• 1
  • 2
2022-07-15, 13:23
Medlem
Hej!

Kommer enl överenskommelse med arbetsgivaren att börja jobba hemifrån fyra dagar i veckan och behöver därför få en vettig arbetsmiljö, att arbeta endast på laptopens lilla skärm är inte aktuellt. Jag önskar minst två externa skärmar (gärna 3). Den laptop jag har nu är en HP Probook 650 G1 och har windows 7 64-bitar. När jag kollar grafikkorten via enhetshanteraren får jag två st bildkärmskort(?) AMD Radeon HD 8750M och Intel(R) HD Graphics 4600.

Videoportar laptopen har är en vga-port samt en displayport (oklart om den stödjer MST), finns även ett gäng USB 3.0 men inga HDMI. Vilket tillvägagångssätt tycker ni är bäst? Funkar det att ha en skärm ansluten till DP och den andra till vga? Vill givetvis inte har splitt/skärmdubblering utan vill förlänga skrivbordet.
Citera
2022-07-15, 14:15
Medlem
dragkejdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dashpole
Hej!

Kommer enl överenskommelse med arbetsgivaren att börja jobba hemifrån fyra dagar i veckan och behöver därför få en vettig arbetsmiljö, att arbeta endast på laptopens lilla skärm är inte aktuellt. Jag önskar minst två externa skärmar (gärna 3). Den laptop jag har nu är en HP Probook 650 G1 och har windows 7 64-bitar. När jag kollar grafikkorten via enhetshanteraren får jag två st bildkärmskort(?) AMD Radeon HD 8750M och Intel(R) HD Graphics 4600.

Videoportar laptopen har är en vga-port samt en displayport (oklart om den stödjer MST), finns även ett gäng USB 3.0 men inga HDMI. Vilket tillvägagångssätt tycker ni är bäst? Funkar det att ha en skärm ansluten till DP och den andra till vga? Vill givetvis inte har splitt/skärmdubblering utan vill förlänga skrivbordet.

Är det någon speciell anledning varför du vill ha just 2 skärmar?

Om du vill ha större skärm så skulle en plattskärms-tv också kunna fungera.
Citera
2022-07-15, 14:52
Medlem
konstits avatar
Citat:
Hej!

Min gissning är att du begränsas till 2 skärmar, om du inte också deaktiverar laptoppens egen... vidare vill högsta gemensamma upplösning möjligen vara ett problem... Under alla omständigheter börjar alla (vettiga) lösningar nog bli dyrare än din chef tänkt sig om du fortfarande jobbar med en gammal (?) G1...

Jag skulle försöka hitta en passande dockinstation med stöd för 3 skärmar (varför det skulle vara nödvändigt när du annars förväntas jobba med en laptop vet jag inte), eller ännu bättre - När din chef i alla fall skall fram med läderpungen, så är en förnuftigt bestyckad stationär inte särskilt dyr jämfört all annan elektronik idag, och du slipper all möjlig och omöjlig kabel/kabeltrassel och märkliga standarder der skal passa ihop osv...

Nu vet vi inget övrigt om din arbetsgivare, men större firmor brukar ju ha fasta inköpskanaler, om ni har det skall du bara ta en snack med er kontakt där och be dom snickra ihop några alternativ till ett förmånligt pris ?

Vad din arbetsgivare i övrigt har för krav vad gäller säkerhet, och kontrol över åtkomst till interna data vet vi heller inget om, men om ni fortfarande använder Win7 tänker jag att man inte anser att något skulle vara särskilt kritiskt... ?
Citera
2022-07-15, 14:57
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda

TS skriver visserligen att skärmdubblering inte är aktuellt, men med flera skärmar finns ju fortfarande möjligheten, skulle behovet plötsligt vara där...

Ergonomi kan också vara avgörande, jag har några kollegor som i en period valde "svängda" skärmar... Perfekt när man spelar spel, annars är mitt intryck att de flesta går tillbaka till flera skärmar stället.
Citera
2022-07-15, 14:59
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda

Har man mycket grejer igång är det en fördel att ha 2 eller flera skärmar. Fick en ny laptop (Dell) och hade först tänkt skaffa en till likadan docka/hub för att enkelt kunna köra samma setup hemma som på kontoret men det visade sig vara en ganska dyr historia så jag hittade en billigare Andersson type-C hub på Netonet som funkar alldeles utmärkt och har stöd för upp till 3 skärmar.
Citera
2022-07-15, 15:08
Medlem
Citat:
Hej!

Du kan skaffa en dockningsstation som har uttag för fler skärmar.
Citera
2022-07-15, 15:17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Vilket tillvägagångssätt tycker ni är bäst?
Hur stor budget har du?
Citera
2022-07-15, 15:27
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Du kan skaffa en dockningsstation som har uttag för fler skärmar.

Har TS G1 USB-C ?
Citera
2022-07-15, 16:10
Medlem
oväns avatar
Det kanske går att lösa genom att använda VGA-kontakten och en separat USB-HDMI-adapter.
Jag har dock känslan av att både dator och OS är för gamla.
Citera
2022-07-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Har TS G1 USB-C ?
Ingen aning.
Citera
2022-07-15, 17:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hej!

Bäst är att köra två stycken stora skärmar bredvid varandra och laptopen stängd. Det fungerar förmodligen utmärkt att koppla in den ena på VGA och den andra på DP, dock ger VGA sämre bild.
Citera
2022-07-15, 17:27
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Bäst är att köra två stycken stora skärmar bredvid varandra och laptopen stängd. Det fungerar förmodligen utmärkt att koppla in den ena på VGA och den andra på DP, dock ger VGA sämre bild.

Det kan, eller kunde i alla fall tidigare, vara värt att vända uppmärksamhetet på upplösning... om man nu, vilket är sannolikt, köber två nya skärmar kan man desvärre hamna i en situation där VGA- och Displaylinkoplösningen inte spelar gott ihop, och så står man med en tråkig kompromiss. En dock kan avhjälpa den risken, men standard-dock i dag är USB-C, och något säger mig att TS Probook inte har den möjligheten. Å andra sidan kan man kanske få tag i en för modellen avsedd dockingstation till en spottstyver ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in