2022-07-14, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Det var en rejäl lunta du har där 😄. Bara 902 sidor. Såklart har du själv lusläst den.

Ja de var någranna när de beskrev metoden. Du gav sken av att gilla noggrannhet och trovärdighet. Du behöver inte läsa hela. det räcker med att du studerar några tabeller där de redovisar vinklarna mellan olika landmärken. Summan av vinklarna blir aldrig 180 grader viljet bevisar en sfärisk ytan.

tänker du igonera denna fakta också???
Citera
2022-07-14, 23:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Försade jag mig? Eller var det en anledning för er att strunta i att det knappt går flyg över havet där öht?

Jag kan säga glob eller plan hur som helst, bara man förstår vad jag menar, då inget av dessa modeller är spikade.

Förresten... I Perth Australien...
Ser man mot Norr, så roterar stjärnorna moturs
Ser man mot Syd, så roterar stjärnorna medurs.

Följer FE-modellen väldigt bra, men hur fungerar det på en glob? Det är medurs på norra delen av jorden, både när man ser norr- och söderut.

Hur får man det att går ihop på en glob?

Alltså. Sånt här, eller att midnattssolen på södra halvklotet är fejk, säger bara någon för vilken att resa är otänkbart. Att folk faktiskt själva har varit på södra halvklotet, kanske t.o.m. i Perth är för dessa lika overkligt som att resa i tiden.

Man kan säga att stjärnhimlen och midnattssolen beter sig hur som helst på södra halvklotet för det är helt otänkbart att andra här i tråden själva varit på de platserna.

Man kan påstå att soldater vaktar Antarktis för det går inte att få in att människor faktiskt reser dit.
Citera
2022-07-14, 23:23
Medlem
Jag har en vän som tror att jorden är platt. Han anser att "han inte har sett ett enda bevis som tyder på att jorden kan vara rund" .

Hur kan jag få honom att öppna ögonen?
Citera
2022-07-14, 23:43
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postmortemd
Jag har en vän som tror att jorden är platt. Han anser att "han inte har sett ett enda bevis som tyder på att jorden kan vara rund" .

Genom att ta reda på varför han tror det han tror. Möt honom i det, var utforskande och inlyssnande. Det finns ingen anledning att ta fram bevis som ska sätta honom på plats - sådana finns det mängder av på internet och uppenbarligen biter de inte på honom. FE handlar ofta om auktoritets- och vetenskapsförakt.

Öppna med:

"Vilket typ av bevis skulle du acceptera?"

Följ upp med:

"Vad övertygade dig om att jorden var platt?"

Utforska vidare med:

"Tror du att fysiker/ingenjörer/geologer/etc. ljuger eller är lurade?"

"Har du lyssnat på någon av alla de FE-debunkers som finns på YouTube? Varför/Varför inte? Vad är det som gör att det de säger inte övertygar dig?"

Lycka till!
Citera
2022-07-14, 23:52
Medlem
Clay: Det finns 360-graders time-lapse som visar att det är så. Hur förklaras det enligt globmodellen?

Postmortemt: Du kan ju intressera dig lite här i tråden och bland annat svara på frågor. Vem vet om det kanske är din kompis som har rätt?
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-14 kl. 23:54.
Citera
2022-07-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postmortemd

Ett stort problem som du kan stöta på är att det är lika svårt att lämna FE som att lämna en sekt.
Du kan tappa vänner och grupptillhörighet med mera och sådant är svårt.

Annars är det bara att köra lite efter de tips du redan fått och var beredd på att det kan bli motstridigheter på många plan.
Citera
2022-07-14, 23:53
Medlem
Citat:
Clay: Det finns 360-graders time-lapse som visar att det är så. Hur förklaras det enligt globmodellen?

360 timelaps återspeglar inte världen som den är vilket du såklart vet kompis.
Citera
2022-07-14, 23:56
Medlem
Claymore: Vad menar du? Jag menar att man kan välja åt vilket håll man vill titta på stjärnhimmelen, eftersom foton är tagna i alla riktningar.

Som i Street view.

