2022-07-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Samma sak gäller damtennisen. Den går inte att titta på då de ej kan serva bra samt att planen är för stor. Gör serverutan större och korta nätet och planen. Blir bara löjligt som det är idag.

Det går liksom inte att faka sig till jämlikhet. Vi är ojämlika.
Golfen har tydligen insett det
"Det klassiska är att man har vit vilket motsvarar tävlingstee för herrar, gul som är den vanliga utslagsplatsen för herrar, blå som är tävlingstee för damer och sist röd som är den vanliga utslagsplatsen för damer och äldre herrar."
https://golfprylar.nu/info-artiklar/ovrigt-golf/tips-guider/vad-bestar-en-golfbana-av/

Plus att det skiljer på dam/herrklubbor.
" Damklubbor är kortare, lättare och har flexiblare skaft jämfört med herrklubbor. Normalt så är en damklubba en tum kortare motsvarande samma herrklubba. Skaftet i en damklubba består nästan alltid utav grafitskaft, för att göra klubban extra lätt."
https://www.golf-klubbor.se/golfset/golfset-dam/
Men det kanske beror på hatet mot damgolfen, vad vet jag?
Citera
2022-07-14, 23:58
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Så fort kvinnor vill ha lika rättigheter så kallar män det "klagan" eller "gnäll" eller "hat mot män" och stänger öronen. Som små tjuriga barn som ska ha sin egen vilja fram till vilket pris som helst och som blir galna och börjar lipa om de måste dela med sig till systern av den gigantiska gottepåsen.

Kvinnliga supermodeller får 10 gånger mer lön än manliga supermodeller, det finns ingen rättighet att få folks uppmärksamhet, inte i en underhållningsbransch.

Du måste helt enkelt erövra folks hjärtan, få folk att med hela hjärtat älska att se på din talang och betala för det. Det har inte kvinnor inom fotbollen lyckats göra, de har delvis lyckats med det inom tennis däremot.

Kvinnlig fotboll gör ju ont i ögat att se. Gillar att se på damtennis, och damer i flera OS-grenar (simning, friidrott, osv.). Fotboll tycks inte passa kvinnor helt enkelt. Ni har 50% av befolkningen bestående av kvinnor, men dessa kvinnor kommer inte fylla läktarplatser av ideologisk solidaritet...ni måste få de att bli passionerade beundrare av vad som presteras på fotbollsplan.

Min flickvän älskar herrfotboll och tycker att damfotboll är en katastrof att titta på.
Citera
2022-07-15, 08:50
Medlem
mishimas avatar
Det finns ju rätt mycket runt omkring som gör en rätt trött på damfotbollen, som diskussioner om pengar, uppmärksamhet, politik osv.

Men gillar inte gnället på att spelet är dålig. Damidrott är sämre än herridrott. Bara att acceptera. Det är frivilligt att titta.

Personligen skulle jag gärna ha tid för att följa klubbfotbollen lite mer, framför allt Womens Super League, som jag tror kan bli rätt kul på sikt.
Citera
2022-07-15, 09:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det finns ju rätt mycket runt omkring som gör en rätt trött på damfotbollen, som diskussioner om pengar, uppmärksamhet, politik osv.

Men gillar inte gnället på att spelet är dålig. Damidrott är sämre än herridrott. Bara att acceptera. Det är frivilligt att titta.

Personligen skulle jag gärna ha tid för att följa klubbfotbollen lite mer, framför allt Womens Super League, som jag tror kan bli rätt kul på sikt.
Håller med helt.
Det är frivilligt att titta. Vissa spelares (och viss medias) vilja att "politisera" damfotbollen är tröttsam.

I slutändan handlar det om att väcka intresse och att locka åskådare med en intressant "produkt".
Om man tittar på fotboll för att få se så bra fotboll som möjligt när det gäller fart, kraft, teknik etc så kommer man aldrig fastna för damfotbollen (eller Allsvenskan för den delen). Då får man titta på PL, Champions League, La Liga osv.
Om man däremot gillar fotboll främst för kampen, känslorna, spänningen, taktiken och tjusningen i att följa "sitt lag" i med och motgång så kan damfotbollen vara högintressant om man ger det chansen.
Citera
2022-07-15, 09:49
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Håller med helt.
Det är frivilligt att titta. Vissa spelares (och viss medias) vilja att "politisera" damfotbollen är tröttsam.

I slutändan handlar det om att väcka intresse och att locka åskådare med en intressant "produkt".
Om man tittar på fotboll för att få se så bra fotboll som möjligt när det gäller fart, kraft, teknik etc så kommer man aldrig fastna för damfotbollen (eller Allsvenskan för den delen). Då får man titta på PL, Champions League, La Liga osv.
Om man däremot gillar fotboll främst för kampen, känslorna, spänningen, taktiken och tjusningen i att följa "sitt lag" i med och motgång så kan damfotbollen vara högintressant om man ger det chansen.

