2022-07-14, 21:41
Medlem
Nej mamman behöver ju inte ens vara i Sverige. Jag tror inte man gentestar familjerna som kommer hit för att konstatera om man verkligen är släkt. Hur som helst vore det skönt om någon Skellefteåbo med kikarsikte gjorde en insats här.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Visst, inget är alldeles säkert. Och visst kan hon vara analfabet, kanske tom troligt. Men även i fattiga, mindre datoriserade länder så brukar nog någon form av födelsebevis utfärdas.
Och sedan brukar de väl ha koll på åldern pga div religiösa ritualer etc.
Och hon har ju uppenbarligen haft förmågan att ta sig hit, så helt tappad kan hon nog ändå inte vara.

Kanske, som nämnts, är det inte hennes avkomma? Han var ett barn som någon ville bli av med tex. Mamman fick betalt för att ta med sig ett extrabarn? Vilket också ökar hennes/familjens chanser att stanna.
Allt är ju möjligt. I nuläget finns bara spekulationer.
Citera
2022-07-14, 21:42
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdis12
Detta är så sjukt! Hela Sverige har farit illa av detta. Sover dåligt på nätterna. Både av mina ständiga tankar på lillflickan men även på de som jag känner som hittade henne. Tankarna lämnar aldrig.
De som hittade henne behöver själva hjälp nu.
Känner mig så jäkla dum som bara önskar att nån tog bort den där jäkla idioten som har förstört livet för så många.
Men mest för Luna och hennes familj.
Inget kommer att förändras i Sverige. Vi kommer ff att ta emot folk som inget annat land vill ha. Avskräde som inte är människor. Som inte respekterar andra människor eller egentligen kvinnor.
Varför? Jo för att det är ju såååå synd om dom.
Skitsnack. Dom har en kvinnosyn som är för jävlig. Kvinnor är inget värda. Och INGET kommer att bli bättre i Sverige bara för att dom kommer hit. Inget!!!
Ursäkta men djupa bitterhet men är så jävla less på daltandet.

Bra skrivet rymdis. Kan tänka mig att personerna du känner mår otroligt dåligt. Jag hade inte heller mått så bra om det var jag som hade hittat en 9-årig flickas totalt sargade kropp. Hoppas verkligen att jag aldrig får uppleva något liknande.

Du ska absolut inte känna dig dum för att du önskar livet ur (om det är det du syftar på men "tog bort" låter i alla fall som det) denna sadistiska neger.

Det är en helt naturlig känsla. De som inte känner så i nuläget är lika störda som detta monster. Om man begår sådana här fruktansvärda brott så är det bara arkebusering som gäller.
Citera
2022-07-14, 21:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Angående hatet mot honom, som du motsätter dig, så finns det ingen universell lag som bestämmer vad man ska tycka och känna i ett sådant här fall. Även om det normala är att man sympatiserar med offret och känner vrede, i olika grad.
Har du nåt kognitivt bias i skallen?

1. Det är givetvis helt överförjävligt det som skett och det är synd om flickan och inte förövaren.

2. Om det övergår i hat som innebär att uppmuntra brott, att uppvigla och dödshota har det gått fullständigt överstyr.

Och det är inte nån jävla universell lag utan svensk lagstiftning som sätter den gränsen.
Citera
2022-07-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
3 månader,

Var inte ena tjejen i bilolyckan utanför Sundsvall också nedsövd länge?

Fullt möjligt att vara sövd länge, se bara på alla Covid-fall, bara bra att man ger kroppen chans att läka.

Men det måste vara jobbigt för de anhöriga som går och tänker på det hela tiden.
Citera
2022-07-14, 21:44
Medlem
DenOndaLedarens avatar
Videopodden Samtidigt med Dick Erixon och Erik Dahlin la ut ett avsnitt nyss på Riks där dom pratar om detta fall. Jag tycker det var väldigt skönt att höra lite sunda åsikter nu när man känner en sån aggression och uppgivenhet. Rekommenderar er att lyssna lite:

Skellefteå i chock
https://www.youtube.com/watch?v=kY-qGOoBAL8
Senast redigerad av DenOndaLedaren 2022-07-14 kl. 21:46.
Citera
2022-07-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ja, det Olof Risberg bokstavligen säger är att om hans son skulle våldta och slå ihjäl ett barn, så hade pappa Olof tyckt synd om honom och ursäktat honom. Fina värderingar i det där huset!

Visserligen säger han det SVT vill att han ska säga, men ändå. Ett svin är han oavsett som kan uttrycka sig så osmakligt och känslokallt när flickan fortfarande svävar mellan liv och död.

Om Risberg varit en anständig människa hade han vägt sina ord i den känsliga stunden, oavsett vad SVT vill att han ska säga. För att vara sådan så ser han dessutom ut som en person med lik i garderoben. Men det är kanske bara min uppfattning av män som kläcker ur sig sådana saker som han gör. Kapten Klänning-typen.
Citera
2022-07-14, 21:45
Medlem
rotesaus avatar
Gissar att alla läst Aftonbladet by now,

Det är härmed ett stort frågetecken kring skolans hövding Bolin´s uttalanden om att inget finns dokumenterat.
Jag skrev tidigare att vissa händelser kan ha ansetts "utagerade", och då följer historiken kanske inte riktigt med om tex skolbyte sker.
Men det finns ett stort mått av undran kring nutid då beteendet inte lär ha trappat av, utan snarare ökat i omfattning och allvarsgrad.

Det finns som sagt ingen rimlig chans att en sådan här individ agerar på detta vis, utan att ett aktuellt mönster existerar.

