2022-03-07, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jag bjuder gärna på min erfarenhet.

Värt att beakta, när du läser och lyssnar på recensioner och omdömen på den internationella scenen;
Sverige är ett kallt, nordiskt land med lång uppvärmningssäsong. Byggtekniken för våra bostäder och lokaler har varit god under många decennier och är idag än bättre. Men om du lyssnar på omdömen från södra USA, Japan etc., så ha med dig att de i regel har tunna, otäta hus. Ventilation, os, faror för kolmonoxidförgiftning etc. är därmed helt annorlunda där än här. Du måste alltså i alla val beakta Svenska förhållanden och den bostad eller lokal du avser värma upp. Här kan du inte gå på produktens manual och rekommendationer; om informationen där strider emot den du får av MSB eller ”Krisinformation”, är det den senare som gäller.

Som vidare exempel; Coronan är tipp- och jordbävningssäkrad, något som troligen är helt irrelevant för oss här i Sverige, men är en avgörande funktion i Japan.

Med det vill jag säga; se hela funktionen utefter dina förhållanden.

Är det en kortare beredskap du är ute efter, och om du även har plats att lagerhålla mycket bränsle? Ja, då kanske gasol är att föredra ändå.
Om du däremot är pessimist och tror på någon form av samhällskollaps, där du enkelt kan slabba med dunkar och Pet-flaskor med fotogen och dylikt bränsle, men där trycksatt gasol blir omöjligt att hantera; ja, då är det väl fotogen som är rätt val.

Det finns inga rätt och fel inom hemberedskap, bara mer eller mindre genomtänkta val.

Gas verkar otympligare än fotogen, lättare att fixa några flaskor lysfotogen här och där. Kanske är jag lite pessimistisk och
ser det lättare att fylla på lagret med fotogen vid kris.
Tanken är också att fixa ett fotogenkök så man kan ha samma bränsle till båda.
Läste på något forum för husvagnar och de verkade vara mer nöjda med fotogenkamin då den var "torrare" och drev ut fukt. Vet inte hur det är med den saken men nu orkar jag inte tänka om igen.
Skälen ovan räcker för mig och fotogenkaminen kommer snart in i lager.
Jag har tagit beslut i alla större frågeställningar, köpt eller väntar på leveranser av det mesta. Kan inte göra så mycket mer nu än läsa på och testa de grejer jag köpt så att de fungerar. Skönt att kunna slappna av och bara småfixa framöver. De som börjar fixa en krislåda nu får det svårt att köpa på sig grejer då det mesta är slut.
Tack för hjälpen!
Citera
2022-03-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnets
Hej, om det skulle ske ett elavbrott mitt i vintern och man bor i lägenhet, hur gör man för att överleva? Filtar och täcken har vi såklart, och vinterjackor och mössor. Men hur kan man på ett säkert sätt skapa värme i en lägenhet under ett längre strömavbrott så att man inte fryser ihjäl?
Jag har några liter t-röd som är tänkt att användas för matlagning i ett spritkök. Det avger ju lite värme också, men antar att det är väldigt lite värme ifall det är -5 till -10 grader ute.
Jag har funderat på att ev. Köpa en gasolkamin (biltema 399:-) eller göra en vedkamin av typ en ammunutionslåda och rikta ut röken genom ett fönster. Sågar man ut ett hål i en gipsskiva ocj för ut ett rör därigenom och elda på det sättet.

Eller kanske köpa mer t-röd och elda på spritköket dygnet runt kanske?
Är det möjligt att hålla ett rum beboligt med enbart t-röd i ett spritkök? Hur mycket t-röd skulle behövas då per dag?

Värmeljus, hur många Värmeljus behöver jag troligen bränna per dag för att hålla temperaturen mellan 10-15 grader?

Såklart är det viktigt med bra ventilation med alla alternativ.

