Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja men vad Inspiratoeren skriver och vad som är sant kan man bara sia om då ingenting.
finns bekräftat. Det är väl sådana källor du går igång på. Falseflag säger jag.
Jag var noga med att ange att det var bara en ren gissning från min sida om, att Gretas föräldrar kanske även vill ha en ekonomisk reserv för henne själv.

Observera att Gretas uttalanden gäller för de pengar som hon redan har fått, och inte nödvändigtvis gäller de pengar som hon får idag eller i framtiden!

Greta skulle kunna göra mycket för att skingra vissa oklarheter, genom att lägga ut på sina sociala konton stiftelsens ekonomiska redovisningar och rapporter, men jag har inte sett att hon har gjort detta!

Vad gäller UD:s diplomatprogram skrev jag, att Greta kan ha inbjudits att få vara med på ett hörn, dvs kan få vara med som observatör på en delkurs eller några delkurser. Hon går knappast idag på hela programmet, som är en krävande utbildning på heltid på högskolenivå. Däremot kanske hon går det utmärkta programmet i framtiden. Skulle hon få diplomatiskt uppdrag och kanske även en adlig titel av Vatikanen, kan det bli mer aktuellt, men sådant kräver att Greta visar ett verkligt gott omdöme!

Greta är väl medveten om att hon är under luppen, hon granskas idag noga och kan lätt bedömas väga för lätt på vågen om hon inte ser upp väldigt noggrant!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-16 kl. 13:39.
2022-05-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag var noga med att ange att det var bara en ren gissning från min sida om, att Gretas föräldrar kanske även vill ha en ekonomisk reserv för henne själv.

Observera att Gretas uttalanden gäller för de pengar som hon redan har fått, och inte nödvändigtvis gäller de pengar som hon får idag eller i framtiden!

Greta skulle kunna göra mycket för att skingra vissa oklarheter, genom att lägga ut på sina sociala konton stiftelsens ekonomiska redovisningar och rapporter, men jag har inte sett att hon har gjort detta!

Ett mycket bra förslag
2022-05-17, 02:50
Medlem
Greta får frågan hur hon hanterar förnekare och svarar att hon inte gör det!

Den som lyssnar på hela det långa videoprogrammet lär sig en del om Greta, så jag avslöjar inte var Greta säger detta. Intresserade får höra noggrant!

https://youtu.be/ZyY8yarwI5g
2022-05-17, 08:52
Medlem
Från Gretas intervju med Erika Bjerström. Trots att Bjerström är en ökänd klimatalarmist som flera gånger blivit anmäld till Granskningsnämnden får jag känslan att hon inte gillar Greta.

Greta själv fnissar flera gånger men möts bara en allvarlig min. Dessutom har Bjerström mage att säga emot Greta, var ska detta sluta?

https://www.svtplay.se/klipp/33208266/klimatmote-exklusiv-intervju-med-svts-klimatkorrespondent?position=600&id=ew7bwxY

Citat:
Greta: ”Jag pratar dagligen med folk som säger att som det är nu med 1,1 eller 1,2 graders uppvärmning är redan helvete för dom.”

Jag vet inte var någonstans i världen det har blivit 1,1 eller 1,2 graders uppvärmning. Det jag har förstått är att den globala genomsnittstemperaturen har stigit med ca 1,1 grader sedan slutet av 1800-talet men att den är ojämt fördelad och högst i de arktiska regionerna. Det finns säkert områden där temperaturen har stigit med exakt 1,1-1,2 grader men hur kunde befolkningen i dem få tillgång till Gretas telefonnummer? Hon är garanterat inte så dum att hon sprider det till kreti och pleti. (Eller de kanske kommunicerar via Skype ..?)

Och vad vill de att Greta ska göra åt deras helvete? Ge dem pengar och betala för deras resor och hotellnätter?

Citat:
Greta: ”Vi riktar vår frustration mot systemet i allmänhet, tror jag”

Tror? Vilket effektivt ord för att förminska sin egen kamp.

Citat:
Erika: Borde det finnas straff, tycker du?

Greta: Alltså, det är inte upp till mig att säga men det borde ju få åtminstone moraliska påföljder att man borde hänga ut dom. För det att rädda världen är frivilligt (fniss) på gott och ont så därför måste vi, vi måste ställa dom till svars.

Greta är en fullkomlig katastrof.

