2022-07-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Nej det är det hon inte gör och det är därför hon också får kritik Hon hade rasat i popularitet oavsett Coronan och kriget. Hon lär aldrig komma tillbaka till hennes storhetstid 2019. Greta är ingen så kallad Jesus liknande varelse,börjar du läsa bakåt i historien så finns det flera stycken.Detta är inget nytt som du verkar tro Klimatfrågorna har dessutom halkat ner i vad svenska folket tycker. Nr 1 handlar om skottlossningar och våld. Klimatfrågorna hamnade på plats nr 5 och det går väl inte så särskilt bra för miljöpartiet heller.Inte ens för dom yngre.
Jag tror inte Greta vill vara någon "linslus"....hon vill säkert nu koncentrera sig på miljö- och klimatutbildningar och tänka på framtiden. Som jag skrev tidigare...det går inte att strunta i hotet från människans miljöförstöringar...som kan glömmas bort tillfälligt, men kommer att göra sig påmind, var så säker!
Senast redigerad av Havskung 2022-07-14 kl. 19:16.
2022-07-14, 19:20
Medlem
hippilis avatar
Vad gör Greta mascot nu för tiden? Är hon i Ryssland och Ukraina och pratar om kriget som släpper ut gift från ammunition, bränder, olja och bränsle som rinner ur fordon i skog och vattendrag, från bomber och annat eller anser hon att det inte är ett miljöhot?
2022-07-14, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Jag tror inte Greta vill vara någon "linslus"....hon vill säkert nu koncentrera sig på miljö- och klimatutbildningar och tänka på framtiden. Som jag skrev tidigare...det går inte att strunta i hotet från människans miljöförstöringar...som kan glömmas bort tillfälligt, men kommer att göra sig påmind, var så säker!
Jo jag tror att hon stortrivs i rampljuset,men att hon inte längre är så populär som tidigare. Vad exakt hon läser nu och längre fram vet varken du eller jag. Vad hon har för framtidsplaner vet vi inte heller.Vi vet inte heller om hon studerar på heltid,eller endast utvalda ämnen Eller om hon går St Eriks gymnasiesärskola eller Globala gymnasiet.
2022-07-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Du har ju tappat det helt. Sök hjälp.

Gamla hästar gör man gelatin av och mycket annat. Varken utnyttjas eller torteras då hästen är stendöd.

Gretas hästar är relevanta för det visar med all tydlighet att Greta är en hycklare av rang.
Hennes koldioxidutsläpp är mångfalt högre än mina och de flesta andras, ändå har hon mage att stirra på oss med sina otäcka mongoloida ögon säga åt oss andra att skärpa oss.

Hon är en hycklare och en falsk profet.
Du är grundlurad.
Slaktade hästar används till mat. Det skivade vinröda smörgåspålägget som kallas "hamburgerkött" är gjort av häst. Hästfilé är mycket gott. Frågan är vad som kommer att hända med Greta™:s koldioxidutsläppande hästar när de faller för åldersstrecket? Kommer de att kremeras och därmed omvandlas till koldioxid direkt, eller kommer de att omvandlas till smörgåspålägg och därefter omvandlas till koldioxid efter att vi människor har ätit upp dem? Koldioxid kommer de att bli, på ett eller annat sätt.
2022-07-14, 22:38
Medlem
Citat:
Jo jag tror att hon stortrivs i rampljuset,men att hon inte längre är så populär som tidigare. Vad exakt hon läser nu och längre fram vet varken du eller jag. Vad hon har för framtidsplaner vet vi inte heller.Vi vet inte heller om hon studerar på heltid,eller endast utvalda ämnen Eller om hon går St Eriks gymnasiesärskola eller Globala gymnasiet.
Jag tror att hon bara vill visa sig för den goda sakens skull - för miljön och klimatet! (fast hon får vara hur mycket "linslus" hon vill för min del!) - och jag hoppas att allt går bra för henne i framtiden - en fantastiskt modig, ung tjej!!!
Senast redigerad av Havskung 2022-07-14 kl. 22:57.
2022-07-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det kan vara lite svårt att toppa historiens största klimatdemonstration hela tiden.
Vem har sagt att Louisa kommer att flyga till Turin?
Hon kanske möter upp med Greta på nattåget ifrån Berlin.

