2022-07-15, 16:52
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R

Om vi nu antar att dina ryskmongoliska idoler "vinner" kriget (inte omöjligt), då blir det ju DE som får ta kostnaden för att återuppbygga de delar som de erövrat och totalförstört med sitt artilleri. Väst kommer ju inte att ha pengar och motivation för att vilja återuppbygga något ryskt bajsterritorium, men Ryssland är ju dessbättre jätterikt, enligt er rysstroll

Förutom kostnaden för återuppbyggnaden och för kriget så är Ryssland en paria i den civiliserade delen av världen. Sanktionerna kommer att bestå för en lång tid framåt, långt efter att konflikten i Ukraina är avslutad. Sedan har man ju problemet med en allt äldre befolkning och alla unga som lämnat Ryssland efter att konflikten började. Det är också en trend som kommer att bestå. Alla som har pengar kommer att vilja dra från Ryssland. Så var det även innan kriget, men nu lär den andelen öka ännu mer. Rysslands framtid ser allt annat än ljus ut. Karma is a bitch.
Ryssland har redan lovat att de ska stå för återuppbyggnaden av Donbass. Man hör i intervjuer att lokalbefolkningen förväntar sig och hoppas på det.
Citera
2022-07-15, 16:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Potatiskrisen fortsätter för Ryssland"Det råder pommesbrist på McDonalds efterträdare i Ryssland, "Tasty and that's it".Anledningen är att det råder brist på rätt sorts potatis i landet.Nu rapporterar nyhetsbyrån Reuters att burgarkedjan drabbats av ett nytt bakslag. Producenter av pommes frites vägrar att leverera produkterna till företaget, säger nya vd:n Oleg Paroev till den ryska tv-kanalen RBC TV.– Det som har hänt är att på grund av välkända händelser har många utländska företag, jag skulle till och med säga alla stora producenter av pommes, vägrat leverera produkten till Ryssland.Bristen beror även på dålig skörd, säger vd:n.Enligt företagets prognos kan pommes frites göra comeback på menyn först till hösten."
När de har så stora problem gällande potatis, så kan man ju tänka sig allt annat i samhället och försvarsindustrin!

Ja alla i Ryssland märker nog av Rysslands erövringskrig nu i sin vardag oavsett vad de säger. Undrar hur det ser ut med arbetslösheten och om man får några bidrag från staten när man får sparken?
Citera
2022-07-15, 16:55
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ryssland har redan lovat att de ska stå för återuppbyggnaden av Donbass. Man hör i intervjuer att lokalbefolkningen förväntar sig och hoppas på det.

Ja, det vore väl lämpligt eftersom det är de som bombat skiten sönder och samman.
Citera
2022-07-15, 16:58
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Vad händer när dom inser att rySSland inte tänker betala uppbyggnaden igen?
Citera
2022-07-15, 16:58
Medlem
jhww82s avatar
Citat:

Om det är något vi lärt oss av detta krig så är det att Rysslands ord är NOLL värt. Fascistiska regimer likt den ryska ljuger 24/7. Alla andra länder som provat på fascism tidigare har ljugit lika mycket för sitt folk.

Reser du utanför ryska städer och större byar i Ryssland så finns det varken avlopp eller rinnande vatten. Det är ett U-land på landsbygden.
Citera
2022-07-15, 16:59
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Romanov, Stalin, Putin, det spelar ingen roll. Ryssland kommer alltid att vara Ryssland. Därför tar jag mig alltid för pannan när jag hör folk som säger hjärndöd skit som: "Det är inte fel på Ryssland och ryssarna, det är Putin. Det är HANS krig." Nej, det är RYSSLANDS krig. Putin är bara Rysslands ansikte utåt för tillfället. Imorgon är det någon annan. Same shit, different name.

