2022-07-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Jag förstår till viss del din uppfattning; du tycks anse att vara objektiv är att utesluta allt som pekar mot SE som GM.

Eller som du själv skrev; ”de cherrypickade sig fram från fel håll.”

Rätt håll bör då vara att utesluta allt som pekar mot SE.

Som t ex YN’s och AD’s beskrivning av GM.

Man kan tycka kanske att KP inte skulle nämnt Engström som misstänkt...

Men anledningen till att han är misstänkt GM är att KP har slagit hål på Engströms berättelse o troligen tror att allt han har sagt är en lögn..

Sen gör det inte per automatik Engström till GM o detta vet ju alla....Men såklart måste KP få misstänka Engström död som levande..
Citera
2022-07-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Jag förstår till viss del din uppfattning; du tycks anse att vara objektiv är att utesluta allt som pekar mot SE som GM.

Eller som du själv skrev; ”de cherrypickade sig fram från fel håll.”

Rätt håll bör då vara att utesluta allt som pekar mot SE.

Som t ex YN’s och AD’s beskrivning av GM.

Nu spretar signalementen lite väl mkt men man kanske skulle gjort det lite lättare...

Frågat vittnen vilken typ av GM mer som helhet...

Pundare som CP
Rysktorped
Eller en mer vanlig klädstil från en person som kommit ut från jobbet..

Då kan man mer ringa in vilken typ av människa GM såg ut att vara utan att först gå in på detaljer..

För många ser ibland en helhet mer än detaljer på några sekunder..
Citera
2022-07-17, 15:59
Medlem
Slog mig just att troligen är GM från medelklassen o Svensk..

Hade GM varit någon typ av utländsk torped så hade vittnen beskrivit det..

Hade GM varit pundare så hade det också beskrivits...

Arbetarklassen o Medelklassen kanske är svårast men jag tror Arbetarklassen hade varit Jeans osv..

Engström passar liksom in här..

Svensk..Medelklass..Lite äldre än vad folk beskriver men passar rätt bra
Citera
2022-07-17, 19:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror inte Engström ljuger på lite små punkter här o där utan hela hans berättelse....

Skulle du påstå att Engström kan vara oskyldig om hans berättelse är lögn ?

Att han slirar är väl oomstritt. Att det finns folk som lämnar märkliga och oriktiga uppgifter utan att vara GM förekommer i alla stora utredningar. Hur pass bestickande de uppgifter SE lämnar i relation till hans agerande har jag ingen självständig uppfattning om. Meningarna om detta går dock starkt isär.

Men ja, jag anser att han kan lämnat sådana och ändå vara oskyldig. Man bör här vara mycket öppen för andra förklaringar. Och det med hänvisning till det som varit huvudpoängen i mina senaste inpass här.

Det återkommer hela tiden att "man tydligen inte får misstänka SE". Varsågod, säger jag. Jag håller själv dörren öppen lite på glänt för honom. Jag anser dock att det inte finns täckning för något annat än en mycket mer försiktig analys än vad jag upplever är fallet. Att skruva upp misstankar kräver ytterligare information. Är han GM, är det någon stor avgörande bit som helt saknas (och jag vet inte vad den skulle kunna utgöras av). Det blir då problematiskt att han är så förhållandevis genomlyst.

En sak jag i andra trådar upprepat vevar om är att idéer om mordet bör utgå från (de mycket informativa) omständigheterna vid mordplatsen. Klättra ner från och riv teori- och motivbyggen. Därför var KP:s föresats, att föra tillbaka utredningen till mordplatsen, lovvärd. Men denna idé tolkades alltför för bokstavligt och ändade med att ett nytt teoribygge restes. På mordplatsen.

SE-saken vilar inte på enkla antaganden. Den har en i grunden tillkrånglad beskaffenhet, vare sig man väljer "öppnar dörren" eller Grand -scenariot. Och den strider mot det man rimligen, enligt mig, kan anta om GM.

Tillkrånglande kan man godta, men då måste det finnas goda skäl för det (välj den enklast möjliga förklaringen, men inte enklare än så!). Och här finns anledning till tveksamhet.
Citera
2022-07-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Att han slirar är väl oomstritt. Att det finns folk som lämnar märkliga och oriktiga uppgifter utan att vara GM förekommer i alla stora utredningar. Hur pass bestickande de uppgifter SE lämnar i relation till hans agerande har jag ingen självständig uppfattning om. Meningarna om detta går dock starkt isär.

Men ja, jag anser att han kan lämnat sådana och ändå vara oskyldig. Man bör här vara mycket öppen för andra förklaringar. Och det med hänvisning till det som varit huvudpoängen i mina senaste inpass här.