Vad då ”toppa hela tiden”?

När var klimatdemonstrationerna som störst? Varför försvann så många som kände sig manade att gå ut då? Tror de inte längre på ”klimathotet”? Tror de inte längre att demonstrationer och skolstrejker är en meningsfull väg att gå?

Om man plockar bort de som trots allt demonstrerar fortfarande men som istället viftar med skyltar om Palestina, Kurdistan osv så krymper givetvis skaran med dedikerade ”klimataktivister” ännu mer.

Glöm inte att Greta slog igenom efter den rekordvarma sommaren 2018 som alltför många trodde berodde på ”global uppvärmning” och att klimatet var stört för alltid. Galenpannan Rockström fick fria tyglar i SVT (och skrattade om möjligt ännu högre än tidigare hela vägen till banken). Miljöpartiet räddades kvar i riksdagen, vilket många förbannar än i dag.

Man får ju utgå från att Louisa Neubauer inte flyger den relativt korta sträckan till Turin. Däremot har det framkommit att hon tidigare fått kritik för sina vidlyftiga resor.

Det märkliga är dock att Greta låter dem hållas. Varför vara så stentuff mot sina föräldrar och mot etablissemanget men låta sina kamrater leva hur klimatpåverkande som helst?

Hon tycks köra med olika måttstockar och är också väldigt generös mot sig själv.

Den dag en tuff journalist ”puts her against the wall” kommer hon rasa ihop som ett korthus. Stackars unge som lät sig luras bli en frontfigur för något hon inte kände till och inte kunde överblicka.
2022-07-15, 08:37
Avslutad
Citat:
Jag tror att hon bara vill visa sig för den goda sakens skull - för miljön och klimatet! (fast hon får vara hur mycket "linslus" hon vill för min del!) - och jag hoppas att allt går bra för henne i framtiden - en fantastiskt modig, ung tjej!!!

Ja teamet bakom henne lyckades 2019 med idén att använda henne som marionettedocka
Ett stort problem var att dom skrämde upp barn och ungdomar som fick ångest,blev rädda helt i onödan. Har själv tröstat barn som då blev livrädda då deras äldre syskon hade sagt att nu kommer snart husen brinna och att detta är jättefarligt. Kuratorer och psykologer fick ta sig an fler uposkrämda ungdomar,detta har även stått om i media. Det som är Modigt är väl att klara av att hålla tal inför en stor publik.Mer än så är det inte och hon har ju skådespelare i släkten Mamman uppträder,pappan är skådespelare fast det gick väl inte så bra farmor är skådespelare och farfar har gjort rösterna till Bamse och var med i olika tvprogram för många år sedan. Att det kommer gå bra för henne I framtiden,ja det hoppas jag med.Jag vill inte henne nåt ont.
2022-07-15, 09:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Aj då, det visste jag inte Detta är pungkulor av hög kvalitet som förstås saknas hos svenska dialogpoliser.

Ska man säga något till XR:s försvar (hatar att försvara patrask) så är de i alla fall lite ”modiga” och gör obekväma saker. Typ klättrar och limmar fast sig.

Greenpeaces medlemmar utsatte sig också för personliga risker, möjligen livsfara, för att rädda utrotningshotade valar. (Sedermera klippte sig en av grundarna, Patrick Moore, och skaffade sig ett jobb och blev ”klimatförnekare”. Kan rekommendera hans böcker. Han har ett och annat att säga yngel som Greta, och han baserar det på vetenskapliga fakta.)

Men Greta är bara bekväm. På vilket sätt är det modigt att låta sig fotograferas på Mynttorget innan man går till skolan? Att ”skolstrejka” i 5 minuter på sommarlovet? Att sjunga och dansa i politiskt korrekta demonstrationer i länder som England och Sverige? Tror hon att det kan ge den ”Uproot the system” som krävs för att göra det omöjliga?

När ska förresten hon och festivalbesökarna från England sätta igång och göra det omöjliga? Ska hon kanske avsluta sommarlovet först?

Det som är modigt (eller kanske snarare dumdristigt) var hennes båtresor över Atlanten. Elaka tungor påstod iofs att den första båten hade ett dieseldrivet räddningsfartyg i hasorna, men det ska vi väl inte tro på?

