Citat:
Ursprungligen postat av
Creatur
Hade en lätt negativ känsla kring den artisten utan att nästan hört något och utan att minnas det jag hört. Så jag klickade på länken och förväntade mig att höra den sämsta tänkbara skit. Men det var inte så illa. Inte i min smak, men nånstans är det skickligt gjort inom sin genre. Det här är musik för den som vill höra en skildring av livet i en låt, den som gillar tydlighet och detaljerat historieberättande. En del countrymusik har också den där förkärleken för rejäla berättelser om relationer. Och på det en utstuderad konstlöshet i text och musik, som är mer sofistikerad än det kan verka. Och så ett stegrat känslouttryck i slutet där mer dialekt släpps fram med vreden. Inte riktigt min grej, men jag förstår att somliga gillar det.
Respekterar din hållning. Uppenbarligen måste hon göra något rätt i mångas ögon (öron?).
Dock är jag uppväxt med en farsa som lyssnade på gammaldags country i stil med Waylon Jennings, Emmylou Harris, Johnny Cash etc. Jag kan inte riktigt se liknelsen mellan dessa och Hyvönen. Deras texter om än jordnära och folkliga, har ändå en tydlig poetisk kraft. Hyvönens texter verkar inte klara av att flytta sig från A till B på ett stilfullt sätt. Det framstår mer som en shoppinglista än en låttext.