2022-07-15, 13:03
Medlem
Har funderat en del på varför man håller så hårt om Kurms utredning och inte offentliggör den. Kan det vara så att man hittat bevis på foul play och inte vill röja det för SHK?

Om Kurm inte skulle ha hittat något så skulle det logiska varit att släppa filmmaterial och bilder som skulle säljas till mediebyråer för att finansiera expeditionen från första början. Men om man hittat något riktigt förvånansvärt, då kanske man vill vänta med att gå ut med det tills SHK gjort färdigt sitt. Om man inte har förtroende för SHK så kanske man inte vill öppna upp för att de kan försöka bortförklara ens fynd?
Citera
2022-07-15, 14:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Formuleringen gällande överlevare vs vittnen finns i kapitel 13.2.1:
Kommissionen är medveten om att ingen av de överlevande är ett vittne i egentlig mening, dvs. en utomstående iakttagare. Samtliga vittnen är olycksoffer – inblandade i och en del av händelsekedjan. Deras iakttagelser och hågkomster är således påverkade av långvarig ångest, utmattning och stress.
Varför hänger man upp sig på den formuleringen i JAIC?

Liknande resonemang finns med i kapitlet som sammanfattar överlevares berättelser i haverikommissionens slutrapport efter diskoteksbranden i Göteborg:
SHK vill framhålla att särskilda problem uppstår när vittnena är personligen drabbade av händelsen, vilket i detta fall innebär att de utsatts för både mycket starka psykologiska och fysiska stressupplevelser; de sistnämna i form av rök och värme.
Ah, där har vi det. Men den formuleringen av JAIC avser ju ”134 överlevande”, och det betyder såvitt jag förstår både passagerare och besättning. Så varför tar de överlevande passagerarna illa upp av detta ganska självklara konstaterande?

En annan sak är att man tar större hänsyn till vittnesmål från besättning i tjänst än passagerare utan erfarenhet av och kunskap om fartyget. Jag kollade nyligen SHKs rapport från Gottröra-olyckan 1991. Det är ganska uppenbart från den i övrigt välskrivna och tekniska grundliga rapporten att man prioriterat vittnesmål från piloterna och kabinpersonal, även om den ”svarta lådan” med ljudinspelning är den dominerande informationskällan.

En likhet med Göttröra och JAIC är uppenbar: frånvaron av kritik av besättningens åtgärder och markservice-personalens arbete. På ett sätt kan jag förstå att man koncentrerar sig på tekniska fel och bristande rutiner. Om man fokuserar en rapport på felaktiga beslut av besättning under stress och tidspress så hittar man sannolikt inte saker som kan förbättras för framtiden. Att önska sig klokare befälhavare eller piloter förblir en önskning, till skillnad från nya krav på rutiner eller starkare konstruktion.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-07-15 kl. 15:02.
Citera
2022-07-15, 14:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
Har funderat en del på varför man håller så hårt om Kurms utredning och inte offentliggör den. Kan det vara så att man hittat bevis på foul play och inte vill röja det för SHK?

Om Kurm inte skulle ha hittat något så skulle det logiska varit att släppa filmmaterial och bilder som skulle säljas till mediebyråer för att finansiera expeditionen från första början. Men om man hittat något riktigt förvånansvärt, då kanske man vill vänta med att gå ut med det tills SHK gjort färdigt sitt. Om man inte har förtroende för SHK så kanske man inte vill öppna upp för att de kan försöka bortförklara ens fynd?
Nja, Kurm har redan släppt materialet till sin huvudfinansiär: estniska mediaföretaget Poostimes (stavning?). Såvitt jag förstår vill de sälja materialet för att täcka kostnaderna för expeditionen. TV4 köpte lite material i höstas. Jag utgår från att Discovery fick betala för att visa filmmaterialet i Evertssons senaste dokumentär.

Enligt Rolf Sörman så har både FE och Kurm delat material med HK så några nya scoop tror jag inte vi kan förvänta oss.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-07-15 kl. 14:58.
Citera
2022-07-15, 15:15
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja, Kurm har redan släppt materialet till sin huvudfinansiär: estniska mediaföretaget Poostimes (stavning?). Såvitt jag förstår vill de sälja materialet för att täcka kostnaderna för expeditionen. TV4 köpte lite material i höstas.

Enligt Rolf Sörman så har både FE och Kurm delat material med HK så några nya scoop tror jag inte vi kan förvänta oss.
OJK/SHK har tagit del av Kurms film/bildmaterial.

Dessutom har Fokus Estonia analyserat Kurms material och gett ut en rapport baserat på det.
https://fokusestonia.se/wp-content/uploads/2022/06/The-2022-Estonia-Investigation-Initiative-slutversion-AAA-1.pdf

Även Evertssons har visat sitt råmaterial från 2019 för haverikommissionen.
Citera
2022-07-15, 16:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Formuleringen gällande överlevare vs vittnen finns i kapitel 13.2.1:
Kommissionen är medveten om att ingen av de överlevande är ett vittne i egentlig mening, dvs. en utomstående iakttagare. Samtliga vittnen är olycksoffer – inblandade i och en del av händelsekedjan. Deras iakttagelser och hågkomster är således påverkade av långvarig ångest, utmattning och stress.
Varför hänger man upp sig på den formuleringen i JAIC?

