2022-07-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tack, Stig.

Hade varit intressant att höra vad du, Stig, tror om vilken typ av person det är som kan tänkas gå beväpnad på stan. Och vilken typ av person som kan tänkas avrätta en medmänniska som snäser av. Om det kan tänkas vara en person som fungerar som vemsomhelst och aldrig lämnat några andra avtryck än det.

Jag undrar även, om det var du, varför Lisbeth inte noterade denna avsnäsning.

Tack Roerlig,

Det var SE’s egna ord och som du uppenbarligen inte uppfattade eller förstod så sade SE såna som vi/oss.

Så; egentligen har du faktiskt svar på du din fråga. Men det är upp till var och en att avgöra vad SE menar med det han själv säger.

Lisbeth? vi vet ju faktiskt inte om hon uppfattade vad Olof sade eller så kanske hon skäms över vad Olof sade och inte vill att svenska folket ska få reda på detta?

Men du kanske har svaret?

Allt är möjligt; men inte att SE är en misstänkt GM
Citera
2022-07-16, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Tack Roerlig,

Det var SE’s egna ord och som du uppenbarligen inte uppfattade eller förstod så sade SE såna som vi/oss.

Så; egentligen har du faktiskt svar på du din fråga. Men det är upp till var och en att avgöra vad SE menar med det han själv säger.

Lisbeth? vi vet ju faktiskt inte om hon uppfattade vad Olof sade eller så kanske hon skäms över vad Olof sade och inte vill att svenska folket ska få reda på detta?

Nej vissa har grottat ner sig felaktigt i sina CA-teorier, och CP med flera. Dem teorierna är inte alls bekräftade på mordplatsen tiden för mordet. SE däremot var där och vi vet inte hur-antingen som vittne eller gärningsman.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-07-16 kl. 20:52.
Citera
2022-07-17, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Nej vissa har grottat ner sig felaktigt i sina CA-teorier, och CP med flera. Dem teorierna är inte alls bekräftade på mordplatsen tiden för mordet. SE däremot var där och vi vet inte hur-antingen som vittne eller gärningsman.

Kanske är det så att dessa har grottat ner sig såpass mycket på annan GM att de inte vare sig vill eller kan ta till sig det som pekar mot att SE faktiskt kan vara GM.

SE ska m a o inte ens anses som misstänkt GM.

Somliga tycks även ha en benägenhet att inte kunna skilja på KP och TP/Filter. (dvs misstänkt och skyldig.)

Sen finns det de som kritiserar KP för att ha tagit till sig det TP/Filter har grävt fram.

Så, vad de tycks mena är alltså att polis inte får utreda det som journalister gräver fram.

Det är en väldigt märklig inställning.
Citera
2022-07-17, 08:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Tack Roerlig,

Förstår inte riktigt vad jag inte uppfattade.

Jo, jag är bekant med artikeln och har tidigare här menat att det är befängt att ta personers resonerande om mordet som förtäckta "erkännanden". Resonemanget är dessutom plockat ur ett längre sådant i artikeln.

Men det är intressant ändå och nu tog jag tillfället att resonera lite med Stig.

Citat:

Javisst. Att påstå att Lisbeth skulle ljuga och undanhålla omständigheter vid mordet skulle jag akta mig för om ville hålla mig på rätt sida om gränsen.

Att inte uppfatta att den man går arm i arm med på stan blir approcherad och avsnäser uppvaktningen är uppenbarligen orimligt.

Citat:

Hävdar man saker får man vara beredd att på att detta nagelfars. Är det man hävdar dessutom vidlyftigt, ansenligt och radikalt, än mer så.

Välinformerad kritik är för övrigt den finaste gåva en teori kan få.
Citera
2022-07-17, 08:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vapnet är en sak man måste lägga till senare...

Man behöver inte börja med vapen utan många utredningar börjar i andra ändan o knyter en person till plats eller händelse o motiv o sen sist vapen...

