2022-07-17, 21:38
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Det var ju skönt du kunde ha kvar skägget med hjälp av krämen. I mitt fall testade jag ett par olika utan resultat. Men ska ge den en chans så länge, tills jag fått besked på VC om vad exakt det är för något.

Skriv i tråden igen när du testat propyderm, vore kul att höra hur den funkar för dig.
Citera
2022-07-17, 21:43
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
har lika men inte lika allvarligt.. snackade med en snubbe på doktor.se appen och fick fungoral och elocon. Seborroiskt eksem (mjälleksem)

Seborroiskt eksem det var slående likt på olika bilder på personer via en Google sökning. Fungoral + Elocon tackar för tipsen på dom ska undersökas.
Citera
2022-07-17, 21:44
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Skriv i tråden igen när du testat propyderm, vore kul att höra hur den funkar för dig.

Absolut det kan jag allt göra, återkommer när jag fått händerna på det och gör en liten uppdatering om den fungerade.
Citera
2022-07-17, 21:49
Medlem
Rosea eller psoriasis kanske?
Citera
2022-07-17, 23:06
Medlem
Citat:
Har under längre tid haft perioder där min hud exploderar upp i rödhet och blir super torr och det kliar så man bokstavligen blir galen! Detta är alltid värre på ställen där jag har kroppsbehåring, som i värsta fallen för mig är i skägget & hårbotten.

Varje gång jag låter mitt skägg växa så kommer det till en punkt där huden under skägget börjar bli röd irriterad och blir super torr och får mycket mjäll med.

Nu hade jag ett fint skägg som jag hade odlat i 4 månader som jag inte klarade ha kvar längre, på grund utav en hel veckas irritation och klåda och var till & med vaken 2 nätter för det var så ömt så enbart lägga kinden mot kudden så kändes det som nålar i hela ansiktet!

Den enda lösningen jag hade var att raka mig vilket tog bort lite av irritationen och sen smörja på med HTH som huden sög upp som vatten på sand. Men vet inte vad det för slags åkomma jag åkt på när det kommer till huden och dess eksem liknande utslag.

Så är det någon som har en hint på vad detta kan vara är jag tacksam, all hjälp uppskattas speciellt om någon vet någon kräm som drar ner på klådan!!! KLIAR FORTFARANDE SOM IN I HELVETE OCH KÄNNS SOM ANSIKTET BRINNER!

Bilder tagna efter rakning = https://ibb.co/fCZ3f3w
Andra kinden = https://ibb.co/SsZPdsZ

Svamp eller någon slags exsem
Citera
2022-07-17, 23:14
Medlem
tussebuss avatar
Tänker rosacea!

Rosacea är en hudsjukdom som framför allt orsakar rodnad och utslag i ansiktet. Du kan också få besvär i ögonen. Utslagen brukar försvinna med behandling, men kan komma tillbaka. Rosacea beror på en inflammation i huden.
Citera
2022-07-17, 23:25
Medlem
Har liknande när jag odlar skägg men försvinner om jag kör denna https://www.apotekhjartat.se/produkt...RoC_uMQAvD_BwE

Har problem med mjäll/eksem i håret oxå och denna är det enda som funkar. Behandlar skägget på samma sätt som håret

Testa!
Citera
2022-07-17, 23:48
Medlem
Ring 1177 alternativ gå till VC och få hakan undersökt.
Citera
2022-07-17, 23:50
Medlem
Rosacea som sagts tidigare i tråden

Rosacea kan se ut på olika sätt. Det är vanligt med rodnader i ansiktet, så kallade erytem. Många får även värmevallningar eller så kallad flush. Rosacea brukar göra blodkärlen mer synliga på näsa och kinder, men ibland även på panna och haka. Akneliknande utslag är också typiskt.

Hudreaktionerna brukar komma i perioder. Besvären blir tydligare när du utsätts för olika faktorer eller ämnen som huden reagerar mot. Med tiden kan rosacea orsaka kvarstående hudförändringar i form av rodnad, svullnad eller knottror.
Citera
2022-07-18, 00:30
Medlem
Citat:
Har under längre tid haft perioder där min hud exploderar upp i rödhet och blir super torr och det kliar så man bokstavligen blir galen! Detta är alltid värre på ställen där jag har kroppsbehåring, som i värsta fallen för mig är i skägget & hårbotten.

Varje gång jag låter mitt skägg växa så kommer det till en punkt där huden under skägget börjar bli röd irriterad och blir super torr och får mycket mjäll med.

Nu hade jag ett fint skägg som jag hade odlat i 4 månader som jag inte klarade ha kvar längre, på grund utav en hel veckas irritation och klåda och var till & med vaken 2 nätter för det var så ömt så enbart lägga kinden mot kudden så kändes det som nålar i hela ansiktet!

Den enda lösningen jag hade var att raka mig vilket tog bort lite av irritationen och sen smörja på med HTH som huden sög upp som vatten på sand. Men vet inte vad det för slags åkomma jag åkt på när det kommer till huden och dess eksem liknande utslag.

Så är det någon som har en hint på vad detta kan vara är jag tacksam, all hjälp uppskattas speciellt om någon vet någon kräm som drar ner på klådan!!! KLIAR FORTFARANDE SOM IN I HELVETE OCH KÄNNS SOM ANSIKTET BRINNER!

Bilder tagna efter rakning = https://ibb.co/fCZ3f3w
Andra kinden = https://ibb.co/SsZPdsZ

Ser ut som homocystinuria enligt mig. Ett av symptomen är rödhet av kinderna. Några andra är intellektuell funktionsnedsättning och psykiska sjukdomar. Är detta något du känner igen dig i? Ta hand om dig! <3
Citera
2022-07-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ja jag får ta och ringa VC i morgon och be dom att jag behöver en tid för att få underfund med vad detta är. Förhoppningsvis kan dom ge mig vad det är för något och säga vad som behövs för krämer och annat för att hålla det nere. Sitter med en kylklamp emot ansiktet nu så jävla skönt.
Många apotek har hudterapeuter som inte bara kan rådgöra med dig utan även göra behandlingar.
VC i all ära men gissningsvis ber de dig gå till apoteket i alla fall.
Citera
2022-07-18, 10:41
Medlem
Jag har mjälleksem och det kliar inget, du har inte heller några skårpor som man får vid det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in