Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-15, 14:11
Medlem
Xedomes avatar
Sammanfattningsvis fanns det alltså både ett väl utarbetat ryskt nätverk polisen kände till och kartlade vid tiden för mordet, liksom en aktiv, för polisen välkänd sammanslutning inom PKK. En kurd, kommunist, utbildad av KGB, underställd VN (källa Erik) som illegalist,* låter i mina öron därför som en mycket möjlig gärningsman. Inte minst utifrån avlyssningarna (källa Erik, källa Mats, källa Alice, mfl.)

När det gäller vittnesmålet från MP mordnatten, förstår jag det som, att han igenkänner mannen vid Grand som den man ("Osman") som följt efter dem redan innan biobesöket (ska dubbelkolla påståendet).

Tullarna är ett problem med Gamla stan som mordplats, ett annat civilt livvaktsskydd. På en öppen plats är sikten fri, flyktvägar fler, trängseln mindre. Att sparka in dörren eller tränga sig in i bostaden borde ha varit helt uteslutet från början.

Övervakningen torde ha syftat till att kartlägga Palmes rutiner och hitta en tillräckligt bra plats och tidpunkt. Frågan är då, om ett tips från Säpo om att Palme saknar livvaktsskydd när han går ut, behövs. Från positionen i Gamla stan kan man ha gjort reflektionen att han var oskyddad, för att därefter meddela det och/eller invänta rätt tillfälle under kvällen, antar jag.

*källa: referenserna från artikeln i Kvartal, länk ovan.
Senast redigerad av Xedome 2022-07-15 kl. 14:18.
Citera
2022-07-15, 16:45
Medlem
perry2s avatar
Omständigheter som gör det RyskKurdiska spåret möjligt--TROVÄRDIGT

-Latifs. försvinnande efter Mordet från sin lägenhet han haft i månader
-Kartan som Latifs hyresvärdinna hittat med egenartad karta över Sveavaägen
-Nersinskijs aktivitet under mordnatten
-Nersinskijs samtal med Frun om hjälpa en mördare fly..frun svarade..det gjorde du även efter Palmemordet

-Nersinskijs arbete med illegalister och Rysk kriminalitet.
-Munkavlen på Barrling och Kegö efter deras vittnesmål.
-Hindrandet av åklagare att använda Kegö och Barrlings uppgifter.
-Liedboms tryck på SÄPO med hans utredning.
-Getingen och Valentins agerande. Egen moskvaresa samt Syrienresa
-Sovjetisk radiotrafik intensiv fram till Mordet för att sedan nå normal nivå.

Tystnaden inom sossepartiet
Citera
2022-07-15, 16:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Att det är fråga om ett politiskt motiverat och noggrant planerat attentat - råder det inget som helst tvivel om, enligt min mening.

Det kan man ju anta utifrån motivbilder eller liknande. Jag föreslår istället att man tar avstamp i vad omständigheterna vid mordet berättar om. Och jämför med hundratals attentat i västvärlden vid tiden.

Organiserade attentat sker i eller i anslutning till offrets bostad, fordon, arbetsplats eller hotell. Detta i ett på förhand rekat läge, vid en tidpunkt då GM vanemässigt dyker upp. Dvs en situation där GM råder över omständigheterna och inte omvänt (som vid MOP). Detta är i det närmaste undantagslöst.

Organiserade kommandon skjuter flera skott och det i huvudet och/eller bröstet. Ett/få skott, och det i ryggen, är ensamagerande-beteende. Ammunitionen som används vid MOP är dessutom utdaterad, apart och icke ändamålsenlig och kan rimligen inte valts ut aktivt på förhand. Revolvern är otymplig och långpipig. GM skyler sig inte. GM framstår som likgiltig inför sitt öde.

Att MOP i alla avseenden, så tydligt, framstår som icke planlagt utesluter inte att det ändå var det. Det kräver dock mycket goda skäl för man ska kunna hävda det. Jag har ännu inte noterat några sådana.
Citera
2022-07-15, 17:08
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2

-Nersinskijs samtal med Frun om hjälpa en mördare fly..frun svarade..det gjorde du även efter Palmemordet

Ingvar Carlsson har nyligen förordat öppenhet om
militära transporter på Estonia. Han kunde göra detsamma
när det gäller regeringsbeslutet om buggningen i april 1989.
Citera
2022-07-15, 17:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Tullarna är ett problem med Gamla stan som mordplats

Hur?

Citat:
ett annat civilt livvaktsskydd.

Livvakterna lämnade honom vid Apotekshörnan.

Citat:
Att sparka in dörren eller tränga sig in i bostaden borde ha varit helt uteslutet från början.

Vet iofs inte varför det skulle vara uteslutet, men det rimliga, menar jag, vore att trycka upp porten (som var möjligt) och vänta i entrén (efter signal att han var på väg). I porten fanns endast en annan lägenhet. Alltså inte ta sig in i själva bostaden.