Den amerikansk-judiske historikern Steven Kotkin som bland annat skrivit en bok om Stalin intervjuas av en kille från New Yorker. Steven Kotkin ger inte ett vitten för argumentet om USA:a skuld till situationen i Ukraina. Han köper inte Mearsheimers NATO-expansionsanalys. Han ser snarare tydliga kopplingar till tidigare härskare i Ryssland och Sovjetunionen. Ja Ryssland har alltid varit territoriellt expansivt, men samtidigt bräckligt.

https://www.youtube.com/watch?v=6Mm3hgc1hhg&t=125s
Citera
2022-07-15, 16:59
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ja, det vore väl lämpligt eftersom det är de som bombat skiten sönder och samman.
Ukraina har stått för en stor del av förstörelsen. Donbass är ju pro-ryskt område och har varit det sedan inbördeskriget började för 8 år sedan. Enligt västpropagandan så är all förstörelse Rysslands fel men lokalbefolkningen berättar en annan historia.
Citera
2022-07-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Men nu var det inget sådant, utan det dog bara två flickor i attacken - vilket Girkin också erkänner, och påpekar att det var en helt meningslös attack som inte tjänade något syfte annat än att slösa bort mer av Rysslands missiler (som det redan är ont om).

Den ryska propagandan förvandlar det sen till "en hel kommandocentral och Ukrainas militära ledning utplånade i en attack" och nyttiga, korkade idioter som du för det vidare.

Som du ser själv, så var det ingen "decision making point" som du vill göra gällande.

https://wartranslated.com/summary-of-the-broadcast-with-igor-girkin-14-july-2022/
Ja den där Girkin är en underlig typ och det är intressant att han kan bruka sin yttrandefrihet där i Ryssland, inte sant? Han har väl inte varit medlem i något de senaste åren men är nu ett militär orakel. Var det inte den dåren som gav order i Donbas att skjuta ner passargerarflygplandet eller något liknande och sen blev sparkad eftersom ingen vill ha med honom att göra för att han är galen?

Vem vet vad som fanns i det hotellet i Vinnytsa men hur som helst är det trist att barn dör i krig, det dog några barn förra vecka i Donsekt av ukrainska granater men inga sorgetåg i västerländsk press.

Det senaste jag hörde var att det var vapensäljare från väst och höga militärer som diskuterade affärer där, alla dog så det var väl en välriktad träff på det viset om det nu stämmer. Kanske man ska hålla dessa militära möten i bunkrar istället för mitt i städer för det är ju inte första gången Ukrainska soldater är bekväma och "tar" in på hotell som är tomma i brist på turister och resande affärsmän. Om inte annat för att det verkar vimmla av Ryska spioner i befolkningen som man bör ligga lågt om man är smart och rädd om sina toppofficerare. Jag minns en liknade attack på ett annat hotell i Odessa och det finns andra bekräftade. Ibland råkar det nämligen komma med döda soldater från ruinerna då man försöker visa enbart civila offer. Inte konstigt att Ukraina förbjudit befolkningen att ta bilder och lägga upp och det är inte enbart för millitärt skydd utan för kontroll av information för sin propaganda.

Vem har rätt och vem har fel är frågan. Mest troligt är att det var ett militärt mål där civila tyvärr också dog som så ofta annars då det blir feta rubriker i väst. Hur som helst kan Girkin omöjligt veta sanningen precis som vi betraktare. Vi får helt enkelt göra en rimlig bedömning och inse att krig är grymt. Som Girkin själv säger, varför slösa missiler på meningslösa mål och vi får väl samtidigt veta om han är trovärdig om missilerattacker fortsätter eller dör ut ...
Citera
2022-07-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det finns en särskild sorts politikerförakt i Ryssland som tar sig uttryck i en speciell, svåröversatt, ironisk galghumor. Det var väldigt vanligt i Sovjet och kan ses som en överlevnadsstrategi. Jag har hört en del av de där skämten som barn — ibland helt obegripliga, men också rätt smarta. Jag tror att grejen är att ryssarna vant sig vid ett auktoritärt styre, och att många tycker att det är rätt praktiskt att slippa behöva bry sig om sådan trist skit som politik. Det enda rätta vore kanske att hoppas på att man återinsätter en Romanov på den ryska tronen och återupprättar det ryska tsardömet.
Det är sant att Ryssland är fruktansvärt korrupt och att deras politiker (inklusive Putin) är tjuvar men Ryssland är ett "borderline" I-land med ett BNP (PPP) per capita som inte är så fasligt långt från I - och EU-landet Grekland. Ryssland har ett BNP (PPP) per capita som är högre än EU-landet Bulgarien. När det kommer till IHDI-index befinner sig Ryssland mellan EU-landet Rumänien och Portugal. Faktum är att Ryssland inte befinner sig så fasligt långt från USA. Genomkorrupta Belarus ligger förövrigt mellan Spanien och Portugal.

