• 1
  • 2
2022-07-13, 23:26
Medlem
Jag kollat runt lite på olika bilar på blocket och märkt att det är flera bilar som går tillbaka till tidigare ägare. Kollade upp en bil för några månader sedan då samma bil hade bytt ägare 6 gånger på ganska kort tid, men alltid har bilen gått tillbaka till första ägaren. Typ ägare 1 säljer bil till ägare 2, sen tillbaka till ägare 1. Sen säljer ägare 1 till ägare 3 och sen tillbaka till ägare 1 och så vidare.

Är det någon mer som har sätt detta fenomen? Och är det någon som vet varför man gör så?
Citera
2022-07-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filmnisse1
Jag kollat runt lite på olika bilar på blocket och märkt att det är flera bilar som går tillbaka till tidigare ägare. Kollade upp en bil för några månader sedan då samma bil hade bytt ägare 6 gånger på ganska kort tid, men alltid har bilen gått tillbaka till första ägaren. Typ ägare 1 säljer bil till ägare 2, sen tillbaka till ägare 1. Sen säljer ägare 1 till ägare 3 och sen tillbaka till ägare 1 och så vidare.

Är det någon mer som har sätt detta fenomen? Och är det någon som vet varför man gör så?

Bilfirma?
Man handlar/byter bil hos samma?
Citera
2022-07-13, 23:35
Medlem
Ägarbytet gäller bara privatpersoner
Citera
2022-07-13, 23:45
Medlem
Hittat billigare försäkring kanske?
Citera
2022-07-14, 02:04
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Kanske är skumt, vad vet jag men känner till fall där person 1 har sålt en gammal risig bil till person 2 som sedan sålt tillbaka den till person 1 efter något år. Skillnaden är att de har varit goda vänner

När det kommer in en tredje person som sedan säljer tillbaka tillbaka bilen till person 1 känns det märkligt.
Citera
2022-07-14, 07:45
Moderator
Citat:

Är det inom samma familj eller vänkrets kan det ju handla om att byta försäkring under försäkringsåret. Fråga ägaren vad det beror på, är svaret trovärdigt, ignorera ägarbytena.
En annan - sämre - anledning till flera ägarbyten kan vara skruvad mätare, flera ägarbyten mellan besiktningar för att man inte ska veta vem som ägde bilen när det skedde.
Citera
2022-07-14, 08:16
Medlem
Citat:

Om den nya ägaren har den väldigt kort tid innan den går tillbaka kan man ju undra om de på något sätt kom överens om att häva köpet. Men då tycker man ju att andra gången borde säljaren vara mer öppen kring bilens brister så att det inte blir samma sak igen...
Citera
2022-07-14, 10:05
Medlem
Ägare 1 är bilhandlare? Då med EF, ser i bilregistret ut som att den är privatägd.
Citera
2022-07-14, 10:50
Medlem
zoombos avatar
Man brukar rätt enkelt kunna se en bils tre sista ägare och vill man hindra en ny köpare från att gräva i bilens historik för att av någon anledning försvåra att kontakta en tidigare ägare för att ställa besvärande frågor brukar man göra så. Det kan t ex handla om att mätare är backad eller mörka en större skada som blivit åtgärdad.

Det går att beställa hem historik om bilens hela historia med detta tar tid och kan möjligen också kosta en slant.

Jag skulle passa mig för en bil med denna historik om det är privatpersoner den studsat mellan. Det finns något man vill dölja.
Citera
2022-07-14, 11:13
Medlem
Master63s avatar
https://www.car.info/sv-se/sok-bilregister
Citera
2022-07-14, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Man brukar rätt enkelt kunna se en bils tre sista ägare och vill man hindra en ny köpare från att gräva i bilens historik för att av någon anledning försvåra att kontakta en tidigare ägare för att ställa besvärande frågor brukar man göra så. Det kan t ex handla om att mätare är backad eller mörka en större skada som blivit åtgärdad.

Det går att beställa hem historik om bilens hela historia med detta tar tid och kan möjligen också kosta en slant.

Jag skulle passa mig för en bil med denna historik om det är privatpersoner den studsat mellan. Det finns något man vill dölja.

Låter som en bra teori.

Nu vet vi inte namnen på personerna i det här fallet om det är svennar eller något annat finns säkert av alla sorter. TS säger heller inget om prisklass på nämnda bil/bilar men tänker mig att det kanske är ett sätt att tvätta pengar på ??
Citera
2022-07-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Det tar ju en halv minut att få ett mail från Transportstyrelsen med alla ägare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in