2022-07-15, 00:41
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ukrainarna är inga offer, de väljer självmant att slåss mot ryssen, av egen fri vilja, vi ger dem bara bättre förutsättningar så de inte behöver gå med en kniv till en gunfight, de får en Mossberg 590 Special Purpose A1 istället. Vilket de faktiskt fått.

Edit:
Fantastiskt vapen vid urban närstrid.

Ukraina är ett bondeoffer, ja. De har förlorat tiotusentals soldater av den enkla anledningen att de lät sig luras av Washingtons makthungriga globalister och ränksmidare att hota och provocera Ryssland.
Resultatet: Krig och förlust av minst 20% av deras territorium. Tacken - en massa likes på twitter och PK-politiker som bär gulblåa nålar på kavajslagen för att framstå som goda och solidariska.

Lägg till skenande inflation, global svält och energikris i EU på det.
Senast redigerad av Drozd 2022-07-15 kl. 00:47.
Citera
2022-07-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja viktigt att skilja på Sovjetunionen och Ryska Federationen som bara var en delstat i Sovjet.

Oj, det är en bra utveckling. För ett par veckor sedan såg vag en video på en som var ute och joggade i Ryssland med en sådan ny rysk flagga för det fria Ryssland. Undrar om det är någon gammal historisk flagga.
Beskriv gärna flaggan ok. Det har funnits ett antal sådana sedan runt 86. Den första jag såg var en helröd med ett stort kors(kryss) i guld. Detta var på 80-talet
Citera
2022-07-15, 00:43
Moderator
farbror_barbros avatar
För de som jag vill veta mer om artilleri och logistik rekommenderas PERUNs senaste YT-film:
https://youtu.be/EMEpxX7rS5I

Av speciellt intresse är hans analys av livslängd på eldrören hos haubitsar (ca 2000 skott) och vad det säger om möjligheten för Ryssland att fortsätta hamra på som de gjort senaste månaden i Donbas. En uppskattning är att 15 eldrör om dagen når end-of-life, vilket kräver byte eller sämre precision, vilket i sin tur innebär att det krävs mer ammunition och ännu mer slitage för att uppnå önskad effekt (se vid 45:00 och framåt).
Citera
2022-07-15, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ukraina är ett offer, ja. De har förlorat tiotusentals soldater av den enkla anledningen att de lät sig luras av Washingtons makthungriga globalister och ränksmidare att hota och provocera Ryssland.
Resultatet: Krig och förlust av minst 20% av deras territorium. Tacken - en massa likes på Insta och politiker som bär gulblåa nålar på kavajslagen för att framstå som goda och solidariska.

l

Nej, pga en ondskefull fascistisk diktator i Kreml med storhetsvansinne.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ukraina är ett offer, ja. De har förlorat tiotusentals soldater av den enkla anledningen att de lät sig luras av Washingtons makthungriga globalister och ränksmidare att hota och provocera Ryssland.
Resultatet: Krig och förlust av minst 20% av deras territorium. Tacken - en massa likes på Insta och politiker som bär gulblåa nålar på kavajslagen för att framstå som goda och solidariska.

Ukrainare är ett stolt folk, de är inga offer, vi hjälper dem att behålla sin stolthet. Jag har inga problem att betala för mig, har du? Antingen betalar vi nu eller så får vi slicka rysk stövel, jag vet vad jag föredrar! Ukrainarna har sagt att de vill kriga, "ge oss vapen så krigar vi", vi ger dem vapen! Väl investerade pengar!
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Beskriv gärna flaggan ok. Det har funnits ett antal sådana sedan runt 86. Den första jag såg var en helröd med ett stort kors(kryss) i guld. Detta var på 80-talet

Vitt, blått och vitt band liggande. Så man har tagit bort det röda bandet och har ett vitt istället.
Citera
2022-07-15, 00:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ukraina är ett bondeoffer, ja. De har förlorat tiotusentals soldater av den enkla anledningen att de lät sig luras av Washingtons makthungriga globalister och ränksmidare att hota och provocera Ryssland.
Resultatet: Krig och förlust av minst 20% av deras territorium. Tacken - en massa likes på twitter och PK-politiker som bär gulblåa nålar på kavajslagen för att framstå som goda och solidariska.

Ja Ryssland känns som riktiga vinnare. Tre gånger så mycket förluster som Ukraina. Em stor del av statsbudgeten uppe i rök och nu stundande svält och misär för folket. Ukraina har inga problem med mat än så länge, men Ryssland kan knappt fixa fram potatis till folket.

Men så har de 20% av Ukraina som inte producerar ett skit.
Citera
2022-07-15, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
För de som jag vill veta mer om artilleri och logistik rekommenderas PERUNs senaste YT-film:
https://youtu.be/EMEpxX7rS5I

Av speciellt intresse är hans analys av livslängd på eldrören hos haubitsar (ca 2000 skott) och vad det säger om möjligheten för Ryssland att fortsätta hamra på som de gjort senaste månaden i Donbas. En uppskattning är att 15 eldrör om dagen når end-of-life, vilket kräver byte eller sämre precision, vilket i sin tur innebär att det krävs mer ammunition och ännu mer slitage för att uppnå önskad effekt (se vid 45:00 och framåt).
Precis så ja ' Barbro'. Det är detta som är anledningen till att Ryssland helt plötsligt söker med ljus och lyckta efter att kunna köpa drönare. De vill inte gå ut med sanningen, men artilleriet lider utav ett 'hål' de inte hade räknat med, och de börjar inse att reservdelar(eldrör) inte kommer kunna ersättas i tid, så det som de nu kallar 'vila', är för att de måste börja använda meterialet på ett mer effektivt sätt. Alla har hela tiden trott att det handlar om mängden ammunition, men nej, det handlar om möjligheten att kunna fyra iväg den ja. Denna 'vilan' kommer bli lång, och förmodligen kommer vi se mängder med stridsvagnar(t-64 eller äldre) som kommer att användas som artilleri. Detta är ett faktum ja
Citera
2022-07-15, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vitt, blått och vitt band liggande. Så man har tagit bort det röda bandet och har ett vitt istället.
Ok , tack. Den är helt ny för denna konflikten den ja.
Citera
2022-07-15, 00:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har du tittat på kartan de sista 3 månaderna? Det har inte hänt nånting trots att 40000ryssar stupat och 80000är skadade. Med den farten behöver ryssarna 30 år innan dom har hela Ukraina. Långt innan dess är Putin död och ryssland upphört att existera som ett land.

Jag tror du får räkna 3:1 på antalet skadade när det gäller anfallande makt. Antingen mobiliserar Putin eller så rinner det här ut i sanden. Man kan mobilisera för att försvara sitt land, det är svårt att mobilisera för en militär specialoperation då civila inte är militärer.
Citera
Medlem
Wakzlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Ja ,, och ?

Såklart, jag tänkte inte på att de har JAS 39 Gripen nu. I övrigt är det fortfarande ett U-land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Ok , tack. Den är helt ny för denna konflikten den ja.
Där fanns faktiskt en som bestod utav skäran i form utav en cirkel, hammaren som en gaffel och stjärnan i form av ett stort kryss över dessa. Sista gången jag såg den var på en båt i Vladivostok, och det var ett jävla ståhej på kajen ja . Detta var 88, och sanningens år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in