Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Visst finns det saker när det gäller talangutveckling och skadepreventivt arbete som man kan fundera på hur det fungerar i svensk friidrott så jag är inte odelad positivt. Men det kommer fram talanger, och helt plötsligt finns det namn som man inte har haft koll på som poppar upp (jag hade varken koll på Thelander eller Wallmark innan förra säsongen).
Jag följer simning en del och där finns det ytterst få talanger och talangutvecklingen är bedrövlig. Ser ut på ett helt annat sätt inom friidrotten.
Är det något konkret du tänker på kring talangutveckling samt skadeprevention?
Får hålla med om att man inte ska underskatta hur svårt det är att nå världseliten, om man inte är en absolut megatalang. Man går från att bara tävla mot dom i sin egen ålder mot att möta de bästa från 10-15 årgångar, och förstås krävs en högre resultatnivå i absoluta termer, där de gränser som vi känner för människokroppen pressas. Har man inte en helt spikrak utveckling blir det också en mental kamp när den aktive får kämpa längre ner i resultatlistan än vad den är van vid. Vet själv inte om jag har någon bestämd åsikt kring om det är många/få talanger som går förlorade, men man ska ha respekt för vilken nivå som friidrottare i internationell seniorelit håller.