Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Ja, tänk om SVT hade skickat en ”riktig” journalist som hade gjort sitt jobb? Vi får väl vara glada över att Bjerström åtminstone var liiite kritisk och ifrågasättande.
I sanningens namn nämner Greta inget om telefoni så teoretiskt sett kan det ju vara IRL-samtal. Några hen-monster med grönt hår som dagligen beklagar sig över patriarkala och kolonialistiska strukturer i rökrutan från Globala gymnasiet och som inte har glömt den rekordvarma sommaren 2018.
Men i avsaknad av mer fakta tror inte jag att Greta har varit helt sanningsenlig här. Om inte samtalen kommer från Nakate m.fl F4F-ungdomar i bl.a Afrika som inte tackar nej till lite mer pengar och som kanske ”terroriserar” Greta med återkommande påringningar. Frågan är som sagt om temperaturen där har stigit enligt Gretas påstående.
Det hamnar gott om rapporter om svältande barn i Gretas dator, padda och mobil. Hon avskyr att barn plågas och dör av svält. Greta menar att klimatförändringarna ger stor risk för ökad torka, sämre skördar och ökad världssvält!
Kriget i Ukraina leder nu till ett väldigt internationellt bortfall av jordbruksprodukter, från både Ukraina och Ryssland. Enorma mängder av t ex vete och solrosolja kan inte längre exporteras och lär ruttna i förråden. Indien stoppar nu sin veteexport, delvis med hänvisning till extrem värme som antas minska skördarna. Så nog har Greta goda skäl att vara mycket orolig och bekymrad!
Kriget i Ukraina håller alltså på att ge svåra konsekvenser särskilt för livsmedelsförsörjningen för hela världen! Många fattiga livsmedelsimporterande länder i Afrika riskerar nu att råka mycket illa ut och världssvälten har redan ökat påtagligt! Särskilt illa är det på Afrikas horn.
Greta menar att klimatförändringarna är ett hot mot den internationella freden och säkerheten, vilket helt nyligen skrevs in i ett viktigt ny mellanstatlig överenskommelse.
Vad gäller årsredovisningarna och de ekonomiska rapporterna för stiftelsen som bär Gretas namn borde de finnas tillgängliga hos dem som har tillsynsansvaret för stiftelser i Stockholms Län, dvs Länsstyrelsen i Stockholms Län och Kommerskollegium i Stockholm. Det är dock fullt möjligt att man måste besöka dessa ställen personligen för att få ta del av dem, och kanske då först ge en viss motivering till varför man vill ta del av uppgifterna.
Dags för Er kritiker att lyfta på baken och anstränga Er lite, misstänker jag att Greta nu kommer att retas och säga, om hon skulle läsa detta!
Sist så är jag erfaren i debatt och kan försvara mig. Det är mycket värre när unga mobbas i F4F! Greta gör så gott hon kan och brinner av engagemang, men ingen är felfri. Gör man som Greta väldigt många intervjuer, kommer inte alla svar att vara bra, även om man är verkligt skicklig. Det är omöjligt att vara i toppform jämt! Greta har ibland även gjort intervjuer halvsvältande, och även den bästa hjärnan blir tyvärr påverkad av sådant.