Citat:
Ursprungligen postat av
Svepps
Alltså den länken är det sjukaste jag läst, hur fan kan det handla om förtal när det handlar om fakta som vidarebefordras? Då är väl domen även förtal.
Patrik och Sara brukar säga att de kontaktar arbetsgivare mm.
För att hennes agerande gör det uppenbart att hennes spridning av informationen är i syfte att skada, försöker få tjejen att göra slut och försöker få honom att förlora jobbet. Det är olagligt även om uppgifterna är sanningen.
Det går att sprida informationen utan att bryta mot lagen, men då får man agera lite smartare.
Citat:
Ursprungligen postat av
bobbybrun
Är jurist men har ej läst domen ännu. Är ett av tillfällena då hon meddelande hans flickvän? Enligt min mening märkligt då det var fråga om ett privat meddelande till hans flickvän, är enligt min mening märkligt att en konversation mellan två personer kan anses falla in under rekvisitet ”att utsätta annan för missaktning”. Detta borde ju enligt min mening förutsätta en grupp av mottagare. Men som sagt, ej läst domen.
Öh, va? Syftet med meddelandet är ju uppenbart i syfte att påverka flickvännens syn på snubben.
Om jag skickar meddelande till din partner att jag sett dig knulla hästar så tycker du alltså att det inte är att utsätta annan för missaktning för att det var ett privat meddelande??