Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Jag tror inte Engström ljuger på lite små punkter här o där utan hela hans berättelse....
Skulle du påstå att Engström kan vara oskyldig om hans berättelse är lögn ?
Att han slirar är väl oomstritt. Att det finns folk som lämnar märkliga och oriktiga uppgifter utan att vara GM förekommer i alla stora utredningar. Hur pass bestickande de uppgifter SE lämnar i relation till hans agerande har jag ingen självständig uppfattning om. Meningarna om detta går dock starkt isär.
Men ja, jag anser att han kan lämnat sådana och ändå vara oskyldig. Man bör här vara mycket öppen för andra förklaringar. Och det med hänvisning till det som varit huvudpoängen i mina senaste inpass här.
Det återkommer hela tiden att "man tydligen inte får misstänka SE". Varsågod, säger jag. Jag håller själv dörren öppen lite på glänt för honom. Jag anser dock att det inte finns täckning för något annat än en mycket mer försiktig analys än vad jag upplever är fallet. Att skruva upp misstankar kräver ytterligare information. Är han GM, är det någon stor avgörande bit som helt saknas (och jag vet inte vad den skulle kunna utgöras av). Det blir då problematiskt att han är så förhållandevis genomlyst.
En sak jag i andra trådar upprepat vevar om är att idéer om mordet bör utgå från (de mycket informativa) omständigheterna vid mordplatsen. Klättra ner från och riv teori- och motivbyggen. Därför var KP:s föresats, att föra tillbaka utredningen till mordplatsen, lovvärd. Men denna idé tolkades alltför för bokstavligt och ändade med att ett nytt teoribygge restes. På mordplatsen.
SE-saken vilar inte på enkla antaganden. Den har en i grunden tillkrånglad beskaffenhet, vare sig man väljer "öppnar dörren" eller Grand -scenariot. Och den strider mot det man rimligen, enligt mig, kan anta om GM.
Tillkrånglande kan man godta, men då måste det finnas goda skäl för det (välj den enklast möjliga förklaringen, men inte enklare än så!). Och här finns anledning till tveksamhet.