Citat:
Erika: Varannan svensk är väldigt orolig över höjda bensinpriser och elpriser (...) Men vad säger du till den tjejen i Västerbotten som måste sälja sin bensinbil, hon har inte råd att köpa en elbil, det går knappt några bussar. Vad ska hon göra?

Greta: Det är inte upp till henne att rädda klimatet.

Om det hade varit Anders Holmberg som intervjuade hade han replikerat med "Det där var inte ett svar på min fråga".

Men Greta vill i alla fall ha en snöbollseffekt som leder till att folk går ut och demonstrerar. Lycka till med det, och Keep up the good work.
2022-05-17, 09:02
Medlem
Citat:

Vad gäller UD:s diplomatprogram skrev jag, att Greta kan ha inbjudits att få vara med på ett hörn, dvs kan få vara med som observatör på en delkurs eller några delkurser. Hon går knappast idag på hela programmet, som är en krävande utbildning på heltid på högskolenivå. Däremot kanske hon går det utmärkta programmet i framtiden. Skulle hon få diplomatiskt uppdrag och kanske även en adlig titel av Vatikanen, kan det bli mer aktuellt, men sådant kräver att Greta visar ett verkligt gott omdöme!

Greta är väl medveten om att hon är under luppen, hon granskas idag noga och kan lätt bedömas väga för lätt på vågen om hon inte ser upp väldigt noggrant!

Enligt uppgift har hon haft chansen:

https://morgonposten.se/2021/12/06/greta-thunberg-ar-agent-for-utlandska-intressen-sager/

Citat:
Årsredovisningen för Greta Thunbergs stiftelse för 2019-2020 som Morgonposten har gått igenom innehåller en lista på organisationer som tagit emot bidrag från stiftelsen. Listan består – förväntat nog – framförallt av organisationer som arbetar med klimat och miljö.

Fyra bidragstagare som tagit emot sammanlagt en miljon kronor sticker dock ut – istället för miljö och klimat har de fokus på social rättvisa och mänskliga rättigheter. En annan gemensam nämnare för de fyra organisationerna, kan Morgonposten avslöja, är att de alla är baserade på den indiska subkontinenten.

(...)

Citat:
Det som däremot är klart är att en av de fyra organisationer som fick ett generöst stöd från Greta Thunbergs stiftelse ifjol enligt fondens årsredovisning – nämligen ActionAid India – redan 2014 pekades ut av indiska underrättelsetjänsten som ”ett verktyg för utrikespolitiska intressen hos västerländska regeringar”. ActionAid anklagades då för att sponsra protester för att lamslå viktiga infrastruktursatsningar i landet.

Morgonposten har ställt frågor till Greta Thunberg inför publiceringen av denna artikel, men i skrivande stund har vi inte mottagit några svar.

https://rightlivelihood.org/sv/news/right-livelihood-priset-en-miljon-kronor-till-greta-thunbergs-nya-stiftelse/

Citat:
The Greta Thunberg Foundation har skapats för att kunna kanalisera donationer, prispengar och andra inkomster vidare till välgörande ändamål på ett transparent sätt. Stiftelsen är ännu under uppbyggnad, och Thunberg kommer att berätta mer om verksamheten så snart tiden är mogen.

En snabbgoogling ger för övrigt vid handen att hon "bara" delade ut pengar vid ett tillfälle under 2021 (1 miljon till covidvaccin) och inget hittills i år. Året innan var det flera olika mottagare. Åtminstone har de stora medierna inte rapporterat om någonting annat.

Vet någon var man kan få tag i årsredovisningen?
2022-05-17, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Citat:
Greta: ”Jag pratar dagligen med folk som säger att som det är nu med 1,1 eller 1,2 graders uppvärmning är redan helvete för dom.”

Jag vet inte var någonstans i världen det har blivit 1,1 eller 1,2 graders uppvärmning. Det jag har förstått är att den globala genomsnittstemperaturen har stigit med ca 1,1 grader sedan slutet av 1800-talet men att den är ojämt fördelad och högst i de arktiska regionerna. Det finns säkert områden där temperaturen har stigit med exakt 1,1-1,2 grader men hur kunde befolkningen i dem få tillgång till Gretas telefonnummer? Hon är garanterat inte så dum att hon sprider det till kreti och pleti. (Eller de kanske kommunicerar via Skype ..?)
Det är ett utmärkt exempel på hur media vägrar sticka hål på de uppenbara lögner som kommer från Greta™:s mun.

