Citat:
Ursprungligen postat av
saddam77
Finns det en chans för fungerande demokrati i Ryssland på säg 50 år? En romanov som sprungit ur den ryska myllan riskerar ju att falla tillbaka i imperiedrömmar förr eller senare…
Jag tror inte att det gör det. Det ryska styrelseskicket är förmodligen så auktoritärt som det är för att alla ledare i det landet fruktar nya revolutioner — och då är det någon annan maktperson som griper makten med eller utan folkets stöd. Det kommer liksom alltid uppifrån. Kupper, politiska mord, revolutionsförsök och revolutioner löper som en röd tråd genom den ryska historien, ända från Ivan den förskräckliges dagar till Sovjetunionens fall. Vet inte hur det ska kunna förändras när stora delar av befolkningen saknar röst. I dag kan de åtminstone rösta, men det finns en tröghet inbyggd i det demokratiska systemet. Det vill nästan till reformer från en, typ, upplyst despot. Detta i våra dagar.
En Romanov tänker jag kunde vara populärt. De vill ju gärna kunna se upp till sina ledare, ryssarna. Och då menar jag vanligt folk, och inte IT-tekniker och influencers i Moskva.