Om t.ex du fått reda på att Engström var GM ikväll så hade du bara tänkt : Jaha då hade väl Engström ett vapen iallafall

Ja, så är det. Men min enkla poäng är att istället för ovedersägliga bevis så ligger något tämligen vagt i den vågskålen. I den andra hisnande påståenden (vanlig tjänsteman öppnar dörren från arbetsplatsen osv).

Hade det varit GMP-objektet Mirko V som arbetat över på Skandia och öppnat dörren hade saken varit en radikalt annan. En person som faktiskt har gått beväpnad med revolver på stan, hatar Palme och har kynne och kapacitet till att skjuta på folk i en plötsligt uppkommen situation. Som exempel.

Det är riktigt såklart att man inte alltid börjar med vapnet. Men det skiljer från fall till fall vad man rimligen kan anta om möjlighet till vapen, ojämförlig impulsivitet osv.
Citera
2022-07-17, 09:21
Avslutad
Citat:
Ja, så är det. Men min enkla poäng är att istället för ovedersägliga bevis så ligger något tämligen vagt i den vågskålen. I den andra hisnande påståenden (vanlig tjänsteman öppnar dörren från arbetsplatsen osv).

Hade det varit GMP-objektet Mirko V som arbetat över på Skandia och öppnat dörren hade saken varit en radikalt annan. En person som faktiskt har gått beväpnad med revolver på stan, hatar Palme och har kynne och kapacitet till att skjuta på folk i en plötsligt uppkommen situation. Som exempel.

Det är riktigt såklart att man inte alltid börjar med vapnet. Men det skiljer från fall till fall vad man rimligen kan anta om möjlighet till vapen, ojämförlig impulsivitet osv.

Du vet inte om SE hade en revolver tiden för mordet och om han var beväpnad då och då.
Citera
2022-07-17, 10:03
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad jag inte uppfattade.

Jo, jag är bekant med artikeln och har tidigare här menat att det är befängt att ta personers resonerande om mordet som förtäckta "erkännanden". Resonemanget är dessutom plockat ur ett längre sådant i artikeln.

Men det är intressant ändå och nu tog jag tillfället att resonera lite med Stig.

Javisst. Att påstå att Lisbeth skulle ljuga och undanhålla omständigheter vid mordet skulle jag akta mig för om ville hålla mig på rätt sida om gränsen.

Att inte uppfatta att den man går arm i arm med på stan blir approcherad och avsnäser uppvaktningen är uppenbarligen orimligt.

Hävdar man saker får man vara beredd att på att detta nagelfars. Är det man hävdar dessutom vidlyftigt, ansenligt och radikalt, än mer så.

Välinformerad kritik är för övrigt den finaste gåva en teori kan få.

Det var ett inlägg på det sista stycket där du ifrågasätter vissa att ”kontrurera GM-personen SE, med grundlösa antaganden”.

Detta var ord från en misstänkt GM.

En misstänkt GM som lanserade en egen teori om mordet.

Men det är ju inte just detta som gör SE misstänkt som GM; det är andra saker.

Däremot så är uttalande intressant iom att han tidigare gått ut i media och kritiserat polisen för att plocka bort pusselbitar som tillhör pusslet.

Det är naturligtvis fritt att tolka varför SE lanserade denna teori och vad han menar när han säger såna som vi/oss.
Citera
2022-07-17, 11:35
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Kanske är det så att dessa har grottat ner sig såpass mycket på annan GM att de inte vare sig vill eller kan ta till sig det som pekar mot att SE faktiskt kan vara GM.

SE ska m a o inte ens anses som misstänkt GM.

Somliga tycks även ha en benägenhet att inte kunna skilja på KP och TP/Filter. (dvs misstänkt och skyldig.)

Sen finns det de som kritiserar KP för att ha tagit till sig det TP/Filter har grävt fram.

Så, vad de tycks mena är alltså att polis inte får utreda det som journalister gräver fram.

Det är en väldigt märklig inställning.

Det är snarare så att man undersökt Engström på ett objektivt och neutralt sätt och kan inte finna någonting, förutom att han råkade passera platsen när han var på väg hem från jobbet, som pekar mot SE.

