• 1
  • 2
2022-07-17, 16:21
Medlem
Sockss avatar
Vi kollar på hus och för oss är läget det viktigaste, ett hus kan man bygga om men läget är ju som det är.

Nu finns ett hus till salu som de som äger det nu har börjat renovera invändigt, men utvändigt är det väldigt väldigt slitet. Det invändiga är dessutom väldigt opraktiskt så det behövs göras om det med.
Det är klassat som fritidsboende och har direktverkande el som uppvärmning.

Det finns bygglov för 180 kvm enplansbostad, men nuvarande hus är ca 60 kvm. Det räcker för oss med den ytan, men lönar det sig att hålla på och tilläggsisolera och troligen behöva byta ut lite brädor här och var? Både ur tidsaspekten och pengarna? Vi behöver kunna bo där senast i november, men det behöver inte vara klart då, vi är vana att bo spartanskt, men det behöver vara någorlunda varmt iaf,
Vi har viss vana, men inte jättesttor vana just av att byta panel och tilläggsisolera. Taket verkar tätt men det ska vi så klart kolla närmare om vi bestämmer oss för att köpa det.

Huset är inget gammalt fint torp eller så, så att det är värt att bevara för den sakens skull utan det är ett högst ordinärt hus, likt en massa andra fritidsbostäder.
Citera
2022-07-17, 16:25
Medlem
shoottheelkss avatar
Titta på "nyckelfärdigt" från baltstaterna och polen...... Låga priser......
Citera
2022-07-17, 21:02
Medlem
Isnatts avatar
Vilket skick är badrummet i? Har huset ventilation?
Citera
2022-07-17, 22:04
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Vilket skick är badrummet i? Har huset ventilation?

Finns inget badrum, bara förberett för ett. Finns som sagt inget avlopp heller. Det är självdrag.
Citera
2022-07-17, 22:05
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Titta på "nyckelfärdigt" från baltstaterna och polen...... Låga priser......

Jo, men frågan var om det var värt att behålla det befintliga eller beställa ett nytt
Citera
2022-07-17, 22:13
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Jo, men frågan var om det var värt att behålla det befintliga eller beställa ett nytt

Beställa nytt och behåll rucklet som förråd under tiden.....

Tänk på att tak måste vara rakt söderut. Solpaneler och solvattenslingor.

Beställ hus gjort av betongmoduler. Så slipper du ett svindyrt panelbyte inom 15-30 år....
Sinkat el. koppar tak så slipper du takbyte under din livstid....
Citera
2022-07-17, 22:31
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Beställa nytt och behåll rucklet som förråd under tiden.....

Tänk på att tak måste vara rakt söderut. Solpaneler och solvattenslingor.

Beställ hus gjort av betongmoduler. Så slipper du ett svindyrt panelbyte inom 15-30 år....
Sinkat el. koppar tak så slipper du takbyte under din livstid....

Tack för tipsen!

Ja, vi får se vad det blir för hus om vi byter ut det. Vet inte om det går at behålla som förråd så länge, (vilket superförslag annars, jag hade tänkt att man kunde köpa en billig byggbod eller så till det) det kan hända att det står lite för mycket mitt på så att säga. När vi var och kollade var det lite oklart var tomtgränsen går.
Citera
2022-07-18, 06:50
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Finns inget badrum, bara förberett för ett. Finns som sagt inget avlopp heller. Det är självdrag.
Ok! Jag köpte nämligen ett hus med dåligt badrum och tänkte inte mer än 'det här får jag ordna om jag köper det' när jag var på visning. Gick på nästan 300 000:- att rusta badrummet (250k för bygget och 50k för inredning).
Och då fanns det redan avlopp i grunden, tänker så att ni räknar in att det kan bli ganska dyrt att ordna ett badrum.
Mitt hus hade inga ventilationsventiler heller vilket ledde till vattendroppar i taket. Det var iofs inte svårt att ordna ventilation, men tänker bara att ni ser till att det finns för att slippa ev problem.

Hur mycket pengar har ni tänkt lägga på detta?
Citera
2022-07-18, 07:49
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ok! Jag köpte nämligen ett hus med dåligt badrum och tänkte inte mer än 'det här får jag ordna om jag köper det' när jag var på visning. Gick på nästan 300 000:- att rusta badrummet (250k för bygget och 50k för inredning).
Och då fanns det redan avlopp i grunden, tänker så att ni räknar in att det kan bli ganska dyrt att ordna ett badrum.
Mitt hus hade inga ventilationsventiler heller vilket ledde till vattendroppar i taket. Det var iofs inte svårt att ordna ventilation, men tänker bara att ni ser till att det finns för att slippa ev problem.

Hur mycket pengar har ni tänkt lägga på detta?

Jo, det är dyrt med badrum. Du menar utöver själva inköpet av tomten/huset?
Det sitter vi och klurar på för att se om det är värt tiden och pengarna att renovera det gamla. Budgeten totalt är 2,5 och själva tomten utgör 1 av det.

