2022-07-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Man kan vända på det och säga att Putins överdrivna rädsla för påhittade nazister är större än Ukrainska- och ryska liv.

Påhittade !? Nu har du inte vaknat än.. eller så försöker du "vända" på historian.
Citera
2022-07-16, 10:31
Medlem
Overminds avatar
Jag kan absolut se Putin använda någon slags extremt förödande bomb, till exempel en atombomb (kanske något försvagad) någonstans i Ukraina för att statuera ett exempel att han är seriös och menar allvar. Han har varnat så många gånger nu och det verkar inte gå så som de planerat.
Citera
2022-07-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Vänd på detta 180 grader genom att stoppa in ”Ryssland” istället för ”USA/NATO” så blir det rätt.

Hur orkar ni ryssvänner leva med er själva när ni pratar tvärtom-språket hela tiden?

Vet inte vad "ryssvän" eller någon annan "vän" har med fakta att göra.
Du får nog kolla upp lite mer så att du också kan se vad som är vad.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Det är en sak att USA skickar bomber och granater till USA, det är illa nog för ryssen. En annan sak, som det talas lite om, som gnager på ryssen är den underrättelseinfo som USA tillhandahåller åt ukrainarna. Utan denna info, som kommer från USAs satelliter, signalspaning och annat smått och gott hade Ukraina aldrig ens vetat vart de ryska målen är placerade.

Jag misstänker att vi är i slutet av den ryska toleransen för den här typen av amerikansk infokrigsföring.
Ja, amerikanerna vet uppenbarligen allt, och ryssarna vet att de vet. Amerikanerna vet att ryssarna vet att de vet. Ändå har ryssarna låtit saken passera. Förmodligen har inget gjorts åt saken för att Ryssland velat undvika eskalering. Flygbombning med oerhörda dödssiffror har ex. aldrig förekommit i det här kriget.
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
USA flyttar givetvis fram positionerna så långt de kan. Som ledning i dessa beslut ligger naturligtvis goda underrättelser om Rysslands kapacitet att svara.
Det behöver ju inte nödvändigtvis handla bara om kapacitet, utan även annan riskbedömning. Det kan vara dubbelt: så länge Ryssland har begränsande framgångar har man gjort bedömningen att Ukraina klarar sig med det de har. Eller så menar man på att risken för ett otrevligt ryskt gensvar är låg i nuläget. Den ryska retoriken är inte för uppskruvad, osv. Tror dock att den kan bli det.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-07-16 kl. 10:45.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det användes inte av Ukrainas flygvapen längre. RySSnaZZarna bör uppdatera sig själv före dom begår mer krigsbrott. Hur kan minst 3 barn ha dött om dom inte var där?
https://www.youtube.com/watch?v=-FwO1-F0pso

Jag minns inte var jag såg det men det var en genomgång från ryssarna hur de skulle anfalla Sverige, de visade upp 30 år gamla kartor, kan vara något sådant som ligger bakom?
Citera
2022-07-16, 10:35
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Vänd på detta 180 grader genom att stoppa in ”Ryssland” istället för ”USA/NATO” så blir det rätt.

Hur orkar ni ryssvänner leva med er själva när ni pratar tvärtom-språket hela tiden?
Samtidigt som hela Ryssland går åt helvete, alla stora kedjor drar för att inte komma tillbaka, ekonomin går käpprätt åt helvete och dom allierade krymper till att bestå av Syrien och Nordkorea...
För helvete, medborgarna hade det bättre under Sovjet och värre kommer det att bli.
Är allt detta värt det? Ryssland hade hela världen framför sina fötter när unionen föll att utvecklas och bli ett I-land dom också, alla förutsättningar.
Istället slängde dom allt på soptippen...
Tycker synd om det ryska folket, deras land kommer aldrig bli ett utvecklat land.
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-07-16 kl. 10:37.
Citera
2022-07-16, 10:38
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Påhittade !? Nu har du inte vaknat än.. eller så försöker du "vända" på historian.

Ah, menar du dom våldsfixerade nazisterna i wagnergruppen?
Citera
2022-07-16, 10:39
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Det har investerats för mycket sedan 2013 för att USA/Nato skall backa,,
Prestige och att "rädda ansiktet" väger mycket tyngre än Ukrainska liv.

Nej. Ukraina är ukrainskt och ukrainarna vill behålla sitt land, precis som invånarna i stort sett alla andra länder på jorden.

Och precis som invånarna i andra länder vill de inte heller ha en armé med kriminella mördare, våldtäktsmän och tjuvar i sitt land. Så de gör allt för att köra ut dem. Från varje kvadratkilometer land.

Även i Sverige tänker man likadant:

Citat:
ÖB: Vi kommer att slåss till sista soldat

https://www.svd.se/a/7kz3/ob-vi-kommer-att-slass-till-sista-soldat
Citat:
– Vi kommer slåss till sista soldat, till sista sjöman.

https://www.marcusoscarsson.se/sverige-kommer-strida-till-sista-soldaten-stupat/
Citat:
I händelse av krig förväntas svenskar bjuda motstånd till sista blodsdroppen. Faktum är att svenska staten inte ens kan kapitulera. Varje meddelande av sådan karaktär är nämligen att betrakta som falsk, enligt statens egen information till medborgarna.

https://timbro.se/smedjan/alla-uppgifter-om-att-motstandet-skall-upphora-ar-falska/
Citat:
"Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska."

Så detta är inget specifikt för Ukraina.
Citera
2022-07-16, 10:39
Medlem
Tilteds avatar
Om Ryssarna startar allmän mobilisering och deklarerar krig (alla vet att det redan är krig, men om de börjar kalla det krig internt) så tror jag Ukraina kommer få långdistansrobotar som kan slå emot mål i Ryssland.

I nuläget tror jag USA är rädda för att en sån attack skulle skapa allmän mobilisering, men om ryssarna redan gjort en allmän mobilisering så tror jag de tycker det är helt ok att köra på och bomba militära träningsläger etc långt inne i Ryssland.

Tror ni detta skulle uppskattas av folket i Ryssland? Även om de hatar USA och väst så är de inte helt dumma i huset utan de fattar nog vem som dragit in dem i skiten.
Citera
2022-07-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Nu ska jag Skynda mig på McDonalds innan frukosten stänger. Fan blir bara dyrare och dyrare. Elpriset är katastrof och nu högre räntor. Dags att börja förhandla om fred så vi kan återgå till det normala. Det här är vansinne.
De små problem du (och jag) upplever är ingenting mot vad ryssen upplever .
Ryssen kan inte ”skynda sig på McDonalds”, de får nöja sig med enbart inhemska butiker och varor nuförtiden
Du tror tydligen att ryssen kommer ”återgå till det normala” efter fred inträtt.

Kommer inte bli ”normalt” i Ryssland på 20-30 år
Citera
2022-07-16, 10:43
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Om Ryssarna startar allmän mobilisering och deklarerar krig (alla vet att det redan är krig, men om de börjar kalla det krig internt) så tror jag Ukraina kommer få långdistansrobotar som kan slå emot mål i Ryssland.

I nuläget tror jag USA är rädda för att en sån attack skulle skapa allmän mobilisering, men om ryssarna redan gjort en allmän mobilisering så tror jag de tycker det är helt ok att köra på och bomba militära träningsläger etc långt inne i Ryssland.

Tror ni detta skulle uppskattas av folket i Ryssland? Även om de hatar USA och väst så är de inte helt dumma i huset utan de fattar nog vem som dragit in dem i skiten.

Gemene ryss är generellt sett ganska dum så vi ska inte förvänta oss så mycket
Citera
2022-07-16, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Som om grisarna inte har egna spionsatelliter ,signalspaning och hela skiten. Kriget är på lika villkor på den fronten.

Där håller jag inte med, där NATO vapen ligger på 3x3meter i precision verkar ryssarna snarast ligga på 100x100meter. Häromdagen slog ju USA ut en palestinsk ledare med drönare och det var ett rörligt mål, ryssarna träffar ju inte ens stationära mål. Och deras spaning verkar ju vara från Google maps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in