På sikt kan Ryssland och Belarus gå om till exempel Spanien. Ryssarna har det tillräckligt bra för att de skall stå ut. Ryssar är inte lika rika som svenskar men tillräckligt rika för att det inte skall uppstå allt för mycket friktion. Ekonomin spelar rätt stor roll. Länder och territorier så som Singapore, Hong Kong, Macao, Qatar, UAE, Brunei, Bahrain, Saudiarabien och Kuwait är inte särskilt "demokratiska" men så länge folk har en hyfsad levnadsstandard så rullar saker och ting på.

Det så kallade "odemokratiska" länderna Polen och Ungern är idag rikare i termer av BNP (PPP) per capita än en lång rad EU-länder. Det är få som klagar i Ungern givet deras idag höga levnadsstandard. Så länge Orban levererar bra jobb, tillväxt, säkerhet och att folk har råd att måla om sina hus, sätta in nya badrum och kök är det få som klagar. Ryssarna nöjer sig med mindre. Det är det här västvärldens eliter sedan 1970-talet inte har fattat - om folk har vettiga jobb och inkomster så struntar de i resten. Hur som helst. Det verkar som om Saudi Arabien, Egypten och NATO-landet Turkiet nu överväger att ansluta sig till BRICS.

https://www.zerohedge.com/geopolitical/preparing-apply-membership-saudi-arabia-turkey-brics-plan-join-brics

Det ser inte ut som Bidens charmoffensiv i Saudiarabien gick hem. Kanske det har att göra med att Biden tjafsade om "mänskliga rättigheter", vikten av att stödja Israel i vått och tort, att saudierna skulle sänka sina oljepriser, avsluta kriget i Jemen samt att Biden antagligen började prata om krig med Iran, Ryssland och Kina. Det är inget som saudierna vill höra. Det saudiska kungahuset har en stagnerande ekonomi (eller hade innan energipriserna ökade). De vill bli slickade i rumpan precis som på 1970-talet då Saudiarabien var rika som troll.

Detta är något som kineserna är medvetna om. Den mer intelligenta Xi Jinping böjer sig gärna ned för att slicka Mohammed bin Salman i rumpan. Uppenbarligen har ryssarna, sydafrikanerna, brasilianarna och indierna gjort samma sak. Då får man medlemmar till sin klubb. I synnerhet verkar Ryssland gått på charmoffensiv för att få med sig saudierna.

Det är inte Ryssland som isoleras från världen men västvärlden på grund av att liberalerna har kastat ut gamla beprövade diplomatiska metoder (ass-kissing) för hysteriska liberala särintressen. Jag påpekade här om dagen detta tråden "mediekriget om mångkulturen" och hänvisade till bland annat WSJ som nu skriver nära precis samma sak som jag gör. Skall saker och ting gå vägen måste man erbjuda något bättre. Det var förövrigt Global Times som påpekade Kina inte har gjort mer än att ta över en gammal beprövad amerikansk strategi - "ass kissing". Således, skall Sverige få gå med i NATO måste man ge Turkiet något och då kan man inte tjafsa om kurdiska, feministiska och liberala särintressen. Om nu USA har tänkt besegra Ryssland kanske de skall återgå till deras gamla metoder? Men vad vet jag.

