2022-07-16, 03:25
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnIde
Hur dum är du på en skala 1 till 10? "Ryssland dribblar bort luftvärnet"
Dina jevla ryssar har ju hittils visat sig helt och hållet inkompetenta till en grad som inte fanns på kartan innan kriget börjar. Men här kommer Rysskramaren Drozd och tror att ryssen är några jevla superhjältar hahahahahahah

"Jevla" - är du född på 1800-talet eller?

Med "dribblar bort" menade jag att man överlastar luftvärnet med falska mål för att sedan sätta in verkanselden.

By the way, du har nog kommit fel - drogforumet är här:
(FB) Droger
Citera
2022-07-16, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd

Med "dribblar bort" menade jag att man överlastar luftvärnet med falska mål för att sedan sätta in verkanselden.

(FB) Droger
Ja ni ryssar är för roliga. Var inte Zelenskyj en droganvändare ett tag med?

Jag får väll använda mig av vilka 1800-tals uttryck jag vill förövrigt. Ryssen har inte förmågan att göra det du fantiserar om. Fortsätt du och lev i din fantasivärld med ivan den store
Citera
2022-07-16, 03:33
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Förmodligen så har man försökt göra om en S300 till en drönare vilket naturligtvis sket sig. Sen gjorde man om samma misstag tre gånger till eftersom man är födda i Ryssland. Boeing byggde sin första 1988 och man vill ju för fan inte vara sämre än USA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Condor

Ja, jag vet att den inte var för militärt bruk men gör en replika och tejpa fast en gaffel i nosen vettja. Mer vicious än ingen drönare alls vilket tycks vara nuvarande status hos denna framstående armé.
Eller så är det missiler som förvarats dåligt eller är för gamla kanske?
Citera
2022-07-16, 03:41
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt att tro att ryssarna skulle ha lagt rabarber på en HIMARS-pjäs utan att bombardera twitter och telegram med bilder på flinande ryska soldater bredvid en sån trofé.

Hur vassa och kompetenta HIMARS än är lär 4 pjäser inte få mycket annat än symbolvärde på slagfältet, även om de såklart kan ge ryssarna smärtsamma nålstick. Fyra HIMARS räcker inte långt men kan säkert uppmuntra Ukraina att offra sig lite till i USA:s proxykrig.

Ska f.ö. bli intressant att se hur långlivade HIMARS-systemen blir. Jag ger dem max två veckor med tanke på att de är högprioriterade mål för ryssen. Ryssarna lär sätta in allt de har - robotar, drönare och flyg - för att slå ut dem. Mest för att ge Washington en symbolisk smocka på truten.
Den främsta kostnaden är missilerna.
En HIMARS enhet är bara en lastbil med avfyrningsrör och lite elektronik så det är inte jätte revolutionerande om de får tag på en för ryssarna kommer inte kunna kopiera raketerna eller robotarna i alla fall för Ryssland är SÄMST!
Citera
2022-07-16, 03:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

(FB) Droger
Rysk artillerispaningsradar är bara effektiv om det finns pjäser som är eldberedda och som kan nå HIMARS. Då HIMARS har en räckvidd på 80 km så kan inget eldrörsartilleri nå dom och nästan allt ryskt raketartilleri har med för kort räckvidd.
Således krävs det att de senaste tunga ryska raketartilleripjäserna är eldberedda och får order. Så mängden ryska enheter som kan användas är begränsade om ens artradarn är i gång.
Dock är risken att HIMARS hinner att flytta sig.
Ryskt attackflyg har usel precision och axelburna lv-robotar gör den än sämre.
Citera
2022-07-16, 04:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt att tro att ryssarna skulle ha lagt rabarber på en HIMARS-pjäs utan att bombardera twitter och telegram med bilder på flinande ryska soldater bredvid en sån trofé.

Hur vassa och kompetenta HIMARS än är lär 4 pjäser inte få mycket annat än symbolvärde på slagfältet, även om de såklart kan ge ryssarna smärtsamma nålstick. Fyra HIMARS räcker inte långt men kan säkert uppmuntra Ukraina att offra sig lite till i USA:s proxykrig.