Det återkommer hela tiden att "man tydligen inte får misstänka SE". Varsågod, säger jag. Jag håller själv dörren öppen lite på glänt för honom. Jag anser dock att det inte finns täckning för något annat än en mycket mer försiktig analys än vad jag upplever är fallet. Att skruva upp misstankar kräver ytterligare information. Är han GM, är det någon stor avgörande bit som helt saknas (och jag vet inte vad den skulle kunna utgöras av). Det blir då problematiskt att han är så förhållandevis genomlyst.

En sak jag i andra trådar upprepat vevar om är att idéer om mordet bör utgå från (de mycket informativa) omständigheterna vid mordplatsen. Klättra ner från och riv teori- och motivbyggen. Därför var KP:s föresats, att föra tillbaka utredningen till mordplatsen, lovvärd. Men denna idé tolkades alltför för bokstavligt och ändade med att ett nytt teoribygge restes. På mordplatsen.

SE-saken vilar inte på enkla antaganden. Den har en i grunden tillkrånglad beskaffenhet, vare sig man väljer "öppnar dörren" eller Grand -scenariot. Och den strider mot det man rimligen, enligt mig, kan anta om GM.

Tillkrånglande kan man godta, men då måste det finnas goda skäl för det (välj den enklast möjliga förklaringen, men inte enklare än så!). Och här finns anledning till tveksamhet.

Problemet med Engströms berättelse o ev lögner är inte att jag tror att han överdriver eller skarvar lite grann...

Kan ta lite exempel...

Engström säger att han sprang efter polisen men i själva verket så sprang/lunkade i 4-5 m o kanske skrek till polisen något......Här förstärker han sitt agerande men påverkar inte speciellt mkt !

Ett annat exempel är väl samtalet med Lisbeth...

Han säger uttryckligen att han pratade med Lisbeth men i själva verket så skrek eg Lisbeth rakt ut att GM hade blå täckjacka.....I detta fall så skulle han bara göra sig mer "märkvärdig" o viktig men eg så fanns inget direkt samtal...

Detta var två exempel som skulle kunna vara att Engström förstärker eller skarvar lite....

Men...Det kommer ett lite men

Skulle Engström ljuga om i princip allt så antingen har han något att dölja eller så är han jävligt kall att ljuga i rättegång o alla förhör o det blir väldigt konstigt från en person som är vanlig o harmlös...

Så jag ställer om frågan då ....

Skulle du anse att Engström är misstänkt GM om du hade slagit hål totalt på hans berättelse ?
Citera
2022-07-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Det värsta av allt med hans berättelse är att Engström fick prata på rätt mkt utan att det blev kontrollerat eller bekräftat !

Engström är troligen det vittne som får mest utrymme i Media o gör absolut mest på brottsplatsen...

Engström står "kanske" närmast när skotten föll...okej AB vinner med någon meter

Han pratar med Lisbeth som andra misslyckas med...

Han ser GM eller LJ i gränden...

Han gör en insats med Olof för att rädda livet...

Han pekar ut flyktvägen med hela handen när polisen anländer...

Han springer efter Polisen för att lämna signalement...

Han vill även lämna vittnesmål på plats...

Inga dåliga saker som Engström kommer med...

Nu till det konstiga ...Utredningen 1986 tänker att Engström är en elefant som stör utredningen.....Jaha
Citera
2022-07-17, 21:55
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Det värsta av allt med hans berättelse är att Engström fick prata på rätt mkt utan att det blev kontrollerat eller bekräftat !

Engström är troligen det vittne som får mest utrymme i Media o gör absolut mest på brottsplatsen...

Engström står "kanske" närmast när skotten föll...okej AB vinner med någon meter

Han pratar med Lisbeth som andra misslyckas med...

Han ser GM eller LJ i gränden...

Han gör en insats med Olof för att rädda livet...

Han pekar ut flyktvägen med hela handen när polisen anländer...

Han springer efter Polisen för att lämna signalement...

Han vill även lämna vittnesmål på plats...

Inga dåliga saker som Engström kommer med...

Nu till det konstiga ...Utredningen 1986 tänker att Engström är en elefant som stör utredningen.....Jaha

Ingenting av det du räknar upp är av graden ljug. Engström har skarvat lite om sin insats. mer är det inte.
Engström har aldrig påstått han stod närmast, tvärtom. Han säger sig varken sett gm eller skotten.
Det verkar som han iaf uppfattat vad Lisbeth sagt. Det stämmer ju vad han säger att LP sagt om gm,
Ja, han ser LJ. I första skedet tror han precis som LP att det är gm.
Nja han verkar iaf vara i närheten ev. har han påpekat att sidoläge är bra. Någon gjorde det enligt ett vittne.
Troligt. Det var flera som pekade ut vägen för polisen.
Ja troligt. Att han kunde veta att de sprang utan signalement gör att han placerar sig på mp när polisen kommer.
Vad är det för konstigt med att han vill lämna ett vittnesmål.
Efter förhör och undersökningar kom de fram till att han bara är elefanten i runnet.

