2022-07-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du ska se det jag skrev i ett större sammanhang, nämligen att lag i Allsvenskan är bra mycket sämre än lag i större internationella ligor. När det gäller supportrar så beror mycket på hur stort samhälle som klubben har sin bas i.

Men nu har vi inget bättre i Sverige än Allsvenskan! Men även det har kritiserats att det är dålig nivå, finns en hel del fotbollsälskare som inte gillar svensk fotboll av just den anledningen men inte gör man det till att media är påstridiga att man ska gilla allsvenskan?

Här gör man det annorlunda med damfotbollen det ska banne mig tryckas in i folkshjärnor.
Den dagen då damfotbollen blir bättre eller ändrar som någon annan var inne på förutsättningarna för damfotbollen så att det blir attraktivt så kommer detta heller inte vara ett problem! Tror ingen tycker illa om att kvinnor spelar boll, men vill jag se samma nivå kan jag se P15 på valfri IP någonstans
Citera
2022-07-12, 22:05
Avslutad
Herrfotbollssupportrar är väl gissningsvis minst 80% män kan jag tänka mig, när damfotbollen har lyckats värva lika många kvinnor att fylla läktarna med som männen är problemet löst.
Det måste vara kvinnor som sviker sina egna mao.
Senast redigerad av pe11e 2022-07-12 kl. 22:11. Anledning: Tillägg
Citera
2022-07-12, 22:12
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Hade DIF separerat social media hade dam sidan haft typ 200 följare ju.
Ja vilket är en del av min poäng. Hade damfotbollen varit lika populär hade det varit mer rimligt att dela social media. Nu är de låååångt ifrån lika populära vilket jag tycker pekar på ett ställningstagande om att de vill trycka ner damfotbollen i halsen på en som jag skrev innan.

Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Varför inte glädjas istället åt DIFS damlag vinner matcher med, varför se det som ett problem?l
Var skrev jag att jag tyckte det är ett problem eller att jag inte glädjs ifall de vinner matcher?
Citera
2022-07-12, 22:22
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Herrfotbollssupportrar är väl gissningsvis minst 80% män kan jag tänka mig, när damfotbollen har lyckats värva lika många kvinnor att fylla läktarna med som männen är problemet löst.
Känner massvis med fotbollsintresserade kvinnor. De flesta bryr sig inte ett skit om damfotboll.

Sen borde ju de som spelar i landslaget vara bättre förebilder för yngre tjejer, de är ju fan fruktansvärda förebilder. Gnäller och massa vänsterpropaganda. Smutsar ju ner ryktet för hela damfotbollen. Hade herrlandslaget sysslat med vad damerna håller på med hade jag sagt samma sak, så just det handlar inte om kön eller kvalité på spelet. Det handlar om att de är riktigt dåliga förebilder för yngre tjejer (och pojkar)

En till grej som är störande är att det är som att media osv. valt just damfotbollen. Andra idrotter då? Sällan man hör hockey eller handbollsspelare gnälla på det sättet damfotbollsspelarna gör trots att de tjänar ännu mindre. I relation till intäkter tjänar damfotbollsspelare sinnessjukt mycket pengar och mer än män i relation till pengar de drar in. Så är egentligen männen som borde gnälla
Citera
2022-07-12, 22:35
Avslutad
Jag tycker underhållningsvärdet är väldigt lågt när det gäller damfotbollen, framförallt när man nyligen sett CL finalen. Damerna kan ju knappt springa med bollen, än mindre skjuta, och målvakterna är patetiska.

Däremot ser jag väldigt gärna på damtennis, skidåkning och friidrott, där har damerna kommit betydligt längre. Även om damerna bara hoppar 7m längd mot herrarnas 8,50, eller 4,90 mot herrarnas 6m i stavhopp.

Damfotboll är liksom så otroligt långt efter alla andra sporter, samma med damishockey, det är som att titta på pojkar 14 eller nåt i kvalité.
Citera
2022-07-12, 22:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Tja. Det är ju större andel män som går på damfotboll än herrfotboll. Så uppförsbacken är lång minst sagt.
Citera
2022-07-12, 22:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Men nu har vi inget bättre i Sverige än Allsvenskan! Men även det har kritiserats att det är dålig nivå, finns en hel del fotbollsälskare som inte gillar svensk fotboll av just den anledningen men inte gör man det till att media är påstridiga att man ska gilla allsvenskan?

Det visas ju och discovery+ har köpt rättigheterna.

Citat:
Här gör man det annorlunda med damfotbollen det ska banne mig tryckas in i folkshjärnor.
Den dagen då damfotbollen blir bättre eller ändrar som någon annan var inne på förutsättningarna för damfotbollen så att det blir attraktivt så kommer detta heller inte vara ett problem! Tror ingen tycker illa om att kvinnor spelar boll, men vill jag se samma nivå kan jag se P15 på valfri IP någonstans

Ja, men den diskussion jag inledde handlade uteslutande om att det inte är prestation som är helt avgörande. Högsta serien för herrar har spelats sedan 1924 medan seriespel för damer började 1987 (Division1). Självklart har det upparbetats ett annat intresse och en annan organisation kring Allsvenskan och dess lag. Så länge inte kvinnor väljer att stödja kvinnor och gå på matcherna så finns det ingen utvecklingspotential. Det är givetvis generalfel att män ska ansvara för att damfotboll blir intressantare.
Citera
2022-07-13, 08:22
Medlem
DikTs avatar
Såg delar av Spanien mot Tyskland igår.
Väldigt bra tempo och kvalitet. Svårt att tro att Sverige rår på något av dessa lag om vi får möta dem.
Spanien har grymt bra passningsspel, men tyskornas styrka i bägge straffområdena avgjorde.

Kan alla ni som sågar damfotbollens kvalitet påstå att detta var "dålig fotboll"?
Citera
2022-07-13, 10:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Väldigt bra tempo och kvalitet. Svårt att tro att Sverige rår på något av dessa lag om vi får möta dem.
Spanien har grymt bra passningsspel, men tyskornas styrka i bägge straffområdena avgjorde.

Kan alla ni som sågar damfotbollens kvalitet påstå att detta var "dålig fotboll"?

Om vi säger så här. Spaniens kortpassningsspel är fladdrigt (mycket fäktande med armarna), men bra (inte grymt bra) för att vara inom damfotboll. Det var en hel del felpassningar, men Tyskland stod för fler. Trots att det var två lag som borde kunna bjuda på mycket nerv så var det en ganska tråkig tillställning. Tyskland föll i mina ögon och var inte alls lika distinkta som i matchen mot Danmark. Domaren gjorde helt fel (och var var VAR) när frilägesneddragningen mot Popp inte ledde till något alls?
Citera
2022-07-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
De flesta bryr sig inte ett skit
Så sant som det är sagt.

Citat:
En till grej som är störande är att det är som att media osv. valt just damfotbollen. Andra idrotter då?
Det ska vara jämställt i styrelserummet inte i soprummet. Ingen bryr sig om curling och du kommer inte få gnäll om jämställdhet i curling.
Citera
2022-07-13, 11:05
Medlem
Jag har inte titta på dam-fotboll på säkert 10 år ,Jag tycker faktiskt den har blivit bättre.
Har tjejerna äntligen fått en lättare boll, förr såg det ut som dom spelade med en medicinboll?
Citera
2022-07-13, 11:18
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

Beror på hur man definierar det. Båda lagen skulle sannolikt få storstryk av AIK P14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in