Eller har ni något bättre alternativ för uppvärmning på ett säkert och billigt sätt i en lägenhet? Eller har ni andra tips för att hålla värmen på ett effektivt och väldigt prisvärt sätt?

powerbank och LED som strålar värme
Citera
2022-07-04, 19:42
Medlem
Muppetys avatar
Jag funderar på nått sånt här; https://www.biltema.se/hem/inredning...min-2000046506

Är inte sugen på att lägga jättemycket pengar, men måste ha nått som fixar värme. Bor i lägenhet, o jag läser att gasolkaminer inte lämpar sig för inomhusbruk, o dessutom vill jag helst inte förvara en massa gasol hemma.

Bara den klarar av så att man kan sitta bredvid den o få lite värme. Tänker på om elen o fjärrvärmen skulle slås ut på vintern när det är 15 grader kallt. Kräver inte att den ska värma upp ett helt rum, men man ska kunna få lite extra värme om man t.ex sover bredvid den.

Hur länge kan man använda den inomhus utan att behöva vädra, så att det inte blir giftig kolmonoxid?
Citera
2022-07-09, 09:17
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarapojken
Gas verkar otympligare än fotogen, lättare att fixa några flaskor lysfotogen här och där. Kanske är jag lite pessimistisk och
ser det lättare att fylla på lagret med fotogen vid kris.
Tanken är också att fixa ett fotogenkök så man kan ha samma bränsle till båda.
Läste på något forum för husvagnar och de verkade vara mer nöjda med fotogenkamin då den var "torrare" och drev ut fukt. Vet inte hur det är med den saken men nu orkar jag inte tänka om igen.
Skälen ovan räcker för mig och fotogenkaminen kommer snart in i lager.
Jag har tagit beslut i alla större frågeställningar, köpt eller väntar på leveranser av det mesta. Kan inte göra så mycket mer nu än läsa på och testa de grejer jag köpt så att de fungerar. Skönt att kunna slappna av och bara småfixa framöver. De som börjar fixa en krislåda nu får det svårt att köpa på sig grejer då det mesta är slut.
Tack för hjälpen!
Gasol är inte värst mycket otympligare. Mindre risk för spill/brandrisk som med vätskor och mycket bättre lagringstid. Man kan i princip glömma bort en tub 10 år och använda direkt när krisen kommer. Även om (bra fotogen) kan lagras är den mer känslig för stora temperaturförändringar så det gäller att vara lite noggrannare hur man hanterar den.

Jag är dock inte alls negativ till fotogen som är en utmärkt och behaglig värmekälla. Fotogen ger definitivt "torr värme" och driver ut den där obehagliga kalla fuktiga luften. Rekommenderas dock en extra kolmonoxidvarnare som en billig livförsäkring.

F.ö är lysfotogen och lampolja inte riktigt samma sak när det kommer fotogenkaminer som tidigare nämnts i tråden.

Utmärkta inlägg av, Merkur i övrigt.
Senast redigerad av skillnad 2022-07-09 kl. 09:27.
Citera
2022-07-15, 22:54
Medlem
EnsamStatys avatar
Har börjat förbereda mig inför vintern om värmen försvinner från lägenheten. Sedan tidigare finns ett liggunderlag, samt en sovsäck som ska klara temperatur mellan 0-10 grader här hemma; men saknar tält för att för att behålla värmen. Räcker ett billigt pop-up tält eftersom att man inte behöver tänka på regn eller vind inomhus?

Hur kalt tror ni det kan bli i en lägenhet i extremfall?
Citera
2022-07-17, 05:23
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamStaty
Har börjat förbereda mig inför vintern om värmen försvinner från lägenheten. Sedan tidigare finns ett liggunderlag, samt en sovsäck som ska klara temperatur mellan 0-10 grader här hemma; men saknar tält för att för att behålla värmen. Räcker ett billigt pop-up tält eftersom att man inte behöver tänka på regn eller vind inomhus?

Hur kalt tror ni det kan bli i en lägenhet i extremfall?
Vad ska du med ett tält till inomhus?
Du har redan en säng, sov i sovsäck samt täcke/täcken över dig och du har det många ggr bättre än om du skulle sova utomhus på vintern.

Vet inte hur du bor men skulle minimera antal rum du använder, ex bara vara i köket. Oftast mindre, här lagar du mat dvs värmer något. Mindre spring som släpper in kyla då du fått lite värme i rummet.
Madrass på golv eller släpa in sängen.
Sov i underställ av ull, strumpor, mössa, vantar.
Se till vara mätt.
Gå inte och lägg dig kall, dvs gör lite rörelse innan du hoppar i sovsäck om du fryser.