Nej finns ingen anledning att se SE som misstänkt. KP/HM/PU har skitit i det blå skåpet.

Nu var det väl så att KP/HM under två timmar pekade ut SE som lösningen på Palmemordet. Inte nog med det, KP böjde redan fyra månader innan PK flagga för att han skulle komma med lösningen.

Verkligen, dåligt polisarbete. Det visar om nått att KP tog till sig TP gissningslek och hittepå. KP svalde allt okritiskt.

Det får man. Men, det visar om nått att KP tog till sig TP gissningslek, hittepå och svalde allt okritiskt.

Det är en bra inställning att PU borde varit bättre på att utreda och att de borde förstått att TP/Filters spår var ren spekulation byggt på skvaller och hörsägen.
Citera
2022-07-17, 13:24
Medlem
Citat:

Jag är helt med på att Engström inte är misstänkt på saker som vapen o riktiga motiv..

Jag tror att KP har på någotvis slagit hål på Engströms berättelse plus att Engström är varandes på platsen vid rätt tidpunkt......Även några signalement som träffar Engström!

Jag tror inte Engström ljuger på lite små punkter här o där utan hela hans berättelse....

Skulle du påstå att Engström kan vara oskyldig om hans berättelse är lögn ?
Citera
2022-07-17, 13:32
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ingen på brottsplatsen??

Supervittnet enligt Engström själv säger dessutom stålbågade glasögon

Sen hade väl inte Engström glasögon på sig så ofta ?
Vem har vittnat om att GM har glasögon?
Alla filmklipp/intervjuer jag sett har han glasögon på sig. Varför skulle han ta av de just nu??? Knappast för att röja sin identitet. För om nu SE är gärningsmannen så är det ett ögonblicksverk. Minuten innan har han pratat med Securitas som rimligtvis kunde identifierat hans klädsel och känt igen vittnens beskrivning av GM.
Citera
2022-07-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Vem har vittnat om att GM har glasögon?
Alla filmklipp/intervjuer jag sett har han glasögon på sig. Varför skulle han ta av de just nu??? Knappast för att röja sin identitet. För om nu SE är gärningsmannen så är det ett ögonblicksverk. Minuten innan har han pratat med Securitas som rimligtvis kunde identifierat hans klädsel och känt igen vittnens beskrivning av GM.

Stig Engström själv säger att han "överhör" ett vittne som lämnar vittnesmål till polis...

Mannen som sprang hade : Rock, keps, stålbågade glasögon, samt handledsväska...

Denna man finns såklart inte....

Inte heller polisen ..

Hela Engströms berättelse är att han är rädd för YNs vittnesmål o nu behöver ett vittne som har förväxlat honom med GM...

Men om du vill ha ett vittne som säger att GM hade stålbågade glasögon så är det alltså Stig Engström som själv säger det
Citera
2022-07-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det är snarare så att man undersökt Engström på ett objektivt och neutralt sätt och kan inte finna någonting, förutom att han råkade passera platsen när han var på väg hem från jobbet, som pekar mot SE.

Nej finns ingen anledning att se SE som misstänkt. KP/HM/PU har skitit i det blå skåpet.

Nu var det väl så att KP/HM under två timmar pekade ut SE som lösningen på Palmemordet. Inte nog med det, KP böjde redan fyra månader innan PK flagga för att han skulle komma med lösningen.

Verkligen, dåligt polisarbete. Det visar om nått att KP tog till sig TP gissningslek och hittepå. KP svalde allt okritiskt.

Det får man. Men, det visar om nått att KP tog till sig TP gissningslek, hittepå och svalde allt okritiskt.

Det är en bra inställning att PU borde varit bättre på att utreda och att de borde förstått att TP/Filters spår var ren spekulation byggt på skvaller och hörsägen.

Jag förstår till viss del din uppfattning; du tycks anse att vara objektiv är att utesluta allt som pekar mot SE som GM.

Eller som du själv skrev; ”de cherrypickade sig fram från fel håll.”

Rätt håll bör då vara att utesluta allt som pekar mot SE.

Som t ex YN’s och AD’s beskrivning av GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in