Citat:
Ursprungligen postat av
TheMouse
Ingår plattan i detta?
Du ska väl ha badrum och kök i det nya också?
Kanske nån form av uppvärmning?
Där är säkert 500-600 000kr till på dina 900.
Var det inkopplat vatten och avlopp idag? Enskilt eller kommunalt?
Är det enskilt så kan kommunen ha sypunkter, då ryker kanske en hundring till.
Min erfarenhet är att det tillkommer rätt stora kostnader även vid ett nytt hus som de flesta inte tänker på.
Måla huset är inte gratis, likaså inte heller markplaneringen runt huset.
Hur skall du göra med det gamla? Att riva och deponera och återställa marken kostar en hel del.
Vill inte vara nån glädjedödare men det går till en hel del man inte tänkt på.
Jag har byggt en och renoverat tre kåkar i princip stomrent så jag har fått uppleva det själv.
Plattan ingår, men min man jobbar med sånt så ev gör han det själv, men vi valde att ta alla de dyraste valen för att se ett maxpris på vad det kan bli. Takbeklädnad ingår också, allt utvändigt är klart, ev en omgång målning får man göra själv, men färgen för det ingår i den summan. Även isolering ingår men inte innergolv och väggar eftersom jag vill bestämma det själv.
Vatten finns enskilt, godkänt, avlopp finns inte alls, men min man jobbar även med sånt så det kommer att kosta materialet isf.
Jag är sån som gillar att använda återbrukat material, men det måste vara rimligt i tid och pengar också, annars hade jag inte tvekat att renovera det hus som står. Köket som finns där är nyinsatt, dock vansinnig galet placerat, men det går att plocka ur och använda i det nya med lite komplettering, kyl, frys och spis är helt nya och inte ens inkopplade så de kan vi också använda.
Badrummet kommer att innehålla dusch, toalett och handfat, tvättmaskin har vi en relativt ny som vi tar med oss.
Min bästa vän köpte nyligen ett hus där badrummet behövde kaklas, kakel fanns men det är inte i hennes smak så det får vi och det räcker till ett 15 kvm stort badrum, jag tror det jag har ritat är 10 kvm.
Vi har elektriker och rörmokare i närmsta släkten och min man har arbetat med sådant även om han inte är utbildad så kan han, men han får så klart inte göra det helt själv utan där måste vi anlita folk som har rätt utbildning.
Detaljplanen medger att man får bygga enplanshus på 170 kvm på tomten om man vill, vet inte om det har så stor betydelse iofs.
Solpaneler tänkte vi oss och där vi räknade ut hur mycket det skulle kosta så la vi till mer än vi behöver, just för att det kan komma ohappa kostnader och det landade på 210 000 kr installerat och klart.
Budgeten är ju också de pengarna vi har NU, men vi kommer så klart inte köpa allt på en gång, det finns inte plats att förvara det så vi hinner spara lite till om så är och så länge badrum och i viss mån kök är klart kan vi bo i huset.
Vi är vana vid spartanska förhållanden.