Vet inte hur många nätter man sov ute under bar himmel i lumpen mm och även under vintern. Ute är värsta fienden kylan underifrån så granris, liggunderlag, sovsäck och rock ovanpå så var -20 inga bekymmer.
Ta och testa själv i höst, du har ju utrustning. Bege dig inte för långt bort så du kan ta dig hem till värmen ifall du ruttnar under natten. Efter det så inser du att fan man kan sova ute även fast det är lite kallt, då vet du att du klarar dig inne.

En lägenhet borde teoretiskt kunna bli lika kall som temperatur ute om man tänker på sikt. Bor du där, lagar mat, nått ljus tänt osv så kommer den aldrig bli lika kall som ute, hur stor skillnad vet jag inte då det beror på yta, hur du lagar mat, isolering etc. Det fina med vara inne är du är skyddad från vädrets makter. Inte kul ligga ute när det blåser, snöar eller regnar så det dånar med otillräckligt skydd mot detta.
Citera
2022-07-17, 05:44
Medlem
GoUoDs avatar
Av egen erfarenhet vet jag att så länge det är torrt så går man inte nöd även i -15, I förlängningen behöver man värma sig, men mat och vatten räcker då. Således är en rejäl isolering av ett mindre rum, samt mycket filtar helt tillräckligt.

Att däremot vakna törstig och vattnet är is, känns sådär.
Citera
2022-07-17, 13:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Vad ska du med ett tält till inomhus?
Du har redan en säng, sov i sovsäck samt täcke/täcken över dig och du har det många ggr bättre än om du skulle sova utomhus på vintern.

Vet inte hur du bor men skulle minimera antal rum du använder, ex bara vara i köket. Oftast mindre, här lagar du mat dvs värmer något. Mindre spring som släpper in kyla då du fått lite värme i rummet.
Madrass på golv eller släpa in sängen.
Sov i underställ av ull, strumpor, mössa, vantar.
Se till vara mätt.
Gå inte och lägg dig kall, dvs gör lite rörelse innan du hoppar i sovsäck om du fryser.

Vet inte hur många nätter man sov ute under bar himmel i lumpen mm och även under vintern. Ute är värsta fienden kylan underifrån så granris, liggunderlag, sovsäck och rock ovanpå så var -20 inga bekymmer.
Ta och testa själv i höst, du har ju utrustning. Bege dig inte för långt bort så du kan ta dig hem till värmen ifall du ruttnar under natten. Efter det så inser du att fan man kan sova ute även fast det är lite kallt, då vet du att du klarar dig inne.

En lägenhet borde teoretiskt kunna bli lika kall som temperatur ute om man tänker på sikt. Bor du där, lagar mat, nått ljus tänt osv så kommer den aldrig bli lika kall som ute, hur stor skillnad vet jag inte då det beror på yta, hur du lagar mat, isolering etc. Det fina med vara inne är du är skyddad från vädrets makter. Inte kul ligga ute när det blåser, snöar eller regnar så det dånar med otillräckligt skydd mot detta.
Att använda tält inomhus är ett sätt att minska volymen som behöver värmas upp.
Kanske kan vara användbart att använda som sovrum.
Källare kan vara bra, befinner man gick nergrävd så kyler inte vinden lika mycket.
Citera
2022-07-17, 23:11
Medlem
Mysquos avatar
Är man varmt klädd, har varm sovsäck och några filtar så kommer inte kylan i sig vara problemet. Det blir snabbt besvärligare när vattnet fryser och rören inomhus fryser sönder. Utan fungerande vatten och avlopp blir tillvaron mycket mer besvärlig. De som bor på ute på landet kan har bättre förutsättningar att klara sig med braskamin och pissa ute i skogen utan att reta upp någon.
Citera
2022-07-24, 20:09
Medlem
Muppetys avatar
Jag tänkte jag skulle köpa mig en gasolkamin nu, INNAN vintern, strömavbrott o utan värme, då är de säkert slut. Jag bor i lägenhet. Kollade runt på de stora kedjorna Jula, Bauhaus, Biltema, m.fl. Jag kom fram till att det nog blir Biltemas; Gasolvärmare 1,7 kW för 449 kr.

