intresserad.

IPCCs rapporter för beslutsfattare kan vara ett bra ställe att börja, då de är anpassade för vanligt folk/icke-forskare då de använder ett lättbegripligt system för gradering av hur underbyggda/säkra olika prognoser är: extremely unlikely–extremely likely.

Deras senaste Synthesis Report inleds så här:

Citat:
A.1 It is unequivocal that human influence has warmed the atmosphere, ocean and land. Widespread and rapid changes in the atmosphere, ocean, cryosphere and biosphere have occurred.
{2.2, 2.3, Cross-Chapter Box 2.3, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.8, 5.2, 5.3, 6.4, 7.3, 8.3, 9.2, 9.3, 9.5, 9.6, Cross-Chapter
Box 9.1} (Figure SPM.1, Figure SPM.2)

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_SPM.pdf

Undrar du vad de baserar detta på så är det en sammanställande översikt av den befintliga forskningen de utgår från.
Senast redigerad av anomalign 2022-07-17 kl. 19:22.
Citera
2022-07-17, 20:25
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
[
Det verkar snarare vara du som inte har något att komma med. Du efterfrågar "bevis" men vägrar säga något som du skulle godkänna som bevis.

Är inte smältande glaciärer ett faktiskt bevis?
Jag tror däremot inte tempen har ökat så mycket på sommaren, men att vintrarna är mildare med mer regn som får glaciärer att smälta allt snabbare.
Citera
2022-07-17, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Efterfrågar du verkligen bevis på om mänsklig aktivitet har orsakat klimatförändringarna och temperaturhöjningen?

Gå till nasa.gov, smhi.se, ipcc.ch, eller varför inte wikipedia.org. Bevisen är otaliga och helt överväldigande. Det finns ingen god anledning att låtsas som att klimatförändringarna inte är vetenskapligt bevisade redan.

Jaså du.

Det är inte bevis. Det är påståenden. Det är än mindre bevis på att din sort sitter här och påstår att det finns påståenden om klimatförändringar som dessutom ska vara något dåligt med.

Världens befolkningar ska mjukas upp med hotbilden så att makthavarna som nu i Nederländerna kan ge sig på jordbruket. Vi ska bli undernärda! Det är som i vilket sovjet-system som helst.
Citera
2022-07-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
IPCCs rapporter för beslutsfattare kan vara ett bra ställe att börja, då de är anpassade för vanligt folk/icke-forskare då de använder ett lättbegripligt system för gradering av hur underbyggda/säkra olika prognoser är: extremely unlikely–extremely likely.

Deras senaste Synthesis Report inleds så här:

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_SPM.pdf

Undrar du vad de baserar detta på så är det en sammanställande översikt av den befintliga forskningen de utgår från.

Men snälla rara, jag trodde att det var ett känt faktum vid det här laget att sammanfattningarna för beslutsfattare är opålitliga, bland annat då de tenderar att vara mer alarmistiska än själva rapporterna.

Har du läst granskningar om IPCC och deras metoder, t.ex när det handlar om peer review-förfarandet, utbildningsnivån på lead writers (rätt term?) och så vidare? Eller har du också gått på den myten om ”världens främsta” ditten och datten?
Citera
2022-07-17, 21:25
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Jaså du.

Det är inte bevis. Det är påståenden. Det är än mindre bevis på att din sort sitter här och påstår att det finns påståenden om klimatförändringar som dessutom ska vara något dåligt med.

Världens befolkningar ska mjukas upp med hotbilden så att makthavarna som nu i Nederländerna kan ge sig på jordbruket. Vi ska bli undernärda! Det är som i vilket sovjet-system som helst.
-
100%
Klimat kommunismen rullas in för att ta ditt skit.
Citera
2022-07-17, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men snälla rara, jag trodde att det var ett känt faktum vid det här laget att sammanfattningarna för beslutsfattare är opålitliga, bland annat då de tenderar att vara mer alarmistiska än själva rapporterna.

Har du läst granskningar om IPCC och deras metoder, t.ex när det handlar om peer review-förfarandet, utbildningsnivån på lead writers (rätt term?) och så vidare? Eller har du också gått på den myten om ”världens främsta” ditten och datten?
Har du läst granskningar av vilka det är som påstår detta, eller rapar du bara upp vad du läser från olika lobbygrupper?
Citera
2022-07-17, 23:42
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Arktis har inte haft så mycket is i mitten av juli månad sedan 2009.

https://nsidc.org/arcticseaicenews/charctic-interactive-sea-ice-graph/
Citera
2022-07-17, 23:43
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Jaså du.

Femtio år av forskning är inte bevis utan påståenden? Dags att landa i verkligheten nu tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Jag har inte sett någon substantiell kritik mot IPCC eller deras metoder. Men jag känner till att det finns många osakliga aktörer som försöker så tvivel mot forskningen med alla till buds stående medel.

Det finns starka intressen som försöker vilseleda okritiska, lättledda segment i befolkningen att det finns anledning att misstro forskningen, och de hugger på allt. Se Cancerogens inlägg på förra sidan, och "studien" hen länkar till. "Studien" är ganska typisk för denna rörelses taktik. Vid en första anblick kan det se ut som något substantiellt. Det är till formen likt det vi förknippar med saklig diskussion och akademisk formalia, men om man bara skrapar på ytan så visar det sig att det är helt osakligt, sammanställt för att driva en på förhand bestämd tes, och inte för att ta reda på eller sakligt beskriva verkligheten.
Senast redigerad av anomalign 2022-07-17 kl. 23:56.
Citera
2022-07-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Är inte smältande glaciärer ett faktiskt bevis?
Jag tror däremot inte tempen har ökat så mycket på sommaren, men att vintrarna är mildare med mer regn som får glaciärer att smälta allt snabbare.

Finns det några uppgifter hur det såg ut efter den förra istiden? Jag kollade på ett diagram över de senaste 450 000 åren och det var inte lika kallt i den förra istiden, samt att mellanistiden var varmare än i dag. Det kanske inte ens fanns några glaciärer under den tiden.

Kolla bilden i avsnitt 6.

Glacial-Interglacial Cycles
Citera
2022-07-18, 01:14
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Finns det några uppgifter hur det såg ut efter den förra istiden? Jag kollade på ett diagram över de senaste 450 000 åren och det var inte lika kallt i den förra istiden, samt att mellanistiden var varmare än i dag. Det kanske inte ens fanns några glaciärer under den tiden.

Kolla bilden i avsnitt 6.

Glacial-Interglacial Cycles

Allra varmast (2-3 grader varmare än nu) var det under atlantisk tid för sådär 6000-8000 år sedan. Fram till äldre bronsåldern låg trädgränsen i fjälltrakterna 300-500 meter högre upp.
Stubbar och hela träd har konserverats i myrar högt i fjället. Dessa fynd har kunnat dateras med C14-metoden, att vara många tusen år gamla. Glaciärer i svenska fjällen fanns inte under denna tidsperioden.

https://www.fjallklubben.se/fjallet/artiklar/2-04art2.htm
Senast redigerad av PrivateBusiness 2022-07-18 kl. 01:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in