2022-07-14, 10:16
Medlem
nonamealltheways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har du gett upp redan jävla tunnis? Jag ser fram emot flera års stålbad där vi kommer tvinga Ryssland tillbaka till 1800-talet så att de inte kan göra om detta innan våra barn ligger i graven. Detta ska ALDRIG förlåtas eller glömmas!

Hahaha jag har inte gett upp då jag inte är delaktig i det.
Jag ser realistiskt på vad i behöver för VÅRT land inte andra länder.
Vad gäller Ryssland anser jag inte att dom eller något annat land ska behöva tvingas tillbaka till 1800 talet eller på annat sätt förstöras.
Men i frågan om detta "krig" så låt Ryssland göra sitt Ukraina sitt.
Den dagen Ryssen kommer till Sverige och vill ta VÅRT land då ska Svensken stå upp aldrig backa och slåss för sitt fädernes land innan det sker finns ingen orsak för oss att lägga oss i eller lägga massa skattepengar på det.
Citera
2022-07-14, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Dödandet började 2014!!!
Det pågick ett inbördeskrig mot Donbass, Ryssland ingrep för att stoppa det.

Ukraina började försvara sig mot angreppet 2014.
Citera
2022-07-14, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Seversk är befriat!

https://t.me/DonbassDevushka/14448

The forces of the LPR and Russia entered Seversk, the city is under operational control, said a source close to the People's Militia of the LPR. (Tass)

I desperation efter de förlorade Seversk försökte några tappra idioter på sig en fjuttig offensiv mot Kherson men som i naturlig ordning misslyckades;

https://t.me/DonbassDevushka/14447

Some Ukrainian troops tried to advance on Kherson today but were decimated by mass Russian artillery bombardment.

Du är verkligen en hatisk människa som kallar ockupation och förtryck, tortyr och död för befrielse.
Citera
2022-07-14, 10:18
Medlem
Från brittiska ministery of defence, mycket seriös källa, meddelas att Ryssland under dom senaste 72 timmarna inte gjort några signifikativa vinster vilket då helt omkullkastar trollens påstående om att Ukrainas försvar fallit ihop som ett korthus.

Britterna ser också att efter Lysychansk det till och med är risk för att Ryssland förlorar momentum, vilket innebär att dom knappt kan hålla det dom "vunnit".

Personligen tror jag att Ryssland inte kommer mycket längre och det är inte en armé för att gräva ned sig och försvara för man kommer att bli helt demoraliserade av att ha fastnat i ett sådant ofruktbart krig.... ...det kommer att få politiska följer i Ryssland inom ett år eller tidigare. Ett av historiens värsta misstag. Det är nästan ofattbart.
Citera
2022-07-14, 10:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
/.../ Är det nån som på allvar tror att Ryssland kommer att strypa gaskranarna till EU och därmed påskynda kollapsen? Med tanke på att bygget av en pipeline till Kina inte ens har påbörjats, så skulle det verkligen vara att likna vid rent självskadebeteende att ta bort den enskilt största intäkten som Ryssland har idag.

Men vem vet? Putins galenskap och hat mot sin egen befolkning för att de har svikit honom kanske är i nivå med Hitlers 1945...

Dmitrij Peskov utlade sig om gasleveranserna till EU härom dagen. Enligt honom kommer inte gasleveranserna till EU att begränsas. När underhållet på Nord Stream ett är klart och gasturbinen levererad / installerad skall leveranserna normaliseras.

F.ö. ligger nu priset på Vete på samma nivåer som i slutet på 2021. (Råvarubörsen)
Citera
2022-07-14, 10:25
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Från brittiska ministery of defence, mycket seriös källa, meddelas att Ryssland under dom senaste 72 timmarna inte gjort några signifikativa vinster vilket då helt omkullkastar trollens påstående om att Ukrainas försvar fallit ihop som ett korthus.

Britterna ser också att efter Lysychansk det till och med är risk för att Ryssland förlorar momentum, vilket innebär att dom knappt kan hålla det dom "vunnit".

Personligen tror jag att Ryssland inte kommer mycket längre och det är inte en armé för att gräva ned sig och försvara för man kommer att bli helt demoraliserade av att ha fastnat i ett sådant ofruktbart krig.... ...det kommer att få politiska följer i Ryssland inom ett år eller tidigare. Ett av historiens värsta misstag. Det är nästan ofattbart.

