2022-07-16, 23:36
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Satan vill dyrkas som människornas herre. Han är en lögnare och en dråpare och om Gud tillåtit det så skulle han ha tillfogat Satansverser i Bibeln.

Det är inte verserna i Bibeln som är värdefulla utan de budskap som finns i Bibeln. "Du skall icke döda'' kan inte kombineras med "Du ska döda dina fiender och deras barn" till ett fullkomligt budskap.
Väldigt "djup" kunskap som du påstår man endast får om man läser Bibeln.

Kineserna som inte tror på den treeniga samt hans Nemesis tycker inte heller att man ska slå ihjäl varandra. Så din Bibel blir rätt svag när jag synar ditt resonemang i sömmarna.
Citera
2022-07-17, 00:14
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
När man inte längre kan finna vare sig stöd eller hjälp så har man extremt många möjligheter att stärka sig själv.
Mer vet vi inte.
Det är lugnt. Tack för stöd och ontanke. Finns inga större vinster att vinna. Utom bekantskap med herren Jesus Gud. Jag är bra nu. Av tro. Och gör som jag vill. För jag tror. Helst ska jag göra rätt men blir det lite fel är det rätt ändå för jag är bara människa. På väg nu åt rätt håll. Dock. Här och nu är gott att vara och veta att jag gör vad jag kan. Och får lära mig att vara bra. Såna vinster.

Det går en väg mot framtiden
Senast redigerad av Ballooonie 2022-07-17 kl. 01:04.
Citera
2022-07-17, 01:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Det är lugnt. Tack för stöd och ontanke. Finns inga större vinster att vinna. Utom bekantskap med herren Jesus Gud. Jag är bra nu. Av tro. Och gör som jag vill. För jag tror. Helst ska jag göra rätt men blir det lite fel är det rätt ändå för jag är bara människa. På väg nu åt rätt håll. Dock. Här och nu är gott att vara och veta att jag gör vad jag kan. Och får lära mig att vara bra. Såna vinster.

Det går en väg mot framtiden

Bra där.
Men samtidigt(tycker åtminstone jag) skall du heller inte underkasta dig alla dessa och som rubriken till tråden lyder och handlar om.
Citera
2022-07-17, 01:27
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Bra där.
Men samtidigt(tycker åtminstone jag) skall du heller inte underkasta dig alla dessa och som rubriken till tråden lyder och handlar om.
Nej vi ska växa åt rätt håll. Satan har ingen egentlig makt. Han hjälper oss på sitt sätt.. bli vilka vi är.
Citera
2022-07-17, 01:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Väldigt "djup" kunskap som du påstår man endast får om man läser Bibeln.

Kineserna som inte tror på den treeniga samt hans Nemesis tycker inte heller att man ska slå ihjäl varandra. Så din Bibel blir rätt svag när jag synar ditt resonemang i sömmarna.
Har jag skrivit något om en djup kunskap som endast finns i Bibeln? Rätt och fel är samma för alla oberoende av religion.
Citera
2022-07-17, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Har jag skrivit något om en djup kunskap som endast finns i Bibeln? Rätt och fel är samma för alla oberoende av religion.

Hur kommer det sig att den oändligt mäktiga goda kristna guden inte styr denna världen utan det är satan som styr den? Har satan skapat denna världen? Varför skulle det finnas en annan värld styrd av den kristne gode guden som du verkar tro?

För mig är det mest rimligt att tänka sig att det finns någon entitet som har skapat denna världen och styr den, men den har inte egenskaper som liknar den kristna föreställnignen om den oändligt goda "Gud". Den är inte oändligt mäktig och vet inte allt heller.
Citera
2022-07-17, 02:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Nej vi ska växa åt rätt håll. Satan har ingen egentlig makt. Han hjälper oss på sitt sätt.. bli vilka vi är.

Rätt där.
Citera
2022-07-17, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Hur kommer det sig att den oändligt mäktiga goda kristna guden inte styr denna världen utan det är satan som styr den?

Eftersom Gud har gett makten att själva styra över jorden och världen, till människan och Satan:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. " (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

Gud tillåter människor och Satan att göra vad dom vill med jorden och världen, eftersom det inte dög att Gud styrde världen. Man ansåg att människan själv kan avgöra vad som är gott och ont, utan Guds inblandning. Och Gud tillåter detta tills det är bevisat bortom all rimlig tvivel att Gud behövs. Och då kommer Gud att ingripa på jorden genom Jesus, som istället fått makten:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. " (Matt 28:18 Bibel2000)

Jesus har ännu inte ingripit på jorden, men han har rensat himlen från Satan och hans anhängare, och tråkigt nog har det inneburit ve på jorden, strax innan Jesus ingriper på jorden:

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen.
Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.
Och jag hörde en stark röst i himlen säga: »Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt. De har besegrat honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden.
Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.«
" (Upp 12:7-12 Bibel2000)

Det är detta ve som blir ett tecken på jorden att Jesus står nära framför dörren till att ingripa på jorden:

"När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: »Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?«

Jesus svarade: »Se upp så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många. Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er.
Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna. Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull. Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra. Många falska profeter skall framträda och bedra många.
Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad.
Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma.
" (Matt 24_3-14 Bibel2000)

När man ser allt detta hända på jorden, så vet man att det är nära:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren. " (Matt 24:32-36 Bibel2000)

När Jesus går igenom dörren, så kommer han att rensa jorden från ondskan:

"Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet." (Matt 24:30 Bibel2000)

Då blir jorden det paradis igen som Adam och Eva förlorade:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Läste du ända hit?
Citera
2022-07-17, 08:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hur kommer det sig att den oändligt mäktiga goda kristna guden inte styr denna världen utan det är satan som styr den? Har satan skapat denna världen? Varför skulle det finnas en annan värld styrd av den kristne gode guden som du verkar tro?

För mig är det mest rimligt att tänka sig att det finns någon entitet som har skapat denna världen och styr den, men den har inte egenskaper som liknar den kristna föreställnignen om den oändligt goda "Gud". Den är inte oändligt mäktig och vet inte allt heller.
De som styr i ett land styr inte varje kriminell verksamhet i landet. Människor formar på eget initiativ verksamheter som utvecklas på olika sätt.

Gud önskar inte synd men förhindrar den inte heller. Men ett liv i synd leder till evig död.

Johannes 8:23
Men han svarade dem: »I ären härnedifrån, jag är ovanifrån; I ären av denna världen, jag är icke av denna världen.
Citera
2022-07-17, 08:38
Medlem
Citat:

Lyssna inte på föregående villolärare.

Tiden för Gud är inte inne än. Han kan inte göra något åt världen förrän han tar makten och han kan inte ta makten förrän allt är klart.

Han lever sitt liv här som människa i den sista generationen och det är då han tillverkar världens metafysiska fundament. Det är när han dör som denna ordning har spelat ut sin roll.

Han kan inte påverka det och ingen annan heller.
Citera
2022-07-17, 09:37
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Lyssna inte på föregående villolärare.

Tiden för Gud är inte inne än. Han kan inte göra något åt världen förrän han tar makten och han kan inte ta makten förrän allt är klart.

Han lever sitt liv här som människa i den sista generationen och det är då han tillverkar världens metafysiska fundament. Det är när han dör som denna ordning har spelat ut sin roll.

Han kan inte påverka det och ingen annan heller.
Jesus har makten. Han har vunnit segern. Krossat ormens huvud. Visat hur man gör. Att det går.

Det har ingen makt. Var inte rädda.
Bara tro..
Tro inte på de djuriska och krigiska machomänniskorna. Be calm..
Citera
2022-07-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Eftersom Gud har gett makten att själva styra över jorden och världen, till människan och Satan:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. " (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

Gud tillåter människor och Satan att göra vad dom vill med jorden och världen, eftersom det inte dög att Gud styrde världen. Man ansåg att människan själv kan avgöra vad som är gott och ont, utan Guds inblandning. Och Gud tillåter detta tills det är bevisat bortom all rimlig tvivel att Gud behövs. Och då kommer Gud att ingripa på jorden genom Jesus, som istället fått makten:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. " (Matt 28:18 Bibel2000)

Jesus har ännu inte ingripit på jorden, men han har rensat himlen från Satan och hans anhängare, och tråkigt nog har det inneburit ve på jorden, strax innan Jesus ingriper på jorden:

"[b]Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen.
Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom. ../"
Det är inte bara så att den kristna guden inte har makten i världen utan världens grundläggande struktur kommer inte från en kristen Gud/entitet överhuvudtaget.

Även om man bortser från alla människor så är hela levande livet organiserat på ett sådant vis att allt som lever konstant lider och måste leva i skräck för att antingen bli uppäten eller svälta ihjäl. Det pågår en ändlös kamp och ständigt plågeri för att avgöra vem som ska bli uppäten och vem som ska överleva bland stora organismer såväl som mikroskopiska.

En kristen Gud skulle inte skapat en värld som ser ut på detta viset. Det är raka motsatsen till essensen i vad kristna föreställer sig att Gud borde vara.

Den mesta "ondska" i världen kommer inte alls från medvetna ondsinta val som människor gör så som kristna vill framställa det. Om någon ramlar och bryter benet eller får cancer eller en smittsam sjukdom kommer inte ändras oavsett hur moraliska och religiösa människor är.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-07-17 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in