Nytt hus, i det utförandet vi tänkt oss kostar knappt 900 000 färdigt utvändigt. Det gamla är ju på drygt 60 kvm, det nya blir lite större, ca 70 kvm.
Citera
2022-07-18, 14:55
Medlem
TheMouses avatar
Citat:
Jo, det är dyrt med badrum. Du menar utöver själva inköpet av tomten/huset?
Det sitter vi och klurar på för att se om det är värt tiden och pengarna att renovera det gamla. Budgeten totalt är 2,5 och själva tomten utgör 1 av det.

Nytt hus, i det utförandet vi tänkt oss kostar knappt 900 000 färdigt utvändigt. Det gamla är ju på drygt 60 kvm, det nya blir lite större, ca 70 kvm.
Ingår plattan i detta?
Du ska väl ha badrum och kök i det nya också?
Kanske nån form av uppvärmning?
Där är säkert 500-600 000kr till på dina 900.
Var det inkopplat vatten och avlopp idag? Enskilt eller kommunalt?
Är det enskilt så kan kommunen ha sypunkter, då ryker kanske en hundring till.
Min erfarenhet är att det tillkommer rätt stora kostnader även vid ett nytt hus som de flesta inte tänker på.
Måla huset är inte gratis, likaså inte heller markplaneringen runt huset.
Hur skall du göra med det gamla? Att riva och deponera och återställa marken kostar en hel del.
Vill inte vara nån glädjedödare men det går till en hel del man inte tänkt på.
Jag har byggt en och renoverat tre kåkar i princip stomrent så jag har fått uppleva det själv.
Citera
2022-07-18, 16:18
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMouse
Ingår plattan i detta?
Min erfarenhet är att det tillkommer rätt stora kostnader även vid ett nytt hus som de flesta inte tänker på.
Hur skall du göra med det gamla? Att riva och deponera och återställa marken kostar en hel del.
Jag har byggt en och renoverat tre kåkar i princip stomrent så jag har fått uppleva det själv.

Plattan ingår, men min man jobbar med sånt så ev gör han det själv, men vi valde att ta alla de dyraste valen för att se ett maxpris på vad det kan bli. Takbeklädnad ingår också, allt utvändigt är klart, ev en omgång målning får man göra själv, men färgen för det ingår i den summan. Även isolering ingår men inte innergolv och väggar eftersom jag vill bestämma det själv.

Vatten finns enskilt, godkänt, avlopp finns inte alls, men min man jobbar även med sånt så det kommer att kosta materialet isf.

Jag är sån som gillar att använda återbrukat material, men det måste vara rimligt i tid och pengar också, annars hade jag inte tvekat att renovera det hus som står. Köket som finns där är nyinsatt, dock vansinnig galet placerat, men det går att plocka ur och använda i det nya med lite komplettering, kyl, frys och spis är helt nya och inte ens inkopplade så de kan vi också använda.

Badrummet kommer att innehålla dusch, toalett och handfat, tvättmaskin har vi en relativt ny som vi tar med oss.
Min bästa vän köpte nyligen ett hus där badrummet behövde kaklas, kakel fanns men det är inte i hennes smak så det får vi och det räcker till ett 15 kvm stort badrum, jag tror det jag har ritat är 10 kvm.
Vi har elektriker och rörmokare i närmsta släkten och min man har arbetat med sådant även om han inte är utbildad så kan han, men han får så klart inte göra det helt själv utan där måste vi anlita folk som har rätt utbildning.

Detaljplanen medger att man får bygga enplanshus på 170 kvm på tomten om man vill, vet inte om det har så stor betydelse iofs.

Solpaneler tänkte vi oss och där vi räknade ut hur mycket det skulle kosta så la vi till mer än vi behöver, just för att det kan komma ohappa kostnader och det landade på 210 000 kr installerat och klart.

Budgeten är ju också de pengarna vi har NU, men vi kommer så klart inte köpa allt på en gång, det finns inte plats att förvara det så vi hinner spara lite till om så är och så länge badrum och i viss mån kök är klart kan vi bo i huset.

Vi är vana vid spartanska förhållanden.
Citera
2022-07-18, 16:23
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMouse
Ingår plattan i detta?

Jag missade att svara på vad vi ska göra med det gamla. Det som går att återbruka (tex ett fantastiskt golv i ena rummet, fantastisk väggpanel osv) återbrukar vi i den mån det går. Samt kök då, det plockar vi ner och återbrukar.
Ett förråd vill vi gärna ha så dörren kommer att hamna där, för den var i gott skick, likaså något/några fönster.
Går det så tar vi takpannorna på huset till förrådet osv.

Det som inte går att använda till något alls får vi deponera och där har barnens pappa lovat att hjälpa till eftersom det är hans jobb. Men så klart får vi betala ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in