De som däremot ljugit och/eller utfört usel utredning är KP och HM.
Citera
2022-07-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Ingenting av det du räknar upp är av graden ljug. Engström har skarvat lite om sin insats. mer är det inte.
Engström har aldrig påstått han stod närmast, tvärtom. Han säger sig varken sett gm eller skotten.
Det verkar som han iaf uppfattat vad Lisbeth sagt. Det stämmer ju vad han säger att LP sagt om gm,
Nja han verkar iaf vara i närheten ev. har han påpekat att sidoläge är bra. Någon gjorde det enligt ett vittne.
Ja troligt. Att han kunde veta att de sprang utan signalement gör att han placerar sig på mp när polisen kommer.
Efter förhör och undersökningar kom de fram till att han bara är elefanten i runnet.

Här skiljer vi oss åt...

Du tror att han skarvar o kanske överdriver sin roll...

Jag tror att han ljuger om i princip allt..

Du tar inte in honom på förhör som misstänkt...

Jag tar in honom som misstänkt..

Inget konstigare än så...

Varken fel eller rätt...
Citera
2022-07-17, 22:15
Medlem
Citat:

Känslan är att du inte är öppen för att Engström ljuger...

Om du menar på att Engström är sen till brottsplatsen o alltså inte står o kollar klockan när skotten föll ...

Då vill jag testa hur långt du vill gå med hans lögner...

Hur många sekunder efter skotten menar du att han tittar på klockan ?

Behöver inte vara så exakt men hyffsat
Citera
2022-07-17, 22:37
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Känslan är att du inte är öppen för att Engström ljuger...

Om du menar på att Engström är sen till brottsplatsen o alltså inte står o kollar klockan när skotten föll ...

Då vill jag testa hur långt du vill gå med hans lögner...

Hur många sekunder efter skotten menar du att han tittar på klockan ?

Behöver inte vara så exakt men hyffsat

35,8sek
Citera
2022-07-17, 22:46
Medlem
Citat:
35,8sek

Okej...

Så runt 35sek efter skotten så är Engström 20m ifrån med näsan mot brottsplatsen..

Vad händer på brottsplatsen 35sek efter skotten ?

Engström varken ser eller hör något från brottsplatsen utan letar upp ett upplyst skyltfönster trots ganska mkt spring o skrik 20m bort..

Sen står han o kollar klockan i 5sek för urtavlan är ju mörk...

Men han hör ff inget från brottsplatsen nu är det troligen 40sek efter skotten ..

Lisbeth är hysterisk
Hage o Karin har just sprungit fram..
Glantz är på huk vid Okof
Hans J har svängt upp med taxin..
LJ är framme..

Engström har nu kollat klart på klockan men hör eller ser fortfarande inget trots att han går rakt emot o det är 20m..

Jag tror klockan är en lögn...

Tillägg..

Engström beskriver sin gång från Skandia till brottsplatsen 25april i förhör med följande ord :

Det var en vanlig fredag o jag mötte några människor o gick om några..!!

Jaha undra vilka det var Engström ?
Citera
2022-07-17, 23:05
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Okej...

Så runt 35sek efter skotten så är Engström 20m ifrån med näsan mot brottsplatsen..

Vad händer på brottsplatsen 35sek efter skotten ?

Engström varken ser eller hör något från brottsplatsen utan letar upp ett upplyst skyltfönster trots ganska mkt spring o skrik 20m bort..

Sen står han o kollar klockan i 5sek för urtavlan är ju mörk...

Men han hör ff inget från brottsplatsen nu är det troligen 40sek efter skotten ..

Lisbeth är hysterisk
Hage o Karin har just sprungit fram..
Glantz är på huk vid Okof
Hans J har svängt upp med taxin..
LJ är framme..

Engström har nu kollat klart på klockan men hör eller ser fortfarande inget trots att han går rakt emot o det är 20m..

Jag tror klockan är en lögn...

Tillägg..

Engström beskriver sin gång från Skandia till brottsplatsen 25april i förhör med följande ord :

Det var en vanlig fredag o jag mötte några människor o gick om några..!!

Jaha undra vilka det var Engström ?

Du kanske är från någon liten byhåla. Så du kanske inte vet att i den stora staden en fredagskväll så är det liv och rörelse. Bilar dundrar fram på gatorna. Folk rör sig på trottoarer. Folk pratar högt. Skrik och avgassmällar. Fyllon och ungdomar som bråkar. Hundar som skäller. Bilar som tutar. Det är för Engström en helt normal och sen fredagskväll, han har bråttom hem, när han ovetande plötsligt snubblar in i en historisk händelse.
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-17 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in