• 3
  • 4
2022-07-15, 16:01
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Sen tar jag också fel på programledarna på/i "Gomorron Sverige". Tror inte det var Belfrage som spelade Hitler så bra. -Vad hette han som i princip såg ut som "Belfrage" men gjorde en jättebra tolkning av Hitler? Tyvärr tappat namnet just nu, men är rätt säkert övertygad om att det inte var Belfrage som började "leka Hitler" på våra svenska lördagsmorgnar?

-Skit, jag blandar ofta ihop mina gamla grannar!!

Du tänker med stor sannolikhet på Per Ragnar som var han före Belfrage.

wikipedia påstås att Berit Gullberg var programledare 1984-85 och jag fattar INGENTING. Jag minns enbart PR och FB och jag var en hängiven tittare (trodde jag) även om jag ofta missade början pga morgontrött.

Jag minns ju för fan till och med när Hyland var programledare. Men jag tvingas acceptera sanningen, dvs att det här är ett dåligt avsnitt av The Twilight Zone:

Owe Thörnqvist träffade Berit Gullberg när han var gäst i ”Gomorron Sverige” där hon var programledare. I taxin på väg från tv-huset i Göteborg övertalades han av Berits barndomsvän Anna-Greta Leijon att vända om då hon hade uppmärksammat att de hade fattat tycke för varandra.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...it-efter-35-ar

Och här syns BG till och med kort i början när hon presenterar dragspelare: https://youtu.be/x8QWQZEUJcg

Tyvärr hjälptes inte mitt minne av det.

Jag har för mig att ett vanligt upplägg var Gomorron Sverige följt av slalom eller storslalom med Stenmark och gänget, kommenterat av Plex naturligtvis.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-15 kl. 16:32.
Citera
2022-07-15, 17:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Du tänker med stor sannolikhet på Per Ragnar som var han före Belfrage.

wikipedia påstås att Berit Gullberg var programledare 1984-85 och jag fattar INGENTING. Jag minns enbart PR och FB och jag var en hängiven tittare (trodde jag) även om jag ofta missade början pga morgontrött.

Jag minns ju för fan till och med när Hyland var programledare. Men jag tvingas acceptera sanningen, dvs att det här är ett dåligt avsnitt av The Twilight Zone:

Owe Thörnqvist träffade Berit Gullberg när han var gäst i ”Gomorron Sverige” där hon var programledare. I taxin på väg från tv-huset i Göteborg övertalades han av Berits barndomsvän Anna-Greta Leijon att vända om då hon hade uppmärksammat att de hade fattat tycke för varandra.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...it-efter-35-ar

Och här syns BG till och med kort i början när hon presenterar dragspelare: https://youtu.be/x8QWQZEUJcg

Tyvärr hjälptes inte mitt minne av det.

Jag har för mig att ett vanligt upplägg var Gomorron Sverige följt av slalom eller storslalom med Stenmark och gänget, kommenterat av Plex naturligtvis.
Var oavsett programledare ute i rutan efter "Hacke Hackspett" alternativt vilken amerikansk tecknad TV-serie som sändes enbart på lördagsmorgnar på den tiden.

Hur som, så antar jag att du har rätt mellan "Per Ragnar" samt "den andre"..
Alltså Belfrage.

Jag har förmodligen tagit fel, så här många år efteråt..
Citera
2022-07-16, 18:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Var oavsett programledare ute i rutan efter "Hacke Hackspett" alternativt vilken amerikansk tecknad TV-serie som sändes enbart på lördagsmorgnar på den tiden.

Hur som, så antar jag att du har rätt mellan "Per Ragnar" samt "den andre"..
Alltså Belfrage.

Jag har förmodligen tagit fel, så här många år efteråt..

Det var Per Ragnar som spelade Hitler.
Citera
2022-07-18, 17:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det var Per Ragnar som spelade Hitler.

De är till förväxling lika beroende på grund av vårt gamla analoga TV-system?
-Är faktiskt det enda jag kan komma på, för under 1980-talet såg de lika ut i rutan. Jobbade på SVT.
Citera
2022-07-18, 17:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
De är till förväxling lika beroende på grund av vårt gamla analoga TV-system?
-Är faktiskt det enda jag kan komma på, för under 1980-talet såg de lika ut i rutan. Jobbade på SVT.

Nja lite smålika i vart fall.
Saxat från Per Ragnars wikipediasida:

"1992 hade han premiär på den egna monologteaterproduktionen Hitlers bordssamtal, där han gestaltar Adolf Hitler, utifrån dennes återgivna bordskonversationer. Pjäsen har han spelat på uppmärksammad turné runt Sverige sedan dess, utöver en TV-version. År 2007 utgav han boken Hitler: hans folk."
Citera
2022-07-18, 17:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nja lite smålika i vart fall.
Saxat från Per Ragnars wikipediasida:

"1992 hade han premiär på den egna monologteaterproduktionen Hitlers bordssamtal, där han gestaltar Adolf Hitler, utifrån dennes återgivna bordskonversationer. Pjäsen har han spelat på uppmärksammad turné runt Sverige sedan dess, utöver en TV-version. År 2007 utgav han boken Hitler: hans folk."

Ragnar hade en mer skarp och nasal röst, Belfrage hade en "snäll" röst, utan skarpa övertoner.
(PAL-systemet vi hade i Sverige på 80-talet gav skitdålig bild, så dessa två HÖRDE vi bara skillnad på, i princip. Hade en massa "spökbilder" på TV med analogsystemet beroende på reflekterande berg. De två gubbarna såg lika ut på rutan.)

Har sett Ragnars föreställning "Hitler" IRL, och den gjorde han bra! (Var här hemma i Göteborg).
-Ragnars röst och skådespel var som hand i handske! För att porträttera Hitler då.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in