Inte endast för att den är billigast. Julas; Gasolvärmare för 2 999 kr, Gasolkamin för 999 kr eller Bauhaus; Gasokamin Sunwind Windflame för 1 595 kr som vann bäst i test är säkert lite vassare, men så ska man ju ha gasol också, o det är lite trist att köpa en sån här; Gasoltub P6 för 1 428 kr (finns större också) med (samt en regulator).

Jag tror då att det är smidigare med flera stycken av Biltemas mindre gasolbehållare på 227 g för 24,90 kr. Exemplet på med den större gasoltuben kostar 0,238 kr/g o med Biltemas 0,109 kr/g, mycket billigare! Men jo, jag vet att den stora är påfyllbar, men man ska ju själv lagra gasen, man får räkna med att gasol är slut vid en kris.

En annan fördel med de små flaskorna, är att de varar lite mindre än 2 timmar, står att den drar 124 g/h. Använder man den inomhus, trots att det står "OBS! Endast för utomhusbruk. Använd endast i välventilerade utrymmen". Men är det kris så går de att använda i min 2-rums lägenhet (o även om man t.ex. stänger till sovrummet för att bättra på värmen) på 56 m². Skulle man ändå tuppa av (eller bara glömma bort den), så slocknar den ju relativt fort, så att kolmonoxiden eller syrebristen inte fortsätter att öka. Visst, jag såg att det finns automatiska släckningsanordningar på några av de andra. En behållare borde väl kunna värma upp min lägenhet något?

Vad tror ni om det?

Sen undrar jag om siffran 60 kg gasol är max tillåtna gräns att lagra i en lägenhet fortfarande stämmer? Ja, jag ska googla på det sista...

EDIT: Nä, 60 kg var på tok för mycket...
Citat:
Inomhus får gasolbehållare med volym på vardera mindre än 5 liter (blå campingbehållare) förvaras. Behovet av gasol avgör antal behållare.

Det normala behovet i ett hushåll anses vara en behållare för drift och en i reserv. I normalfallet blir detta två behållare med mindre än 5 liter vardera.
https://www.msb.se/sv/rad-till-priva...a-gasol-hemma/

Får man alltså inte ha mer än två, av Biltemas mindre gasolbehållare, hemma? Mitt behov är flera...
Senast redigerad av Muppety 2022-07-24 kl. 20:24.
Citera
2022-08-04, 09:07
Medlem
Kolmonoxiden lägger sig i skikt längs golvet visst?
Med åtanke att svenska hus är välisolerade kan gasen stanna kvar inomhus länge.
Har ni husdjur eller barn ska ni passa er, de är mindre/på golvet och kvävs först kanske helt obemärkt.
Om ni måste värma era hem med gas/olja så skaffa också en kolmonoxidvarnare.
Citera
2022-08-04, 10:57
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Kolmonoxiden lägger sig i skikt längs golvet visst?
Med åtanke att svenska hus är välisolerade kan gasen stanna kvar inomhus länge.
Har ni husdjur eller barn ska ni passa er, de är mindre/på golvet och kvävs först kanske helt obemärkt.
Om ni måste värma era hem med gas/olja så skaffa också en kolmonoxidvarnare.
Enligt en googling har luft densiteten 1,2041 g/dm³ o kolmonoxid 1,14 g/dm³, så den borde väl stiga uppåt? Den mindre giftiga, men kvävande, koldioxid har 1,98 g/dm³, sjunker däremot till golvet.

I vilket fall som helst var en kolmonoxidvarnare en bra idé.

Det är väl om det inte finns tillräckligt med syre som det bara binds en syreatom till kolet o bildar kolmonoxid?

Kollade lite på gasvarnare o t.ex. den här; https://www.gardenstore.se/gasvarnar...rdrivet-gla-xl varnar, förutom för kolmonoxid, även för koldioxid, gasol o narkosgaser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in