2022-07-16, 17:29
  #1405
Medlem
Varför dessa spydigheter hela tiden? Att ifrågasätta och analysera samt omvärdera ett case betyder inte att man är bipolär (som förövrigt inte är en sjukdom att skoja om). Själv skulle jag vänta med att köpa SAS nu när själva bolagets existens står på spel. Även Day trading skulle kunna gå riktigt dåligt vid ett negativt PM.
2022-07-16, 19:58
  #1406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Varför dessa spydigheter hela tiden? Att ifrågasätta och analysera samt omvärdera ett case betyder inte att man är bipolär (som förövrigt inte är en sjukdom att skoja om). Själv skulle jag vänta med att köpa SAS nu när själva bolagets existens står på spel. Även Day trading skulle kunna gå riktigt dåligt vid ett negativt PM.
Bipolär är en diagnos, ingen sjukdom.
Dessutom skrev skribenten ena timma att kursen rusat, typiska tecken för diagnosen.
Är du efterbliven?
2022-07-16, 20:43
  #1407
Medlem
Hur som helst hoppas jag att det löser sig för SAS hur som helst då det är ett svenskt och skandinaviskt bolag med lång historia. Men nostalgi räcker inte för att få mig att investera i nuläget.
2022-07-16, 21:06
  #1408
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Varför dessa spydigheter hela tiden? Att ifrågasätta och analysera samt omvärdera ett case betyder inte att man är bipolär (som förövrigt inte är en sjukdom att skoja om). Själv skulle jag vänta med att köpa SAS nu när själva bolagets existens står på spel. Även Day trading skulle kunna gå riktigt dåligt vid ett negativt PM.

Det stundar kraftig utspädning av aktien eller konkurs. Att överhuvudtaget överväga att behålla eller köpa aktier i detta bolag visar på total okunnighet gränsande till monumental dummhet.
2022-07-16, 21:09
  #1409
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Därför att SAS har väldigt mycket bättre villkor for flygande personal än konkurrenterna. Det är därför SAS hela tiden försöker starta nya bolag att anställa folk genom och det är därför facket hela tiden försöker bevaka nuvarande personals anställningsvillkor.

Det är ungefär som om an av alla kommuner hade ett bussbolag där chauförrerna erbjöds 100k/mån i grundlön (och dessutom fick traktamenten vid resor utanför garaget). Ett sådant bolag skulle vara helt beroende av både monopol och subventioner. Facket inser det och skulle vara extremt npga med att bevaka varje liten förändring. Chauförrerna skulle givetvis sitta i sina lyxvillor och inse att om de ger med sig får de snart samma villkor som varje annan busschaufför och skulle tvingas flytta till hyresrätt i Jordbro....

Klockren liknelse.
2022-07-16, 21:17
  #1410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det stundar kraftig utspädning av aktien eller konkurs. Att överhuvudtaget överväga att behålla eller köpa aktier i detta bolag visar på total okunnighet gränsande till monumental dummhet.
Jo så är det men jag hoppas det löser sig för SAS ändå. Känns som 50/50 att det ordnar sig till slut? Fast med en stor utspädning då? Jag skulle inte ens ta i denna aktie med tång i nuläget. Man skall dock inte underskatta den stora Fanbase av småsparare de har och som kanske ser aktien som riktigt billig nu.
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2022-07-16 kl. 21:39.
2022-07-16, 21:48
  #1411
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jo så är det men jag hoppas det löser sig för SAS ändå. Känns som 50/50 att det ordnar sig till slut? Fast med en stor utspädning då? Jag skulle inte ens ta i denna aktie med tång i nuläget. Man skall dock inte underskatta den stora Fanbase av småsparare de har och som kanske ser aktien som riktigt billig nu.

Ja det är idiotfeltänket som småsparare gör! De tror att en aktie är "billig" om den rasat mycket.
Har den dessutom en kurs under en krona så tror ännu fler att det är ett riktigt kap att köpa nu!

Om vi leker med tanken att SAS 2018 gjort en omvönd split 1000:1 så hade kursen varit ungefär 550 kr nu och det hade gjort att säkert 95% av alla småsparare som köpt aktien i samband med coronaraset hade avstått för att det tyckte det var för dyrt trots att de skulle få exakt samma sak om de köpte en aktie för 550 kr som om de köpte tusen aktier för 55 öre styck.

Så skrämmande låg är insikten och kunskapen om aktier!
2022-07-16, 21:58
  #1412
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det stundar kraftig utspädning av aktien eller konkurs. Att överhuvudtaget överväga att behålla eller köpa aktier i detta bolag visar på total okunnighet gränsande till monumental dummhet.

Nu tycker jag att du var väldigt snäll Ringhals
Jag skulle snarare uttrycka det som att man borde få sina Avanza/Nordnet-konton spärrade tills man bevisat sig ha relevant ekonomisk kunskap för att kunna förvalta desamma.

Förövrigt är min personliga spaning att "SAS Forward" för var dag allt mer liknar en drömsk vision och att konkurs hägrar runt hörnet.
2022-07-16, 22:01
  #1413
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nu tycker jag att du var väldigt snäll Ringhals
Jag skulle snarare uttrycka det som att man borde få sina Avanza/Nordnet-konton spärrade tills man bevisat sig ha relevant ekonomisk kunskap för att kunna förvalta desamma.

Förövrigt är min personliga spaning att "SAS Forward" för var dag allt mer liknar en drömsk vision och att konkurs hägrar runt hörnet.

SAS Backward...
2022-07-16, 22:09
  #1414
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
SAS Backward...

Hahahaha kunde inte sagt det bättre själv!
Nej, men efter alla dessa veckor av strejk ser det väl milt uttryckt mörkt ut....
2022-07-17, 07:08
  #1415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja det är idiotfeltänket som småsparare gör! De tror att en aktie är "billig" om den rasat mycket.
Har den dessutom en kurs under en krona så tror ännu fler att det är ett riktigt kap att köpa nu!

Om vi leker med tanken att SAS 2018 gjort en omvönd split 1000:1 så hade kursen varit ungefär 550 kr nu och det hade gjort att säkert 95% av alla småsparare som köpt aktien i samband med coronaraset hade avstått för att det tyckte det var för dyrt trots att de skulle få exakt samma sak om de köpte en aktie för 550 kr som om de köpte tusen aktier för 55 öre styck.

Så skrämmande låg är insikten och kunskapen om aktier!


Du är klok du.
2022-07-17, 08:12
  #1416
Medlem
Kan det vara så förbannat cyniskt att SAS drar ut på förhandlingarna för att börskursen skall rusa på förväntningarna?
Jag vill gärna inte tro det, men fan vet. Det kostar multum och om 2-3 veckor är SAS kassa helt slut.

Ytterligare natt utan resultat nu.
https://www.di.se/nyheter/ingen-losning-i-sas-forhandlingarna-trots-nattmangling/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in