Ska f.ö. bli intressant att se hur långlivade HIMARS-systemen blir. Jag ger dem max två veckor med tanke på att de är högprioriterade mål för ryssen. Ryssarna lär sätta in allt de har - robotar, drönare och flyg - för att slå ut dem. Mest för att ge Washington en symbolisk smocka på truten.
Iofs är fler på väg och nu börjar MLRS tas i bruk som har dubbla eldkraften.
Vidare är långdistansrobotar på g enligt uppgift.
Så ryska ammodepåer och underhållscentra inne i Ryssland kommer att börja slås ut efterhand.
Den ryska offensiven har stannat av efter att ha tagit jättekliv på några tiotalet km efter 6-7 veckor av stenhårda strider.
Frågan är om Ryssland har någon offensiv förmåga kvar i höst.
Citera
2022-07-16, 04:06
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Rysk artillerispaningsradar är bara effektiv om det finns pjäser som är eldberedda och som kan nå HIMARS. Då HIMARS har en räckvidd på 80 km så kan inget eldrörsartilleri nå dom och nästan allt ryskt raketartilleri har med för kort räckvidd.
Således krävs det att de senaste tunga ryska raketartilleripjäserna är eldberedda och får order. Så mängden ryska enheter som kan användas är begränsade om ens artradarn är i gång.
Dock är risken att HIMARS hinner att flytta sig.
Ryskt attackflyg har usel precision och axelburna lv-robotar gör den än sämre.

Du verkar veta vad du talar om (gissar att du gjort lumpen i artilleriet). En seriös fråga - hur länge tror du HIMARS överlever? Högprioriterade mål för ryssen är nog ingen vågad gissning(?).
Senast redigerad av Drozd 2022-07-16 kl. 04:10.
Citera
2022-07-16, 04:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kan vara så, olika "hembyggen" och improviseringer.

Men Ryssland skjuter ju långt in i Ukraina, varför skall inte Ukraina skjuta långt in i Ryssland? Kräver Ryssland att länder inte får försvara sig utan då startar de kärnvapenkrig? Om USA anfaller Ryssland så kan de kräva att Ryssland inte får använda vissa vapen annars använder USA kärnvapen? Om Ryssland har den synen så måste de ju förgöras, det går ju inte ha ett sådant land i världen som kräver att få bomba sönder länder utan motstånd annars startar de kärnvapenkrig.

För att Ryssland attackerar från ryskt territorium. Deras flyg som mördar barn står parkerade i Ryssland.

Helt korrekt. Men ryssar tänker inte så. De ser Ryssland som en vagn som förs fram av en trojka hästar och omgivningen måste då snällt flytta sig för dess framfart, trots att ekipaget inte ens kan bestämma sig för om det är ett europeisk sådant eller ej, och än mindre veta vart det är på väg, annat än att Ryssland har en historisk mission att vara på väg, någonstans.....

Egentligen så är det bara, enligt min åsikt, en cancersvultsts förvirrade tankevärld. Den historiska missionen är alltså bara att utvidga det ryska territoriet så mycket som möjligt. Därför har nu Putler satt ner foten och bestämt att Ryssland inte, egentligen, är ett europeisk land, utan något helt annat.....Inrikespolitiskt så är nu Alexander III den stora förebilden. Peter den store minns Putler bara för hans krig emot svenskarna och hans erövringar. Alexander III däremot förbjöd bl.a. ukrainska och införde en hård polisstat.

Den här killen lär ut mycket om Ryssland. Jag länkar till hans beskrivning av Gogol's ryska ekipage som en lite udda ingång till förstårlse av Ryssland. Men han har också lagt ut mycket annat intressant!

https://youtu.be/V6UiEXrVrvg

Ps. Om de vi diskuterar med, verkligen, är infödda rysstroll så tycker jag synd om dem beroende på deras förvirrade tankevärd! Ds.
Citera
2022-07-16, 04:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Nej. Ryssarna har gripit en civil amerikan som bodde i Kherson. Det är oklart hur många amerikanska medborgare som fortfarande befinner sig i de ockuperade delarna av Ukraina och vad som hänt med dessa. Just denna amerikan greps i Kherson (sydvästra Ukraina) och är fängslad i Donetsk (östra Ukraina). Säger ganska mycket hur "självständiga" de olika "folkrepublikerna" är, ryssland styr allt. Att han förflyttades från Kherson till Donetsk tyder nog också på att ryssarna kalkylerar att Kherson kan falla snart.

Ja det ryktas mycket om evakueringar av Kherson men samtidigt förstärker Ryssland sina trupper där och kör dit betongbunkrar. Kanske är Rysslands plan att göra som Ukraina gör i Donbas, och bara bjuda hårt defensivt motstånd i Kherson, och orsaka förluster för Ukraina, men inte att kunna göra egen offensiv. och är beredda på att retirera långsamt om det krävs. Men spara de offensiva trupperna i Donbas. ???
Citera
2022-07-16, 04:39
Bannlyst
Citat:

Få se nu.

