Citat:
Ursprungligen postat av
Inkentinken
Jag förstår din bild av det men vet också hur hårt skolan jobbade med att lösa stöket i den årskursen. Som du säkert vet som jobbar i skolan så är det en smått omöjlig ekvation ibland då det helt enkelt inte finns mer resurser och det finns ingen möjlighet att isolera enskilda elever.
Däremot så tycker jag att skolan får på tok för mkt fokus i det här. Jag har ytterst svårt att se vad skolan hade kunnat göra för att förhindra det här ffa av den anledningen att det hände på lovet
Det gjorde dom säkert, det är inte något jag var delaktig av, jag var inte fast anställd på skolan. Jag såg bara hur vardagen såg ut både för mig, resten av personalen och eleverna och får dålig känsla i magen bara av att tänka på det. Som sagt var det inga knivdåd, men det rådande stämningen som var oroväckande. Återigen fanns det inte nog med personal för att ta itu med problemen, och det är kommunens fel att dom tryckt ihop skolorna mer utan att det finns nog mer personal. Det här gäller inte bara på skoltid, utan även på fritids. Sen den nya skolans planlösning dummare än dummast, dessutom. Finns inte ens nog med utrymme för så många barn.
Som jag sa i ett tidigare inlägg så är det ett systemfel. "Vad hade skolan kunnat göra?" Ja, det är ju exakt det som är problemet, situatonen är inte nog för några rektorer,
lärare, och
fritidsledare att ta itu med. Alla sitter bara och lekar i sandlåda som man alltid gjort i Sverige, det är systematisk tapighet.
Fritidspersonalen hade inte nog med klagomål angående situatonen och åsikter om saker som skulle kunna göras, men det går inte pga hur systemet ser ut. Flera anställda var tvungna sjukskrivas av stress.