Nu väntar vi med spänning på foton från dagens skolstrejk. Och på att journalisterna ska fråga vad hon tycker om NATO, kurder och om att en av XR:s ledare har relativiserat Förintelsen. Tänk om det stänker lite guilt by association även på henne?
Precis och jag ser det inte heller som modigt med båtresan utan dumstridigt.Kan ju också vara så att hon inte riktigt förstod vad hon gav sig in på Skulle väl mest vara lite Pippi Långstrump över det hela. Det gick ju mycket ut på att hon skulle spela rollen som tuff,orädd och väldigt kaxig. Min dotter som 2019 hade ångest över klimatet ser det idag med helt andra ögon och hon är långt ifrån ensam.Folk har genomskådat henne för länge sen.
Det lär både rökas på supas och pippas i buskarna på festivalen.Det är jag helt övertygad om
2022-07-15, 10:34
Medlem
Citat:
Precis och jag ser det inte heller som modigt med båtresan utan dumstridigt.Kan ju också vara så att hon inte riktigt förstod vad hon gav sig in på Skulle väl mest vara lite Pippi Långstrump över det hela. Det gick ju mycket ut på att hon skulle spela rollen som tuff,orädd och väldigt kaxig. Min dotter som 2019 hade ångest över klimatet ser det idag med helt andra ögon och hon är långt ifrån ensam.Folk har genomskådat henne för länge sen.
Det lär både rökas på supas och pippas i buskarna på festivalen.Det är jag helt övertygad om

Åh, intressant att höra att din egen dotter har gått från ångest till att genomskåda Greta.

Gruppen som stör sig på henne tycks också öka snabbt. Ett exempel från hennes Twitterkonto, där hon retweetade följande för några dagar sedan:

Citat:
A week ago today, 4 Black, Indigenous and People of Color climate justice activists experienced brutal, racist police violence during a FFF Germany meeting in Berlin-Kreuzberg.

Några reaktioner:

Citat:
I don't know how defaming the police is helping your cause. I use the word defaming because anyone can say anything on @Twitter, without a proof it happend or context of the situation. Demonizing the authorities will not change the future, on the contrary...
@GretaThunberg

Citat:
You always have your cell phone with you and take pictures of everything. And you post everything. And no one here had their cell phone with them? Stop lying!

Får se ... först gjorde sig Greta ovän med det tyska tågbolaget. Nu med den tyska polisen. Och Roger Hallam från Extinction Rebellion, som Greta stöder, har gjort sig ovän med tyska judar.

Hon måste verkligen vara ofattbart korkad som inte begriper vilka reaktioner hon väcker.

Om hon hade varit minsta lilla modig så hade hon kritiserat den röd-gröna tyska regeringen för deras energipolitik. Inte för att det hade gjort någon skillnad. Men hon hade visat på deras dubbelmoral.
2022-07-15, 10:50
Medlem
Från Twitter:

Ken Swedenborg
@KSwedenborg
Replying to
@DavidFopp
and
@GretaThunberg
Very important news, which I just received! It will be a sequel to the international F4F meeting in Lausanne, now in Turin, Italy!

It will be soon 25--29 / 7,
see link below! Of course Greta participates. Translation will be in English after a while!

https://www-nanopress-it.translate.goog/articolo/fridays-for-future-a-torino-ospite-greta-thunberg/375953/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=w app

Citat:
Det är 500 klimataktivister som ska ta sig till Turin...dom åker säkert tåg eller annat, flyg har jag svårt att tro när det gäller dom...något måste man ju ta sig fram med!

Då får vi lite mer kött på benen:

Citat:
About 500 activists from all over the world are expected, in addition to the young creator of the event.

Citat:
From 25 to 29 July, therefore, the young activist , together with others from Asia, America, Europe and Australia, will demonstrate in Turin and there are several scheduled appointments
.

Där ljugs det igen om att Greta skapade F4F. Men det låter förstås bättre att en liten flicka med funktionsvariation gjorde det än att det var en hel grupp, inklusive vuxna.

