2022-07-14, 14:19
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, givetvis sker handläggningsmöten uppåt i en kedja av personal på Soc när det rör sig om såpass allvarliga och känsliga saker, men det sker ju inom berört kontor - inte regionalt och upp till högsta hönset.

En afrikan som har tillfälligt uppehållstillstånd.
Det är en afrikan och tillfälligt uppehållstillstånd
Dessutom verkar han ha en diagnos.

Det är 3 fördelar i Sverige som ingen vill diskutera och argumentera emot för alla 3 ämnen är känsliga och ingen vågar kritisera annat. Speciellt inga myndigheter.

Jag har sett minst 40 inlägg i tråden som handlar om honom då han är ökänd i staden. Tydligen våldsbenägen.

Han förekommer tidigare då han hoppa på en kvinna förra året.

Du menar att halva staden som känner en ökänd apa med våldsbenägen okänt diagnos kringår en enhetschef som har insyn i socialfall?
Citera
2022-07-14, 14:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Nej det stämmer INTE!
Skolan har gjort allt det kunnat utifrån sitt uppdrag. Kunde det ha gjorts mer? Ja med oändliga resurser och annan lagstiftning kanske, hade det förändrat utgången? Förmodligen inte eftersom det bortsett från allt annan hände utanför skoltid då skolan inte kan eller ska göra nånting det är helt och hållet soc ansvar på fritiden. Var kommer detta hatdrev mot skolan ifrån?

Hatdrev är väl att ta i. Men vid sådana här allvarliga händelser är det väl naturligt att diskutera om detta hade kunnat förhindras på något sätt, och just i detta fallet är ju socialtjänsten och skolan nyckelaktörer. Hur dessa har agerat, eller inte agerat blir något som självklart tas upp i debatten. Sedan vet jag inte om man ska kalla detta för hat. Hat är för mig ett starkt ord. Skulle det visa sig att skolan och/eller socialtjänsten haft brister i detta fall kan man nog mer tala om besvikelse, indignation och inte hat. För att kunna förhindra att liknande inte sker i framtiden måstet man analysera denna händelse och se vad som gick fel och vad man kan förbättra i fortsättningen.
Citera
2022-07-14, 14:21
Medlem
Citat:
Någon form av överlämning har med all säkerhet skett! Min gissning baserat på min erfarenhet är att det har spelat in att han redan var särskoleinskriven. Det är trots allt inte helt ovanligt att en elev i särskolan kan bete sig på ett sätt som är olämpligt och upplevs obehagligt av övriga elever. Ofta därför man kan sätta in extra resurser tex för att styra beteendet. Det är det jag menar med att det är svårt att förutspå enbart utifrån det att det här skulle hända.

Hade det varit en helt vanlig elev i övrigt som försökt dra in en flicka på toan så är jag ganska övertygad om att man hade tagit det på extremt stort allvar med allvarsmöten etc. Sen hade ju flickans föräldrar kunnat göra en polisanmälan också om de tyckte att det var av den allvarsgraden, min gissning är att de nöjde sig med att han inte längre gick kvar.
De såg det inte komma och sedan blev det nu att denna gärningsperson är misstänkt för försök till mord och grov våldtäkt mot barn, sorgligt detta.
Citera
2022-07-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avdosabic123
Du tycker att skolan inte ska komma under kritik i detta fallet? Vad ska göras då? "Ah men ingen kunde ha gjort nåt, och ja, han är under 15, alltså under samhällets ansvar och ska inte personligt åtalas, men samhället ska inte göra något."

Jo absolut granska skolan, soc och hela samhället och vad som kunde gjorts annorlunda! Men döm inte skolan utan minsta vetskap då det enda som med säkerhet känns till av allmänheten är att dådet hände utanför skoltid då soc skulle haft ansvar/ koll på honom!
Citera
2022-07-14, 14:24
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Funderar vidare över hur gossen kunde få PUT, medan mamman tydligen fortfarande enbart har UT.

