Citat:
Ursprungligen postat av
larsjohansson
Hur kommer det sig att den oändligt mäktiga goda kristna guden inte styr denna världen utan det är satan som styr den?
Eftersom Gud har gett makten att själva styra över jorden och världen, till människan och Satan:
"
Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill. " (Lukas 4:5-6 Bibel2000)
Gud tillåter människor och Satan att göra vad dom vill med jorden och världen, eftersom det inte dög att Gud styrde världen. Man ansåg att människan själv kan avgöra vad som är gott och ont, utan Guds inblandning. Och Gud tillåter detta tills det är bevisat bortom all rimlig tvivel att Gud behövs. Och då kommer Gud att ingripa på jorden genom Jesus, som istället fått makten:
"
Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. " (Matt 28:18 Bibel2000)
Jesus har ännu inte ingripit på jorden, men han har rensat himlen från Satan och hans anhängare, och tråkigt nog har det inneburit ve på jorden, strax innan Jesus ingriper på jorden:
"
Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen.
Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.
Och jag hörde en stark röst i himlen säga: »Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt. De har besegrat honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden.
Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.«" (Upp 12:7-12 Bibel2000)
Det är detta ve som blir ett tecken på jorden att Jesus står nära framför dörren till att ingripa på jorden:
"
När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: »Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?«
Jesus svarade: »Se upp så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många. Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er.
Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna. Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull. Då skall många komma på fall och ange varandra och hata varandra. Många falska profeter skall framträda och bedra många.
Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad.
Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24_3-14 Bibel2000)
När man ser allt detta hända på jorden, så vet man att det är nära:
"
Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren. " (Matt 24:32-36 Bibel2000)
När Jesus går igenom dörren, så kommer han att rensa jorden från ondskan:
"
Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet." (Matt 24:30 Bibel2000)
Då blir jorden det paradis igen som Adam och Eva förlorade:
"
Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Läste du ända hit?