2022-07-14, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Erövringskrig är inte ok längre om vi siktar på en stabil värld som för mänskligheten framåt.

Så sant. Plus att vi måste lära oss att leva med människors olikheter. Tolerans och respekt för varandra (därmed inte sagt att allt är bra idag i Sverige).
Citera
2022-07-14, 15:22
Medlem
nonamealltheways avatar
Citat:
Innan vi la oss i? Självklart lägger vi oss i ett erövringskrig som pågår i Europa då vi bor i Europa. Om vi måste så kommer vi behöva kriga mot Ryssland som förvisso blir ett kort krig med tanken på övertaget vi har i väst.

Om Ryssland fritt ska gå på erövringståg så kan Kina göra det så kan Iran göra det så kan Nordkorea göra det... Det kan vi inte tolerera helt enkelt.

Men visst, om det blir världskrig så blir det väl erövring som gäller och då känner jag mig trygg i att väst går segrande ur det, även om merparten av livet på jorden dör, kanske (förmodligen) även jag själv.

Ryssland kommer aldrig tillåtas vinna ett skit på sitt krig, det ska kosta och göra jävligt ont och Kina ska titta noggrant och dra lärdom av det.

Just där i ligger problemet VI ska inte lägga oss i erövringskrig kommer alltid finnas.
Man kan erövra utan krig lite försiktigt med fina ord och löften för att senare visa sitt att man vill toppstyra saker som tex EU eller varför inte NATO där man på enkelt ätt med fina ord lyckat bygga upp en enorm krigsmakt vars enda syfte om fel person leder blir att erövra och ta makt.
Citera
2022-07-14, 15:24
Medlem
nonamealltheways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Svar : ja. När det gäller militära hot alltså. Men du kanske har andra förslag? Nordkorea?

Ok haha nä jag har inga andra jag ser inte Ryssland som ett hot för Sverige heller ja i dag ett visst hot men det är utifrån vårt eget hanterande av saker och vårt inträde i NATO tex.
Citera
2022-07-14, 15:25
Bannlyst
Citat:
Sverige har ingen påverkan på sanktionerna mot Ryssland, så det är en ickefråga här. Vi är inte ens lite beroende av Ryssland själva.

Vi är ett litet land som absolut ska hjälpa andra länder då vi kanske själva behöver hjälp en dag. Man klarar sig inte själv i denna värld.
Får man vara så korkad på fb?

Tydligen! Du vet inte alls hur världen funkar, va?

Sverige är ett högst exportberoende land och när det går dåligt för våra största kunder som Tyskland så får det en stor påverkan på svensk ekonomi.

Fortsätter det som det gör just nu i Tyskland så går även vi i Sverige en mycket dyster framtid till mötes.

Och räkna med elpriser du aldrig sett tidigare i vinter.
Citera
2022-07-14, 15:30
Avslutad
Idag anfaller Ukraina på alla fronter. Ser tungt ut för Ryssland
Citera
2022-07-14, 15:31
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Får man vara så korkad på fb?

Tydligen! Du vet inte alls hur världen funkar, va?

Sverige är ett högst exportberoende land och när det går dåligt för våra största kunder som Tyskland så får det en stor påverkan på svensk ekonomi.

Fortsätter det som det gör just nu i Tyskland så går även vi i Sverige en mycket dyster framtid till mötes.

Och räkna med elpriser du aldrig sett tidigare i vinter.

Tack för din fantastiska insikt och varningen för elpriserna.

Jag bryr mig ärligt talat inte, för jag vet att det skadar ryssarna så mycket mer än oss. Västvärlden äger världsekonomin och Ryssland kan inte göra mer än att sitta ner i båten och sjunka som Moskva.
Citera
2022-07-14, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Idag anfaller Ukraina på alla fronter. Ser tungt ut för Ryssland

Haru nåra schyssta länkar?
Citera
2022-07-14, 15:35
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamealltheway
Vad gäller Ryssland anser jag inte att dom eller något annat land ska behöva tvingas tillbaka till 1800 talet
Du behöver inte oroa dig. Vi ska inte tvinga Ryssland till 1800 talet. vi ska skicka tillbaka dem till bronsåldern.
Citera
2022-07-14, 15:36
Bannlyst
Citat:
Tack för din fantastiska insikt och varningen för elpriserna.