Har det skickats in diverse intyg till Migrationsverket, att Abusie måste få en accelererad handläggning i sitt migrationsärende? Att hans beteende medför risk för utvisningshotande kriminalitet och att han därför brådskande måste få PUT före 1/8, när lagen ändras så att personer med PUT kan utvisas?

Var Migrationsverket rentav konkret informerade om tunnel-överfallet och att han dragit in smäflickor på toaletten, och just därför påskyndade handläggningen?

Har soc och BUP verkligen varit så passiva? De kanske tvärtom har jobbat hårt för att bearbeta Migrationsverket.

Ja, man kan ju undra. Jag känner till ett fall om beroendevård/behandlingshem för en asylsökande (det var mer än 10 år sedan, beroendebehandling ligger under socialtjänsten) och där bollades det mellan kommunen och Migrationsverket om vem som skulle betala, tills inget hände.

Men med den "mamman" så kom det även ett barn, en pojke, som var "en släktings" barn. Det låter ju mer som att MGM skulle kunna vara det barnet, att "mamman" faktiskt inte riktigt visste när han var född. Den pojken "bokfördes" av M-verket som ensamkommande, och då kan det gå fortare med PUT i och med att det är barn och de kan inte utvisas. Uppgifter fråm "Samnytt" häromdagen.

Jag tycker också att det är märkligt att MGM (som ett biobarn i familjen) skulle särbehandlas som ett enskilt ärende av M-verket.

Det förekommer barnslavhandel i Afrika, det kan ju vara något sådant......

"The Olympic star has told the BBC he was given the name Mohamed Farah by those who flew him over from Djibouti. His real name is Hussein Abdi Kahin.

He was flown over from the East African country aged nine by a woman he had never met, and then made to look after another family's children, he says.

The long-distance runner has previously said he came to the UK from Somalia with his parents as a refugee.

But in a documentary by the BBC and Red Bull Studios, seen by BBC News and airing on Wednesday, he says his parents have never been to the UK - his mother and two brothers live on their family farm in the breakaway state of Somaliland."

https://www.bbc.co.uk/news/uk-62123886

Det borde absolut göras DNA-testning för släktskapsutredning på asylsökande familjer! Så kanske man får bukt med att så många ensamkommande barn "försvinner".
Citera
2022-07-14, 14:25
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Jo men OM hon inte vet åldern på ungen så finns det troligen andra förklaringar än att hon är korkad, tycker att det inte alls är ovanligt i reportage eller dokumentärer från u-länder att intervjuade eller filmade personer inte vet sin egen ålder. Årtal och ålder kanske inte är livsviktigt att veta överallt i världen?

Visst är Etiopien ett u-land, med stora rurala områden men jag är tveksam till att hon ändå inte vet när barnet är fött. Hon lyckas ju att ta sig till Sverige. Skolan i Etiopien är avgiftsfri och obligatorisk, även om inte alla fullföljer den, så är ju befolkningen inte helt outbildad. Jag tror att det är mer sannolikt att de ljuger om ålder för att uppnå fördelar genom den felaktiga åldern.
Citera
2022-07-14, 14:27
Medlem
PaoloRobertos avatar
Ska tydligen våldtagit och fört in en stor pinne i flickans anus och tryckt in hela sin jävla hand i flickans slida och haft sex med henne i över en timme. Avrätta aset
Citera
2022-07-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Hatdrev är väl att ta i. Men vid sådana här allvarliga händelser är det väl naturligt att diskutera om detta hade kunnat förhindras på något sätt, och just i detta fallet är ju socialtjänsten och skolan nyckelaktörer. Hur dessa har agerat, eller inte agerat blir något som självklart tas upp i debatten. Sedan vet jag inte om man ska kalla detta för hat. Hat är för mig ett starkt ord. Skulle det visa sig att skolan och/eller socialtjänsten haft brister i detta fall kan man nog mer tala om besvikelse, indignation och inte hat. För att kunna förhindra att liknande inte sker i framtiden måstet man analysera denna händelse och se vad som gick fel och vad man kan förbättra i fortsättningen.

