2022-07-14, 18:48
Medlem
Bajskolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ibland gäller det ju även folk som drogar ibland. T ex om någon ibland får lite benso för att lugna sig av en vän. Jag har själv gett mediciner så. Inte ofta. Tänk då om de drogtestar fast det är en grej som inte händer ofta? Alla som tar något gör de inte varje dag, vissa tar kanske två gånger om året. Då kan det vara bra att ha en annan medicin att skylla på.

Ja, tänk så dumt att man inte får knarka ifred.
Citera
2022-07-14, 18:56
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskolven
Ja, tänk så dumt att man inte får knarka ifred.

Ja faktiskt. Folk kan dricka sig förstörda utan att någon bryr sig. De kan komma in bakfulla och det är OK.

Jag ser inga problem med att en person som har ett jobb som inte innebär ansvar röker lite braj ibland. Det viktiga är att man inte är påverkad på arbetsplatsen. Jag gillar inte att de lägger sig i vad man gör på sin fritid.

Gillar heller inte att piloter och läkare inte drogtestas. Har haft en läkare som antingen hade en mani eller gick på uppåt. Han sprang runt och viftade som en galning och glömde allt jag sagt. Han råkade t o m klippa till mig av misstag.

I USA när du anställs skriver du på ett kontrakt. Ska vi ha det så i Sverige med? T ex att man alltid ska uppföra sig även utanför jobbet så att man inte drar skam över företaget och att man inte får säga något negativt om dem. Drogtest är slippery slope.
Citera
2022-07-14, 19:18
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskolven
Det är därför det där med droger är så viktigt för dig.

Alla lever inte i samma korkade bubbla som du.

OK att jag lever i en bubbla för att jag inte jobbar. Men varför anser du att knark är viktigt för mig? Jag ser det mer som en principsak. Att jobbet inte ska lägga sig i ditt privatliv.

Vad gör du den dagen du testar falskt positivt och får sparken?
Citera
2022-07-14, 19:28
Medlem
Bajskolvens avatar
Citat:
OK att jag lever i en bubbla för att jag inte jobbar. Men varför anser du att knark är viktigt för mig? Jag ser det mer som en principsak. Att jobbet inte ska lägga sig i ditt privatliv.

Vad gör du den dagen du testar falskt positivt och får sparken?

Jag får inte falskt positivt på nåt test. Har aldrig blivit testad i hela mitt liv. Känner ingen som blivit testad.

Varför tror du att det är ett stort problem?

Varför bryr du dig ens om droger om du inte har dem i din värld? Är du medberoende?
Citera
2022-07-14, 20:29
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Det oroar mig att så många jobb numera kräver drogtest. Jag förstår att man ska testa de som kör fordon och truckar. Men det verkar att man inte testar piloter. Och aldrig läkare. Så det handlar om att lågavlönade blir testade. Antingen ska alla testas eller ingen (förutom de som kör och de som opererar).

Så det finns ingen logik i detta. Man kan bli testad som kontorist men inte som läkare som skär i folk.

Det som är obehagligt är att man blir misstänkliggjord även om testet är fel. Jag tror att de tror det är ett svepskäl. Alla tror att alla knarkar.

Jag trodde faktiskt inte att så många mediciner gav positivt utslag av dem som inte är droger. Jag trodde det var ovanligt.

Jag hoppas verkligen att man blir skickad på en bättre analys om man säger att man inte tagit droger. Och att de sedan släpper misstanken.

Ibland gäller det ju även folk som drogar ibland. T ex om någon ibland får lite benso för att lugna sig av en vän. Jag har själv gett mediciner så. Inte ofta. Tänk då om de drogtestar fast det är en grej som inte händer ofta? Alla som tar något gör de inte varje dag, vissa tar kanske två gånger om året. Då kan det vara bra att ha en annan medicin att skylla på.

Detta är anledningen till att allt fler arbetsgivare drogtestar: Folk knarkar. Kanske inte alltid, eller inte ens regelbundet, men folk knarkar. Och då finns en risk att de är påverkade på jobbet, alltså behöver arbetsgivare testa ibland. Resonemanget ovan haltar betänkligt, man kan inte först oroa sig för att bli ”oskyldigt misstänkliggjord” och i nästa andetag erkänna att man har benso som man delar med sig av.

En som inte använder droger behöver inte oroa sig. Och som arbetstagare kan man ju fundera över hur kul man själv skulle tycka att det vore om man äger ett företag och de anställda kommer påverkade till jobbet.
Citera
2022-07-14, 20:58
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Detta är anledningen till att allt fler arbetsgivare drogtestar: Folk knarkar. Kanske inte alltid, eller inte ens regelbundet, men folk knarkar. Och då finns en risk att de är påverkade på jobbet, alltså behöver arbetsgivare testa ibland. Resonemanget ovan haltar betänkligt, man kan inte först oroa sig för att bli ”oskyldigt misstänkliggjord” och i nästa andetag erkänna att man har benso som man delar med sig av.

En som inte använder droger behöver inte oroa sig. Och som arbetstagare kan man ju fundera över hur kul man själv skulle tycka att det vore om man äger ett företag och de anställda kommer påverkade till jobbet.