Jag bryr mig ärligt talat inte, för jag vet att det skadar ryssarna så mycket mer än oss. Västvärlden äger världsekonomin och Ryssland kan inte göra mer än att sitta ner i båten och sjunka som Moskva.
Nasdaq har sjunkit mer än Moskvabörsen.

Tysklands ekonomi riskerar att skadas så den inte kan återhämtas. Vi har redan oroligheter i flera EU-länder. Kan vi inte ändra på utvecklingen kommer det att bli en ganska stökig höst framförallt i Syd- och Östeuropa

Visst är det pressat för ryssarna men långsiktigt är det Europa som kommer att ta den största smällen.
Citera
2022-07-14, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ja vem fan vill gå på bio och se nån ryskproducerad skitfilm.
Inte ens ryssarna...

Det finns några i den här tråden som skulle bli överlyckliga om de fick se härskaren på storbild.
Citera
2022-07-14, 15:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Och du tror på allt Expressen publicerar om Ukraina?
/.../Den tidigare ryske presidenten Dmitrij Medvedev, i dag vice ordförande i det ryska säkerhetsrådet, hotar det ukrainska folket med ett ideologiskt betingat folkmord.

Det säger Anders Westholm, professor emeritus i statskunskap vid Uppsala universitet, som översatt ex-presidentens senaste uttalande via meddelandetjänsten Telegram.

– Det är bland det värsta jag sett från någon europeisk makthavare efter andra världskriget.
https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-talet-han--hotar-med-ett-folkmord/

Så vad exakt sa han då? Eller är det som jag tror att du inte har en susning om det?

Jag läste en översättning tidigare i vår, då detta var aktuellt. När det gäller Expressen-artikeln, så hittar man den i sin helhet på Wayback Machine. Här lite fler citat ur den:

Citat:
Nu har Anders Westholm, professor emeritus i statskunskap vid Uppsala universitet, översatt hela den text som ex-presidenten publicerade – och han konstaterar att formuleringarna är ”mycket skrämmande”.

– Det Medvedev säger är att vad som väntar ett besegrat Ukraina är ett ideologiskt betingat folkmord där de som insisterar på Ukrainas rätt att existera som suverän stat ska avrättas. Det är mig veterligen första gången något sådant sägs rakt ut av en högt uppsatt rysk makthavare.

– Det innebär i sin tur att Ukraina just nu inte bara kämpar för sin rätt att existera som land, vilket vi redan visste, utan också bokstavligen för sin överlevnad som folk.
Citat:
– För det första framgår det indirekt av Medvedevs text att det uppenbarligen räcker att anse att Ukraina har rätt till sin egen existens som ett land skilt från Ryssland för att man med den ryska regimens ögon ska betraktas som nazist.
Citat:
– För det andra säger han uttryckligen att det öde som väntar dessa ”nazister” är kallblodig avrättning.
Citera
2022-07-14, 15:42
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Nasdaq har sjunkit mer än Moskvabörsen.

Tysklands ekonomi riskerar att skadas så den inte kan återhämtas. Vi har redan oroligheter i flera EU-länder. Kan vi inte ändra på utvecklingen kommer det att bli en ganska stökig höst framförallt i Syd- och Östeuropa

Visst är det pressat för ryssarna men långsiktigt är det Europa som kommer att ta den största smällen.

Haha. Tack, men vi har fri handel med alla länder utom just Ryssland, så det går ingen nöd på oss. Ryssland har inte råd att stänga av gasen så tyskarna kan vara lugna och fasa ut skiten i sin takt för att stå på egna ben inom ett till två år.

Långsiktigt kommer Ryssland falla samman, det går inte att upprätthålla. Vi har tid att vänta och ryssarna är fast i sitt eget land nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in