Först gav du Ukrainarna max två veckor i början av kriget, förlåt den speciella operationen.

Sen gav du Kiev maximalt två veckor att stå emot den speciella operationen.

Och nu ger du HIMARS-systemen maximalt två veckor.

Men hur går det då för HIMARS-systemen som levereras om tre veckor? 8 veckor? 12 veckor?
Citera
2022-07-16, 04:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Helt korrekt. Men ryssar tänker inte så. De ser Ryssland som en vagn som förs fram av en trojka hästar och omgivningen måste då snällt flytta sig för dess framfart, trots att ekipaget inte ens kan bestämma sig för om det är ett europeisk sådant eller ej, och än mindre veta vart det är på väg, annat än att Ryssland har en historisk mission att vara på väg, någonstans.....

Egentligen så är det bara, enligt min åsikt, en cancersvultsts förvirrade tankevärld. Den historiska missionen är alltså bara att utvidga det ryska territoriet så mycket som möjligt. Därför har nu Putler satt ner foten och bestämt att Ryssland inte, egentligen, är ett europeisk land, utan något helt annat.....Inrikespolitiskt så är nu Alexander III den stora förebilden. Peter den store minns Putler bara för hans krig emot svenskarna och hans erövringar. Alexander III däremot förbjöd bl.a. ukrainska och införde en hård polisstat.

Den här killen lär ut mycket om Ryssland.
Jag länkar till hans beskrivning av Gogol's ryska ekipage som en lite udda ingång till förstårlse av Ryssland. Men han har också lagt ut mycket annat intressant!
https://youtu.be/V6UiEXrVrvg

Första 2 fetningarna så är det för att när Europa gick till nationalstatstanken på 1800-talet så upphörde imperiedrömmarna och makt baserad på territoriell expansion i stora delar av Europa. Nationalstaten möjliggjorde också demokrati och klassisk liberalism. Tyskland, Ryssland (Senare Sovjet) och Italien gjorde inte det. De var kvar i 1700-talets krigande mångkulturella diktaturer. Efter andra världskriget var bara Sovjet och Jugoslavien kvar i den tanken. 1991 var det bara Ryssland och Jugoslavien. 1996 var det bara Ryssland. Liksom idag. För att få demokrati måste Ryska Federationen delas upp i nationalstater där man inet är intresserade av att erövra andra folkslag.

Fetning 3. Ja Putin missar att Peter den store ville modernisera Ryssland och göra det västerländskt, han flyttade ju t.o.m. huvudstaden till St. Petersburg för att vara så nära väst som möjligt.

Fetning 4. Jag gillar faktiskt inte honom. Denna ryska överintellektuella/psedointellektuella stil är lite av Rysslands problem. Man skall teoretisera för mycket istället för att bara konstatera att det är fel att döda barn med bomber. Putinisterna i tråden har en annan åsikt än han men det är ändå lite av detta med att förklara varför Ryssland måste göra si och så. Det saknas en moralisk grund som inte bottnar i teoretiska resonemang. Han blev sur på mig när jag ifrågasatte hans resonemang.
Citera
2022-07-16, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72

Få se nu.

Först gav du Ukrainarna max två veckor i början av kriget, förlåt den speciella operationen.

Sen gav du Kiev maximalt två veckor att stå emot den speciella operationen.

Och nu ger du HIMARS-systemen maximalt två veckor.

Men hur går det då för HIMARS-systemen som levereras om tre veckor? 8 veckor? 12 veckor?
Han är så dum att han skriver att man mest vill ta ut HIMARS för att ge Washington en smocka.
Hur dum är man då? Vi vet ju alla vilken extrem skada HIMARS har gjort redan. Ryssland vill självklart ta ut alla HIMARS. För gör man inte det kan man inte fortsätta o kriga. Det är en omöjlighet. Alla ser det utom Rysstroll.

Det är såhär dagens propaganda fungerar. Man sätter en ribba (ta ut alla Himars). Sen kommer man förr eller senare skjuta en Himars. Det är oundvikligt. Det betyder inte att man stoppar alla Himars. Men ifrån såna här sågspån kommer en bombad Himars låta som att dom haft rätt hela tiden och alla Himars kommer gå samma öde till möttes.
Senast redigerad av EnIde 2022-07-16 kl. 05:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in