Det börjar synas att Ukrainas avskjutningen av ammunitionsdepåer gett resultat.
https://i.imgur.com/IrOQOg0.png
Citera
2022-07-14, 10:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Om jag gissar så har de, i likhet med de flesta länder, bättre verkstäder än Ryssland eftersom Ryssland avvecklade sin egen industri och stoppade lärlingssystemet, se länken i inlägget ovan. Ryssland är avindustrialiserat och är enbart ett bihang till Putins vanföreställning.

Bra tråd. Det jag saknar i de där resonemangen är någon form av prediction som är mätbar. Vad kommer hända?

- Kommer Ryssland att producera 0 flygplan? 0 helikoptrar? 0 stridsvagnar?

Just nu finns det en tendens att vagt säga "det kommer gå dåligt för Ryssland pga X". Det hade varit intressant om det blev specificerat, så man kan se om resonemanget är rätt eller fel, eller om det bara är ideologi.
Citera
2022-07-14, 10:29
Medlem
Jag undrar hur många smarta missiler Ryssland har kvar. Antalet de skjuter har minskat. Dock fler i slutet av juni jmf med början av juni. Det är viktigare att veta att de använder fler dummare missiler nu. De har använt cirka 2600 missiler men endast runt 400 missiler i Juni.

Frågan är om deras missiler börjar ta slut? Eller spar de missiler så att de inte är sitting ducks om kriget utvidgas?

En rapport säger att ryssarna producerade 180 kryssningsmissiler 2018. Om det stämmer så har använt cirka 14-15 år av produktion.

Med all säkerhet så har de en jvla massa dumma missiler i lager men smarta? Det är frågan. Helt säkert de har inte oändligt många missiler.

Även Rysslands smarta missiler har svårt att träffa till ex HIMARS, då de har möjlighet till "shoot and scoot"

Nu över det tråkiga för Ukrainarna. Enligt Pentagons "sages"* så måste Ukraina ha 60-100 HIMARS eller liknande för att säkert vända kriget. Från USA får de 12st sen får de lite smått och gott från England, Tyskand och Frankrike. Det kommer inte upp till 60st. Blandningen i sig av system betyder problem för Ukraina i form av försvårad logistik och inlärning. Dessutom lär väl inte ryssarna sitta där och bara ta emot. De kommer försöka anpassa sig.

*Ukraina vill ha 300st.
Citera
2022-07-14, 10:30
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra tråd. Det jag saknar i de där resonemangen är någon form av prediction som är mätbar. Vad kommer hända?

- Kommer Ryssland att producera 0 flygplan? 0 helikoptrar? 0 stridsvagnar?

Just nu finns det en tendens att vagt säga "det kommer gå dåligt för Ryssland pga X". Det hade varit intressant om det blev specificerat, så man kan se om resonemanget är rätt eller fel, eller om det bara är ideologi.
Varför inte göra en egen bedömning?
Citera
2022-07-14, 10:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Oj! Hela tre borta då?

Tack för upplysningarna!

Ja. På låtsas.

I verkligheten är ingen borta ännu.
Citera
2022-07-14, 10:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamealltheway
Hahaha jag har inte gett upp då jag inte är delaktig i det.
Jag ser realistiskt på vad i behöver för VÅRT land inte andra länder.
Vad gäller Ryssland anser jag inte att dom eller något annat land ska behöva tvingas tillbaka till 1800 talet eller på annat sätt förstöras.
Men i frågan om detta "krig" så låt Ryssland göra sitt Ukraina sitt.
Den dagen Ryssen kommer till Sverige och vill ta VÅRT land då ska Svensken stå upp aldrig backa och slåss för sitt fädernes land innan det sker finns ingen orsak för oss att lägga oss i eller lägga massa skattepengar på det.

Du är redan delaktig i detta krig vare sig du vill eller inte. Vi som europeer påverkas av detta krig och det kommer fortsätta att påverka oss i år framåt. Ukraina ensamt kan inte stå upp mot Ryssland lika lite som Sverige kan det. Men tillsammans kan vi inte bara stå upp utan krossa Ryssland en gång för alla.
Citera
2022-07-14, 10:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Konstigt med frivilliga - det är ju sagt att ryssarna har ett enormt antal soldater/militärer på sin payroll.
Tyder på att sett till militära resurserna har ryssland fått storstryk - alt att man inte vågar flytta för
många pga rädsla för attacker från andra länder nu är de är så jävla upptagna i ukraina

Det överdrivs något fördjävligt om Rysslands militära kapacitet vilket vi kan se utav resultatet av denna "speciella militäroperation", Putin har gigantiska problem och det enda skälet till att Nato och väst inte lös ryska problemet än är att de (ryssarna) har likt dåren i Nord-Korea kärnvapen till sitt förfogande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in