Det är något helt annat, jag är helt övertygad om att det kommer att granskas och vändas på varje sten och så ska också göras! Jag hoppas verkligen att vi kan lära oss något av det inför framtiden för det är ju egentligen det enda vi kan göra i dagsläget. Det är de extrema konspirationsteorierna om att allt är locket på och skolledningen har gjort det här med flit för att inte bli kallade rasister etc som jag kallar hatdrevet för det har ingenting med verkligheten att göra. Att det finns brister i systemet/brister i resurser/misstag som sker pga kommunikationsmissar stress etc det vet vi som jobbar inom skolan alltför väl. Men jag vänder mig starkt emot den bild som målas upp av att man medvetet ska ha skitit i att göra något åt ett problem!
Citera
2022-07-14, 14:29
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Visst är Etiopien ett u-land, med stora rurala områden men jag är tveksam till att hon ändå inte vet när barnet är fött. Hon lyckas ju att ta sig till Sverige. Skolan i Etiopien är avgiftsfri och obligatorisk, även om inte alla fullföljer den, så är ju befolkningen inte helt outbildad. Jag tror att det är mer sannolikt att de ljuger om ålder för att uppnå fördelar genom den felaktiga åldern.
Absolut kan hon ljuga, det är ju påfallande ofta flyktingbarn är de största i klassrummet eller pojklaget.
Citera
2022-07-14, 14:32
Medlem
Citat:
Jo absolut granska skolan, soc och hela samhället och vad som kunde gjorts annorlunda! Men döm inte skolan utan minsta vetskap då det enda som med säkerhet känns till av allmänheten är att dådet hände utanför skoltid då soc skulle haft ansvar/ koll på honom!

Ja också kommer dom granskas från samma förutsättningar som tidigare och vi gör nån liten ändring för att det ska se bra ut och sen går vi vidare.

Med tanke på att jag har vetskap, kommer jag fortsätta döma skolan och dela med mig av vad jag sett/upplevt. Förhoppningsvis tas det jag delar med mig som just det, en upplevelse och ett perspektiv, och inte en absolut sanning eller något att förvrida för sin politiska agenda.
Senast redigerad av avdosabic123 2022-07-14 kl. 14:37.
Citera
2022-07-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Ska tydligen våldtagit och fört in en stor pinne i flickans anus och tryckt in hela sin jävla hand i flickans slida och haft sex med henne i över en timme. Avrätta aset

Vart får du den informationen?
Citera
2022-07-14, 14:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
En afrikan som har tillfälligt uppehållstillstånd.
Det är en afrikan och tillfälligt uppehållstillstånd
Dessutom verkar han ha en diagnos.

Det är 3 fördelar i Sverige som ingen vill diskutera och argumentera emot för alla 3 ämnen är känsliga och ingen vågar kritisera annat. Speciellt inga myndigheter.

Jag har sett minst 40 inlägg i tråden som handlar om honom då han är ökänd i staden. Tydligen våldsbenägen.

Han förekommer tidigare då han hoppa på en kvinna förra året.

Du menar att halva staden som känner en ökänd apa med våldsbenägen okänt diagnos kringår en enhetschef som har insyn i socialfall?

Ja, det är precis vad jag menar. Det ligger nämligen öht inte på en enhetschefs bord att vara med och handlägga enskilda pågående ärenden, oavsett hur allvarliga dom för tillfället är.
Hennes politiska agenda är fullständigt irrelevant i ärendet, då hon aldrig varit med i handläggning då det begav sig.
Hennes jobb på ett enskilt ärende startar först om något kring ett ärende uppdagas vara fel eller/och emot lagar och regler, och det sker i princip alltid med ett facit i hand.
Oavsett om det stämmer eller ej med alla tråduppgifter eller mindre seriösa mediakanaler att killen är ökänd.

Det finns förvisso en historik på killen, men som brukligt ska man nog ta tråduppgifter med en skopa salt tills dess att belägg för uppgifterna finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in