Citat:
Övervakningen torde ha syftat till att kartlägga Palmes rutiner och hitta en tillräckligt bra plats och tidpunkt. Frågan är då, om ett tips från Säpo om att Palme saknar livvaktsskydd när han går ut, behövs. Från positionen i Gamla stan kan man ha gjort reflektionen att han var oskyddad, för att därefter meddela det och/eller invänta rätt tillfälle under kvällen, antar jag.

Om Palme var övervakad av en organiserad grupp, hade denna med all sannolikhet inte ansett att det att han skulle ut och röra sig bland massa folk längs okänd rutt i ett oberäkneligt city en fredagskväll utgjort en möjlighet. Isf på väg ut eller in i bostaden.

Alternativ till Gamla stan, om man nu ratat det, vore inte city, utan något annat säkrare och mer förutsägbart tillfälle inom rutinerna som övervakningen identifierat. Exempelvis utfärderna med bilen till ett sjukhem söder om stan som Palme ensam företog vissa lördagar.
Citera
2022-07-15, 17:29
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Ingvar Carlsson har nyligen förordat öppenhet om
militära transporter på Estonia. Han kunde göra detsamma
när det gäller regeringsbeslutet om buggningen i april 1989.

Ingvar C o Ulf Dahlsten vet
Citera
2022-07-15, 22:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hur?

Livvakterna lämnade honom vid Apotekshörnan.

Vet iofs inte varför det skulle vara uteslutet, men det rimliga, menar jag, vore att trycka upp porten (som var möjligt) och vänta i entrén (efter signal att han var på väg). I porten fanns endast en annan lägenhet. Alltså inte ta sig in i själva bostaden.

Om Palme var övervakad av en organiserad grupp, hade denna med all sannolikhet inte ansett att det att han skulle ut och röra sig bland massa folk längs okänd rutt i ett oberäkneligt city en fredagskväll utgjort en möjlighet. Isf på väg ut eller in i bostaden.

Alternativ till Gamla stan, om man nu ratat det, vore inte city, utan något annat säkrare och mer förutsägbart tillfälle inom rutinerna som övervakningen identifierat. Exempelvis utfärderna med bilen till ett sjukhem söder om stan som Palme ensam företog vissa lördagar.
Just Kegö och Barrling har satt djupa spår i det svenska folkhemmet. Vem vet hur djupt insyltade de sedan var i t.ex. Estonia.
Citera
2022-07-15, 22:42
Medlem
Draifoss avatar
En ren ordnings-/språkfråga här: Jag har nu flera gånger under de här senaste åren stött på någon som kallas "Teutenberg" i den här tråden. Jag har inga som helst synpunkter på den här mannens ev. relevans för mordet på Olof Palme, men jag är nyfiken av mig och har ofta undrat över hur hans namn egentligen skall uttalas. Är det "Töjtenberg" elller "Tåjtenberg"?
Citera
2022-07-16, 00:06
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En ren ordnings-/språkfråga här: Jag har nu flera gånger under de här senaste åren stött på någon som kallas "Teutenberg" i den här tråden. Jag har inga som helst synpunkter på den här mannens ev. relevans för mordet på Olof Palme, men jag är nyfiken av mig och har ofta undrat över hur hans namn egentligen skall uttalas. Är det "Töjtenberg" elller "Tåjtenberg"?

Namnet stavas Theutenberg och de som som jag hört intervjua honom uttalar det som "Tåjtenberg"

Som ett tyskt namn låter det som det korrekta uttalet.
Citera
2022-07-16, 00:58
Medlem
Citat:

Vem är getingen?
Citera
2022-07-16, 02:02
Medlem
Xedomes avatar
Citat:

Bra översikt, tack!

Noteringarna talar för sig självt. Värt att ta ad notam. I många andra avseenden är det osannolikt med en ensam gärningsman.

Även utifrån de utgångspunkter som postats i tråden. Lämnade tidigt hypotesen om en ensam gärningsman. Det håller inte som förstahands-alternativ vid ett attentat av den här digniteten - med den information vi faktiskt har. (ovan) ⬆️

Framförallt missar man målet när man hävdar, att det skulle ha skett med berätt mod. Skyttens och skottets placering, flyktväg och tillvägagångssätt i sin helhet, vid korsningen (från Dekorima till David Bagares gata) - menar jag talar för ett planerat attentat organiserat av flera personer, med samordnad kommunikation.

Som lekman är det lätt att förstå, att man som skytte undviker den snåriga miljön i anslutning till bostaden i Gamla stan - och istället väljer en plats och tidpunkt med öppna ytor, fri sikt, där det är tydligt att objektet lösgjort sig även från ev. civilt livvaktsskydd. Jag sällar mig till Gunnar Wall, Lars Borgnäs & Theutenbergs hypoteser, för egen del.

Michail Gorbatjov formulerade sig väl - om än något dubbelbottnat - angående motivet. Dags att leta upp citatet. I väntan på det, kan det vara värt att lyssna till hans och Georgij Arbatovs tankar kring attentatet och förövare:

https://youtu.be/hiS-jlabGL8
Senast redigerad av Xedome 2022-07-16 kl. 02:50.
Citera
2022-07-16, 02:48
Bannlyst
Sverker Åström.
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Vem är getingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto