2022-07-14, 13:46
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Formellt är han under 15 men vad jag sett på nyheterna vill åklagaren att en medicinsk åldersbedömning görs eftersom det finns goda skäl att misstänka att den formella åldern inte stämmer.

Märkligt hur svt m.fl. beter sig. När monstruösa handlingar utförs på barn, av "barn", är det inte konstigt att tankarna går till att det är något importerat. Men det säger man inte rent ut. Men uttalandet om att åldern är oklar säger ju samma sak indirekt. Ingen vanlig svensk har ju oklar ålder.

Är man förmögen att utföra monstruösa handlingar får man anses vara förmögen även att ta ett rättvist straff, oavsett ålder. Lagen borde ändras så att man låser in monster, i fängelse eller under annan form, oavsett ålder.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Hur går det för flickan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Om man är ett utvecklingsstörd barn, vems fel anser du att barnets handlingar är?

Föräldrarna naturligtvis och sedan alla messar runtomkring som inte agerat på varningssignalerna.
Vad är det för en dum jävla fråga.
Citera
2022-07-14, 13:49
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja visst, men tror du denna chef hade personlig handpåläggning i ärendet som utspelade sig för ett år sedan?
Motivera i så fall varför/hur du tänker.

Jag är ju övertygad om att det är random sekreterare/handläggare på Soc som hanterat det ärendet, och att denna chef läst in sig på ämnet först nu när det aktualiserats med denne individ.

Ja eftersom skolan inte kände till det har man lagt locket på. Skulle en vanlig Soc arbetare ta ett sådant beslut som rör brott om överfall? Ett sådant beslut tar en chef.
Citera
2022-07-14, 13:50
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Någon form av överlämning har med all säkerhet skett! Min gissning baserat på min erfarenhet är att det har spelat in att han redan var särskoleinskriven. Det är trots allt inte helt ovanligt att en elev i särskolan kan bete sig på ett sätt som är olämpligt och upplevs obehagligt av övriga elever. Ofta därför man kan sätta in extra resurser tex för att styra beteendet. Det är det jag menar med att det är svårt att förutspå enbart utifrån det att det här skulle hända.

Hade det varit en helt vanlig elev i övrigt som försökt dra in en flicka på toan så är jag ganska övertygad om att man hade tagit det på extremt stort allvar med allvarsmöten etc. Sen hade ju flickans föräldrar kunnat göra en polisanmälan också om de tyckte att det var av den allvarsgraden, min gissning är att de nöjde sig med att han inte längre gick kvar.

Överlämningen måste väl ha dokumenterats? Om han fick byta skola pga att GM försökte dra in en liten flicka på skoltoaletten, så måste det väl framgå?

Jag undrar, om gundskolechefen i Skellefteå (Henrik Bolin) blåljög i Aktuellt och Rapport igår - eller om han lägger sina ord omsorgsfullt.

Henrik Bolin säger, att de har "i nuläget inte hittat några anmälningar eller larm som skickats iväg". SVT ställer hjälpsamt inte några följdfrågor om vilken information skolan har om eleven utöver "anmälningar eller larm som skickats iväg".
Citera
2022-07-14, 13:51
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Att utvisa invandrare är inte samma sak som att straffa någon.

Det finns ingen universell rätt för alla i hela världen att bo i sverige, även om de fått uppehållstillstånd eller medborgarskap på falska premisser.
Exakt, en utvisning är inget straff, det är som att ta körkortet av en rattfyllerist eller legitimationen av en läkare som förgriper sig på patienter.

Det är ingen mänsklig rättighet att flytta till ett annat land, köra bil eller arbeta som läkare.
HUR KAN DET VARA SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ??
Citera
2022-07-14, 13:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Ja eftersom skolan inte kände till det har man lagt locket på. Skulle en vanlig Soc arbetare ta ett sådant beslut som rör brott om överfall? Ett sådant beslut tar en chef.

Tror du en enhetschef har detaljkunskap om varje aktuellt ärende och vad handläggarna gör i realtid?
Citera
2022-07-14, 13:52
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retiarius1
Lite som detta fallet, fast tvärtom. Då kom i "10-årsåldern" (fast hon var 9 år) ut , men vad gällde brottet så var det väldigt svävande. Det var "utsatt för ett brott i eller i närheten av ett cykelförråd".
Några dagar senare framkom att hon blivit våldtagen och misshandlad.

Malmö: nioårig flicka våldtagen (2018-10-25)
(FB) Malmö: nioårig flicka våldtagen (2018-10-25)
Fy fan vilket äckel. Verkställdes Mohammed Hassans utvisning eller springer han runt på Sveriges gator och torg idag?
Citera
2022-07-14, 13:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nej det är inte bra för skola att glömma ”registrera orosanmälan” om du med det menar att skicka in en orosanmälan. Det är snarare så att det är ett sätt för skolan att visa att man gör ”sin del” sen ligger bollen hos
Soc. Sen är det ju tyvärr så att de allra flesta orosanmälningar inte leder till något hos soc och det är en stor frustration inom skolan.

Det borde vara som du säger, men i en värld där skolorna i inbördes konkurrens tävlar om skolpeng utifrån föräldrars val av skola kanske det ses som sämre? Nu är det väl så att man ansett det vara sekretessbelagda "företagshemligheter" till och med om betygssättning som ändå är en offentlig handling inom myndighetsutövning.

Så det skulle vara intressant att veta hur rutinerna dels ser ut för några olika kategorier av problem som kan uppkomma kring skolbarn och dess vistelse i skolan. I sämsta fall kanske man har en dålig rutin som inte möter sitt syfte. Och sedan följer man inte rutinen för att man vet att den inte passar så att säga.

Med det sag så är jag ganska ljum beträffande skolans kännedom om vad pojken gjort på fritiden utanför skolan. Har de sett till att han inte kan skada barn i skolan och följer det, exempelvis att han har ledsagare under skoltid, så behöver väl inte skolan nödvändigt veta tänker jag. Skolans uppgift är att tillse att skolgången kan genomföras på ett så bra sätt som möjligt för de barn som går i skolan men inte utsträcka det till att rektor och lärare ska ränna på stan på kvällar för att natta ungar för att förebygga bakfylla.

Jag kan inte se nyttan av att överträdelser på fritiden som handlägga hos polis eller soc ska rapporteras till skolan. Antagningen till lärarprogrammet och utbildningen som sådan är inte av så kvalitativ standard att lärare i grundskola ska ha insyn i känsliga ärenden om skolbarn och eller deras föräldrar som inte rör skolan. Jag vet att jag går emot LGWP som tror att förskol- och lågstadielärare skulle vara ett bra instrument att hitta defekter som de facto inte kan diagnosticeras förrän typ slutet av gymnasiet.
Lärarinnorna som slog sönder händerna på sju och åttaåringar för att förebygga kriminalitet under 40-50 talet när de läst om en teori att vänsterhänta i fängelset var fler än gemene man skulle redan före införandet av barnaga 1977 setts som kriminella.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2022-07-14 kl. 14:13.
Citera
2022-07-14, 13:55
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tror du en enhetschef har detaljkunskap om varje aktuellt ärende och vad handläggarna gör i realtid?

Samtliga beslut som rör brott tar inte en vanlig handläggare hand om. Det ska gå via en chef.
Som fattar det beslutet.

Ett överfall där polisen är inkopplad samt att personen har tillfälligt uppehållstillstånd. Är ett känsligt ämne och överfall i grövre karaktär.

Tror du på fullaste allvar att en ensam handläggare tar det beslutet att ignorera varningsklockorna och uppföljning?
Senast redigerad av Driftstopp 2022-07-14 kl. 14:00.
Citera
2022-07-14, 13:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Så kan det givetvis vara. Om än jag finner det högst osannolikt, då jag vet att närmare 20 orosanmälningar har gjorts angående den här galna jäveln.

Stort tack för den informationen! Att "närmare 20 orosanmälningar har gjorts angående den här galna jäveln" är mycket intressant.

Är det privatpersoner som anmält? Eller är det även fritidsledare och skolpersonal?
Citera
2022-07-14, 13:56
Medlem
Citat:
Jag förstår din bild av det men vet också hur hårt skolan jobbade med att lösa stöket i den årskursen. Som du säkert vet som jobbar i skolan så är det en smått omöjlig ekvation ibland då det helt enkelt inte finns mer resurser och det finns ingen möjlighet att isolera enskilda elever.

Däremot så tycker jag att skolan får på tok för mkt fokus i det här. Jag har ytterst svårt att se vad skolan hade kunnat göra för att förhindra det här ffa av den anledningen att det hände på lovet

Det gjorde dom säkert, det är inte något jag var delaktig av, jag var inte fast anställd på skolan. Jag såg bara hur vardagen såg ut både för mig, resten av personalen och eleverna och får dålig känsla i magen bara av att tänka på det. Som sagt var det inga knivdåd, men det rådande stämningen som var oroväckande. Återigen fanns det inte nog med personal för att ta itu med problemen, och det är kommunens fel att dom tryckt ihop skolorna mer utan att det finns nog mer personal. Det här gäller inte bara på skoltid, utan även på fritids. Sen den nya skolans planlösning dummare än dummast, dessutom. Finns inte ens nog med utrymme för så många barn.

Som jag sa i ett tidigare inlägg så är det ett systemfel. "Vad hade skolan kunnat göra?" Ja, det är ju exakt det som är problemet, situatonen är inte nog för några rektorer, lärare, och fritidsledare att ta itu med. Alla sitter bara och lekar i sandlåda som man alltid gjort i Sverige, det är systematisk tapighet.

Fritidspersonalen hade inte nog med klagomål angående situatonen och åsikter om saker som skulle kunna göras, men det går inte pga hur systemet ser ut. Flera anställda var tvungna sjukskrivas av stress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in