Liknande resonemang finns med i kapitlet som sammanfattar överlevares berättelser i haverikommissionens slutrapport efter diskoteksbranden i Göteborg:
SHK vill framhålla att särskilda problem uppstår när vittnena är personligen drabbade av händelsen, vilket i detta fall innebär att de utsatts för både mycket starka psykologiska och fysiska stressupplevelser; de sistnämna i form av rök och värme.

Tja, pröva med att ingen av de judar som överlevde koncentrationslägren är vittnen i egentlig mening, utan deras vittnesmål är påverkade av ångest, utmattning och stress.

Det är förstås sant i någon mening att de inte är objektiva vittnen till förintelsen, men om det verkligen är korrekt att hävda att de inte är vittnen ”i egentlig mening” kan diskuteras. Vem har slagit fast vad den egentliga meningen är? Stötande är det definitivt.

Lägger man sedan till att värdet av att intervjua överlevande och ta deras vittnesmål från förintelsen är begränsat och att man medvetet avstår från det för att de kan ha fått fel för sig såsom varande en del av skeendet och påverkade av ovanstående faktorer, så kan man i högsta grad ifrågasätta den utgångspunkten.
Citera
2022-07-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CraneDuCagnant
Det är du som säger att han inte var i tjänst under natten och därför inte har något att gömma sig ifrån.. Jag har aldrig pratat om att han skulle gjort något fel på olycksnatten eller att någon annat befäl eller kapten gjort något fel, det är enbart dina fantasier..

Svara istället på frågan.. du ska få tre alternativ..

1: Tror du att filmen är utredd, och att man hittat en överlevande som stämmer in på personen på filmen och därefter efterlyst Avo Piht som isåfall med 100% säkerhet inte överlevt.

2: Tror du att man struntade i att utreda vem det var på filmen och sopade allt under mattan, sånt som får dessa teorier att ta fart..

3: Tror du att man utredde filmen och insåg att det med stor sannolikhet var Avo, att man tog kontakt med interpol och att han sedan blev efterlyst.

Du får naturligtvis tro vad du vill men inga av dom som utredde katastrofen var några klåpare man släpat in från gatan.. Klart man gjort några missar på vägen men i det här fallet är jag rätt klar i vad jag tror hände..

Beträffande hans fru är hon övertygad om att Avo överlevde, det är isig inte något ovanligt då man, likt dansarnas föräldrar aldrig kommer överge hoppet om att dom ska komma hem när sånt här händer. Men det är knappast heller ett bevis på att filmen är på någon annan..

Det är inte Avo Piht i det berömda ambulansklippet.
https://arenan.yle.fi/1-50653022
Citera
2022-07-15, 23:24
Medlem
Citat:
OJK/SHK har tagit del av Kurms film/bildmaterial.

Dessutom har Fokus Estonia analyserat Kurms material och gett ut en rapport baserat på det.
https://fokusestonia.se/wp-content/uploads/2022/06/The-2022-Estonia-Investigation-Initiative-slutversion-AAA-1.pdf

Även Evertssons har visat sitt råmaterial från 2019 för haverikommissionen.
Nja jag vet inte. De från Kurms expedition sa på Estonia fyndet som ändrar allt att de ”idag kan avslöja mer, men inte allt”.
Citera
2022-07-15, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasastansstekar
Tack för videon. Jag kan inte finska men försökte kolla igenom allt. Mannen i slutet sa att det inte är Avo Piht men han säger inte heller vem det skulle vara istället. Eller har jag fel?
Citera
2022-07-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasastansstekar

Intressant..

Går det att få det översatt på något vis.. en del nya filmer för mig.. 🤗
Citera
2022-07-15, 23:52
Medlem
Citat:
Tack för videon. Jag kan inte finska men försökte kolla igenom allt. Mannen i slutet sa att det inte är Avo Piht men han säger inte heller vem det skulle vara istället. Eller har jag fel?

Mannen som uttalar sig är om ambulansklippet är ordförande för det estniska sjömansförbundet. Han hävdar att han under olycksnatten, då han befann sig i Rostock, såg ett tyskt nyhetsinslag med videoklipp på överlevande där han kunde identifiera Piht. I slutet konstaterar han att ambulansklippet som visas inte är det videoklipp som han såg sändas på tysk tv och att mannen som stiger ur ambulansen inte är Avo Piht.

Tyvärr textar Yle inte alla program på
Svenska.
Senast redigerad av vasastansstekar 2022-07-16 kl. 00:16.
Citera
2022-07-16, 00:11
Medlem
Har Ida Westermann nämnts någon gång i medierna efter vad ni har hört?
Citera
2022-07-16, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillroven
Har Ida Westermann nämnts någon gång i medierna efter vad ni har hört?
Nej det är en total blackout eftersom det var LÅ som kom med materialet till henne. Medierna väntar nog på peer reviews av Ida Westermanns fynd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in