Givna följdfrågor: Hur har dessa folk som du pratar med dagligen kommit i kontakt med dig? Ditt telefonnummer står inte att finna på Eniro. Om inte ens vi som bor i Sverige kan hitta ditt telefonnummer, hur gör då folk i resten av världen? Vilka delar av världen bor dessa folk i, där en så liten uppvärmning har orsakat ett helvete för dem? Uppvärmningen är som bekant störst närmast polerna och minst närmast ekvatorn. Handlar det om Inuiter kanske? Har de tillgång till ett mobiltelefonnät, eller hur pratar de med dig? Telepati?

Men nej, media är inte intresserade av att visa att kejsarinnan Greta™ är naken.
2022-05-17, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är ett utmärkt exempel på hur media vägrar sticka hål på de uppenbara lögner som kommer från Greta™:s mun.

Givna följdfrågor: Hur har dessa folk som du pratar med dagligen kommit i kontakt med dig? Ditt telefonnummer står inte att finna på Eniro. Om inte ens vi som bor i Sverige kan hitta ditt telefonnummer, hur gör då folk i resten av världen? Vilka delar av världen bor dessa folk i, där en så liten uppvärmning har orsakat ett helvete för dem? Uppvärmningen är som bekant störst närmast polerna och minst närmast ekvatorn. Handlar det om Inuiter kanske? Har de tillgång till ett mobiltelefonnät, eller hur pratar de med dig? Telepati?

Men nej, media är inte intresserade av att visa att kejsarinnan Greta™ är naken.

Ja, tänk om SVT hade skickat en ”riktig” journalist som hade gjort sitt jobb? Vi får väl vara glada över att Bjerström åtminstone var liiite kritisk och ifrågasättande.

I sanningens namn nämner Greta inget om telefoni så teoretiskt sett kan det ju vara IRL-samtal. Några hen-monster med grönt hår som dagligen beklagar sig över patriarkala och kolonialistiska strukturer i rökrutan från Globala gymnasiet och som inte har glömt den rekordvarma sommaren 2018.

Men i avsaknad av mer fakta tror inte jag att Greta har varit helt sanningsenlig här. Om inte samtalen kommer från Nakate m.fl F4F-ungdomar i bl.a Afrika som inte tackar nej till lite mer pengar och som kanske ”terroriserar” Greta med återkommande påringningar. Frågan är som sagt om temperaturen där har stigit enligt Gretas påstående.
2022-05-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ja, tänk om SVT hade skickat en ”riktig” journalist som hade gjort sitt jobb? Vi får väl vara glada över att Bjerström åtminstone var liiite kritisk och ifrågasättande.

I sanningens namn nämner Greta inget om telefoni så teoretiskt sett kan det ju vara IRL-samtal. Några hen-monster med grönt hår som dagligen beklagar sig över patriarkala och kolonialistiska strukturer i rökrutan från Globala gymnasiet och som inte har glömt den rekordvarma sommaren 2018.

Men i avsaknad av mer fakta tror inte jag att Greta har varit helt sanningsenlig här. Om inte samtalen kommer från Nakate m.fl F4F-ungdomar i bl.a Afrika som inte tackar nej till lite mer pengar och som kanske ”terroriserar” Greta med återkommande påringningar. Frågan är som sagt om temperaturen där har stigit enligt Gretas påstående.
Det hamnar gott om rapporter om svältande barn i Gretas dator, padda och mobil. Hon avskyr att barn plågas och dör av svält. Greta menar att klimatförändringarna ger stor risk för ökad torka, sämre skördar och ökad världssvält!

Kriget i Ukraina leder nu till ett väldigt internationellt bortfall av jordbruksprodukter, från både Ukraina och Ryssland. Enorma mängder av t ex vete och solrosolja kan inte längre exporteras och lär ruttna i förråden. Indien stoppar nu sin veteexport, delvis med hänvisning till extrem värme som antas minska skördarna. Så nog har Greta goda skäl att vara mycket orolig och bekymrad!

Kriget i Ukraina håller alltså på att ge svåra konsekvenser särskilt för livsmedelsförsörjningen för hela världen! Många fattiga livsmedelsimporterande länder i Afrika riskerar nu att råka mycket illa ut och världssvälten har redan ökat påtagligt! Särskilt illa är det på Afrikas horn.