Norr och söder är utmarkerade med grafik, för orientering. Sen är det foton gjorda till en time-lapse. Tror inte det är någon "plattis" som har gjort det heller.
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-14 kl. 23:59.
Citera
2022-07-15, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Alltså. Sånt här, eller att midnattssolen på södra halvklotet är fejk, säger bara någon för vilken att resa är otänkbart. Att folk faktiskt själva har varit på södra halvklotet, kanske t.o.m. i Perth är för dessa lika overkligt som att resa i tiden.

Man kan säga att stjärnhimlen och midnattssolen beter sig hur som helst på södra halvklotet för det är helt otänkbart att andra här i tråden själva varit på de platserna.

Man kan påstå att soldater vaktar Antarktis för det går inte att få in att människor faktiskt reser dit.

Jag ögnade igenom Antarktis-fördraget för en tid sen och det är ju uppenbart att det är ganska om sig och kring sig om man vill åka till Antarktis. Först och främst måste man göra en ansökan hos sitt eget lands regering. Och när man väl kommer fram till Antarktis får man finna sig i att man kan bli stoppad och visiterad när som helst.

Det är den ödsligaste ödemarken i hela världen men samtidigt är det mycket hårt övervakat, "heavily policed" som man säger. Lite konstigt är det allt.

Tänk dig exempelvis att du åker till Lappland för att plocka hjortron och sova i tält och så får du vara beredd på att när som helst bli visiterad av militärpolis. Lite knepigt eller?
Citera
2022-07-15, 00:37
Medlem
Citat:
Claymore: Vad menar du? Jag menar att man kan välja åt vilket håll man vill titta på stjärnhimmelen, eftersom foton är tagna i alla riktningar.

Som i Street view.

Norr och söder är utmarkerade med grafik, för orientering. Sen är det foton gjorda till en time-lapse. Tror inte det är någon "plattis" som har gjort det heller.

Så du menar inte 360 samtidigt då?
För problemet med en 360 där du ser allt samtidigt blir inte representativt varken för din del eller motparten.

Det finns ju redan långtidsexponering av stjärnhimlen där du klart och tydligt genom spåren stjärnorna bildar ser rotationen.

Vill du vet hur man fotar deep space så kolla ett valfritt astroforum.
Citera
2022-07-15, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeranism
Genom att ta reda på varför han tror det han tror. Möt honom i det, var utforskande och inlyssnande. Det finns ingen anledning att ta fram bevis som ska sätta honom på plats - sådana finns det mängder av på internet och uppenbarligen biter de inte på honom. FE handlar ofta om auktoritets- och vetenskapsförakt.

Öppna med:

"Vilket typ av bevis skulle du acceptera?"

Följ upp med:

"Vad övertygade dig om att jorden var platt?"

Utforska vidare med:

"Tror du att fysiker/ingenjörer/geologer/etc. ljuger eller är lurade?"

"Har du lyssnat på någon av alla de FE-debunkers som finns på YouTube? Varför/Varför inte? Vad är det som gör att det de säger inte övertygar dig?"

Lycka till!
Fantastiskt svar, tack så jätte mycket!
Citera
2022-07-15, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag ögnade igenom Antarktis-fördraget för en tid sen och det är ju uppenbart att det är ganska om sig och kring sig om man vill åka till Antarktis. Först och främst måste man göra en ansökan hos sitt eget lands regering. Och när man väl kommer fram till Antarktis får man finna sig i att man kan bli stoppad och visiterad när som helst.

Det är den ödsligaste ödemarken i hela världen men samtidigt är det mycket hårt övervakat, "heavily policed" som man säger. Lite konstigt är det allt.

Tänk dig exempelvis att du åker till Lappland för att plocka hjortron och sova i tält och så får du vara beredd på att när som helst bli visiterad av militärpolis. Lite knepigt eller?

BS

Det finns gott om platser i svenska fjällvärlden där det råder tillträdesförbud. Dessa platser är övervakade av naturbevakare, förmodligen anställda av Nasa. betyder detta att svenska fjällvärlden egentligen ligger på Antarktis?

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.35db062616a5352a22a189ff/1559133497542/Beslutskarta%20Gr%C3%B6ndalsdeltat,%20interimistis kt%20betr%C3%A4dnadsf%C3%B6rbud.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in