Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-14, 16:47
Medlem
Ponera att man äter en antidepressiv medicin, och där den kan ge en korsreaktion på ett positivt resultat på ett drogtest vid en nyanställning.

Fick fram detta efter Googlande och det är ju en hel drös med interaktioner.
https://svenskadrogtester.se/korsreaktion/

Vad ska man göra då, räcker det med ett läkarintyg eller hur fungerar det?
Citera
2022-07-14, 16:52
Medlem
ApolloSthlms avatar
Har hänt mig, kräv att det skickas på analys.
Citera
2022-07-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloSthlm
Har hänt mig, kräv att det skickas på analys.

Räcker det inte med ett läkarintyg eller liknande innan man utför testet?
Finns det inga läkare här eller liknande som varit med om liknande situationer där patienter kommit?
Citera
2022-07-14, 16:59
Medlem
Glostrups avatar
Om man är orolig för utslag på ett drogtest så finns det nog nåt annat bakomliggande. Själv skulle jag göra testet och om det ger nån form av utslag så talar man om vilka läkemedel man äter och låter de som kan läkemedelstester göra en bedömning - de lär ha sett massor av folk som äter antidepressiva och andra läkemedel och testerna är så utvecklade att de knappst ger utslag för meth bara för att man har tagit en Alvedon.

Om man käkar receptbelagda smärtstillande medel så bör man nog dock vara tydlig med det tidigt, men också inse att det kan innebära att man då inte får utföra vissa moment inom industri eller andra yrken.
Citera
2022-07-14, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om man är orolig för utslag på ett drogtest så finns det nog nåt annat bakomliggande. Själv skulle jag göra testet och om det ger nån form av utslag så talar man om vilka läkemedel man äter och låter de som kan läkemedelstester göra en bedömning - de lär ha sett massor av folk som äter antidepressiva och andra läkemedel och testerna är så utvecklade att de knappst ger utslag för meth bara för att man har tagit en Alvedon.

Om man käkar receptbelagda smärtstillande medel så bör man nog dock vara tydlig med det tidigt, men också inse att det kan innebära att man då inte får utföra vissa moment inom industri eller andra yrken.

Naproxen kan ge utslag på bensodiazepiner enligt den första länken i första inlägget.
Det är receptfritt.

https://www.kronansapotek.se/Naproxen-Orifarm/p/422271/

Så jo, din liknelse om Alvedon och meth är inte riktigt exakt, men det finns definitivt en risk om att t.o.m receptfria läkemedel ger utslag på narkotika.
Citera
2022-07-14, 17:12
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Till vem ska man berätta om läkemedlen man äter?
Citera
2022-07-14, 17:29
Medlem
ApolloSthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PendeleMadrez
Räcker det inte med ett läkarintyg eller liknande innan man utför testet?
Finns det inga läkare här eller liknande som varit med om liknande situationer där patienter kommit?

Vet inte om det räcker med ett läkarintyg- "de" är ganska kinkiga vid drogtester- men har man "rent mjöl i påsen" så har man inget att frukta- dock kostar det en hel del, för det ska skickas till Tyskland!!! Kanske annorlunda nu dock....detta var 2 år sedan för mig...
Citera
2022-07-14, 17:30
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Till vem ska man berätta om läkemedlen man äter?
Närmsta chef skulle jag gissa på.
Citera
2022-07-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PendeleMadrez
Ponera att man äter en antidepressiv medicin, och där den kan ge en korsreaktion på ett positivt resultat på ett drogtest vid en nyanställning.

Fick fram detta efter Googlande och det är ju en hel drös med interaktioner.
https://svenskadrogtester.se/korsreaktion/

Vad ska man göra då, räcker det med ett läkarintyg eller hur fungerar det?

Korsreaktionerna är bara på snabbtestet (stickan). Blir det positivt där, så genomförs den dyra analysen för att säkerställa. Där blir det inga korsreaktioner, man ser vad som är vad.

Kan tänka mig att venlafaxin tex kan ge utslag på tramadol på stickan, dom två är rätt snarlika molekyler. Men inte på den 'riktiga' analysen.

EDIT: Om det gäller en antidepressiv medicin så berhöver du inte säga någonting till någon. Skulle det bli en korsreaktion så kommer dom ändå att få negativt på precisionsanalysen så ingenting kommer att hända.
Senast redigerad av busy-signal 2022-07-14 kl. 17:40.
Citera
2022-07-14, 18:14
Medlem
AngieDs avatar
vad är det för jobb som tvingar drogtester?
Citera
2022-07-14, 18:42
Medlem
neuron-drones avatar
Det oroar mig att så många jobb numera kräver drogtest. Jag förstår att man ska testa de som kör fordon och truckar. Men det verkar att man inte testar piloter. Och aldrig läkare. Så det handlar om att lågavlönade blir testade. Antingen ska alla testas eller ingen (förutom de som kör och de som opererar).

Så det finns ingen logik i detta. Man kan bli testad som kontorist men inte som läkare som skär i folk.

Det som är obehagligt är att man blir misstänkliggjord även om testet är fel. Jag tror att de tror det är ett svepskäl. Alla tror att alla knarkar.

Jag trodde faktiskt inte att så många mediciner gav positivt utslag av dem som inte är droger. Jag trodde det var ovanligt.

Jag hoppas verkligen att man blir skickad på en bättre analys om man säger att man inte tagit droger. Och att de sedan släpper misstanken.

Ibland gäller det ju även folk som drogar ibland. T ex om någon ibland får lite benso för att lugna sig av en vän. Jag har själv gett mediciner så. Inte ofta. Tänk då om de drogtestar fast det är en grej som inte händer ofta? Alla som tar något gör de inte varje dag, vissa tar kanske två gånger om året. Då kan det vara bra att ha en annan medicin att skylla på.
Citera
2022-07-14, 18:46
Medlem
Som flera redan varit inne på så är det snabbtester som dessa korsreaktioner gäller. En riktig labbanalys ger exakt substans. Så om det blir ett problem så visa listan på korsreaktioner och recept på det läkemedel som du har till att börja med. Duger inte det så får man alltså gå vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in