Greta menar att klimatförändringarna är ett hot mot den internationella freden och säkerheten, vilket helt nyligen skrevs in i ett viktigt ny mellanstatlig överenskommelse.

Vad gäller årsredovisningarna och de ekonomiska rapporterna för stiftelsen som bär Gretas namn borde de finnas tillgängliga hos dem som har tillsynsansvaret för stiftelser i Stockholms Län, dvs Länsstyrelsen i Stockholms Län och Kommerskollegium i Stockholm. Det är dock fullt möjligt att man måste besöka dessa ställen personligen för att få ta del av dem, och kanske då först ge en viss motivering till varför man vill ta del av uppgifterna.

Dags för Er kritiker att lyfta på baken och anstränga Er lite, misstänker jag att Greta nu kommer att retas och säga, om hon skulle läsa detta!

Sist så är jag erfaren i debatt och kan försvara mig. Det är mycket värre när unga mobbas i F4F! Greta gör så gott hon kan och brinner av engagemang, men ingen är felfri. Gör man som Greta väldigt många intervjuer, kommer inte alla svar att vara bra, även om man är verkligt skicklig. Det är omöjligt att vara i toppform jämt! Greta har ibland även gjort intervjuer halvsvältande, och även den bästa hjärnan blir tyvärr påverkad av sådant.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-17 kl. 16:57.
2022-05-17, 16:55
Medlem
Citat:
Det hamnar gott om rapporter om svältande barn i Gretas dator, padda och mobil. Hon avskyr att barn plågas och dör av svält. Greta menar att klimatförändringarna ger stor risk för ökad torka, sämre skördar och ökad världssvält!

Kriget i Ukraina leder nu till ett väldigt bortfall av jordbruksprodukter, från både Ukraina och Ryssland. Enorma mängder av t ex vete och solrosolja kan inte längre exporteras och lär ruttna i förråden. Indien stoppar nu sin veteexport, delvis med hänvisning till extrem värme som antas minska skördarna. Så nog har Greta goda skäl att vara mycket orolig och bekymrad!

Kriget i Ukraina håller på att ge svåra konsekvenser särskilt för livsmedelsförsörjningenför hela världen! Många fattiga livsmedelsimporterande länder i Afrika riskerar nu att råka mycket illa ut och värlsssvälten har redan ökat påtagligt! Särskilt illa är det på Afrikas horn.

Greta menar att klimatförändringarna är ett hot mot den internationella freden och säkerheten, vilket helt nyligen skrevs in i ett viktigt ny mellanstatlig överenskommelse.

Vad gäller årsredovisningarna och de ekonomiska rapporterna för stiftelsen som bär Gretas namn borde de finnas tillgängliga hos dem som har tillsynsansvaret för stiftelser i Stockholms Län, dvs Länsstyrelsen i Stockholms Län och Kommerskollegium i Stockholm. Det är dock fullt möjligt att man måste besöka dessa ställen personligen för att få ta del av dem, och kanske då ge en viss motivering till varför man vill ta del av uppgifterna.

Dags för Er kritiker att lyfta på baken och anstränga Er lite, misstänker jag att Greta nu kommer att retas och säga, om hon skulle läsa detta!

Sist så är jag erfaren i debatt och kan försvara mig. Det är mycket värre när unga mobbas i F4F!

Hej Inspiratoeren!

Jag håller helt med dig om att det är illa om unga blir mobbade i F4F. Det kan ju eventuellt bero på bristande ledarskap. Även om man inte vill ha ledare utan ”alla ska vara lika” så är det kanske ett måste för att driva en större organisation/nätverk.

Jag tror också att Greta får mycket rapporter om svältande barn och blir ledsen och upprörd över det. Däremot har det visat sig att ”klimatförändringarna” framför allt har gett större skördar och längre odlingssäsong, globalt sett. Läste också vad som skulle hända med livsmedelsförsörjningen om CO2-utsläppen ska chocksänkas. Resultatet skulle bli en katastrof med eventuell världssvält. Moderna jordbruk bygger så mycket på dieseldrivna maskiner och verktyg, men även framställning av konstgödsel är tydligen också energikrävande.

Kriget i Ukraina är förstås fruktansvärt men har inte så mycket med klimatet att göra.