Nu må både skolledningen och Soc med rätta svettas ordentligt då dom verkar sakna kunskap om sådant här beteende, alternativt förringat det då individen varit lätt att peta iväg till sär-klass med allt vad det innebär i utrymme för tillåtande bedömningar.

Om jag tidigare kände att vuxenvärlden bär ett stort ansvar för denna händelse, är det inget mot vad jag känner nu.
Känns som att brottsmisstanke önskas mot beslutande personer kring den här individen. Så här fel får det helt enkelt inte bli.
Citera
Medlem
Ohomosexuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdis12
Denna "kille" skulle inte ha gått särskola. Han skulle vara inspärrad på ett boende.

Inte alls, han skulle vara fastkedjad i ett skjul i sitt hemland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Ser också att han finns kvar på Ratsit, men dock med särskild adress som går till Kriminalvården i Norrtälje, vi får hoppas att han verkligen befinner sig där, samt att det går ett direktflyg från Arlanda till Etiopien den dagen han friges. Nej denne 13 åring skall verkligen inte undkomma något straff, kan man verkligen behandla ett sådant här beteende som uppkommit i en så här tidig ålder?
Vet inte vilken behandling som är lämplig. Men något som håller honom borta från att skada andra till att börja med. Måste nog bli någon typ av sprutor. Lugnande? Nåt som tar bort sexdrift och aggressivitet? Tror inte på att han kan bli "frisk", bara symtomfri så han inte skadar andra. Men då krävs det att vården verkligen fungerar. Tror alltså att han bör hållas i nån typ av förvar/uppsikt livet ut med medicinering enligt ovan. Det får visa sig.
Citera
2022-07-14, 21:47
Medlem
Det är så jävla sjukt det här. Sällan man blir så fruktansvärt jävla illa berörd. Stackars lilla arma tjej.

Hade det varit min flicka som varit drabbad så hade det ju inte spelat någon som helst roll hur många diagnoser eller "synd" om gärningsmannen det hade varit, jag hade ju gjort ALLT för att ta reda på var GM finns och återgäldat allt som han gjort mot min dotter + lite till. Jag hade fullständigt skitit i att jag själv åker in för mitt liv hade ju redan varit förstört så..
Sedan får ju alla vänster-PK-fanatiker kalla mig idiot och allt vad det är för att jag säger så men vet ni? Precis som att ni har rätt till era åsikter så har jag rätt till mina.. Och jag har en känsla för att den här förståelsen som en del verkar ha kanske skulle tona ut en aning om det var era nära och kära som drabbats.

Men om jag fattade familjesituationen rätt så har väl offret ett mindre syskon så jag kan ju förstå att föräldrarna måste försöka förhålla sig till det också. Fatta hur maktlös de måste känna sig och vilken jävla sits alltså.

Har två frågor till er:

1. Ni som säger att "GM måste vara kvar i närheten på grund av att det ska hållas förhör". Jag är inte så insatt men vad är det som säger att det promt är Skellefteåpolisen eller motsvarande som ska hålla förhöret med GM? Kan inte GM ha flyttats till annan ort och förhöret lika gärna hållas av polisen på annan ort (typ polisen i Stockholm/Göteborg/Malmö), särskilt med tanke på brottets art (det är ju lite skillnad på det här och att ha snattat på ICA och kan därför behandlas därefter menar jag)?

2. Aftonbladet och Expressen är ovanligt i sync i rapporteringen till det här. När en av rapporteringarna tas bort tas det bort på bägge blaskorna samtidigt. Ett tag i går försvann alla nyheter kring det samtidigt. Idag var det någon notis och när den dök upp så var artikeln i det närmaste identisk på bägge tidningarna. Upplever inte att det brukar vara riktigt så i synk.. Är det någon som har teorier kring det?

Citat:
Ursprungligen postat av Laccen
Har jävligt dålig koll på sånna här skador men kan flickan dö?
Nu är det väl kanske inte 100 fastlagt exakt vad BO blivit utsatt för men av teorierna så långt kan BO alltså under flera timmar ha blivit:
* strypt till medvetslöshet och drabbad av syrebrist i omgångar,
* blivit hoppad och stampad på,
* fått sitt huvud upprepade gånger dunkat i marken,
* blivit penetrerad av diverse tillhyggen.

Nu är inte jag läkare men jag skulle nog med rätt stor sannorlikhet kunna drista mig till att säga att var och en av teorierna ovan kan leda till livshotande skador även efteråt, tror du inte?

Skulle nog snarare säga att det är ett rent under att hon fortfarande är vid liv (om hon nu är det).
Citera
2022-07-14, 21:47
Medlem
lizette123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det finns endå hopp. Tänker på skicrossstjärnan Anna Holmlund hon var ju nedsövd i 2 månader. Det kan ta tid men hoppet är nog inte helt ute ännu. Dock kommer hon ju lida av hjärnskada resten av livet. Bara en lätt smäll mot huvudet kan ju ge svåra problem med motorik ,tal ,minne osv.

Fast det vet vi inte, barn kan klara sig mycket bättre än vi tror.
Citera
2022-07-14, 21:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ja, det Olof Risberg bokstavligen säger är att om hans son skulle våldta och slå ihjäl ett barn, så hade pappa Olof tyckt synd om honom och ursäktat honom. Fina värderingar i det där huset!

Visserligen säger han det SVT vill att han ska säga, men ändå. Ett svin är han oavsett som kan uttrycka sig så osmakligt och känslokallt när flickan fortfarande svävar mellan liv och död.

Utgå från att SVT hittar en passande expert för utlåtande - det är deras arbetssätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in