Och du har fortfarande svårt att tro att de från Amerika och Asien kommer att ta sig dit utan flyg? (Vissa länder i Asien kan möjligen funka. Möjligen. Men knappast att de åker utan ett stort "klimatavtryck".)

Citat:
In support of the organization, crowfunding has been launched which so far has reached almost 10 thousand euros but there is still a lot to do because, as the FFF guys also argue, when it comes to climate change, the worst enemy is weather.

För motsvarande ca 100 000 SEK hade de kunnat finansiera mängder av ris till svältande barn. I stället väljer de att lägga pengar på att flinande ungdomar ska få resa till Italien för att tjoa, pimpla öl, röka brass och hångla i buskarna. I ljuset av att Greta re-tweetade ett hjärtskärande inlägg från Nakate om situationen i Afrika ungefär samtidigt blir det ännu svårare att förstå deras prioriteringar.

Sen har åtminstone jag svårt att förstå de avslutande orden:

"... when it comes to climate change, the worst enemy is weather."

Kan bero på att det är en automatisk översättning från italienska:

"quando si parla di cambiamenti climatici, il peggiore nemico è il tempo."

Där "tempo" både kan betyda "tid" och "väder".
2022-07-15, 11:00
Avslutad
Citat:
Åh, intressant att höra att din egen dotter har gått från ångest till att genomskåda Greta.

Gruppen som stör sig på henne tycks också öka snabbt. Ett exempel från hennes Twitterkonto, där hon retweetade följande för några dagar sedan:

Några reaktioner:

Får se ... först gjorde sig Greta ovän med det tyska tågbolaget. Nu med den tyska polisen. Och Roger Hallam från Extinction Rebellion, som Greta stöder, har gjort sig ovän med tyska judar.

Hon måste verkligen vara ofattbart korkad som inte begriper vilka reaktioner hon väcker.

Om hon hade varit minsta lilla modig så hade hon kritiserat den röd-gröna tyska regeringen för deras energipolitik. Inte för att det hade gjort någon skillnad. Men hon hade visat på deras dubbelmoral.

Ja visst är det så Hon får bara mer och mer folk emot sig.
2022-07-15, 11:44
Avslutad
Citat:
Från Twitter:

Ken Swedenborg
@KSwedenborg
Replying to
@DavidFopp
and
@GretaThunberg
Very important news, which I just received! It will be a sequel to the international F4F meeting in Lausanne, now in Turin, Italy!

It will be soon 25--29 / 7,
see link below! Of course Greta participates. Translation will be in English after a while!

https://www-nanopress-it.translate.goog/articolo/fridays-for-future-a-torino-ospite-greta-thunberg/375953/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=w app

Då får vi lite mer kött på benen:

.

Där ljugs det igen om att Greta skapade F4F. Men det låter förstås bättre att en liten flicka med funktionsvariation gjorde det än att det var en hel grupp, inklusive vuxna.

Och du har fortfarande svårt att tro att de från Amerika och Asien kommer att ta sig dit utan flyg? (Vissa länder i Asien kan möjligen funka. Möjligen. Men knappast att de åker utan ett stort "klimatavtryck".)

För motsvarande ca 100 000 SEK hade de kunnat finansiera mängder av ris till svältande barn. I stället väljer de att lägga pengar på att flinande ungdomar ska få resa till Italien för att tjoa, pimpla öl, röka brass och hångla i buskarna. I ljuset av att Greta re-tweetade ett hjärtskärande inlägg från Nakate om situationen i Afrika ungefär samtidigt blir det ännu svårare att förstå deras prioriteringar.

Sen har åtminstone jag svårt att förstå de avslutande orden:

"... when it comes to climate change, the worst enemy is weather."

Kan bero på att det är en automatisk översättning från italienska:

"quando si parla di cambiamenti climatici, il peggiore nemico è il tempo."

Där "tempo" både kan betyda "tid" och "väder".
Visst sjutton hade det varit betydligt bättre att låta dom pengarna gå till svältande barn istället. Såna här jippon gynnar heller inte Gretas dalande popularitet. Snarare tvärtom reagerar allt fler över deras resande,när det finns vettigare saker att göra Jag läste också på Twitter och där får hon rejäl kritik med all rätt. Hon reser själv betydligt mer än vad många andra gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in