Årsredovisningar för AB är lätta att ta fram men är kanske något helt annat för stiftelser. Transparensen är också en helt annan.

Vet du vilka områden Greta syftar på som har drabbats av 1,1-1,2 graders uppvärmning?
2022-05-17, 17:04
Medlem
Citat:
Hej Inspiratoeren!

Jag håller helt med dig om att det är illa om unga blir mobbade i F4F. Det kan ju eventuellt bero på bristande ledarskap. Även om man inte vill ha ledare utan ”alla ska vara lika” så är det kanske ett måste för att driva en större organisation/nätverk.

Jag tror också att Greta får mycket rapporter om svältande barn och blir ledsen och upprörd över det. Däremot har det visat sig att ”klimatförändringarna” framför allt har gett större skördar och längre odlingssäsong, globalt sett. Läste också vad som skulle hända med livsmedelsförsörjningen om CO2-utsläppen ska chocksänkas. Resultatet skulle bli en katastrof med eventuell världssvält. Moderna jordbruk bygger så mycket på dieseldrivna maskiner och verktyg, men även framställning av konstgödsel är tydligen också energikrävande.

Kriget i Ukraina är förstås fruktansvärt men har inte så mycket med klimatet att göra.

Årsredovisningar för AB är lätta att ta fram men är kanske något helt annat för stiftelser. Transparensen är också en helt annan.

Vet du vilka områden Greta syftar på som har drabbats av 1,1-1,2 graders uppvärmning?
Vet att Greta i första hand oroar sig för Mapa, alltså särskilt utsatta marginaliserade befolkningar i tredje världen. Numera har Greta ett dubbelt underifrånsperspektiv. Hon menar att det är alltid de fattiga som drabbas värst men även, att all sann förändring kommer underifrån!

Greta gör så gott hon kan och brinner av engagemang, men ingen är felfri.

Gör man som Greta väldigt många intervjuer, kommer inte alla svar att vara bra, även om man är verkligt skicklig. Det är omöjligt att vara i toppform jämt! Greta har ibland tyvärr även gjort intervjuer halvsvältande, och även den bästa hjärnan blir tyvärr negativt påverkad av sådant. Ätstörningar ger lätt vissa närminnes- och koncentrationsstörningar.

Till sist, vad gäller syftena för stiftelsen i Gretas namn, hade det varit mycket bättre, om målen även hade innehållit ett personligt stöd till Greta för utövandet av hennes viktiga uppgifter. Verkade faktiskt för detta, men förlorade i beslutet om målen. Stiftelsens syften går dock som sagt, att delvis förändra med permutation.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-17 kl. 17:24.
2022-05-17, 17:36
Medlem
Citat:
Vet att Greta i första hand oroar sig för Mapa, alltså särskilt utsatta marginaliserade befolkningar i tredje världen. Numera har Greta ett dubbelt underifrånsperspektiv. Hon menar att det är alltid de fattiga som drabbas värst men även, att all sann förändring kommer underifrån!

Gör man som Greta väldigt många intervjuer, kommer inte alla svar att vara bra, även om man är verkligt skicklig. Det är omöjligt att vara i toppform jämt! Greta har ibland tyvärr även gjort intervjuer halvsvältande, och även den bästa hjärnan blir tyvärr negativt påverkad av sådant. Ätstörningar ger lätt vissa närminnes- och koncentrationsstörningar.

Till sist, vad gäller syftena för stiftelsen i Gretas namn, hade det varit mycket bättre, om målen även hade innehållit ett personligt stöd till Greta för utövandet av hennes viktiga uppgifter. Verkade faktiskt för detta, men förlorade i beslutet om målen. Stiftelsens syften går dock som sagt, att delvis förändra med permutation.

Hur tokigt får det lov att bli. Är man i så uselt skick är man väl inte så knäpp så man ställer upp på intervjuer. Då avstår man väl med sunt förnuft.Det borde väl vara någon i hennes närhet som kan sätta stopp och reagera.Eller är det påtryckningar från andra som gör att hon måste ställa upp. När hon fnissar och säger att hon tror, då kunde hon väl svarat mycket bättre. Vore bra med fler sådana intervjuer tycker jag
2022-05-17, 18:03
Medlem
Citat:

Hur vill Greta själv att syftena i stiftelsen ska vara?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in