Skulle jag äga ett företag skulle kaffe förbjudas så jag vet vad du menar. Jag vill inte ha drogade på arbetstid.

Men är det ändå inte märkligt att läkare aldrig drogtestas? Där är det ju extra viktigt att inte ta knark. Det är förfärligt att ha en läkare som är hög som ett hus. Inte privat utan på arbetstid.
Citera
2022-07-14, 21:22
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Skulle jag äga ett företag skulle kaffe förbjudas så jag vet vad du menar. Jag vill inte ha drogade på arbetstid.

Viss skillnad på kaffe och benzo ändå.
Citera
2022-07-14, 21:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Viss skillnad på kaffe och benzo ändå.

Folk som dricker kaffe och är beroende är inte direkt bra på sitt jobb när abstinensen slår till.

Benso är ingen drog för de flesta, utan en medicin och vid dessa doser kan man arbeta utan att arbetet blir påverkat. Eller ska folk inte få ta sina mediciner nu?

Kaffe leder till arbetsskolk dessutom, precis som rökning gjorde. Kaffedrickare och innan rökare, fick mycket mer rast än de utan beroende.
Citera
2022-07-14, 21:31
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Folk som dricker kaffe och är beroende är inte direkt bra på sitt jobb när abstinensen slår till.

Benso är ingen drog för de flesta, utan en medicin och vid dessa doser kan man arbeta utan att arbetet blir påverkat. Eller ska folk inte få ta sina mediciner nu?

Kaffe leder till arbetsskolk dessutom, precis som rökning gjorde. Kaffedrickare och innan rökare, fick mycket mer rast än de utan beroende.

Fånig jämförelse. Folk som äter receptbelagda mediciner har recept och kan visa detta vid drogtest. Inga problem, om inte arbetsuppgifterna är sådana att företaget har en policy som inte medger att man äter mediciner när man utför dem. Få (om något) sunt företag skulle likställa kaffe med starka mediciner eller droger, de är helt enkelt inte i samma kategori.
Citera
2022-07-14, 21:36
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Fånig jämförelse. Folk som äter receptbelagda mediciner har recept och kan visa detta vid drogtest. Inga problem, om inte arbetsuppgifterna är sådana att företaget har en policy som inte medger att man äter mediciner när man utför dem. Få (om något) sunt företag skulle likställa kaffe med starka mediciner eller droger, de är helt enkelt inte i samma kategori.

Du förstår nog inte att kaffe är en drog. Dessutom maskerar den trötthet i arbeten där folk framför tunga fordon. Livsfarligt. Men bara för att du är så rädd om ditt kaffe så kan du inte erkänna att du är drogad större delen av dagen.

Tror inte ens du vet vad benso är, du högg bara ett ord i farten.
Citera
2022-07-14, 21:47
Medlem
Muppetys avatar
Jag fick lämna mitt enda drogtest hittills i livet inför en anställning på en fabrik för att få köra truck o handha farliga maskiner. Då åt jag Venlafaxin o Sobril, det var ingen som sa nått om det? Venlafaxin är dock inte någon narkotika, men det ger utslag på Tramadolprovet...

Dock efter några år, så hamnade jag i ett benzo- o opioidmissbruk p.g.a. psykisk ohälsa, men då fick jag istället stöd av företaget istället för att få sparken. Jag fick naturligtvis inte vara påverkad på jobbet, men t.ex. var min närmaste chef med på ett läkarsamtal o vi var alla överens om att han gärna fick ha lite extra koll på mig, när jag körde runt i trucken o pysslade med de farliga maskinerna. Jag misskötte eller försummade aldrig jobbet.

Det var verkligen fint av företaget att bry sig om en, istället för att kasta ut mig! De betalade behandling o så. O även om det hände att folk var alkoholpåverkade på jobbet (det var aldrig jag), så fick dom dock en varning, men företaget tog också tag med att hjälpa till med den anställdes alkoholproblem.

Ett tips, det har alltid lönat sig för mig att vara ärlig o uppriktig mot såväl arbetsgivare som psykiatrin! Då har jag fått bäst hjälp när jag haft det jobbigt, o i stort sätt så småningom alltid blivit av med de illegala preparaten!
Citera
2022-07-15, 00:07
Medlem
Citat:
Om man är orolig för utslag på ett drogtest så finns det nog nåt annat bakomliggande. Själv skulle jag göra testet och om det ger nån form av utslag så talar man om vilka läkemedel man äter och låter de som kan läkemedelstester göra en bedömning - de lär ha sett massor av folk som äter antidepressiva och andra läkemedel och testerna är så utvecklade att de knappst ger utslag för meth bara för att man har tagit en Alvedon.

Om man käkar receptbelagda smärtstillande medel så bör man nog dock vara tydlig med det tidigt, men också inse att det kan innebära att man då inte får utföra vissa moment inom industri eller andra yrken.
Det finns icke narkotikaklassad psykofarmaka tex som ger utslag på drogtest typ urinprov.

Om jag inte minns helt fel nu så kan tex Quetiapine ge falskt utslag för metadon.

Om något sådant händer så kan man ju alltid visa upp ett läkarintyg på vad man står på för medicinering och kräva att blodprov skickas på analys så löser det sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in