Jag tror damfotbollen kan vinna lite på att pengarna inte är så stora än och aldrig kommer att nå herrarnas nivå. De som är trötta höga biljettpriser, löner och övergångssummor kan kanske hitta hem i damfotbollen. Den är ju fortfarande lite mer genuin på det sättet. Det ska ju också damfotbollen spela på, med närhet, transparens och tillgänglighet. När journalisterna inte kan få intervjuer med med herrstjärnorna kan damfotbollen bjuda till.
Citera
2022-07-15, 10:04
Medlem
Tittar endast på svenska landslaget i damfotboll, resten av matcherna i EM intresserar mig inte då jag har noll kunskap om spelarna i övriga landslag. Klubblagen intresserar mig inte även där om media gillar att spä på med massa missvisande artiklar som "svenskmöte i El Clasico", jo tjena vilket klassiskt möte det är mellan en klubb som bytte namn till Real Madrid 2020.
Senast redigerad av Znorken 2022-07-15 kl. 10:06.
Citera
2022-07-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Jag har inte titta på dam-fotboll på säkert 10 år ,Jag tycker faktiskt den har blivit bättre.
Har tjejerna äntligen fått en lättare boll, förr såg det ut som dom spelade med en medicinboll?
jag får delvis ta tillbaka mitt uttalande, efter att ha sett sveriges senaste match, sämre fotboll får man leta efter.

Tidigare hade jag sett England, Frankrike och Tyskland och då såg det ut som om dam-fotbolen hade tagit ett kliv framåt.
Citera
2022-07-15, 11:18
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
jag får delvis ta tillbaka mitt uttalande, efter att ha sett sveriges senaste match, sämre fotboll får man leta efter.

Tidigare hade jag sett England, Frankrike och Tyskland och då såg det ut som om dam-fotbolen hade tagit ett kliv framåt.

Vi lyckas då och då tråckla oss fram en bit i turneringarna, men det är knappast Sverige som leder utvecklingen.
Citera
2022-07-15, 12:59
Medlem
Citat:
Jag tror damfotbollen kan vinna lite på att pengarna inte är så stora än och aldrig kommer att nå herrarnas nivå. De som är trötta höga biljettpriser, löner och övergångssummor kan kanske hitta hem i damfotbollen. Den är ju fortfarande lite mer genuin på det sättet. Det ska ju också damfotbollen spela på, med närhet, transparens och tillgänglighet. När journalisterna inte kan få intervjuer med med herrstjärnorna kan damfotbollen bjuda till.

Det räcker med att söka sig till lägre divisioner i herrfotboll för att uppleva mer genuin fotboll som fortfarande är ljusår bättre än högsta eliten i damfotboll.
Och så är det ju så att många inte vill lägga pengar på att se ett gäng lebbor spela någonting alls, förutom de allra närmast sörjande.
Citera
2022-07-15, 13:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Själv saknar jag sportintresse. Men jag har lite bekanta som är fotbollsidioter.

Dessa kollar lite på damfotboll när det är VM & liknande, bara för själva grejen. Lite som att folk kollar på Curling under OS.
Citera
2022-07-15, 13:10
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordFicus
Det räcker med att söka sig till lägre divisioner i herrfotboll för att uppleva mer genuin fotboll som fortfarande är ljusår bättre än högsta eliten i damfotboll.
Och så är det ju så att många inte vill lägga pengar på att se ett gäng lebbor spela någonting alls, förutom de allra närmast sörjande.

Jo, men många vill kanske följa sitt favoritlag, många har ju damlag numera, och byta lag att hålla på går ju inte. Jag skulle ha svårt för att börja följa något herrlag i de lägre divisionerna. Damernas klubbfotboll TV-sänds ju i rätt stor omfattning och är lättare att följa än ett herrlag i de lägre divisionerna.
Citera
2022-07-15, 13:32
Medlem
Citat:

Ja, har faktiskt själv spelat mot ett par damlandslagsspelare och det var förstås rena barnleken kontra att möta vuxna män som lirat i engelska eller skotska ligan, vilket jag också gjort..

Men, jag följer ändå mästerskapen med intresse..

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Själv saknar jag sportintresse. Men jag har lite bekanta som är fotbollsidioter.

Dessa kollar lite på damfotboll när det är VM & liknande, bara för själva grejen. Lite som att folk kollar på Curling under OS.

Ja, det är nog rätt vanligt..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-07-15 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in