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag måste tacka för ett fantastiskt bra inlägg. Flashback är ju Flashback och man får sålla bort 99% stollar och folk som tror att de är experter, men sen ibland skiner FB till och någon som är expert på riktigt bjuder på content som skåpar ut allt inklusive det som publiceras i media av journalister. Jag tror att det här var ett sådant ögonblick. Jag har själv sett "Strelkov" och Girkin dyka upp här och där men inte orkat ta reda på vart man placerar honom. Nu vet jag. Tack!
Tack så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Ukrainarna slåss för livet mot en armé av kriminella mördare, våldtäktsmän, tjuvar mm som är ute efter att förinta Ukraina och bedriva folkmord på ukrainarna. Zelensky är ledaren för det tappra folk som slåss mot denna vidriga och hatade armé.
Världen är inte svart eller vit. Konflikten bör analyseras i tråden snarare än att leda till någon sorts svenskt verbalt inbördeskrig. Det är tråkigt att du som annars så kunnig, seriös, analyserande och hygglig postare har börjat ta till ett sådant grovt språkbruk.
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-15 kl. 17:13.
Citera
2022-07-15, 17:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Intressant. Ja, jag är inte den som ska döma ryssarna för deras levnadsval…så länge de inte knackar på min dörr.
En upplyst despot känns ändå som en jävligt klen tröst. Han (för det måste garanterat bli en han) blir nog tvungen att stiga ur askan av det gamla, så någon typ av kollaps är tvungen för att Ryssland ska ha en chans att hamna på rätt köl.

Vilka typer av grundläggande reformer tror du ryssarna skulle kunna ta till sig utan att en ny revolution genast skulle triggas?
Ja du. Det är omöjligt att säga, tror jag, med tanke på att allt som rör maktskiften i Ryssland verkar oförutsägbart: om det blir revolution eller kupp nästa gång, varför och när, och vem det i så fall är som går segrande ut det. Impulserna till tidigare "folkliga resningar" har ju kommit från olika politiska grupperingar. Enskilda personer har manövrerat ut sina rivaler, kort och gott. Det hänger ihop med vem eller vilka som samlar flest och mest inflytelserika anhängare. Sedan är det väl så att man ofta tar chansen när den sittande ledaren har motvind.

Om det ska bli några reformer tror jag att det gäller att ha tur. Putin har ju inte heller varit någon urkass rysk ledare — det är först de senaste 13-15 åren som han hårdnat, men det beror också på att han slagit in på en mer autonom, revanschistisk linje.
Citera
2022-07-15, 17:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nazisten Rogosin verkar ha fått kicken från "Space Agency" idag. Oklart vart han tar vägen nu?

https://twitter.com/markito0171/status/1547956736283185159
Citera
2022-07-15, 17:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tror inte att det gör det. Det ryska styrelseskicket är förmodligen så auktoritärt som det är för att alla ledare i det landet fruktar nya revolutioner — och då är det någon annan maktperson som griper makten med eller utan folkets stöd. Det kommer liksom alltid uppifrån. Kupper, politiska mord, revolutionsförsök och revolutioner löper som en röd tråd genom den ryska historien, ända från Ivan den förskräckliges dagar till Sovjetunionens fall. Vet inte hur det ska kunna förändras när stora delar av befolkningen saknar röst. I dag kan de åtminstone rösta, men det finns en tröghet inbyggd i det demokratiska systemet. Det vill nästan till reformer från en, typ, upplyst despot. Detta i våra dagar.

En Romanov tänker jag kunde vara populärt. De vill ju gärna kunna se upp till sina ledare, ryssarna. Och då menar jag vanligt folk, och inte IT-tekniker och influencers i Moskva.

Släkten Romanov är ju utdöd i Ryssland eller tänker du på att sätta in den fiktiva karaktären Natascha Romanova?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in