2022-07-10, 09:37
Medlem
blixtensords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Ja men jag vet bara inte VAD jag ska göra. Jag är villig att jobba för det men kommer aldrig på något att göra på dagarna så de blir att jag sitter inne och inte gör något.

Hur ser din situation ut idag?
Citera
2022-07-16, 08:39
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blixtensord
Hur ser din situation ut idag?
Hej. Den är faktiskt bättre. Jag vet vad jag vill bli . Det är lite om och men hur jag kommer dit, men nu har jag ett mål att sträva mot. Kan inte säga exakt hur jag kom hit, men jag är otroligt tacksam att jag har en något sådär klar bild över hur jag vill att mitt liv ska vara om 5 år. Mitt tips som funkade för mig, men kanske inte funkar för alla: Ge det tid . När jag skapade denna tråd var jag deprimerad, överviktig, min relation med familjen var värre och mycket annat försiggick under denna mindre bra period, vilket såklart gjorde mig extremt osäker på mig själv och framtiden.

Att komma fram till VAD jag ville bli, var genom YouTube-klipp faktiskt. Hittade någon kemi video av ren slump på Youtube, kollade på den och där började nyfikenheten. Började nörda mig genom kemi videor, lära mig allt jag kunde, köpte kemi böcker m.m. Så, planen är att jag ska börja ett kandidatprogram i kemi nästa år förhoppningsvis.

Kan väl önska att jag kommit på detta tidigare, men jag är glad att jag har ett mål nu.

Läs vad "TheShape" skrev på första sidan av denna tråd. Han/hon formulerar det bra!

Hoppas detta hjälper en aning i alla fall!
Senast redigerad av Andersson93 2022-07-16 kl. 08:51.
Citera
2022-07-16, 08:58
Ingenting behöver bli kul men du måste tro på att något åtminstone ska bli roligare än att sitta vid datorn och knarka.
Hur du ska kunna lura dig till att tro det är inte mitt problem. Du får väl börja följa minsta motstånd lag och vara nöjd så länge du kan leva efter de principerna, istället för att klaga.
Låt kuken vara en stund, sluta runka ut den, så hittar du till sist ett motiv till att gå ut. Nått i den stilen är lösningen men återigen bara om man tycker att det är lönt.
Citera
2022-07-18, 22:30
Medlem
otellos avatar
Låter inge vidare, du kan ju testa lite nya grejer, kanske fastnar du för någonting. Typ sticka/virka, måla, lägga pussel, skulptera, osv.
Lycka till.
Citera
2022-07-18, 22:35
Medlem
MrLevaLivets avatar
Snacka med en yrkes-, studievägledare, finns säkert hos din kommun. Du behöver någon att bolla med.

Edit: oj, tråd från 2013
Citera
2022-07-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Hej!
Ett av mina många problem är att jag har absolut INGET att göra på dagarna och det är väldigt jobbigt. Hela min uppväxt har jag i princip bara studerat, spelat spel, suttit vid datorn och kollat på TV, men nu tycker jag att det inte är speciellt kul med spel, med något spel längre. Ni vet ju hur andra har intressen som fotboll, hockey, spela datorspel, bilar eller vad som helst men jag har inget sådant och det är mycket jobbigare än man kan tro. Det känns som allting jag gör är bara för att få tiden att gå.

Visst jag gillar att festa, vara med kompisar och göra kul saker generellt sätt men det är väl sånt de flesta gillar? Och jobb har jag inget heller eftersom det är ca 1 på miljarder att man får ett.

Just nu är jag inne i en diet och samtidigt tränar men det gör jag endast för att se bättre ut, inget annat. Jag gör det knappast för att jag tycker det är kul eller intressant. Jag mår väldigt dåligt över detta. Jag känner inte att jag har någon identitet eller personlighetsdrag ens.

Gammal tråd men...

Jag är väl ungefär likadan; har inga egenskaper eller personlighet samt saknar identitet och intressen.
Citera
2022-07-19, 00:05
Medlem
tonyy1s avatar
Angående jobb, skriv ut ditt cv och kanske ett personligt brev, ta med några ex och gå runt på stan och lämna in det. Det lilla extra uppskattas. Det har ju under den senaste månaden snackats om att det finns mycket jobb tillgängligt. Inom servicebranschen framförallt som led av covid-konsekvenserna. Pröva söka dig till ett café, restaurang, eller hjälp människor i behov såsom äldre eller handikappade? Allt för att få fart på kassan.
Med dem pengarna så stick iväg på en resa till centralamerika, asien eller vart du nu tycker om. Res och upplev! När kassan sinar så jobba som engelskalärare, bartender, i vandrarhem, på gårdar, whatever. Tror du kommer känna att det är ett väldigt berikande liv du lever. Alla jag träffat som gjort liknande äventyr har instämt iaf.
Startkassan... om du har sunda vanor så borde 50k hålla dig ute i cirka 4 månader. Rätt hygglig start. Köp en enkelbiljett i början för att hålla hemresan flexibel.

Lycka till!
Citera
2022-07-19, 02:35
Medlem
1 på miljarder att få jobb? Arbetsmarknaden skriker efter folk, skaffa dig ett jobb direkt och sluta leva på oss andra. Snyltare.
Citera
2022-07-19, 07:56
Medlem
Muppetys avatar
Finns det inget du är intresserad av?

Jag är intresserad av kemi o fysik o kan sitta hela dagen på främst Wikipedia o lära mig saker. En del tycker jag sitter för mycket vid datorn, men jag slösar inte bort tiden på t.ex. datorspel, utan pluggar astrofysik, kärnfysik, strängteori o kvantmekanik.

Men det kan lika gärna vara historia, där finns mycket att läsa, eller biologi, om djur o massvis med andra ämnen.
Citera
2022-07-19, 22:52
Medlem
Andersson93s avatar
Jag antar att ni som skriver nu, skriver till andra som kanske har liknande problem som jag en gång hade? . Bra med hjälp från alla håll och kanter!

Som tur är så har jag kommit fram till vad jag vill bli. Önskar jag kunde resa tillbaks i tiden och säga till mig själv att ta det lugnt, njut av det goda och inte tänka så mycket på framtiden och mitt karriärval.
Citera
2022-07-19, 23:09
Medlem
Jag har aldrig varit så men haft perioder av det och nära att hamna där.
Internet och datorer, spel, sport, filmer är extremt beroendeframkallande för att det ger omedelbar belöning

Bästa är att se sig själv som en heroin addict.

Riktiga identitetsbärande, syftebärande intresse belönas sällan omedelbart, utan kanske fler år fram i tiden.

Att försöka tänka på det och ta det dag för dag hjälper.

Eftersom du inte hittat något att satsa på än, verkar det som så kan jag inte ge dig ett tips.
men om du tänker dig något som skulle vara lite kul, leda till ett socialt nätverk och status eller pengar, kör på det
Citera
2022-07-20, 08:07
Medlem
Muppetys avatar
Finns det inget man tycker är roligt, så är kan det vara ett tecken på depression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in